Kumpi putki JT vai Simons

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Saanen muistuttaa tähän, että putken ei minun mielestä ole pakko olla pyöreä akun kohdalla. Virtaustekniikasta amkista on sen verran jäänyt päähän, että virtaukseen vaikuttavat mm. poikkipinta-alan muutos. Kaavoja en tähän hätään muista (kaavakirjat on sitä varten ja sekin on jossain pahvilaatikossa vintissä) mutta virtausnopeus, paine ja poikkipinta-ala ovat suhteessa toisiinsa. Joten poikkipinta-alan muutos muotoa muuttamalla ei pitäisi kovinkaan paljoa ahdistaa jos pinta-ala pysyy samana.

Tietenkin tulee muistaa se seikka, että pakokaasut eivät käyttäydy lineaarisesti joten olisi käytettävä korjauskertoimia tms. Nyrkkisääntönä tuota "voidaan" kuitenkin pitää, kun kyse on vain autojen moottoreista eikä mistään esim. voimalaitoksesta tai höyryprosessista.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
900iClassic
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Su Loka 22, 2006 10:05
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja 900iClassic »

Eli kannattanee koko putkisto ainakin katilta taakse päin käsitellä jollain? Onko kokemuksia muista myrkyistä kuin tuosta sinkki-spraystä? 8O
900T16 Classic -93
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

900iClassic kirjoitti:Eli kannattanee koko putkisto ainakin katilta taakse päin käsitellä jollain? Onko kokemuksia muista myrkyistä kuin tuosta sinkki-spraystä? 8O
Itse vetäsin ihan jotain lämmönkestävää maalia siveltimellä purkista, on pysyny aika hyvin paitti takapöntössä joka on menettäny värinsä kivisateessa. Mustana toi muutenkin näkyy vähempi.

http://www.jobori.net/saabclub/displayi ... m=18&pos=9

Runtulle: Vaikka onkin jo vähän vanha kyssäri niin normi DP toki sopii eli se siitä ryssänmutkasta(valurautakulma turbon kyljessä)taaksepäin joko katille tai väliputkelle.

Akkuputki taas ei sovi akun kanssa eli toi lähtee turbosta ensiks kohti oikeeta kylkee ja sit taipuu loivasti taaksepäin.

Omat kokemukset tuosta on että vakiokatilla ja ryssänmutkalla ei juuri muuta eroa kuin äänet, kisakatilla jo rupes helpottaan. Akkuputki on kokeilematta ja taitaa jäädäkkin kun ei oo enää kyseistä autoo.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin