Neste käsijarru

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Neste käsijarru

Viesti Kirjoittaja toms »

Sähköinen solenoidi, servomoottori tms. käyttää sitä mekaanista jarrua, käsittääkseni eli tikun ( käsijarruvipu ) tilalla on nuo edellä mainitut.
Ranskalaiset autot on muutenkin niinkuin lapsiin sekaantus.... yhtä tuomittavaa ja outoa....
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
1770
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 13:18

Re: Neste käsijarru

Viesti Kirjoittaja 1770 »

Ei hydraulisesta käsijarrusta ole mitään hyötyä mekaaniseen verrattuna. Se, miksi kilpureissa yleensä käytetään hydraulista käsijarrua johtuu siitä, että kilpailukäyttöön soveltuvia levyjarruihin käypäsiä satuloita, jossa olisi mekaaninen käsijarru ei ole saatavilla. Rakenne toteutetaan siten, että ristikkäiset jarrupiirit poistetaan ja laitetaan taakse menevään jarruputkeen pääsylinteri (yleensä Girling ja maksaa traktorikaupoissa muutaman kympin). Tällä jarrupiirien muutoksella saadaan aikaiseksi se, että etupäässä yleensä olevat isompihalkaisiaiset pyöräsylinterit eivät "saa" tarpeeksi nestettä, jolloin niiden teho häviää. Tästä syystä kilpa-autoihin rakennetaan bedal-box järjestelmä, jossa molemmille piireille on omat pääsylinterinsä. Mitoitus on joskus vähän hakusessa. Kyseisellä tavalla toteutetut jarrut kyllä kelpaavat siviilikatsastuksessa, mutta rekisteriotteeseen tulee merkintä "auton käyttö sallittu vain kilpailukäytössä". Toisaalta sama merkintä tulee myös pakokaasupäästöistä. Tämän takia autoilla ei saa ajaa siiviliajoa, joten kannattaa poistaa rekisteristä, niin ei tarvitse maksella käyttömaksuja.
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Neste käsijarru

Viesti Kirjoittaja okaalto »

toms kirjoitti:Sähköinen solenoidi, servomoottori tms. käyttää sitä mekaanista jarrua, käsittääkseni eli tikun ( käsijarruvipu ) tilalla on nuo edellä mainitut.
Ranskalaiset autot on muutenkin niinkuin lapsiin sekaantus.... yhtä tuomittavaa ja outoa....
Joo, siis tarkoitus olikin vähän saivarrella aiheesta, kun oma käsitys täysin mekaanisesta ei sisällä sähköllä toimivia komponentteja. ;) Direktiivikin oli vuodelta 1971, joka ei ehkä ihan ole tunnettu sähkökänkkärin vuosikymmenä :D
Vastaa Viestiin