Käsijarru (eteen ottava)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Mistä lähtien "eteen ottavaa" on kutsuttu käsijarruksi? 8O :lol:
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5866
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tturku »

^ :lol:
Ennenkun aihe lähtee täydellisesti käsistä niin kerrottakoon tähän väliin että säädin vaijerit oikealle kireydelle ja luulen, että joudun säätämään sen oikean puolen sieltä jarrukengän päästä. Nimittäin se keinuvipu painui pohjaan asti, jolloin joku jumittaa sylinterissä tai automaattisäätö ei ainakaan toimi. Huomenna tutkaillaan varmaan lisää.
Voisin ottaa muutaman kuvan mahdollisesti hommasta, jolloin voisi kirjoittaa vaikka ohjeen tohon faq:iin kuvineen päivineen edellyttäen että känkkä rupeaa pelaamaan kunnolla.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Jos "eteen ottava" ei meinaa kunnolla "ottaa eteen", niin kannattaa ehkä repiä kohteena olevan objektin strategiset paikat kunnolla auki ja vähän rasvailla ja herkistellä sitä "eteen ottavaa", niin homma alkaa toimimaan paljon paremmin. Uudet kumitkin kannattaa samalla muistaa, niin hydrauliikka toimii jatkossakin herkemmin, eikä vanhojen ja likaisten kumien ropaaminen uudestaan paikoilleen "eteen ottavaan" ole muutenkaan hauskaa :lol:.
#1970
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Nimittäin se keinuvipu painui pohjaan asti, jolloin joku jumittaa sylinterissä tai automaattisäätö ei ainakaan toimi.
Näimpä, seuraavaksi kannattaa irrottaa sisempi jarrupala ja katsoa, liikkuuko sylinteri yhtään sisäänpäin, kun vipua painaa jonniinmatkaa, jos ei niin sitten on satulankorjausta/-vaihtoa tiedossa. Jos käsijarruvipu palautuu, ominavuin/jousen avustamana takaisn alkuperäiseen asentoon, niin tiedä vaikka vanhan saisi vielä elvyteltyä/herkisteltyä pienin vaivoin. Yleensä mekanismi on kuitenkin ollut niin juntturassa, että vipstaaki on jäänyt siihen kohtaan kun on päästänyt irti, jousesta huolimatta.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5866
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tturku »

Jousi oli kyllä vähän löysä, kun säädin sen vaijerin niin ihan ei jousi jaksanut loppuun asti avata keinuvipua, vaan sinne ala-laitaan jäi ehkä reilu 1 mm. sen puolikkaan sijasta.
Auto on viimeiksi katsatettu keväällä ja kokoajan ollut ajossa, myös käsijarrua olen käyttänyt kokoajan joten toivotaan että saa korjattua vaan sillä säädöllä. Voihan se olla että toi automaattisäätö veti jumiin kun menin kiristämään ensin ne vaijerit aivan liian kireälle.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5866
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tturku »

Nyt on lisää tutkittu ja hutkittu. Kokeilin säätää uudelleen sen automaattisäädön ottamalla sisemmän jarrupalan pois ja kiertämällä männän sisään, pala takaisin paikoilleen ja ensin polkemaan jarrua, sitten käppäristä viisi naksausta ylöspäin ja taas polkemaan jarrua, jonka jälkeen automaattisäädön olisi pitänyt olla kohdallaan. (yllämainittu säätö luettu haynesin kirjasta). Mutta eipä auttanut, keinuvipu menee yhä pohjaan asti jotenka vissiin menee jarrusatula uusiksi. Männästä oli kyllä menny pölysuojus rikki mutta mäntä liikkui ihan hyvin kyllä. ja kyllä se liikkui kun keinuvipua käänsi, mutta todella vähän joten varmaan on kulunut se känkkärin männän sisukset niin huonoon kuntoon että liike ei vain riitä enää?

Jarrupaloissa oli kyllä vielä kulutuspintaa reilusti mutta jarrulevy on aika urainen ja jarrupaloihin on myös kulunut samat urat.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

tturku kirjoitti:Mutta eipä auttanut, keinuvipu menee yhä pohjaan asti jotenka vissiin menee jarrusatula uusiksi. Männästä oli kyllä menny pölysuojus rikki mutta mäntä liikkui ihan hyvin kyllä. ja kyllä se liikkui kun keinuvipua käänsi, mutta todella vähän joten varmaan on kulunut se känkkärin männän sisukset niin huonoon kuntoon että liike ei vain riitä enää?

Jarrupaloissa oli kyllä vielä kulutuspintaa reilusti mutta jarrulevy on aika urainen ja jarrupaloihin on myös kulunut samat urat.
Mie ainaski säädin 99:stä jarruja silleen, että kun hikisesti sai palat paikalleen, niin se oli siinä. Yksi perusjuttu on säädöstä, että vipua kun kääntää (eli jarruttaa satulalla) ilman vaijeria palojen ollessa paikallaan, niin sormi pitää sopia siihen satulan rungon ja vivun väliin. Jos ei sovi, niin pitää pyörittää mäntää lisää. Melkoiset tuomiopäivän vehkeethän nuo vanhan malliset satulat on, mutta kyllä niiden kanssa tulee toimeen. Miulta löytyy satuloita useita pareja eteen, jos joku sattuu tarviimaan. Toimivia tietysti.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

tturku kirjoitti:ottamalla sisemmän jarrupalan pois ja kiertämällä männän sisään, pala takaisin paikoilleen ja ensin polkemaan jarrua, sitten käppäristä viisi naksausta ylöspäin ja taas polkemaan jarrua, jonka jälkeen automaattisäädön olisi pitänyt olla kohdallaan.
Jos kiersit mäntään sisään kovin paljon, niin saa sitä aika paljon polkea ennen kuin automaattisäätö saa tuon säädön tuotua lähellekään.

Mäntä kannattaa käsin pyörittämällä säätää niin lähelle kuin vaan saa, niin että palat saa juuri ja juuri paikalleen. Pykälä levyn ulkoreunassa tietysti pakottaa jättämään säädön kauemmas.

Käsijarrumekanismin yleisen toimivuuden (vipu, kuulat, kuulauralevy, työntötanko) voit todeta kokeilemalla kääntää käsijarruvipua palan ollessa irrallaan. Pitää tuntua männässä selvä liike. http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 684#368684

Saabin ohje jarrujen säätöön on lähellä tuota mitä kerroit Haynesin ohjeenkin olevan. http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/jarrut/517-3.jpg

Polkemista vaan pitää jatkaa kunnes säätö on kohdallaan, mahdollisesti kymmeniä painalluksia aina välillä kokeillen missä mennään. Jos toinen puoli on kovin paljon herkempi säätymään, se saattaa tässä vaiheessa olla jo säätynyt liian tiukalle, pitää sitten avata ja löysentää.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5866
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tturku »

joo. Liike kun keinuvipua kääntää on todella pieni, ehkä korkeitaan pari milliä joten varmaan menee satula vaihtoon.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5866
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tturku »

Niin, tuli kyllä oikein reilusti pumpattua jarruja uudestaan mutta silti meni se keinuvipu pohjaan. Kuinka paljon käsijarrun männän pitäisi liikkua?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

tturku kirjoitti:Kuinka paljon käsijarrun männän pitäisi liikkua?
Ei kovin monta milliä. Kuulien halkaisija on neljä-viisi milliä, eikä ne kuulat liiku urissa koko korkeutensa verran vivun kääntämänä.

Kuulathan vaan aiheuttaa pituussuuntaista liikettä työntötankoon, joka pyrkii painamaan mäntiä eroon toisistaan. Jos jarrupalat ei ole paikallaan, se mäntä liikkuu joka liikkuu vapaammin, todennäköisesti se sisempi pyöritettävä mäntä.

Jospa sinulla on se pyöritettävän männän sisällä oleva automaattisäätömekanismi jotenkin jumissa? Tai et polkenut tarpeeksi voimakkaasti?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Laitettakoon tähän vielä tipsi:Kun teet sen käsijarru säädön polkemalla jarrua niin kone ei saa olla käytössä.5 naksausta vivusta ja jatketaan niin kauan kun 3 naksauksella tuntuu vastus.8 naksauksella pitäisi olla täysi pito,muuten jarrusatula uusittava.Eli tehostin pois käytöstä.ja tosiaan saa todella MONTA kertaa polkea sitä jarrua.Tämäkin tieto saabin omasta korjaamokäsikirjasta.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5866
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tturku »

Kiitos vinkeistä. Kyllä sitä jarrua poljettiin urakalla useampaan otteeseen, auton ollessa käynnissä ja pois päältä myös. Parikymmentä voimakasta polkaisua varmaan tuli tehtyä, ainakin reilu kymmenkunta joka kerta. Loppujen lopuksi sain säädettyä silleen, että pitää ainakin jonkin verran ja ei ihan taida mennä pohjaan asti keinuvipu. Sieltä on se pölytiiviste haljennut pikku matkalta joten täytyy jossain vaiheessa ottaa irti se jarrusatula ja korjata.

Säädön tein silleen että kieritin niin lähelle kuin mahdollista sen männän, että jarrupalan sai vielä takaisin paikalleen.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5866
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tturku »

Jees. Nyt on auto katsastettuna taas vuodeksi. Viimeisenä uusintapäivänä tietysti hakemaan leimaa :lol: Jäi kuvat ottamatta, mutta niistä jusin kuvista vois tehdä jonkun yhteenvedon tonne faqiin kommenttien kera niin saataisiin sinne käkkärin säädöstä kanssa selvä ohje.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Morphing
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ke Loka 11, 2006 04:31

Viesti Kirjoittaja Morphing »

Joopa sellasen vois sinne tehdä ja se vois alkaa niin että koske vaijerin säätöihin vasta jos mikään muu ei auta :wink:
Kyllä kai se yleisin homma on se että kuulasysteemi on ihan ruosteessa ja jumissa.Ja se vipukin on hankaillu siihen satulaan sellasen loven että akseli pääsee tulemaan ulos ja kampee vinoon.

Toki kun jaksaa aikansa vemputtaa sitä ja ruiskia CRC:tä sinne niin
voi lähteäkkin pelaamaan.Mutta helpoimmalla pääsee kun irrotta heti
koko satulan ja räjäyttää sen kässäri himmelin kappaleiksi ja vaihtaa
samalla tiivisteet.Tosin se ei kanssa ole mikään mailman hauskin duuni
kun samalla menee jarruputki ja ilmausruuvit poikki jne :roll:
900i -90
Vastaa Viestiin