olipa aamu....

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ootte työ hassuja, kun kehuskelette karkeesti -20 pakkasista käynnistymisellä. Kun mennään -30 alle, niin silloin voidaan alkaa elvistelemään kenen autot käynnistyi ja kenen ei...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Tähän mennessä tänä vuona tsipanneita autoja on ollut mazda, opel ja volvo. Siis mitä olen nähnyt.

Ikävä kyllä soon niin monesti omistajasta kiinni.
VW transporter 2.5tdi vm.99
anttisb
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ke Tammi 10, 2007 23:15

Viesti Kirjoittaja anttisb »

Toimiva saabbi helähtää tulille vaikka olisi -35 celssiusta. :wink: Ja ilman lämmitystä! Tottahan pidän auton roikassa jo 5:ssä asteessa pakkasta, on kone lämmin ja auto lämpiää nopeammin.
"kuuppa"
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

anttisb kirjoitti:Toimiva saabbi helähtää tulille vaikka olisi -35 celssiusta. :wink: Ja ilman lämmitystä! Tottahan pidän auton roikassa jo 5:ssä asteessa pakkasta, on kone lämmin ja auto lämpiää nopeammin.
Hyvä akku on tähän asti saabien kanssa ollut se kriittisin käynnistymisen tae kovassa pakkasessa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Mertmi kirjoitti:
anttisb kirjoitti:Toimiva saabbi helähtää tulille vaikka olisi -35 celssiusta. :wink: Ja ilman lämmitystä! Tottahan pidän auton roikassa jo 5:ssä asteessa pakkasta, on kone lämmin ja auto lämpiää nopeammin.
Hyvä akku on tähän asti saabien kanssa ollut se kriittisin käynnistymisen tae kovassa pakkasessa.
Huonot akut karsiutuvat näillä pakkasilla.. :roll:
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Mertmi kirjoitti:Ootte työ hassuja, kun kehuskelette karkeesti -20 pakkasista käynnistymisellä. Kun mennään -30 alle, niin silloin voidaan alkaa elvistelemään kenen autot käynnistyi ja kenen ei...
Totta tuokin, luulisi peruskunnossa olevan auton vielä -20° pakkasissa lähtevän ilman isompia kommervenkkejä tulille. Tosin parinkymmenen pakkasissa huomaa kyllä ensin akun kunnon, joka alkaa vanhemmuuttaan kyykätä tuossa lämpötilassa. Sitten kun pakkasta alkaa olla 25-27 niin mineraalit vetää koneen kyllä niin juntturaan, että ei hevillä starttikaan pyöritä, jos moiset on koneessa. Iso ero tuossa hyviin synteettisiin, joilla pyörii aika hyvin vielä kylmässä.
Se tullut huomattua ainakin Saabeista, että yksikään omista ei ole ollut ns."perusjapsin" veroinen käynnistyjä kovissa pakkasissa. Ruiskut vaativat yleensä sahaamista ja kaasarikin hetken kylmemmällä, sinä aikana huono akku jo kyykähtää. En sitten tiedä mikä eron tekee, kaasari sunny tai corolla jaksanut huonolla akulla hikiseen pyörähtää puristuksen yli ja tömähtänyt käyntiin -34 pakkasessa, Saabin kaasari H-koneella hyvällä akullakaan toivoakaan vastaavasta, jurnuttaa aikansa ja saattaa lupailla muutaman kerran ja kastella tulpat. Onneksi noita pakkasia harvoin tulee, mutta en ainakaan kaasariversion tai k-jetin varaan laskisi yhtään, kun elohopea on liki -30. Helvetin huono kone syttymään omien kokemusten perusteella. Ja kyllä, autot on olleet huollettuja, koska auton pitää (-pitäisi) lähteä kun on tarvis...
kristian
"Hölösuu"
Viestit: 2108
Liittynyt: Ma Touko 16, 2005 14:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kristian »

No ei minullakaan minkään auton kanssa ole sen suuurempia käynnistymisongelmia ollut, jopa Citikka (mikä tuntuu täällä olevan kirosana monelle :P) lähti ekalla yrityksellä kolmenkymmenen asteen paukkupakkasissakin 8O
Saab 9-3 SS 1.8t Linear Pro -07 (Käyttöpeli)
Mercedes-Benz 240D W123 -83 (Kesäauto)
jakaraik
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Maalis 04, 2006 15:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja jakaraik »

on tullu ittekki huomattua että saabit (ja varsinki volvot) kaipaa enemmän pyöräytyksiä pakkasilla että käynnistyy ku juurikin nää japsikipot :? eipä silti, aina on saabbi käyntiin lähteny :D
#3506
9-5 2.3 aero wagon -06 (projektina)
9-5 2.0t BioPower -06 (kauppakassi)
Audi TT 8N Quattro -99 (Saab korvike)
900 t16 -90 (projekti), Toyota BJ-40 3.0D -80 avo (kesäauto)
BMW X3 30e Charged edition -24 käyttis
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Kunnossa oleva k-jetti pärähtää nopeasti käyntiin kovillakin pakkasilla..en tiedä onko bvaraajalla tähän jotain merkitystä.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24633
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

juu keskustelu rönsyilee taas akku ja paras käynnistyvyys juttuihin. no tänään teki taas saman tempun eli tyhjäkäynti uuaa, liekkö se vika tuossa tyhjäkäyntimottorissa? pitää loppuviikosta tutkia jahka pakkanen laskee!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

.
Viimeksi muokannut Saabinsti, Ke Tammi 17, 2018 22:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
beeba
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Su Joulu 31, 2006 12:00

Re: olipa aamu....

Viesti Kirjoittaja beeba »

Oli minullakin eilen aamu lähdin saballa kaupunkiin no ei mitään auto pelasi siellä hyvin, sitten pääsin kodinlähellä olevaan kauppaan ja kun tulin kaupasta satku ei startannut noh aikani ootettua se pörähti käyntiin, mutta en päässyt kuin tielle niin auto sammahti poikittain keskelle tietä, silloin kävi pirut mielessä, noh ystävällinen mies pysähtyi kohdalle ja tarjosi hinausapua.
Kotiin päästyäni niin kokeilin piruuttaan sartata autoa noh sehän lähti mutta sammahti vähän ajan kuluttua, päätin viedä auton suoraan turhia tutkimatta tutulle korjaamolle, että katsoisivat tilanteen, koska siltä näyttää että saabbi ei taida tykätä talvesta ollenkaan joka talvi jokin vika v*tuttaa... :evil:
sämpylä
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Re: olipa aamu....

Viesti Kirjoittaja himmee »

beeba kirjoitti:Oli minullakin eilen aamu lähdin saballa kaupunkiin no ei mitään auto pelasi siellä hyvin, sitten pääsin kodinlähellä olevaan kauppaan ja kun tulin kaupasta satku ei startannut noh aikani ootettua se pörähti käyntiin, mutta en päässyt kuin tielle niin auto sammahti poikittain keskelle tietä, silloin kävi pirut mielessä, noh ystävällinen mies pysähtyi kohdalle ja tarjosi hinausapua.
Kotiin päästyäni niin kokeilin piruuttaan sartata autoa noh sehän lähti mutta sammahti vähän ajan kuluttua, päätin viedä auton suoraan turhia tutkimatta tutulle korjaamolle, että katsoisivat tilanteen, koska siltä näyttää että saabbi ei taida tykätä talvesta ollenkaan joka talvi jokin vika v*tuttaa... :evil:
Kuullostaa aivan siltä, että kosteutta on nyt eksynyt johonkin..virranjakajakansi auki ja sitä rataa...
VW transporter 2.5tdi vm.99
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Kaksi saabia löin käymään männä viikolla - 30 oli kahessa eri mittarissa,satku vähän jäykemmin mutta tonnari "kuin palmun alta".
No se satku oli seissu jo lähes viikon ja tonnari ajossa päivittäin.
Mun og satkussa ei ikinä ole ollu lohkolämmitintä vm -90
no tonnarissa on, mutta en viiti kyykistellä sen piuhan takii.
Rauta ei valita.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
Vastaa Viestiin