Mielipiteitä öljystä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja muppelo »

himmee kirjoitti:Pakkohan sen öljyn jostain on ulos tulla. Japanilaasista tuloo pakoputken päästä ja suobeista lohkon väleistä.
no näinpä mutta vaikka se japuniinialainen syöpi enempi kuin saabbi ja sen sitten haistaa niin siitä ei katsastussetä sano mitään. Mutta tippa hallin lattialla saattaa aiheuttaa huomautuksen (kuten mulle sano: pakko tästä on huomauttaa kun meillä on tiukat ohjeet että halliin ei saa tippua)

E: tosin niinkuin myrkky sanoikin: huomautus ei ole sama asia kuin hylkäys ;)
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
petromies
"Viggen"
Viestit: 584
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja petromies »

Saabin kone on englantilaisen Triumphin jälkeläisiä joten ei sitä kuivaksi saa. Öljyvuodot Saabissa on ominaisuus, ei vika.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Pidä tuon lisäksi mielessä mitä se -60 -öljy tekee öljynpaineelle. :idea: Vuotaa kohta ihan uusistakin paikoista.
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Saabin koneen saa pysymään kuivana silleen ettei se tiputa mutta voi hikoilla jostain.

Uudet tiivisteet joustavalla liimalla esim. hylomar , hermetite golden tms. Alkuperäiset stefat , ei tarvikkeet. Oikea kiristys + jälkikiristy kun tiivisteet ovat painuneet hieman. Lohkon ja laatikon väliin metallitiiviste oikeella Permatexin liimalla ja pakosarjan alla oleviin lohko / laatikko pulttihin liima koska vaihdelaatikkoon on suora yhteys ko. pultin reijistä ja öljy tulee kirteitä pitkin jne.
Mulla on kuiva ja tiputtamaton kone ja sillä on ajettu tiivistyksen jälkeen 250 tkm ja vain öljypumpun o-renkaan ja venttiilikopan tiivisteen vaihdoin ku hikoili. Laitoin siihen öljypumppuun vitonisen o-renkaan joka ei pitäis kovettua.

Vauhtipyörän pultit oikeella tiivistävällä liimalla. Suora yhteys kampikammioon pultin reijillä ja öljy tulee taatusti ulos kierteitä pitkin.

Silikonia ei mihinkään ja kasatessa huolehtia että tiivistepinnat on taatusti öljyttömät ja puhtaat.

Ongelma on siinä että ku on alumiiniä ja terästä sekaisin siellä täällä niin lämpölaajeneminen on eri ja pinnat hankaa periaatteessa toisiaan ja silikoni ei sitä kestäkoska kalvo on niin ohut pintojen välissä mutta normitiiviste joustavalla liimalla kestää sen mikroliikkeen.

Lämpölaajenemis liikkeen näkee hyvin venttiilikopasta. Kattoo jälkiä niin liikkuu kantta vasten melko paljon ku itse koppa kylmempi kuin kansi.

Kikka kakkos lista ois loputon mutta siinä alkuun.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Sitähän minäkin, että vaivalla, oikeilla merkkitiivisteillä ja rahalla saa.

Kiitos neuvoista.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Kumpaa turbosatkussa nyt sitten kannattaisi käyttää, 5w-30 vai 5w-40? Kaveri kehotti käyttämään 5w-30 koska se ei mene niin liruksi kuumana kuin 5w-40. Oman käsityksen mukaan tuo 5w-40 kyllä kestäisi paremmin kuumaa.

Ajattelin seuraavaksi kokeilla Teboilin Diamond 5w-40:stä. Onko kokemuksia?
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Frostwind kirjoitti:Kumpaa turbosatkussa nyt sitten kannattaisi käyttää, 5w-30 vai 5w-40?
Siihen kuuluu 5W-40.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Hieman offtopikkia, mutta kuitenkin öljyyn tai pikemminkin sen lämpöön liittyvä kysymys.

Tuli tänään laitettua satkuun pcs:ltä ostettu öljynsuodattimen jalan -> suodattimen väliin tuleva adapteri lämpö ja painemittaria varten. Öljynlämpö tuosta kohdasta mitattuna tasaisessa maantieajossa 88astetta! :o. Onko tuo paljon? minkähänlaista litkua 5w40 täyssynteettinen öljy on tuossa lämpötilassa?

