Kerran vuoteen olen itse vaihtanut.Ja siinä vaihdon välissä kerran irti ja kopistelua/paineilmaa.Eipä mun tupakan tuhoamat keuhkot mitään varsinaista eroa huomaa.Vaihdan sen tietysti siksi että ilmaa on ylipäätään saatavana kabiiniin.Tukkeutuneena rasittaa puhallinmoottoria tarpeettomasti.Djjules kirjoitti:Kuinkas usein jätkät muuten vaihtelette tuota raitisilmasuodatinta?
Ite vaan ehkä kerran vuoteen kaivelen syksyn lehdet pois ja meno jatkuu. Vaikuttaako se sitten ihan selvästi sen suodattimen vaihto kabiinissa hengittämiseen?
OG900 Raitisilmasuodin
Liian harvoin sitä yleisesti vaihdetaan, mäkin varmaan jotain 7 vuoden välein. 
alkoi muuten haisemaan aika tunkkaselle koko kärry, kun älysin lopulta vaihtaa. Mä vetelin siihen motonetin paperisuodattimeen jotain sikamassaa reunoihin kun se oli niin hepposen tuntuinen, taisin liimata jotain vaatomuoviakin reunoihin , jotta pysyy kunnolla paikoillaan, koska mitään varsinaista kiinnitystä siinä ei ole. Jos ei pysy TIIVIISTI paikoillaan, niin hommaansahan se ei silloin hoida.
Kyllä siinä allergiselle eroa on. Omassa vehkeessä ei ole mitään suodinta, koska ilmastointikenno kun sen paikan täyttää, perheen allergiset oireilevat tässä ilman suodinta olevassa saappaassa.
En oikein tiedä mitä tuohon ilmastoituun versioon laittaisi, vissiin jotain aktiivihiilikuitumattoa, mutta sillekin olisi kait viriteltävä joku kehys millä sen sinne pingottaa, jotta pysyy paikoillaan. mikähän on orkkisratkaisu??

