Olipa taas niin monta erilaista näkemystä, että pitänee oma tyyli kirjata ja laittaa pari vaihtoehtoakin, mikäli homma tökkii.
Olen vaihtanyt suojakumin kolmella eri metodilla ja eri merkkisiin autoihin.
99/90/900 joissa on uudemmat vetonivelet (tapa 1 ilman isoa purkamista):
1. alapallo irti
2. vetonivelen kumin kiinnikkeet auki
3. putsataan moskat pois, ettei mee niveleen
4. suojakumi pois edestä vaikkapa ihan puukottaen
5. rasvan putsailua niin, että lukkorengas löytyy sieltä
6. lukkorenkaan levitys levittävillä pihdeillä
7. vetoakselin vetäminen pois nivelestä ihan (käytännössä näin se menee, jos akselia on voinut liikutella lukkorenkaan rajoissa jo ennen renkaan hölläämistä)
8. uusi kumi vetoakseliin ja tietysti ne klemmarit oikeaan järjestykseen samalla
9. uutta rasvaa kumin sisään
10. palikat takaisin
Vanhempi malli 99/900, myös käy uudempiin (tapa 2 ja 3, isotöinen)
Tässä yhteydessä täytyy mainita, että uuden kumin vaihtaminen sisätripodin kauttakin onnistuu näin, jos ulompi nivel ei lähde irti. Vanhanmallisessa ulommassa on niitä jousipikkoja vastustamassa operaatiota, mutta ne voi jättää kootessa pois (korjaamokirjan mukaan). Vanhassa mallissa voi tuo sisemmän nivelen kautta vaihtaminen olla jopa helpoin tapa.
1. otetaan jarrusatula pois ja ripustetaan jouseen
2. raidetangonpään irroitus ja ylä ja alapallonivelet pulteistaan auki
3. sisemmän nivelen, eli tripodin suojakumin klemmari auki
4. vedetään koko hoito ulos ja varotaan tripodin kolhimista ja hiekoittamista vetaritunnelissa
5. ulomman suojakumin pilkkominen puukolla
6. vaihtoehto a)vanhassa mallissa prässissä painetaan vetoakselia niveletä kohti jousien jännitystä vastaan ja vapautetaan lukkorengas, jonka jälkeen vetoakselin saa pois nivelestä
vaihtoehto b)vanhassa mallissa toinen kaveri levittää lukkorengasta ja toinen kaveri lekoo akselia niveleen päin ja yrittää vetää akselia pois
vaihtoehto c)uudessa mallissa levitetään se lukkorengas ja vedetään akseli nivelestä pois
vaihtoehto d)jos se vaan ei rupee purkautumaan niin otetaan tipodi pois sisäpään nivelestä avaamalla lukkorengas ja vasaran avustuksella tipodi pois. Tripodista voi kannatalle toisella kädellä kokopakettia ja naputella vasaralla akseliin. Vedetään sisempi suojakumi pois, jonka jälkeen voi pujottaa uuden kumin ulompaan niveleen ja tämän jälkeen laitetaan sisemmän kumi takaisin
7. kasattaessa tehdään niinkuin homma menee, eli uudet osat paikalleen. Huom. vanhassa mallissa niitä jousia ei tarvitse laittaa takaisin, joten asennus on moninverroin helpoimpi, kuin purku.
Huomioita muun merkkisistä autoista, joissa on samantyyliset tripodinivelet sisäpäässä, kuin saabissa.
Toyota Corolla -92:
Ulomman vetonivelen irroittaminen ei ole mahdollista kotikonstein (korjauskirjakin kertoo näin), vaan suojakumi vaihdetaan aina sisemmän tipodin irroituksella ja sisäpään suojakuminkin vaihtaisi samalla uuteen.
Peugeot 405 -93:
Ulomman vetonivelen suojakumin vaihtaminen vaatii vasaralla napauttamisen, koska lukkorengasta ei voi vapauttaa pihdeillä. Sisemmän tripodi nivelen irroittaminen ei ole mahdollista, koska siinä ei ole lukkorengasta, vaan se on tyssätty paikalleen.