Aikaisemmin minulla oli lämpö ja painemittareiden anturit öljykellon reiästä sopivilla t-liittimillä haaroitettuna, tuosta kohdasta mitattaessa öljynlämpö ei noussut tasaisessa ajossa koskaan yli 50asteen, joskus oli 70c kaupungissa tai paikoillaan pitkään käymisen jälkeen, tuon yli en nähny ~5tkm aikana viisarin nousevan.


Mistähän voisi johtua noitten ~5cm erillään olevien mittauspisteiden noinkin suuri lämpötilavaihtelu?


Btw. voin suositella tuota adapteria muillekin harrastajille (hinta pcs:ltä clubialelle ~37e), motonetistä hankituilla t-haaroilla fuskasi öljyä niin maan perkeleesti, vaikka olikin kierrelukitetta välissä :/. Ei vaan ole suunniteltu tuo öljynsuodattimen jalka noita t-haaroja silmälläpitäen (tai toisinpäin) = ei saa pohjaan asti kiinni.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Coltti kirjoitti: ...minkähänlaista litkua 5w40 täyssynteettinen öljy on tuossa lämpötilassa?
Öljyjen viskositeetithan mitataan yleisesti 40 sekä 100 asteessa, joten valmistajan sivuille katsomaan vaan.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Mobilin sivuilta 5w40 vs 5w50:

Mobil 1 5W-40
SAE luokka 5W-40
Viskositeetti, ASTM D 445
cSt @ 40 ºC 87,2
cSt @ 100 ºC 14,6
Viskositeetti-indeksi, ASTM D 2270 175
Tuhkapitoisuus, p-%, ASTM D 874 1,2
Jähmepiste, ºC, ASTM D 97 -54
Leimahduspiste, ºC, ASTM D 92 238



Mobil 1 5W-50
SAE luokka 5W-50
Viskositeetti, ASTM D 445
cSt @ 40 ºC 104,9
cSt @ 100 ºC 17,5
Viskositeetti-indeksi, ASTM D 2270 184
Tuhkapitoisuus, p-%, ASTM D 874 1,2
HTHS-viskositeetti, cSt @ 150 ºCASTM D 4683 4,21
Jähmepiste, ºC, ASTM D 97 -54
Leimahduspiste, ºC, ASTM D 92 236



Nuo arvot eivät sano minulle oikein mitään, onko tuo 14 kovin litkua jo?
Seuraavaksi voisi laittaa 5w50 tai 10w60 liemet koneeseen...
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Coltti kirjoitti: Seuraavaksi voisi laittaa 5w50 tai 10w60 liemet koneeseen...
Miksi?
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

5W-50 Mobil 1 on ollut 500 tkm .
Synteettine kyllä tulee helpommasti koneesta pihalle kuin mineraali. Liekö synteettinen ui pienemmistä reijistä ?
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

toms kirjoitti:5W-50 Mobil 1 on ollut 500 tkm .
Synteettine kyllä tulee helpommasti koneesta pihalle kuin mineraali. Liekö synteettinen ui pienemmistä reijistä ?
Väitän että Mobil 1 tulee helpommin koneesta.. :roll:
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Tri-Lo kirjoitti:
Coltti kirjoitti: Seuraavaksi voisi laittaa 5w50 tai 10w60 liemet koneeseen...
Miksi?

Suurempi lämpöviskositeetti, kuten tuossa ylhäällä pastesin mobilin sivuilta...


btw. mikä juuri mobilista tekee mielestäsi helpommin vuotavan? varsinkin jos on tiivisteet kunnossa...
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Coltti kirjoitti:
Tri-Lo kirjoitti:
Coltti kirjoitti: Seuraavaksi voisi laittaa 5w50 tai 10w60 liemet koneeseen...
Miksi?

Suurempi lämpöviskositeetti, kuten tuossa ylhäällä pastesin mobilin sivuilta...


btw. mikä juuri mobilista tekee mielestäsi helpommin vuotavan? varsinkin jos on tiivisteet kunnossa...
En osaa sanoa, pelkästään omia käytännön kokemuksia.(joita tuntuu samanlaisia riittävän..)

Suurempi lämpöviskositeetti niin, mutta millä perusteella pidät sitä haluttavana asiana?
Vastaa Viestiin