alkoi muuten haisemaan aika tunkkaselle koko kärry, kun älysin lopulta vaihtaa. Mä vetelin siihen motonetin paperisuodattimeen jotain sikamassaa reunoihin kun se oli niin hepposen tuntuinen, taisin liimata jotain vaatomuoviakin reunoihin , jotta pysyy kunnolla paikoillaan, koska mitään varsinaista kiinnitystä siinä ei ole. Jos ei pysy TIIVIISTI paikoillaan, niin hommaansahan se ei silloin hoida.
Kyllä siinä allergiselle eroa on. Omassa vehkeessä ei ole mitään suodinta, koska ilmastointikenno kun sen paikan täyttää, perheen allergiset oireilevat tässä ilman suodinta olevassa saappaassa.
En oikein tiedä mitä tuohon ilmastoituun versioon laittaisi, vissiin jotain aktiivihiilikuitumattoa, mutta sillekin olisi kait viriteltävä joku kehys millä sen sinne pingottaa, jotta pysyy paikoillaan. mikähän on orkkisratkaisu??
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Orkkisratkaisuhan on: ei mitään. Tai kuten 'Saab 900 Muoto ja Toiminta'-esitteessä sanotaan: 'Haihduttimen märkäkennosto toimii suodattimena.'stara kirjoitti: mikähän on orkkisratkaisu??
Kaikki kunnia Saabille automaailman ensimmäisestä matkustamoilman suodattimesta, jonka toteutus ja sijoitus on muuten ihan fiksu (sijoitettu siten, ettei liian helpolla kastu), mutta ilmastointilaitteellisen mallin kohdalla on kyllä jotenkin suunnittelu loppunut kesken. Tonnarissa ja muissa uudemmissa malleissa järjestelmässä on aina suodatin riippumatta siitä, onko ilmastointia vai ei - pysyy sitten ilmastointilaitteen kennostokin puhtaampana.
Jos autoa säilyttäisi tallissa ja ajaisi vain kuivalla kelillä, suodattimen voisi sijoittaa siihen ylinnä. Mutta ajatus sateessa kastuvasta ja sitten homehtuvasta suodattimesta ei tunnu houkuttelevalta. Mutta ehkä jonkin ohuen ja jämäkän suodattimen voisi rakentaa siihen heti kennoston eteen?
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Eli vaihdon jälkeen ilmavirran määrässä pitäisi huomata ero? Vai kampeaako puhallinmoottori "ylimääräisen" sitten jostain falskiraoista, niin ettei ilman määrässä varsinaisesti näy eroa, mutta motti on kovilla? Hitto, ja mä kun olen vaan putsaillu sitä vanhaa - pitänee Etolasta käydä metritavaraa hakemassa tahi sitten sitte sellanen M-filterin patruuna. Minkäs hintasia mahtaa nuo M-filterin paukut olla?tomaatti kirjoitti:Kerran vuoteen olen itse vaihtanut.Ja siinä vaihdon välissä kerran irti ja kopistelua/paineilmaa.Eipä mun tupakan tuhoamat keuhkot mitään varsinaista eroa huomaa.Vaihdan sen tietysti siksi että ilmaa on ylipäätään saatavana kabiiniin.Tukkeutuneena rasittaa puhallinmoottoria tarpeettomasti.Djjules kirjoitti:Kuinkas usein jätkät muuten vaihtelette tuota raitisilmasuodatinta?
Ite vaan ehkä kerran vuoteen kaivelen syksyn lehdet pois ja meno jatkuu. Vaikuttaako se sitten ihan selvästi sen suodattimen vaihto kabiinissa hengittämiseen?
- Juha -
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
Kokemuksesta voin sanoa että tuo kehykseen liimattu haitari-malli kuitusuodatin on paras. Pelkkä M-filter villa tms. toimii vain karkeana suodattimena oli kuva tai sitten se rasvavilla-malli ja paperinen menee helposti tukkoon ku kastuu ja muutenki vastustaa ilmaa enemmän. Se haitarimalli jota saa vain koko kehyksenä niin toimii parhaiten parhaiten. Sehän muuttui vakioksi jossain 90-luvun vaihteessa oleviin malleihin ja sitä ennen oli se "rasvavilla".
Ja itse vaihdan 2 krt vuodessa eli n. 15 000 km välein.
Ja vinkkinä niille joilla on 8v. koneessa tehostin: Löysää pumppua ja käännä venakoppaa vasten niin justiinsa mahtuu jousitolpan ja pumpun välistä suodatin tulemaan.
Ja itse vaihdan 2 krt vuodessa eli n. 15 000 km välein.
Ja vinkkinä niille joilla on 8v. koneessa tehostin: Löysää pumppua ja käännä venakoppaa vasten niin justiinsa mahtuu jousitolpan ja pumpun välistä suodatin tulemaan.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
en huomannu mitään eroa käytössä, samat hajutkin päästi läpi kun normisuodatin.Djjules kirjoitti:Entäpäs tuo Motonetin mainostama aktiivihiilipaukku? Onkos kellään kokemuksia siitä / tarviiko sitä vaihtaa yhtä usein kun normisuodattimia? Eikös aktiivihiili ole tehokkain noin niinkun suodatuksen suhteen?
samanlailla se tukkoon menee/tulee tunnit täyteen kun normaali- suodattimellakin.
parempi paperilla kyllä, kun lukee, että aktiivihiili

Mielestäni se on tehokkaampi hajujen suhteen kuin alkuperäinen, mutta se saattaa johtua siitä että:Djjules kirjoitti:Entäpäs tuo Motonetin mainostama aktiivihiilipaukku?
-Tiivistin konepellin liitoksen lisäämällä hiirimatosta leikellyn tiivisteen suodatinkotelon reiän reunoille. Nyt konepellin 'huuli' pysyy tiiviisti siinä missä pitääkin.
-Tiivistin suodattimen vaihtoluukun.
-Alkuperäinen oli siinä kunnossa että se luultavasti aiheutti enemmän hajuja ja pölyä kuin poisti niitä

Konetilan hajut vähenivät matkustamosta.
Paljonko se hiili tekee tässä yhtälössä, on vaikea arvioida. Suodatin tuntuu ajavan asiansa. Vahingossa se tuli ostettua, vakiota menin ostamaan mutten sitten viitsinyt vaihtaa ennen kassaa

