Lämmityslaitteen hana
Ainaskin mun satkussa lämpömittari alkoi elämään omaa showtaan, väristen ja pomppien. Otin lämpöanturin johdon syyniin, ja yksinkertaisella metodilla liitoksen kimppuun:kiinni/auki n-kertaa. Taas toimii. Ilmeisesti nuo liitokset alkaa hapettumaan näissä vanhuksissa...
En osaa sanoa suoraa neuvoa tuohon lämmmön puutteeseen, kuin että kai sulla on koneessa tarpeeksi vettä? Sitten toinen omasta kokemuksesta havaittu. Onhan moottorissa termostaatti? Näitäkin saattaa tulla vastaan, että keittämisongelman takia joku seppä on ottanut termarin pois, ja sitten ihmetellään, miksi auto on niin kylmä.
En osaa sanoa suoraa neuvoa tuohon lämmmön puutteeseen, kuin että kai sulla on koneessa tarpeeksi vettä? Sitten toinen omasta kokemuksesta havaittu. Onhan moottorissa termostaatti? Näitäkin saattaa tulla vastaan, että keittämisongelman takia joku seppä on ottanut termarin pois, ja sitten ihmetellään, miksi auto on niin kylmä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
No, jos ei muu auta, niin ite ottaisin termarin pois ja katsoisin, onko se juuttunut auki. Kyllä uusikin termari voi olla valmiiksi rikki. Mistä näitä voi tietää?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Lämmityslaitteen hana!
Hei. Tässä on yksi, jolla on edessä lämmityshanan vaihto. Hanasta meni poikki se muovitappi jossa on kiinni se akseli lämmityslaitteen säätönuppi. Ihmettelin, että miksi säätönuppi on niin tiukka. Luulin ensin, että se on taas rikki ja hommasin käytetyn tilalle. Mutta kun menin radioaukon kautta purkamaan nuppia, ei ollutkaan rikki, vaan se oli em. muovitappi.
Tappia ei varmaankaan kannata korjata ja miten sitä ylipäätään korjaa.
Kannattaako ostaa käytetty hana vai täysin uusi Motonetistä?
Näin purkaamolla sen metallisen hanan, täytyy sanoa, että on melkoinen taideteos. Ja niin kuin moni on kirjoittanut, Alfamerista löytyy hyvät ohjeet eli yritän vaihtaa itte hanan. Tv Auto Pohjanmaalta vuosimallia 1985 900 i.
Tappia ei varmaankaan kannata korjata ja miten sitä ylipäätään korjaa.
Kannattaako ostaa käytetty hana vai täysin uusi Motonetistä?
Näin purkaamolla sen metallisen hanan, täytyy sanoa, että on melkoinen taideteos. Ja niin kuin moni on kirjoittanut, Alfamerista löytyy hyvät ohjeet eli yritän vaihtaa itte hanan. Tv Auto Pohjanmaalta vuosimallia 1985 900 i.
useimmiten kait se nivelakseli siitä jotenkin linkoaa sijoiltaan, mutta jos jotain poikki niin sitten vaan sen mukaan. "Vanhaa en panisi hevillä" (ehhehee....) ( jos ei tiedä, että on vähän ajettu), on sentään sen verta työläs juttu. Kuusiokoloilla tai torxeilla kiinni se laippa patterissa ja ahdasta on, joten kandee varata kaikenlaisia pikkunäppäriä avaimia sen mukaan.
uudet O- renkaat on ehdottomasti vaihdettava/ ostettava jos ei tule hanan mukana.
onnekkaita pääalaspäin riippumis-sessioita laiskiaismalliin toi-voivotellen
uudemmat hanat ovat muuten muovirunkoisia jostain ehkä n. 85 lähtien ???
uudet O- renkaat on ehdottomasti vaihdettava/ ostettava jos ei tule hanan mukana.
onnekkaita pääalaspäin riippumis-sessioita laiskiaismalliin toi-voivotellen
uudemmat hanat ovat muuten muovirunkoisia jostain ehkä n. 85 lähtien ???
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Lämmityslaitteen hana!
Kannattaa ehdottomasti hommata sellainen uudempi muovinen, pitäisi löytyä hyvin käytettynä purkuosana koska eivät mene jumiin/rikki kuten nuo vanhemmat metalliset.Dog61 kirjoitti:Hei. Tässä on yksi, jolla on edessä lämmityshanan vaihto. Hanasta meni poikki se muovitappi jossa on kiinni se akseli lämmityslaitteen säätönuppi. Ihmettelin, että miksi säätönuppi on niin tiukka. Luulin ensin, että se on taas rikki ja hommasin käytetyn tilalle. Mutta kun menin radioaukon kautta purkamaan nuppia, ei ollutkaan rikki, vaan se oli em. muovitappi.
Tappia ei varmaankaan kannata korjata ja miten sitä ylipäätään korjaa.
Kannattaako ostaa käytetty hana vai täysin uusi Motonetistä?
Näin purkaamolla sen metallisen hanan, täytyy sanoa, että on melkoinen taideteos. Ja niin kuin moni on kirjoittanut, Alfamerista löytyy hyvät ohjeet eli yritän vaihtaa itte hanan. Tv Auto Pohjanmaalta vuosimallia 1985 900 i.
Olen noita lämppärin hanoja vaihtanut vuosien mittaan erinäisen määrän. Huomioni on ollut lähes jokaisessa vaihdossa pakkasnesteen karsea haju. Sitä voi ehkä parhaiten kuvailla voimakkaaksi kissan kusen hajuksi. Kysyessäni auton omistajalta pakkasnesteiden vaihtoaikaa niin vastaus on ollut-----EI MUISTA/ PITÄÄKÖ NIITÄKIN VAIHTAA, vaikka kestää pakkasta!??! Jos vaihtaa satkun nesteet 2-3 vuoden välein niin ainakin lämppärin hana saa kummasti lisäaikaa. Ei sovi myöskään unohtaa kannen/lohkon syöpymistä koska käytössä nesteen suojaava "lisäainestus" häviää! Myös jäähdytin ja lämppärinkenno kestää varmaan pidempään. Hanan vaihdossa olen käyttänyt Bi**eman pientä yleissatsia missä on kaikki tarvittavat päät ja erikoisen hyväksi todetun joustavan jatkovarren. Työkalusatsin ostosta jotain ***** jälkeen ajanlaskumme alkua on takuuseen (10V) vaihdettu räikkä - ei muuta. Juuri sopiva niiden alaruuvien aukaisuun. Mielestäni pakkasnesteiden pitkä vaihtoväli on suurin syy hanojen hajoamisiin y.m ongelmiin. Niin ja ehdottomasti uusi muovihana tilalle, ainakin tietää ettei hetkeen tarvitse vaihdella!
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
toveri J.V.A. puhuu asiaa, olen kuullut, jotta lohkolämppärin maisemista on syöpynyt jopa puhki, ja juurikin nesteiden vanhenemisen/ vaihtamattomuuden vuoksi.
Omatunto alkaa muuten juuri nyt itselläkin kolkuttamaan asian suhteen. Pitänee mennä "baarikaapille" hakemaan vastalääkettä.
PS. oli muuten tänä vuonna likimain ainutkertainen lomareissu, kun autossa ei ilmennyt mitään häikkää, vaikka aina on ajamalla kotiin tultukin. Oliskohan kaikki lastentaudit lopultakin tuunattu läjään kun liki 300t on taulussa.
Omatunto alkaa muuten juuri nyt itselläkin kolkuttamaan asian suhteen. Pitänee mennä "baarikaapille" hakemaan vastalääkettä.
PS. oli muuten tänä vuonna likimain ainutkertainen lomareissu, kun autossa ei ilmennyt mitään häikkää, vaikka aina on ajamalla kotiin tultukin. Oliskohan kaikki lastentaudit lopultakin tuunattu läjään kun liki 300t on taulussa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Lämmityslaitteen hana
potilaalla ikää 30 v. ja oireet seuraavat:
kabiiniin tulee vain haalean lämmintä, riippumatta lämmönsäätimen asennosta.
tarkistettu: lämmönsäätimen ohjaama vaijeri liikkuu, ja liikuttaa hanan luona vipua asianmukaisesti päästä toiseen.
huomio: venkslasin viimeisellä reissulla lämmönsäädintä edes takaisin parikymmentä kertaa, sitä ennen olin uittanut hanan crc:llä. ikäänkuin nyt ääripäiden välille olisi syntynyt pieni ero: eli Kylmä asennossa tulee hyvinnii haaleata, melkein kylmää ja Lämmin asennossa tulee hieman lämpimämpää, ei missään nimessä kuumaa kuitenkaan.
onko tällaisella autolla toivotonta kohdata tuleva talvi? muuta vaihtoehtoa kuin hanan vaihto? kuka tarjoaa hyvää ehjää hanaa (vm 77)?
kabiiniin tulee vain haalean lämmintä, riippumatta lämmönsäätimen asennosta.
tarkistettu: lämmönsäätimen ohjaama vaijeri liikkuu, ja liikuttaa hanan luona vipua asianmukaisesti päästä toiseen.