Joskus nuo ulommat nivelet eivät vaan yksinkertaisesti lähde irti. Syynä voi olla esim. kolarointi ja lukkorengas on liiskautunut lukkorengasuraan ja akseli on mennyt liian syvälle nivelen sisään. Tällaiseen tapaukseen törmäsin kerran (Opel Ascona -87).
Tipsi: jos huomaat, että suojakumi on rikki ja et pysty sitä heti korjaamaan, kannattaa ehdottomasti heti vetäistä muovipussi nivelen ympärille ja teipata se vaikkapa ilmastointiteippillä ja vaikka nippusiteillä varmistaen suojakumin päälle. Ajettiin kuukauden päivät työmatka-ajoa tommosen patentin turvin, kun ei aiemmin ehtinyt korjata suojakumia. Nivel oli säilynyt puhtaana ja rasvaa oli vielä jäljellä mukavasti, eikä niveleen tullut mitään vikaa. Jos suojakumi on rikki, ja sillä vaan ajetaan, voi vesi ja hiekka tehdä nivelestä selvää melko nopsaankin.
Miten vaihtaisit vetonivelen/suojakumin?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1173
- Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
- Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo
Re: ylivedettävät suojakumit ovat nopeita vaihdettavia
Löytyykö kyseisiä kartioita biliksestä vieläkin? ...ei sattunu kuvastosta silmään, enkä liikkeessäkään ole törmännyt. Tullu kyllä vaihdettua nämä uudemmat kestävämmät kumekset kummallekin puolelle tonttuun ihan perinteiseen tapaan.JiiVee kirjoitti:Ainakin varaosamaailmasta saa ylivedettäviä yleismallisia suojakumeja. Biltemasta hain työkalun, sen kartion jonka avulla kumi vedetään yli nivelen. Työkalu maksoi muistaakseni alle 15 euroa. Suojakumin hintaa en muista.
Ulomman nivelen ollessa kyseessä ja ehjä siis pelkkä kumi pitää vaihtaa niin ei kannata vetaria irroittaa laatikon päästä, saati katkaista niveltä.
Nämä yli vedettävät. ovat kuulemma vielä erityisen kestäviä. Useita olen niitä asenatanut. Nopein taisi olla Samaraan (ei todellakaan ollut oma), johon molemmat ulommat vetarit vaihtoi alle tuntiin pitämättä kiirettä.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
näin minkäkin vaihtanut, tuo on noin 30min homma noin tehtynä.KN/Lieto kirjoitti:En tiedä, ollaanko nyt samassa työssä, mutta ainakin minä olen vaihtanut lukuisia suojakumeja avaamalla akselia lukitsevan sokan nivelen sisältä. Aina on lopulta auennut, enkä ole mitään napamuttereita availlut. Muistaakseni vanhan mallisessa Saabissa riittää alapallon irrotus, ja jousi pitää pakottaa hieman kasaan esim rautapalalla jousen ja korin väliin tunkin avulla. Turhaan en availisi paikkoja, ei ainakaan laakerit paremmiksi muutu...kannattaa ensin pestä pyöräpesä, ettei hiekka putoile avoimeen niveleen, ja on itsellekin mukavampi olla.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1173
- Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
- Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo
Satkusta nivel lähteekin yleensä nätisti kun lukkorengasta vähän levittää, mutta yrittäkääpä tontusta jossa ovat nerokkasti holvanneet lukiteaineet jokapaikkaan. Sain tuossa viimevuonna jotenkin ihmeellisesti irroitettua tontusta noinkin tuosta kuskin puolelta, mutta tuossa männä vkolla kun vaihdoin apparin puolelle, niin ei auttanut muu kuin ottaa koko vetari irti ja ruuvipenkkiin. Tietty kun oli paskat lukkopihdit ja ei tarpeeksi tilaa/käsiä ei ollut moukaroida niveltä ulospäin, niin aika heikot tsäänssit onnistua yhdellä asentajalla ilman liukuvasaraa. No tulipa samalla vaihettua tuonne sisäpuolellekin uudet MOS2:t.... oli nuo entiset rasvat kummassakin murroksessa melkoista juoksevaa litkua jo.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77