Kattoverhoilu
Jos siihen jonkunsortin pakkelin saisi pysymään niin kyllä siitä maalattava tulisi. Kokeilua vaatii eli ei siis laiskalle..ng900aero kirjoitti:Aikamoinen homma ja hiominen, pitäisi vetää jollain ruiskukitillä tasaiseksi. Ei sovi ollenkaan laiskalle miehelle, helpointa on vaihtaa katto.joutilas kirjoitti:Heräsi mielenkiintoinen idea, joka sopisi kaltaiselleni laiskalle miehelle. Minkähänlaista jälkeä tulisi jos tuon sisäkaton ensin hioo tasaiseksi, ja sen jälkeen maalaa spraymaalilla. Voisi kokeilla jos löytyisi jostain ylimääräinen sisäkatto, ennen kuin rupeaa alkuperäistä tuhoamaan.


VW transporter 2.5tdi vm.99
Taikasana: Bostik. Joko siveltynä, pienellä esim. patteritelalla tai ruiskulla. Sitä käyttivät Roissa yhdessä verhoomossa.ng900aero kirjoitti:Ahaa. mokoma superlonipinta ei oikein meinannut imeä liimaa sisäänsä, etenkään sellaista tiksoa. Silitikin kangas näytti liimaamisen jälkeen siltä kuin olisi halunnut pingoittua kireämmälle. Kuitenkin se on paksumpaa superloninsa osalta kuin alkuperäinen, ja ehkä tästä syystä myöskin käyttäytyy eri lailla liimatessa.dimebak kirjoitti: Kyllä se on liimattavaksi tarkoitettu mutta niillä tehdään käsittääkseni yksityiskohtaisempia aloja kuin Saban katto. Sen alle voi tehdä esim. vaahtomuovista tai ihan mistä vain yksityiskohtia (kohoumia, kirjoitusta jne.), kun se muotoutuu pieniinkin rakoihin.
Jus varmaan voi valaista enemmän asiasta, itse verhoilin vain tonnarin peltikattoluukun ja 99:n c-pilarien verhoilut.
Ja liimaan liittyen tuli todettua se ettei tikso sovi 99:n kojelaudan keinonahkaverhoilun liimaamiseen vaan siihen pitää laittaa kunnon pahalta haisevaa tökötti-kontaktiliimaa jotta pysyy kiinni pidempäänkin
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Semmoinen tuli vielä mieleen että kyllä se verhoilu paremmin ääntä eristää kuin pelkkä "kova" maali.ng900aero kirjoitti:Aikamoinen homma ja hiominen, pitäisi vetää jollain ruiskukitillä tasaiseksi. Ei sovi ollenkaan laiskalle miehelle, helpointa on vaihtaa katto.joutilas kirjoitti:Heräsi mielenkiintoinen idea, joka sopisi kaltaiselleni laiskalle miehelle. Minkähänlaista jälkeä tulisi jos tuon sisäkaton ensin hioo tasaiseksi, ja sen jälkeen maalaa spraymaalilla. Voisi kokeilla jos löytyisi jostain ylimääräinen sisäkatto, ennen kuin rupeaa alkuperäistä tuhoamaan.
Minusta se Autoverhoomo Look:in kattoverhoilukangas on niin alkuperäisen kaltaista kuin vaan voi olla Kattoluukun sermin verhoilussa ehkä pitäisi olla ohuemmalla vaahtomuovilla kangas, mutta nyt puhuttiinkin koko kattoverhoilusta, siinä ei milli ylimääräistä vaahtomuovin paksuudessa haittaa - päinvastoin, liima on helpompi levittää pensselillä.
Kankaan sävykin oli hyvin lähellä alkuperäistä - ainakin minun 99-82:een verraten. Vanha verhoilu oli tummunut näkyvillä olleilta kohdilta, vaikkei ollut tupakoitu. Katon reunoilta käänteistä paljastui alkuperäistä tummumatonta sävyä, joka täsmäsi uuden kankaan väriin. Pintakankaan kuosi oli uudessa kankaassa vähän pidempinukkainen ts. neuloskuvio ei erotu niin selvänä kuin alkuperäisessä.
