Startin ja solenoidin vaihto
Ei sittenkään pelaa vieläkään.
Startti edelleen vain naksuttelee. Starttiasennossa lataus ja öljynpainevalo sammuu, kuten tavallista on, mutta jarrunesteen merkkivalo syttyy.
Mahtaako jossain olla oikosulku tms?
Koputtelu ei näytä auttavan, eli kyllä se on täysin satunnaista milloin starttaa ja milloin ei. Akku on siis ihan uusi, maapiste ja plusjohtimen sekä herätevirran liittimetkin putsattu. Ainoa yhteinen nimittäjä näkyy nyt olevan, että aina on hieman kovempi pakkanen, kun auto ei starttaa. Ja tosiaankin satunnaisesti se sitten aina välillä lähtee. Tuossa jonkin päivän pelasi jo ihan mallikkaasti, kun lämpötila oli nollan lähettyvillä.
Uutta starttiako laitetaan?
Startti edelleen vain naksuttelee. Starttiasennossa lataus ja öljynpainevalo sammuu, kuten tavallista on, mutta jarrunesteen merkkivalo syttyy.
Mahtaako jossain olla oikosulku tms?
Koputtelu ei näytä auttavan, eli kyllä se on täysin satunnaista milloin starttaa ja milloin ei. Akku on siis ihan uusi, maapiste ja plusjohtimen sekä herätevirran liittimetkin putsattu. Ainoa yhteinen nimittäjä näkyy nyt olevan, että aina on hieman kovempi pakkanen, kun auto ei starttaa. Ja tosiaankin satunnaisesti se sitten aina välillä lähtee. Tuossa jonkin päivän pelasi jo ihan mallikkaasti, kun lämpötila oli nollan lähettyvillä.
Uutta starttiako laitetaan?
Hyvä arvaus, mutta pieleen meni. Valo syttyy siis vain kun virta-avain on starttiasennossa, ei muuten. Nesteen ollessa vähissähän valo palaa aina kun virrat on kytketty. Ja neste siis ei ole vähissä tällä kertaa.Mimmi kirjoitti:Arvataan: Jarrunestemäärä pieni, jolloin kovalla pakkasella se nestemäärä pääsee laskemaan kohon alas, jolloin merkkivalo syttyy.
Korjaus: uudet palat ja nesteet, mahdollisesti korkin ja kohon puhdistus.
Jeps, oikea lamppu on kyseessä.Mimmi kirjoitti:Oletko varmistanut, että kyseessä on "oikea lamppu" nostamalla jarrunestesäiliön korkin ylös? Tällöinhän pitäisi valon syttyä.
Nyt kun pakkaset on ohi, Saabi starttaa taas aina ekalla yrittämällä.
Joku sanoi, että pakkasella startin kuoren halkaisija muuttuu pikkuruisen ja startti voi siksi jumittaa, onko mahdollista?
Vai olisikohan tuolla vaan kosteutta sisällä. Mitenkäs tuommonen startin purku, putsaus ja rasvaus hoidetaan?
Kyllähän se on selvää, että lämpölaajenemista tapahtuu, mutta voiko tuommonen startti muka olla tehty niin tarkkaan, että pakkasella startti jumittaa?Mimmi kirjoitti:Jep. sitä kutsutaan lämpölaajenemiseksi ja se muuten koskee kaikkia materiaaleja. Materiaalista taasen riippuu sen lämpölaajenemiskerroin.akyttala kirjoitti:Joku sanoi, että pakkasella startin kuoren halkaisija muuttuu pikkuruisen ja startti voi siksi jumittaa, onko mahdollista?


