99 sai talvirenkaat

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

ng900aero kirjoitti:Itsellänikin on ollut mitälie nastarenkaita alla, ja aina kun on pintaa ollut vähintään 5-6mm, on pito ollut taattua (mikäli ainakin 2/3 nastoista on ollut tallessa). En itse oikein usko mihinkään kumiseoksen kovettumiseen tms, ainakin 10v "vanhat" toimivat hyvin ja pitävät kuin tauti.
Toki jotkin renkaat varmaan vanhenevat nopeammin kuin toiset, Noksut tuntuisivat toimivan vanhoinakin.

(Tähänastisista parhaat ikinä kokemani nastarenkaat olivat 9-5T:n kautta hommatut Euromasterin nastarenkaat, olivat varmaan tehty suoraan kilpakäyttöön lumi-ek:ille, uskomattoman upeat olivat kaikin tavoin, ja pito oli melkein kuin kuivalla asfaltilla, suosittelen)
Noniin. Ensin sanoit, ettet usko kumiseoksen kovettumiseen. Sen jälkeen kehut jotakin B-luokan nastarengasta huipuksi ja vertaat pitoa kuivaan asfalttiin. Tervetuloa kokeilemaan uusia testivoittajarenkaita.

Faktat menee kuitenkin näin. Mitä uudempi rengas, sitä parempi pito, koska kumi kovettuu iän myötä. Mutta jokainen taablaa tyylillään. Itellä on tietysti se ongelma, että joka aamu on pakko lähteä liikenteeseen, satoi tai paistoi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

täytyy vielä paljon noita vanhoja renkaita käyttäneenä todeta, minulle ei ole tullut tuota vanhuusproblmeemaa vastaan talvirenkaissa, lienevätkö erilaista seosta vai mitä, mutta omistamani renkaat lienevät olleet arviolta 4-7 vuoden ikäisiä eikä mitään kovettumisongelmaa, tai no ehkä teoreettista, mutta ei perstuntumalla huomattavaa.

kesärengassarjoissa olen huomannut tuon kovettumisilmiön oneglmallisuuden helpostikin persdynolla, riittää että tekee märällä asfaltilla voimakkaan jarrutuksen. vanhempi kumi lukkiutuu todella helposti ja sit liu-utaan (esim yksi nokia-nrt sarja jossa pintaa about 3mm). ja edellämainittu rengassarja on sellainen että sitä en suosittele kenenkään autoon. itse uskallan ajaa niillä hyvinkin, kuivalla kelillä mainio pito, ja sateella riittää että muistaa turvavälit ja ajaa ns. sunnuntai-ajoa ilman kiirettä.

en kiistä ettenkö ehkä huomaisi uusissa talvirenkaissa jotain huomattavan parempaa ominaisuutta mistä en ole tähän asti tiennyt. en siltikään koe riskeeraavani ajaessani niillä renkailla millä ajan. tai jos riskeeraan, niin aika pienet on kertoimet kun mitään ei ole tapahtunut näiden kymmenien tuhansien talvikilometrien aikana mitä ysiysillä olen ajanut.
paljon suurempia riskitekijöitä (uskoisin) syntyy jos itse alan hiiltymään penkin ja ratin välissä - sitten on pahimmassa tapauksessa yhdentekevää mitkä renkaat on alla.

eri asia on, jos samaa autoa käyttää joku vähemmän harjaantuneempi kuljettaja joka mahdollisesti omaa vielä vauhdikkaan ajotavankin, siinä tapauksessa harkitsisin vakavasti uusien renkaiden käyttämistä mahd. usein.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

vakari kirjoitti:
Toivottavasti ei mene pultit poikki. :o
eikö 99 ole mutterit :?:
Eiku ujutin oman satkun rengasongelmia tähän tuplisthreadiin. :wink: :P
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mertmi kirjoitti:
Noniin. Ensin sanoit, ettet usko kumiseoksen kovettumiseen. Sen jälkeen kehut jotakin B-luokan nastarengasta huipuksi ja vertaat pitoa kuivaan asfalttiin. Tervetuloa kokeilemaan uusia testivoittajarenkaita.

Faktat menee kuitenkin näin. Mitä uudempi rengas, sitä parempi pito, koska kumi kovettuu iän myötä. Mutta jokainen taablaa tyylillään. Itellä on tietysti se ongelma, että joka aamu on pakko lähteä liikenteeseen, satoi tai paistoi.
Itselläni ei ainakaan ole vielä tähän mennessä tullut vastaan kovettuneita talvirenkaita, tosin vanhimmat lienevät Nokian 09:t 80-luvun lopusta mutta eihän ne vielä niin vanhat olekaan ettei voisi laittaa alle vaan aivan täysin turvalliset ja käyttökelpoiset.

Kyllä Euromasterin renkaat oli huomattavasti paremmat ainakin kuin uudet HKP 02:t tai uudet Goodyearin Ultra Gripit. Joskus noita täysosumarenkaita näemmä löytyy edullisemmastakin hintaluokasta, oli "faktat" sitten mitkä hyvänsä.

Kesärenkaissa on huomattavissa sitten jonkinasteista kovettumista, mikä ainakin Nokioiden suhteen tuntuu melun lisääntymisenä ja huonompana pitona, aivan kuin Luca tuossa kirjoittelikin.

Edit: noita rengastestejä löytyy ihan sellaisia kuin kukin haluaa, jos päättää ostaa vaikka kiinalaiset nastarenkaat niin takuulla löytyy vertailu jonka voittajana se on.
Viimeksi muokannut ng900aero, Ti Loka 24, 2006 09:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Ainakin Nokian HKPL kakkosista hävisi paras pito jo vuoden vanhana. Ostin renkaat uutena ja niillä ajettiin ekana talvena noin 10K, nastoja irtosi noin 1/rengas. Olin erittäin tyytyväinen renkaiden pitoon, melusta en pitänyt. Pinta oli kuin uudessa, mutta toisena talvena 9-3 perä lähti jo loivissa mutkissa normaalivauhdissa luistoon. Kolmas talvi oli jo ihan järkyttävää luistelua ja pistin renkaat vaihtoon. Renkaat kulkeutuivat vanteiden mukana appiukolle, joka ei uskonut hyvännäköisten renkaiden huonoutta, vaan laittoi ne autoonsa, mutta meni nopeasti rengaskauppaan kokeiltuaan.

Mitä olen rengaskauppiaiden kanssa asiasta puhunut, kaikki ovat myöntäneet talvirenkaiden kovettumisongelman ja HKPL2:ta on pidetty oikein tyyppiesimerkkinä kovettuvasta renkaasta, joka menettää pitonsa viimeistään kolmantena talvena...

Eski
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eski kirjoitti:
Mitä olen rengaskauppiaiden kanssa asiasta puhunut, kaikki ovat myöntäneet talvirenkaiden kovettumisongelman ja HKPL2:ta on pidetty oikein tyyppiesimerkkinä kovettuvasta renkaasta, joka menettää pitonsa viimeistään kolmantena talvena...

Eski
Eli koskisiko tuo kovettumisongelma etupäässä suht uudenaikaisia renkaita, eli mahtaisivatko olla tehty niin pehmeästä kumista että se kovettuu ajan ja ajokilometrien myötä? Jos pehmeällä seoksella olisi haettu lisää pitoa mutta ei kestävyyttä?
Pitääpä etsiä ng900:aan alle jotkin HKPL10:t, ne varmaankin kestävät isältä pojalle :)
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

ng900aero kirjoitti: Eli koskisiko tuo kovettumisongelma etupäässä suht uudenaikaisia renkaita, eli mahtaisivatko olla tehty niin pehmeästä kumista että se kovettuu ajan ja ajokilometrien myötä? Jos pehmeällä seoksella olisi haettu lisää pitoa mutta ei kestävyyttä?
Voi olla, että ainakin osasyy on uusissa kumiseokisssa, mutta myös HKPL2:n reunapalojen lamellointi on sellainen, että siitä häviää sivuttaispito nopeasti.
Pitääpä etsiä ng900:aan alle jotkin HKPL10:t, ne varmaankin kestävät isältä pojalle :)
Vaikka kestäisivätkin, en jaksaisi kuunnella sitä järkyttävää meteliä :twisted:

Eski
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eski kirjoitti:
Vaikka kestäisivätkin, en jaksaisi kuunnella sitä järkyttävää meteliä :twisted:
Eski
Loppujen lopuksi aika sivuseikka jos pito vain on tallella, HKPL2 meluaa mielestäni enemmän kuin sitä vanhemmat.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Eski kirjoitti: Voi olla, että ainakin osasyy on uusissa kumiseokisssa, mutta myös HKPL2:n reunapalojen lamellointi on sellainen, että siitä häviää sivuttaispito nopeasti.
Eski
jahas, olenko ymmärtävinäni että rengasteollisuudessa suunta on myös kohti kertakäyttökulttuuria? :cry: nyt ymmärrän ehkä paremmin miksei ajatukset kohtaa niiden kanssa jotka suosii uusia, jos ne todellakin ovat hyviä vain 1-2 talvea. olen entistäkin motivoitunempi jatkossakin käyttämään vain hywää wanhaa, niin kauan kun niitä vielä löytyy.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

lucaf kirjoitti: nyt ymmärrän ehkä paremmin miksei ajatukset kohtaa niiden kanssa jotka suosii uusia, jos ne todellakin ovat hyviä vain 1-2 talvea. olen entistäkin motivoitunempi jatkossakin käyttämään vain hywää wanhaa, niin kauan kun niitä vielä löytyy.
Samoilla linjoilla itsekin, en ole ymmärtänyt mitä kaikki höpöttävät renkaiden kovettumisesta, ilmeisesti kyseinen ongelma ei sitten koske "B-luokan" halpisrenkaita tai vanhempia laaturenkaita.
Omien käyttökokemusteni mukaan nastarenkaat joissa on esim. 6mm pintaa ja nastat tallessa, omaavat vielä hyvän pidon.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

muistan vielä elävästi ekan talven kun ajelin 60 euron "second hand" -misukoilla, pintaa tuntui olevan ilahduttavasti ja nastatkin jäljellä. maaseudulla mutkaisia ja liukkaita teitä mentiin sellaisella vauhdilla että kesälläkin moni olisi tullut perä edellä vastaan. ei irronnut pito ei. kerran sain tiukemmassa mutkassa pyöräytettyä kun todella yritin, mutta sellaista ei voi vahingossa tapahtua ellei ole täysin vauhtisokea (johon toki uudemmat autot tarjoavat paljon paremmat edellytykset).
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tturku »

Taitaa olla syy uusien renkaiden seoksien pehmeyteen juuri siinä, että kilpailu ajaa tekemään yhä pitävämpiä renkaita ja samalla hiljaisempia renkaiden kulumisen ja kovettumisen kustannuksella. Olisi kiva saada testitietoa 2-3 vuotta vanhoista talvirenkaista ja niiden käyttäytymisestä. Testithän tehdään aina upouusilla renkailla. Tosin käytettyjen vertaaminen on huomattavasti hankalampaa. Jos en ihan väärin muista niin ainakin joskus on ollut testissä mukana joku vanhempi valmistajan malli myös.
Itsellä oli edellisessä autossa talvirenkaina pinnatut renkaat ja vaikka nastoja oli hyvin paikallaan niin pito ei ollut kyllä mikään kummoinen. Nyt on autossa vanhahkot michelinin ivalot, joista yksi pyörii jopa väärään suuntaan ja mielestäni pito on ihan hyvä. Tietysti jos kokeilisi upouusia renkaita niin varmasti eroa pidossa löytyisi.
Yksi huvittava tapaus kävi, kun isä oli vaihtamassa autoa ja autoliikkeen myyjä varoitti, että autossa on kitkat alla joten ne voi olla liukkaat. No isällä oli omassa autossa ihan loppuunkuluneet nastarenkaat ja uudet kitkat olivat pidoltaan montakertaa paremmat eli olisi ollut syytä varoittaa automyyjää pikemminkin. :)
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

tturku kirjoitti:Taitaa olla syy uusien renkaiden seoksien pehmeyteen juuri siinä, että kilpailu ajaa tekemään yhä pitävämpiä renkaita ja samalla hiljaisempia renkaiden kulumisen ja kovettumisen kustannuksella. Olisi kiva saada testitietoa 2-3 vuotta vanhoista talvirenkaista ja niiden käyttäytymisestä. Testithän tehdään aina upouusilla renkailla.
juuri noita asioita pohdiskelin tuossa lounastauolla. pitäskö ehdottaa esim TM:lle että säilyttäisivät pari vuotta samoja rengassarjoja ja uusisivat testit joka talvi.

samahan se on autoteollisuudessa. pääasia että _uusi_ auto myy. hankala korjattavuus, auton lyhyt elinkaari, tai hienojen hilavitkuttimien kertakäyttöisyys/lyhytikäisyys ei näy uudessa autossa joten ne eivät myöskään vähennä sen haluttavuutta.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mitä itellä on uutena ostetuista renkaista kokemusta usean sarjan osalta, niin nopeiten tähän mennessä on pito huonontunut pinnoitetuista renkaista. Ekana talvena hirveen hyvä pito, seuraavana talvena ei enää. Hakkapeliitta2 renkaista hävisi paras pito kolmantena talvena. Eroa kuvaa varmaan se, että jos tuli liikennevaloristeykseen ja urat oli paljaat ja jäiset, niin kahtena talvena parempi pito löytyi siitä jäisestä urasta, kuin siitä polanteelta. Sen jälkeen piti jo alkaa "etsimään hiekkaa" risteyksistä, eli kannatti jo katsoa, mihin kohtaan pyörät asettuu parhaan lähtöpidon kannalta.

Hauskin esimerkki uutena ostetuista talvirenkaista on legendaarinen ensimmäinen autoni Fiat 127 -80, johon ostin Milestone merkkiset talvirenkaat uutena. Renkaiden pito uutena oli niin hyvä, että fiiatin 45hevosvoimaa ei riittänyt repäisemään renkaita irti tiestä edes paikaltaan lähtiessä. Sai lähteä esim. liikennevaloista täysillä ja pitoa vaan riitti. :D Siinä oli luistonesto. Hehheh. Milestoneja edeltävät renkaat oli tommoset Michelin 200-sarjalaiset (joista tämä juttu lähti liikkeelle), joissa oli kaikki nastat tallessa ja 4-5mm kuviota. Ne eivät pitäneet mielestäni, kuin säälittävästi. Sainhan silloin vuonna 1999 liukkaalla tiellä tuonkin Fiatin sutimaan nelosella maantienopeudessa.
Pari vakavaa kolaria oli ihan hiuskarvan päässä niiden vanhojen Misukoiden takia, koska pidon ja luiston raja oli niin jyrkkä. Uudella renkaallahan alkaa kuulua kaikenlaista natinaa ja nastojen rastamisääntä paljon ennen, kuin lähestytään pidon menettämisen rajaa. Vanhalla renkaalla pito menetetään yleensä, kuin veitsellä leikaten.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Mertmi kirjoitti:Hakkapeliitta2 renkaista hävisi paras pito kolmantena talvena. Eroa kuvaa varmaan se, että jos tuli liikennevaloristeykseen ja urat oli paljaat ja jäiset, niin kahtena talvena parempi pito löytyi siitä jäisestä urasta, kuin siitä polanteelta. Sen jälkeen piti jo alkaa "etsimään hiekkaa" risteyksistä, eli kannatti jo katsoa, mihin kohtaan pyörät asettuu parhaan lähtöpidon kannalta.
tuon perusteella herää toivo, että ehkä uudet talvirenkaat on Niin hyvät että kaksi ekaa vuotta ne on aivan huippuhyvät, ja senkin jälkeen vielä ns. normaalin hyvät (tai sellaiset mitä minä kutsun hyviksi, ja ilmeisesti parempaan mukautuneet kutsuvat huonoiksi). ei mulla nimittäin ole ikinä ollu niin hyviä talvirenkaita, etteikö liikennevaloristeyksen jäiset urat hetkauttaisi mitenkään.

eli silloin olisi kysymys kokonaan uudesta talvirengassukupolevasta ja ajattelutavasta. muistan miten eräs vanhempi ihminen kertoi että ennen vanhaan ajettiin talvisinkin kesärenkailla. tuumasin vaan että miten pirussa se on mahdollista. ehkä ns. "nykyihminen" ei sitten voi ymmärtää miten vanhalla talvirenkaalla voi pysyä ojien välissä :) kaikki on niin suhteellista.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vastaa Viestiin