huomio: venkslasin viimeisellä reissulla lämmönsäädintä edes takaisin parikymmentä kertaa, sitä ennen olin uittanut hanan crc:llä. ikäänkuin nyt ääripäiden välille olisi syntynyt pieni ero: eli Kylmä asennossa tulee hyvinnii haaleata, melkein kylmää ja Lämmin asennossa tulee hieman lämpimämpää, ei missään nimessä kuumaa kuitenkaan.
onko tällaisella autolla toivotonta kohdata tuleva talvi? muuta vaihtoehtoa kuin hanan vaihto? kuka tarjoaa hyvää ehjää hanaa (vm 77)?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Lämmityslaitteen hana
Liikkuuko hanan mäntä ylös-alas kun lämmönsäädintä kääntelee? Mäntää voisi varovasti yrittää auttaa painumaan ala-asennossaan alemmas ja yläasennossaan ylemmäs, jos on jotenkin jumissa.lucaf kirjoitti:huomio: venkslasin viimeisellä reissulla lämmönsäädintä edes takaisin parikymmentä kertaa, sitä ennen olin uittanut hanan crc:llä. ikäänkuin nyt ääripäiden välille olisi syntynyt pieni ero
Mäntä on siellä pystysuorassa vesiputkessa sisällä. Hanamekanismin levyosan pohjassa on kumikalvo, jonka läpi tulee mäntää liikuttava tanko, johon lämmönsäätömekanismi termostaattivivustoineen kiinnittyy haarukalla/jousiklipsillä. Sitä tankoa kokeilisin auttaa liikkumaan enemmän.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Lämmityslaitteen hana
jusille jo privaattina vastasin "kyllä" ylläesitettyihin kysymyksiin, männän liikerata on aika pieni mutta liikkuu kuitenkin. yritin pakottaa liikeradan ääripäitä, mutta en niihin pystynyt vaikuttamaan.
muitakin syitä varmaan on miksi joudun palelemaan kabiinissa, vaikuttaisi että lämmityslaitteen putki on irti kun kuski puolelle tulee kylmempää, lisäksi jäähdytin toimii liian hyvin kun 89 termostaatillakin pitää lämpöjä vielä liian alhaalla (lämpöanturikin vaihdettu).
mutta tuo hana ei voi olla toimiva koska sitä haaleata tulee edelleenkin kaikissa hanan asennoissa, ja vahvasti epäilen että hana ei nyt päästä läpi sitä kaikkea lämmintä mihin olisi edellytyksiä.
muistaako kukaan noita vuosimallieroja tuon hanan suhteen, mistä vuosimalleista kannattaa etsiä tilalle toimivaa hanaa, tai mistä vuosimalleista EI kannata etsiä?
muitakin syitä varmaan on miksi joudun palelemaan kabiinissa, vaikuttaisi että lämmityslaitteen putki on irti kun kuski puolelle tulee kylmempää, lisäksi jäähdytin toimii liian hyvin kun 89 termostaatillakin pitää lämpöjä vielä liian alhaalla (lämpöanturikin vaihdettu).
mutta tuo hana ei voi olla toimiva koska sitä haaleata tulee edelleenkin kaikissa hanan asennoissa, ja vahvasti epäilen että hana ei nyt päästä läpi sitä kaikkea lämmintä mihin olisi edellytyksiä.
muistaako kukaan noita vuosimallieroja tuon hanan suhteen, mistä vuosimalleista kannattaa etsiä tilalle toimivaa hanaa, tai mistä vuosimalleista EI kannata etsiä?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Lämmityslaitteen hana
Arvelisin, että kaikki hanat vm -76 alustanumerosta 99762004616 alkaen on osanumeroltaan 8496861, eli luovuttajaksi kelpaa kaikki ysiysit 77-84 ja kaikki ysikympit.lucaf kirjoitti:muistaako kukaan noita vuosimallieroja tuon hanan suhteen, mistä vuosimalleista kannattaa etsiä tilalle toimivaa hanaa, tai mistä vuosimalleista EI kannata etsiä?
Katso onko se hana samannäköinen kuin tuolla kuvattu 82-hana:
http://www.jus.liitin.net/saab/99/album ... index.html
Ei lähinnä kai putkilähtöjen suunnissa on ollut eroja, itse hanamekanismi termostaatteineen lienee pysynyt kokolailla samana.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Lämmityslaitteen hana
lucaf kirjoitti:jusille jo privaattina vastasin "kyllä" ylläesitettyihin kysymyksiin, männän liikerata on aika pieni mutta liikkuu kuitenkin. yritin pakottaa liikeradan ääripäitä, mutta en niihin pystynyt vaikuttamaan.
muitakin syitä varmaan on miksi joudun palelemaan kabiinissa, vaikuttaisi että lämmityslaitteen putki on irti kun kuski puolelle tulee kylmempää, lisäksi jäähdytin toimii liian hyvin kun 89 termostaatillakin pitää lämpöjä vielä liian alhaalla (lämpöanturikin vaihdettu).
mutta tuo hana ei voi olla toimiva koska sitä haaleata tulee edelleenkin kaikissa hanan asennoissa, ja vahvasti epäilen että hana ei nyt päästä läpi sitä kaikkea lämmintä mihin olisi edellytyksiä.
muistaako kukaan noita vuosimallieroja tuon hanan suhteen, mistä vuosimalleista kannattaa etsiä tilalle toimivaa hanaa, tai mistä vuosimalleista EI kannata etsiä?
Tuossa omassa 99:ssä kun oli vielä b-kone ja vesipumppuvika, niin jäähdytinvesien huvetessa loppui lämmityslaitteen toiminta. Elikkäs sinuna ilmaisin ekana tosta hanan luona olevasta ilmaruuvista ja katsoisin meneekö systeemiin vettä lisää ilmauksen yhteydessä? Toisekseen. Jos tämä ei auta, niin ajaisin koneen lämpimäksi ja kokeilisin lämpeneekö ne lämmityslaitteen putket. Jos ne lämpenee, niin se tarkoittaa, että joko kenno on aivan sökö eikä se saa lämpöä siirtymään ilmaan tai sitten kenno on tukkeutunut. Esim. puunlehtiä siellä kotelossa (tästäkin on kokemusta). Kolmas juttu; ainaskin tossa omassa 99:ssä on semmonen ominaisuus, että jos avaa kaikki räppänät kopissa selälleen, niin kuskinpuolen sivuventtiilistä tulee melko viileää ilmaa. Ilman saa lämpimäksi rajoittamalla kaikista venttiileistä virtauksen esim. kääntämällä ne ensin 1/2 auki. Eli Ilmeisesti ilma ei sekoitu tarpeeksi, jos kaikki luukut on selällään...
Kenno tietysti tossakin omassa 99:ssä on mahdollisesti ihan alkuperäinen vuodelta -78. Muistuu mieleen joskus 90-luvun puolivälissä, kun uusittiin isän silloiseen kulkupeliin Mazda 626:een lämmityslaitteen kenno. Omaansa oli integroitu venttiili kylkeen ja se maksoi törkeän summan. Jäähdytinkorjaamosta saimmekin samankokoisen bmw:n kennon, jolla Mazdan talviominaisuudet paranivat moninverroin. Uudessa Bemun kennosta sai lämpöä kabiiniin aivan erilailla, mitä siitä Mazdan omasta. Voisi siis olla ihan fiksu veto vaihtaa kenno uuteen, tai teettää jäähdytinkorjaamolla vanhoihin päätyihin uusi kenno.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Lämmityslaitteen hana
on ilmattu. kotelo on myöskin puhdistettu puunlehdistä ja havunneulasista (aluksi näytti siltä että vaatii laturin irroittamisen mutta tulihan se kansi sieltä välistä pois).Mertmi kirjoitti:Elikkäs sinuna ilmaisin ekana tosta hanan luona olevasta ilmaruuvista ja katsoisin meneekö systeemiin vettä lisää ilmauksen yhteydessä? Toisekseen. Jos tämä ei auta, niin ajaisin koneen lämpimäksi ja kokeilisin lämpeneekö ne lämmityslaitteen putket. Jos ne lämpenee, niin se tarkoittaa, että joko kenno on aivan sökö eikä se saa lämpöä siirtymään ilmaan tai sitten kenno on tukkeutunut. Esim. puunlehtiä siellä kotelossa (tästäkin on kokemusta).
lämmityslaitteen putket lämpenee, mutta ei tulikuumiksi. onko tuo jäähdytin (uudehko) liian hyvä, kun heti jäähdyttimen jälkeinen putki paisuntasäiliölle ei ole koskaan niin kuuma ettei tohtisi pitää pidempäänkin kättä siinä. samaa mietoa kuumaa siis menee sinne kennostollekin. sen sijaan termostaatilta lähtevä letku on pirun kuuma, tietysti.
mutta hanaa epäilen ensisijaisesti sen takia, että en saa tulemaan sieltä myöskään kylmää. tai siis aluksihan olin satavarma siitä että lämmityslaitteen säädin oli rikki, mutta senkin tarkistin ja vaijeri liikkuu asianmukaisesti eestaas.
tuo lohduttaa että uudemman ysiysin hana ilmeisestikin sopii. nyt tarvii vaan etsiä sellainen käsiin ja viedä auto korjaamolle. en minä tuossa parkkipaikalla ala nakit jäässä niitä ruuvailemaan kun ovat niin ahtaassa paikassa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)