En itsekään ole huomannu eroa tavalliseen muutakuin että omasta mielestä aivan liian tiivistä tavaraa. Puhaltimen ääni muutui niin vaivalloiseksi että piti vähän möyhiä suodatinta uuteen uskoon ettei turhaan rasittas puhaltimen moottoria. Taidan pysyä tavallisissa suodattimissa.saabracing kirjoitti:en huomannu mitään eroa käytössä, samat hajutkin päästi läpi kun normisuodatin.Djjules kirjoitti:Entäpäs tuo Motonetin mainostama aktiivihiilipaukku? Onkos kellään kokemuksia siitä / tarviiko sitä vaihtaa yhtä usein kun normisuodattimia? Eikös aktiivihiili ole tehokkain noin niinkun suodatuksen suhteen?
samanlailla se tukkoon menee/tulee tunnit täyteen kun normaali- suodattimellakin.
parempi paperilla kyllä, kun lukee, että aktiivihiili
#2029 Kari Kutuniva
Eli ei aktiivihiiltä, vaan haitaripaukku tilalle.
Vielä pakko kysästä, että saako tuota haitarimallia siis ihan valmiina varaosana, vai pitääkö muotoilla ite jostain palasta? Oliko joku hommannut sellasen ihan valmiina siinä kehyksessään? Omassa kun tuo kehys on kyllä nähny parhaat päivänsä.
Vielä pakko kysästä, että saako tuota haitarimallia siis ihan valmiina varaosana, vai pitääkö muotoilla ite jostain palasta? Oliko joku hommannut sellasen ihan valmiina siinä kehyksessään? Omassa kun tuo kehys on kyllä nähny parhaat päivänsä.

- Juha -
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
No aattelin tänään suorittaa ostotoimenpiteen kunhan ehdin tästä Motonetiin ja katsoa jos jaksaisi vielä tänään fiksailla sen paikoilleen. Kerronpa sitten miten pahasti auto meni rikki.Djjules kirjoitti: Oliko joku hommannut sellasen ihan valmiina siinä kehyksessään? Omassa kun tuo kehys on kyllä nähny parhaat päivänsä.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
kimmop kirjoitti:No aattelin tänään suorittaa ostotoimenpiteen kunhan ehdin tästä Motonetiin ja katsoa jos jaksaisi vielä tänään fiksailla sen paikoilleen. Kerronpa sitten miten pahasti auto meni rikki.Djjules kirjoitti: Oliko joku hommannut sellasen ihan valmiina siinä kehyksessään? Omassa kun tuo kehys on kyllä nähny parhaat päivänsä.


- Juha -
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
Dodii.Djjules kirjoitti:hyvä, kerro sitte uutiset miten kävi
Olisi näemmä pitänyt lähteä tolla OG:llä sinne Motonetiin niin olis voinut pihalla todeta että sittenkin vaan se täyttöpanos olisi pitänyt ottaa, eli tossa yksilössä oli paikallaan se vedettävä laatikko jonka sisässä on sitten se vajaan sentin paksuinen vaahtomuovinpala.
Koetin taiteilla hetken aikaa että saisinko alkuperäisratkaisun kohdalleen mutta en lopulta viitsinyt leikellä mitään vaan työnsin vaan tuon kehikollisen suotimen (lue: paksuhko paperisuodin jossa muoviset kehykset) paikalleen, pysyy näemmä melko hyvin ja ajanee asian, eli raittiin vaihtoilman tarpeen ja pitää kaikki oravaa pienemmät konehuoneen puolella. Tulipellin puolelta vaan jää nyt sen laatikon kannen puuttuessa aukko josta sitä ilmaa virtaa tolle suotimelle sen konepellin aukon lisäksi, mutta tuskinpa tuosta mitään haittaa on.
Potentiaalinen hajoamiskohta: mulla oli vedetty lohkarin piuhat ton lootan eteen ja semmoiset 20 vuotta vanhat piuhat näytti aika haurailta, katotaan seuraavan kerran lämppäriä käytettäessä ja savun hälvettyä että hajosko ne tossa taivutellessa.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
M-filterin panos maksoi kuitin mukaan 15€. Sen verran kuiten sanoa, että omasta mielestä on hintansa arvoinen.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Mulla on tommonen motonetistä hankittu aktiivihiilisuodatin ollut nyt parissa autossa ja se on mielestäni hyvä. Se aktiivihiili kerros suodattimessa nimenomaan poistaa siitä puhaltimelle menevästä ilmasta hajuja. Ja hyvin se toimii jos ei itse ala paukuttelemaan kabiinissa 

Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96