Tuossa uuden kankaan näytepalat vanhaa kattoa vasten kuvattuna:
http://www.jus.liitin.net/saab/99/sisus/118_1896a.jpg
Liimoina käytin Kiilto Tixo ja 3M 80 -kontaktiliimoja
http://www.jus.liitin.net/saab/99/album ... _3960.html
http://www.jus.liitin.net/saab/99/album ... _4365.html
3M Sprayliimalla oli tarkoitus liimata koko kattoverhoilu, mutta liima loppui kun takaosasta kaksi kolmasosaa oli tehty. Etummainen kolmannes tuli tehtyä Tixolla. Helpompaahan liiman levittäminen sprayna on kuin pensselillä. Minulla homma lähti menemään pieleen ehkä siinä, että ei ollut tarpeeksi sprayliimaa varattuna. Liiman kanssa tuli ehkä vähän säästeltyä.
Tixolla liimattu etuosa on pysynyt paikallaan erinomaisesti.
Kuten kontaktiliimat yleensäkin, Tixo sivellään kumpaankin pintaan, annetaan kuivua kunnes pinta ei enää ole tahmea, ja sitten painetaan pinnat yhteen. Tartunta on heti ensimmäisestä hipaisusta luja ja lopullinen, kankaan paikalleentähtääminen on onnistuttava kerralla oikein.
Autoverhoomo Look:issa käyttivät ruiskulla levitettävää Vertex-liimaa. Olikohan siinäkin valmistaja Kiilto.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=10038
http://www.jus.liitin.net/saab/99/album/kattoverhoilu/
Kankaan sävykin oli hyvin lähellä alkuperäistä - ainakin minun 99-82:een verraten. Vanha verhoilu oli tummunut näkyvillä olleilta kohdilta, vaikkei ollut tupakoitu. Katon reunoilta käänteistä paljastui alkuperäistä tummumatonta sävyä, joka täsmäsi uuden kankaan väriin. Pintakankaan kuosi oli uudessa kankaassa vähän pidempinukkainen ts. neuloskuvio ei erotu niin selvänä kuin alkuperäisessä.
Tuossa uuden kankaan näytepalat vanhaa kattoa vasten kuvattuna:
http://www.jus.liitin.net/saab/99/sisus/118_1896a.jpg
Liimoina käytin Kiilto Tixo ja 3M 80 -kontaktiliimoja
http://www.jus.liitin.net/saab/99/album ... _3960.html
http://www.jus.liitin.net/saab/99/album ... _4365.html
3M Sprayliimalla oli tarkoitus liimata koko kattoverhoilu, mutta liima loppui kun takaosasta kaksi kolmasosaa oli tehty. Etummainen kolmannes tuli tehtyä Tixolla. Helpompaahan liiman levittäminen sprayna on kuin pensselillä. Minulla homma lähti menemään pieleen ehkä siinä, että ei ollut tarpeeksi sprayliimaa varattuna. Liiman kanssa tuli ehkä vähän säästeltyä.
Tixolla liimattu etuosa on pysynyt paikallaan erinomaisesti.
Kuten kontaktiliimat yleensäkin, Tixo sivellään kumpaankin pintaan, annetaan kuivua kunnes pinta ei enää ole tahmea, ja sitten painetaan pinnat yhteen. Tartunta on heti ensimmäisestä hipaisusta luja ja lopullinen, kankaan paikalleentähtääminen on onnistuttava kerralla oikein.
Autoverhoomo Look:issa käyttivät ruiskulla levitettävää Vertex-liimaa. Olikohan siinäkin valmistaja Kiilto.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=10038
http://www.jus.liitin.net/saab/99/album/kattoverhoilu/
Viimeksi muokannut jus, Ma Helmi 16, 2009 10:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Autossasi tuskin on tupakoitukaan joten olisiko Saabin käyttämissä kattoverhoilukankaissa sitten tosiaan värieroja, tonnarin sisäkattoon verrattuna Lookin kangas oli eriväristä, sellaista sinertävää, ja paljon joustavampaa kuin vanha johtuen kait superlonin paksuudesta (liekö elastisuudella sitten väliä muualla kuin siinä "kaihtimessa", en tiedä.
Samoin ero 99:n alkuperäisväritteiseen sisäkattoon on samansuuntainen.
Jos autossasi on ollut sisäkatto eri sävyä kuin minulla, tai sitten onnistuin valitsemaan Lookin kahden vaihtoehdon valikoimasta siitenkin sen väärän, tosin toinen oli ihan selkeästi harmaata ja paljon tummempaa.
Spraymuotoisella kontaktiliimalla hommassa voisi kuvitella onnistuvansa paremmin, ainakaan oma tiksoni ei halunnut kunnolla tarttua superloniin, ja siitä oli vahän vaikea sanoa koska oli tarpeeksi, koska liikaa, ja liimauksessa tuli suuria eroja penssellä levitettäessä. Olisikohan tiksoni sitten ollut vähän turhan paksunomaista hommaan.
Tuossa roskakuormassa odottelevassa sisäkatossa oli se villakankainen runko-osa aika pöyhistynyt pintakankaan alta, voisi kuvitella että sellaista pitäisi ensin käsitellä jollain ennen sprayliimausta, esim. vaikka sitten kontaktiliimalla pensselillä levittäen jossei muuta keksisi?
Eihän värisävyn erolla varmaan ole mitään merkitystä jos tekisi koko katon samalla kankaalla ml. c-pilarien verhoilut, ja esim. tonnarin kohdalla myös a-pilaritkin.
Samoin ero 99:n alkuperäisväritteiseen sisäkattoon on samansuuntainen.
Jos autossasi on ollut sisäkatto eri sävyä kuin minulla, tai sitten onnistuin valitsemaan Lookin kahden vaihtoehdon valikoimasta siitenkin sen väärän, tosin toinen oli ihan selkeästi harmaata ja paljon tummempaa.
Spraymuotoisella kontaktiliimalla hommassa voisi kuvitella onnistuvansa paremmin, ainakaan oma tiksoni ei halunnut kunnolla tarttua superloniin, ja siitä oli vahän vaikea sanoa koska oli tarpeeksi, koska liikaa, ja liimauksessa tuli suuria eroja penssellä levitettäessä. Olisikohan tiksoni sitten ollut vähän turhan paksunomaista hommaan.
Tuossa roskakuormassa odottelevassa sisäkatossa oli se villakankainen runko-osa aika pöyhistynyt pintakankaan alta, voisi kuvitella että sellaista pitäisi ensin käsitellä jollain ennen sprayliimausta, esim. vaikka sitten kontaktiliimalla pensselillä levittäen jossei muuta keksisi?
Eihän värisävyn erolla varmaan ole mitään merkitystä jos tekisi koko katon samalla kankaalla ml. c-pilarien verhoilut, ja esim. tonnarin kohdalla myös a-pilaritkin.
Viimeksi muokannut ng900aero, Su Marras 26, 2006 15:04. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Kattoverhoilu
lukuisten og-saab vuosien jälkeen vasta nyt tein tarkempaa tuttavuutta irtoavan kattoverhouksen kanssa. (99 2d jossa vm 83 kattoverhous).
Huomasin että kangas alkaa irtoamaan kulmista, joten hankin askin neuloja joilla päätin laittaa kuriin alkavat kohdat jottei lähtisi leviämään. Totesin että kangas on niin kutistunut ettei se kulma-alueilla enää ylety myötäilemään katon muotoa.
Perimmäinen ongelma ei ehkä olekaan siis pettävä liimaus(?), vaan verhouksen kutistuminen, joka pakottaa verhouksen irti ensimmäisenä kulma-alueilta - yleensä takakulmista ja edestä peruutuspeilin kiinnityksen ympäriltä.
Ostin neuloja joissa on mahdollisimman pieni ja huomaamaton pää, mutta niissä on se ongelma, että jos ne työntää "loppuun asti", neulan olematon pää menee hauraasta verhouksesta läpi, eli pitää jättää pätkä neulasta ulkopuolelle tai käyttää suurempinuppisia neuloja.
Huomasin että kangas alkaa irtoamaan kulmista, joten hankin askin neuloja joilla päätin laittaa kuriin alkavat kohdat jottei lähtisi leviämään. Totesin että kangas on niin kutistunut ettei se kulma-alueilla enää ylety myötäilemään katon muotoa.
Perimmäinen ongelma ei ehkä olekaan siis pettävä liimaus(?), vaan verhouksen kutistuminen, joka pakottaa verhouksen irti ensimmäisenä kulma-alueilta - yleensä takakulmista ja edestä peruutuspeilin kiinnityksen ympäriltä.
Ostin neuloja joissa on mahdollisimman pieni ja huomaamaton pää, mutta niissä on se ongelma, että jos ne työntää "loppuun asti", neulan olematon pää menee hauraasta verhouksesta läpi, eli pitää jättää pätkä neulasta ulkopuolelle tai käyttää suurempinuppisia neuloja.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Kattoverhoilu
Pojan autoon tehtiin verhous uusiksi. Materiaalina oli Jus:in hankkimaa kangasta, joka kuosiltaan ja väriltään on erinomaista. Veimme puhdistetun pohjalevyn ...tai oikeammin kattolevyn, kankaan ja 3M 80 liimaa paikalliselle mestaritutkinnon suorittaneelle verhoilijalle. Muuten kaikki oli OK, mutta liimaksi hän halusi 3M 8080 liimaa, koska hänen mukaansa kontaktiliima antaa periksi ennemmin tai myöhemmin. 8080 on ns. verhoiluliimaa. Sitä vietiin kolme purkkia ja sitä jäi ehkä puoli pulloa. Ainakin toistaiseksi verhous on pysynyt kiinni ja tulos on erinomainen.
Verhoilija kertoi, että kangas on saatava laskeutumaan paikalleen siten, ettei se yhtään kiristä mistään ja suunnilleen "puhalleltava" paikalleen tai ehkä kevyesti harjaten saatava asettumaan paikalleen. Lopputuloksessa ei ole sanan sijaa. Ne pienet epätasaisuudet, jotka näkyvät, johtuvat pohjan virheistä.
Tuo Lucan arvio kutistumisesta ja kankaan kiristymisen aiheuttamasta irtoamisesta, tuntuu hyvin loogiselta. Takapilarit on liimattu 3M 80 liimalla itse tehtynä, mutta nyt sitten seurataan, kumpi antaa ensiksi periksi.
Kun emssissä on sama ongelma, vaikka katto onkin kauniin puhdas, teetän homman samalla verhoilijalla. Roikkumaton puhdas vaaleanharmaa katto on kaunis ja todellakin vaikuttaa huomattavasti äänieristykseen, jota parannettiin tosin huomattavalla lisämateriaalilla hankkeen aikana.
Verhoilija kertoi, että kangas on saatava laskeutumaan paikalleen siten, ettei se yhtään kiristä mistään ja suunnilleen "puhalleltava" paikalleen tai ehkä kevyesti harjaten saatava asettumaan paikalleen. Lopputuloksessa ei ole sanan sijaa. Ne pienet epätasaisuudet, jotka näkyvät, johtuvat pohjan virheistä.
Tuo Lucan arvio kutistumisesta ja kankaan kiristymisen aiheuttamasta irtoamisesta, tuntuu hyvin loogiselta. Takapilarit on liimattu 3M 80 liimalla itse tehtynä, mutta nyt sitten seurataan, kumpi antaa ensiksi periksi.
Kun emssissä on sama ongelma, vaikka katto onkin kauniin puhdas, teetän homman samalla verhoilijalla. Roikkumaton puhdas vaaleanharmaa katto on kaunis ja todellakin vaikuttaa huomattavasti äänieristykseen, jota parannettiin tosin huomattavalla lisämateriaalilla hankkeen aikana.
# 419 Vesa Pohjalainen
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 73
- Liittynyt: La Tammi 17, 2004 09:45
- Paikkakunta: Konnevesi
Re: Kattoverhoilu
Kysymys teille jotka olette noita kattoverhoiluja korjanneet: saako og900 2d:n kattoverhoilun ulos ehjänä jos on lasit paikoilaan?
Näyttää aika isolta osalta...
Ja jos saa niin miten päin sitä pitäisi alkaa pujotella?
Omassa projektiautossa sen verhouksen pitää kiinni nuppineulat ja sisävalo...
Näyttää aika isolta osalta...
Ja jos saa niin miten päin sitä pitäisi alkaa pujotella?
Omassa projektiautossa sen verhouksen pitää kiinni nuppineulat ja sisävalo...
9-3 SC 2.0TS XWD -11 KA
900S T Talladega -98 KR
96 -79 OE
96 -75 VA
900S T Talladega -98 KR
96 -79 OE
96 -75 VA
-
- "Hirsch"
- Viestit: 997
- Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
- Paikkakunta: Kalajoki
Re: Kattoverhoilu
Itse olen mietinyt samaa. 2d sedani itsellä ja ihmettelen vain, että miten sen sisäkaton saa ulos ilman väkivaltaa.se.varma.kotimainen kirjoitti:Kysymys teille jotka olette noita kattoverhoiluja korjanneet: saako og900 2d:n kattoverhoilun ulos ehjänä jos on lasit paikoilaan?
Näyttää aika isolta osalta...
Ja jos saa niin miten päin sitä pitäisi alkaa pujotella?
Omassa projektiautossa sen verhouksen pitää kiinni nuppineulat ja sisävalo...
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
Re: Kattoverhoilu
Luulisi saavan 2D:n isosta ovesta, kun saa 4D:nkin ovesta, joka on lyhyempi. En tosin ole kokeillut.se.varma.kotimainen kirjoitti:saako og900 2d:n kattoverhoilun ulos ehjänä jos on lasit paikoilaan?
Viimeksi muokannut jus, Ti Helmi 09, 2010 15:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Kattoverhoilu
Saa sen. Olen ottanut ainakin 99:stä verhoilun ehjänä pois ja asentanut toisen takaisin.
Kuskin penkki pois, mahdollisen keskikonsoli pois, vaihde pakille ja repsikan penkin selkänoja alas. Jos oikein haluaa helpottaa, niin nappaa ratinkin pois, mutta mahtuu se paikallaankin olemaan
Kuskin penkki pois, mahdollisen keskikonsoli pois, vaihde pakille ja repsikan penkin selkänoja alas. Jos oikein haluaa helpottaa, niin nappaa ratinkin pois, mutta mahtuu se paikallaankin olemaan
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: Kattoverhoilu
Moi saabistit,juttelitte saabin kattoverhoilusta.
Tein pojan autoon kattoverhoilun mielestäni onnistu hyvin.
Menkää "texpa " tunnuksella haku niin pääsette tsekkaamaan katon
saabin 900 gli vm 84 auto on alkuperäisessä kunnossa nyt ilman mitään sinistä.
Tein pojan autoon kattoverhoilun mielestäni onnistu hyvin.
Menkää "texpa " tunnuksella haku niin pääsette tsekkaamaan katon
saabin 900 gli vm 84 auto on alkuperäisessä kunnossa nyt ilman mitään sinistä.