ootko aukassu
ja kattonut että alennusvaihteen kotelo ei ole halki poikittaissuunnassa niinkuin yleensä (sori en huomannut et puhutte vanhasta mallista)
Viimeksi muokannut mestari, To Maalis 08, 2007 10:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: ootko aukassu
Pakosarjan alla sijaitsevassa startissa ei taida alennusvaihdetta olla?mestari kirjoitti:ja kattonut että alennusvaihteen kotelo ei ole halki poikittaissuunnassa niinkuin yleensä
Tuskinpa siinä sitten sen kummempaa on, kuin että startissa on kosteutta ja se jäätyy pakkasella kiinni. Eipä tuossa mitään muuta yhdistävää tekijää eri kerroille oikein ole löytynyt..
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Startin ja solenoidin vaihto
Oireet ja tehdyt toimenpiteet & mittaukset:
-Avaimesta kääntämällä startti vain naksuu, ei edes yrityksen poikasta pyörittää starttia. Kun avaimen päästää pois starttiasennosta, näkyy virtalukon pohjassa lyhytkestoinen mutta selvä kipinöinti (keskikonsolin muovit on pois paikoiltaan).
-Herätejohdolle tulee avainta kääntäessä 11,8V
-Oikosulkemalla startin "paksut" navat startti kyllä pyörii.
-Laittamalla suoraan paksusta plussajohdosta hyppylankaa startin herätteelle, naksahtaa bendix päälle. Näin käy ilmeisesti myös avainta kääntäessä, mutta startti ei vain lähde pyörittämään.
-Kaikki, siis kaikki, startin piuhat on uusittu, akku on siirretty takakonttiin.
Tuolla konfiguraatiolla, eli samalla akulla, samoilla uusituilla piuhoilla edellinen startti pyöritti kyllä hyvin, mutta sille kävi vähän hassusti
Eli napa räksähti irti ja meni toi bakeliittiperä tms. solenoidista basaksi kun joku voimamies ylikiristi mutteria...
Varaosastartin vaihdon jälkeen alkoi "naksuttelu" ja meikäläisen konstit alkaa olla käytetty.
Siis voiko startti olla rikki, vaikka naksuu & pyörii "pakotettuna"?
Voiko akku olla kokenut äkillisen porsimisen, eli virta ei riitä? Jännite on navoilta mitattu, ei tipu alle 12V avainta käännettäessä.
Voiko virtalukon pohja olla entinen (se kipinä aina avaimesta irroittaessa), ja porsiminen vain "sattui" tapahtumaan samaan aikaan kun startin vaihto?
-Avaimesta kääntämällä startti vain naksuu, ei edes yrityksen poikasta pyörittää starttia. Kun avaimen päästää pois starttiasennosta, näkyy virtalukon pohjassa lyhytkestoinen mutta selvä kipinöinti (keskikonsolin muovit on pois paikoiltaan).
-Herätejohdolle tulee avainta kääntäessä 11,8V
-Oikosulkemalla startin "paksut" navat startti kyllä pyörii.
-Laittamalla suoraan paksusta plussajohdosta hyppylankaa startin herätteelle, naksahtaa bendix päälle. Näin käy ilmeisesti myös avainta kääntäessä, mutta startti ei vain lähde pyörittämään.
-Kaikki, siis kaikki, startin piuhat on uusittu, akku on siirretty takakonttiin.
Tuolla konfiguraatiolla, eli samalla akulla, samoilla uusituilla piuhoilla edellinen startti pyöritti kyllä hyvin, mutta sille kävi vähän hassusti
Eli napa räksähti irti ja meni toi bakeliittiperä tms. solenoidista basaksi kun joku voimamies ylikiristi mutteria...
Varaosastartin vaihdon jälkeen alkoi "naksuttelu" ja meikäläisen konstit alkaa olla käytetty.
Siis voiko startti olla rikki, vaikka naksuu & pyörii "pakotettuna"?
Voiko akku olla kokenut äkillisen porsimisen, eli virta ei riitä? Jännite on navoilta mitattu, ei tipu alle 12V avainta käännettäessä.
Voiko virtalukon pohja olla entinen (se kipinä aina avaimesta irroittaessa), ja porsiminen vain "sattui" tapahtumaan samaan aikaan kun startin vaihto?
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Hirsch"
- Viestit: 722
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
- Paikkakunta: Muurola
Re: Startin ja solenoidin vaihto
Hejssan, onhan maakaapeli varmasti ihan ok? Tekee muuten ihan samaa kun ei maatto pelaa kunnolla, se ei riitä että kaapeli näyttää hyvältä siitä pitää kulkea virta läpikin.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Startin ja solenoidin vaihto
Mitattu on, resistanssit akun miinuksen ja korin välillä 0,02ohm (siis takakontissa). Myös venakopan ja rungon välillä resistanssit käytännössä nollissa. Voisko silti olla, että ei johda tarpeeksi virtaa? Vai onkohan toi kori niin mätä, ettei johda sähköä takakontilta konehuoneen etupalkille asti 
Edit: Juu, ja maakaapeli syylärin palkilta vaihdelootaan on uusi liitinkenkineen kaikkineen. Kengät puristusliitoksella piuhassa kiinni ja liitos kolvattu vielä tinaa täyteen. Maakaapeli kontissa on auton vanha, jolla siis toimi ainakin vielä edellisellä starttimoottorilla...

Edit: Juu, ja maakaapeli syylärin palkilta vaihdelootaan on uusi liitinkenkineen kaikkineen. Kengät puristusliitoksella piuhassa kiinni ja liitos kolvattu vielä tinaa täyteen. Maakaapeli kontissa on auton vanha, jolla siis toimi ainakin vielä edellisellä starttimoottorilla...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Startin ja solenoidin vaihto
Laita rele virtalukon ja solenoin väliin,pystyt elvyttään kypsynyttä virtalukon pohjaa!V.J.S kirjoitti:Oireet ja tehdyt toimenpiteet & mittaukset:
-Avaimesta kääntämällä startti vain naksuu, ei edes yrityksen poikasta pyörittää starttia. Kun avaimen päästää pois starttiasennosta, näkyy virtalukon pohjassa lyhytkestoinen mutta selvä kipinöinti (keskikonsolin muovit on pois paikoiltaan).
-Herätejohdolle tulee avainta kääntäessä 11,8V
-Oikosulkemalla startin "paksut" navat startti kyllä pyörii.
-Laittamalla suoraan paksusta plussajohdosta hyppylankaa startin herätteelle, naksahtaa bendix päälle. Näin käy ilmeisesti myös avainta kääntäessä, mutta startti ei vain lähde pyörittämään.
-Kaikki, siis kaikki, startin piuhat on uusittu, akku on siirretty takakonttiin.
Tuolla konfiguraatiolla, eli samalla akulla, samoilla uusituilla piuhoilla edellinen startti pyöritti kyllä hyvin, mutta sille kävi vähän hassusti
Eli napa räksähti irti ja meni toi bakeliittiperä tms. solenoidista basaksi kun joku voimamies ylikiristi mutteria...
Varaosastartin vaihdon jälkeen alkoi "naksuttelu" ja meikäläisen konstit alkaa olla käytetty.
Siis voiko startti olla rikki, vaikka naksuu & pyörii "pakotettuna"?
Voiko akku olla kokenut äkillisen porsimisen, eli virta ei riitä? Jännite on navoilta mitattu, ei tipu alle 12V avainta käännettäessä.
Voiko virtalukon pohja olla entinen (se kipinä aina avaimesta irroittaessa), ja porsiminen vain "sattui" tapahtumaan samaan aikaan kun startin vaihto?
Eli vanha piiri ohjaan relettä.

Omasa Capessa naksumiset loppu releen lisäykseen.

Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Startin ja solenoidin vaihto
Vaihdoin vielä virtalukon pohjan, vetelin jos jonkinmoisia lisämaadoituksia sekä kokeilin toista akkua, mutta naks naks vaan. Jossain kohtaa ihmettelin, kun solenoidikin lopetti vetämisen, mutta sitten muistin taas oikosulkea automaatin kepin asentopiuhat...
Mutta siis tuo varaosastartti oli sökö. Solenoidin "nastoihin" tai johonkin katkesi virran matka, eli veti, mutta ei pyörittänyt. Hölmöyttäni en testannut sitä heti silloin kun oli pakosarja vielä irti. Hain vielä yhden startin kokeiltavaksi, löin siihen piuhat kiinni ja kokeilin irrallaan. Sehän surahti heti pyörimään, ja pyöri vielä äsken paikalleen pulttauksen jälkeenkin
Loppukaneettina voitaneen todeta, että olis kirveellä töitä siihen jannuun, joka ton startin sijoituksen noihin -84 ja vanhempiin T8 motteihin on suunnitellut. Siinä sitä on oikea järjen ja huoltoystävällisyyden riemuvoitto.
Mutta siis tuo varaosastartti oli sökö. Solenoidin "nastoihin" tai johonkin katkesi virran matka, eli veti, mutta ei pyörittänyt. Hölmöyttäni en testannut sitä heti silloin kun oli pakosarja vielä irti. Hain vielä yhden startin kokeiltavaksi, löin siihen piuhat kiinni ja kokeilin irrallaan. Sehän surahti heti pyörimään, ja pyöri vielä äsken paikalleen pulttauksen jälkeenkin

Loppukaneettina voitaneen todeta, että olis kirveellä töitä siihen jannuun, joka ton startin sijoituksen noihin -84 ja vanhempiin T8 motteihin on suunnitellut. Siinä sitä on oikea järjen ja huoltoystävällisyyden riemuvoitto.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Startin ja solenoidin vaihto
Et oo sitte paljon muita merkkejä rapannut jos muka saabin osien sijoittelu on perseestä.
Ite sain ainakin B-koneisessa startin irti ilman pakosarjan irroitusta. ...( peltisarja...)
Tuli vähän aikoinaa reenattua ku orgiksessa ei riiittänyt potku lämpimänä starttaukseen 11 puristuksilla.... sit löyty startti millä jaksoi.
Ite sain ainakin B-koneisessa startin irti ilman pakosarjan irroitusta. ...( peltisarja...)
Tuli vähän aikoinaa reenattua ku orgiksessa ei riiittänyt potku lämpimänä starttaukseen 11 puristuksilla.... sit löyty startti millä jaksoi.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Re: Startin ja solenoidin vaihto
Joo,kyllä se starttin pystyy irrottaan ilman pakosarjan irrotusta!toms kirjoitti:Et oo sitte paljon muita merkkejä rapannut jos muka saabin osien sijoittelu on perseestä.
Ite sain ainakin B-koneisessa startin irti ilman pakosarjan irroitusta. ...( peltisarja...)
Tuli vähän aikoinaa reenattua ku orgiksessa ei riiittänyt potku lämpimänä starttaukseen 11 puristuksilla.... sit löyty startti millä jaksoi.
Tosin hiukan ahtaat paikat.

Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid