Edistystä auton kulutuksessa ?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Riittäisiköhän kerhokokoontumiseen saakka mielenkiintoa jos yrittäisi oikeasti järjestää "taloudellisuusajopäivät"?

Tää alkaa mennä mielenkiintoiseksi.

Kaikkea voi järjestää, jos oikein vain haluaa.

Joku lehti mukaan vaan sponsoriksi. Paikkoja löytyy kun etsii.

Ei kukaan aikanaan uskonut kiihdytyspäivien järjestämisen mahdollisuuteenkaan, mutta nyt tänä vuonna paikalla oli jo yli 300 autokuntaa.

Hankalaksi asian "budjettiratkaisuna" tekee se, ettei tuota satkun bensapumppua kannata päästää haukkaamaan tyhjää.
Muutenhan olisi voinut vain pitää lähtöpaikan, jossa tyhjennetään tankki ja ajetaan maantietä eteenpäin. Pisimmälle päässyt saisi mainetta ja kunniaa.

Kiertopalkinto vaan, jonka saa omaksi jos voittaa kolmena vuonna peräkkäin taloudellisuusajon :)

Kyllä tällainen "paljonko autosi oikeasti kuluttaa?" -tapahtuma varmasti vetäisi porukkaa muualtakin kuin saabisteista.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Huikko kirjoitti: Hankalaksi asian "budjettiratkaisuna" tekee se, ettei tuota satkun bensapumppua kannata päästää haukkaamaan tyhjää.
Muutenhan olisi voinut vain pitää lähtöpaikan, jossa tyhjennetään tankki ja ajetaan maantietä eteenpäin. Pisimmälle päässyt saisi mainetta ja kunniaa.

Kiertopalkinto vaan, jonka saa omaksi jos voittaa kolmena vuonna peräkkäin taloudellisuusajon :)
Aijaijai, joku epärehellinen Saapisti voitonkiilto silmissään pistäisi kuitenkin apukuskin könyämään kontin puolelle irrottamaan täyttöletkua ja liruttamaan lisää soppaa tankkiin kesken taipaleen :wink: :lol:

EDIT: Ja voittajalle lisähaasteeksi ajaa tuolla meikäläisen T8A:lla alle 10l/100km kulutuksella, palkinnoksi onnistuneesta suorituksesta vaikka vaikka mäyräkoira tai kori vissyä absolutisteille :lol:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Joo ja mä voin tankata tuohon 16v turbotomaattiin 20 litraa ja sillä pitää ajaa Tampereelta Helsinkiin 168km ilman että tukkii moottoritiellä liikennettä matelemalla.

Onko kaasarisatkussa sitten niin harva välitys, kun kaikki kertovat että niillä pääsee?
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Huikko kirjoitti: Onko kaasarisatkussa sitten niin harva välitys, kun kaikki kertovat että niillä pääsee?
Meidän nelipykäläisellä looralla oleva kaasaripeli vie näin kesäkeleillä 8,5-9,5 litraa sekalaisessa ajossa (pääsääntöisesti matka-ajoa). Talvella puhutaan about 9,5-10 litran kulutuksista. Saas nähä muuttuuko mihinkään, kunhan saan heivattua ruiskun (k-jet) paikoilleen. Kulutukset laskettu auton oman trippimittarin ja tankatun bensamäärän mukaan.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
zammuel
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Ti Maalis 20, 2007 13:51
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja zammuel »

Tuolla 2,0 16v automaatilla tämän kesän pidemmillä reissuilla (=lähes pelkkää maantieajoa) kulutus keskimäärin 8,5-9 litraa satasella.

Aikalailla tuohon 8-9 litran haarukkaan ovat menneet kaikki aiemmatkin (kaasari-99:t ja -satkut) saapikkaat. Alle 8 litran lukuihin en niillä kyllä ikinä päässyt.

Tehtaan ilmoittamien kulutuslukujen perusteellahan säädöissä olevalla 16v 2,1 manuaalilla voisi ehkä teoriassa päästä täydellisissä olosuhteissa alle 7 litrankin kulutukseen. Tuo mallihan on ainakin käyttöohjekirjan lukemien mukaan 16-venaisista bensapihein maantieajossa. Miten käytännössä sitten...

Käsittääkseni yhdelläkään 8v satkulla ei noin alhaisiin lukemiin voi kyllä päästä.

edit: automaatti + katti tuossa omassa kyllä lisäävät kulutusta varmaan sen 1-1,5l/100km verrattuna manuaali + katittomaan malliin.
Viimeksi muokannut zammuel, Ti Heinä 10, 2007 15:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900i 16 At 2d -89, 9-3 2.0t SE At 5d -01
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja Haza »

M90 i16 satkulla meni joskus 7,7 ajotapa on kuitenkin kehittynyt niin paljon että tasan 7 ainakin kesällä pääsisin nyt. Tonnari tosin menee talvellakin alle 7,5 ja viimeksi tankatessa 6,0 8O
edit: niin nuo lukemat on sellaisia että ajettu on parhaimmilla tankillisilla yli 1000km, ei siis mitään 100km pätkiä..

120 vs. 90 on edun mukaan kulutuseroa yli 3 l/100km

Nokian renkaiden radalla ajetaan tippahimmeleillä kisaa, mutta käy kyllä ahtaaksi jos henkilöautoilla pitäisi tippakisaa ajaa.
Viimeksi muokannut Haza, Ti Heinä 10, 2007 14:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
saabfani
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: La Huhti 08, 2006 21:06
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja saabfani »

No näin se mun saabin suomenennätys matka meni. Kun mentiin Tuuriin niin tankkasin täyteen Laihialla :wink: no niin ainakin luulin,,, otin pois se pistooli kun sanoi stoppi pari kertaa ja en luurannut sinne täyttöaukkoon mitä kyllä pitää tehrä jos testiä tehdään. No perskules kun tultiin Tuuriin niin mittari neula näytti sitä 45 litran kohalla ja trippimittarissa oli lukema jotain 112 tai 114 km ja aattelin voi hemetti mikä pensajuoppo tää saapi,,, menin heti tankkamaan sinne tunnetulle huoltoasemalle ja sinne meni 14,3 litraa kun pensan pinta oli näkyvissä ja noin 5-7cm aukon yläpinnasta (siis tällä kertaa katoin että nesteen pinta oli hyvin näkyvissä) no se Tuurin reissu oli pilalla ja sanoin akalle että oli sulla oikea aika näköjään saada uusi pirssi (oli ostanut suht vähän ajetun Mondeon edelisenä päivänä mutta Saapilla mentiin Keskiselle kun autoliike laittoi uuden tuulilasin siihen) No mua niin vittutti ja tuskan hiki tuli kun aatelin että mun vähän ajettu saapi (174 tuhatta ajettu) vei matkaajossa rutkasti yli kymmen litraa sadalla :evil: että en raskinut muuta ostaa kun kiekuralenkin pala siellä kun tää saapi oli viemässä mun perikatoon :wink: ) No nyt oli kumminkin tankki piritäynnä ja silläkin pensalla mun piti aja noin pari kolme kilsaa ykkösellä kun parkkia ei läytynyt kun siellä jossain ruokapuolen paikassa, no kotimatkalla sitten ajelin muun likenteen tahdissa noin 90km tunnissa ja vielä tehtiin ylimääräinen lenkki soralla (noin 10km)kun en ajanut samaa matkaa takaisin, no taas Laihilla mentiin tankkamaan Shellille ja trippimittari näytti 124km ja pensaa meni tankkiin että pinta oli samassa paikassa näkyvissä täyttöaukon putkessa 7,5 litraa 8O :D No koto matkalla mulla oli suupielet kuin Hankon keksillä konsanaan ja akalle piruilin loppumatkalla että aivan turhaan Monteota ostit kun täähän vie yhtä vähän kuin uudet autot,,,, että tästä nuukasta Saabista en luovu ikuna :lol:
SAAB 9-5 Aero SAAB 900 16V 89 Opel Rekord C coupe Tuutti Pajero
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Papereita ei ole, mutta vuosien käytännön kokemuksella viritetyllä T16:lla pääsee matka-ajossa n. 7 litran kulutukseen sadalle, jos malttaa ajella nätisti. Alle 7:n en muista päässeeni, mutta myöskään ei kärsivällisyys riitä köröttää 80km/h pitkiä matkoja jos mahdollisuus on ajaa kovempaakin.

Bensapiheimpiä ovat juuri 16v mallit, ja katittomat. Katti nostaa kulutusta paljonkin, useasta syystä (matalampi sytytysennakko, pakko-stoikiometrinen seos, itse katin ahdistus putkessa). Katittomalla jossa seos on säädetty hitusen laihemmalle matka-ajoon saa parhaat tulokset, tällöin myös sytytysennakkoa on hyvä olla hiukan enemmän. Itsesäädettävällä moottorinohjauksella molemmat onnistuvat helposti, ja matalahkoista (8.3:1) puristuksista huolimatta kulkee taloudellisemmin kuin vakiona.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Kyllä itselläkin entinen 99 vei jatkuvasti pari litraa sataselle enemmän kuin tuo nykyinen T16 satku. 99:ssä en tosin panostanut yhtä paljon sytkäosien kuntoon/seoksiin yms.
Tänä kesänä tuo oma satku (APC-modi, 3" JT, MegaSquirt) on vienyt 7,3-7,8 sataselle trippimittarin lukemasta laskettuna. Joka kerta on ollut yli 650km tripissä, pari kertaa yli 800km. Pääasiassa tankattu ennen varoitusvalon syttymistä tai heti sen jälkeen. Olen tosin ajellut v-powerilla joten maksimaalista säästöä tuskin on saavutettu. Seoksista en uskalla sanoa kun ei ole mittaria tällä hetkellä, mutta reilusti laihalle tuo on säädetty.
Ajo on ollut etupäässä 15km:n työmatkaa josta 5km hiekkatietä@60km/h, tuskin yhtäkään yli 60km yhtämittaista maantiepätkää koko kesänä.

Hieman alle kasin pääsee käytännössä aina omallakin reippaalla ajotyylillä, ohituksia tulee tehtyä reilusti ja lähdöt on ripeitä. Tätäkään ei kaikki usko, itse uskon sillä varauksella että trippimittari pitää lähellekään paikkansa. Tankkaan auton lähestulkoon aina samasta mittarista, harvemmin kurkin täyttöaukosta mutta toisaalta pyöristän litramäärän ylöspäin laskiessa kulutusta. Omassa ajossa tuo satku vie melko tarkalleen saman kuin porukoitten tonnari, ehkä hieman vähemmän.

Ehkä kaikki ei vain osaa ajaa taloudellisesti... (Ei kyllä omallakaan autolla millään nykivällä ajotyylillä noihin lukemiin pääse!)

EDIT: 150km:n ajon jälkeen on mielestäni turha laskeskella kulutuksia, virhemarginaalihan on ihan järjetön tuollaisissa laskuissa...
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
saabfani
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: La Huhti 08, 2006 21:06
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja saabfani »

lordofgreed kirjoitti:
EDIT: 150km:n ajon jälkeen on mielestäni turha laskeskella kulutuksia, virhemarginaalihan on ihan järjetön tuollaisissa laskuissa...
No juu tietenkin ja matka ajosta tässäkin oli kysymys mutta tuon se kumminkin kulutti yli sadan kilsan matkaajossa jossa oli muutama risteys/stoppi, no katotaan mitä kuluttaa kun tätä normaalia kotoa -Vaasa ajoa (17km Vaasaan) ja siellä sitten sitä kaupunkiajoa sekaan, voipi mennä lähelle kymppiä. Mutta tällä Saabilla näköjään kyllä uskaltaas mennä Suomea tai vaikkapa Norjaa kiertämään lompsan puolesta :D
SAAB 9-5 Aero SAAB 900 16V 89 Opel Rekord C coupe Tuutti Pajero
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Miten muuten on lukuarvo auton kulutuksesta määritelty?

-Matka-ajo
-Kaupunki
-Seka?

Meinaan jos matkaa ajetaan 60km/h 100km:n matka saadaan eri lukuarvo kuin 100km/h sadalla kilometrilla. Analogia on varmaan sama kuin yleensäkin energian laskeminen tehdystä työstä. Isommilla vastuksilla joudutaan tekemään enemmän työtä ja kuluu enemmän energiaa? Nopeuden neliössä taitaa vastusvoima ilmamassan suhteen kasvaa.

Vai tarviiko näissä kulutuskeskusteluissa ylipäätään mitään vertailukelpoista lukuarvoa?
Citroen C5, OG900t16
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10299
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Edesmenneellä 900i -88:lla olen ajanut matka-ajokulutuksen 7,1litraa/100km . Testimatka oli 2200km. Ainoa muutos vakioon oli vaihteistoon tehty kutos ensiön tilalle vaihdettu seiska.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

itse tein lapin reissun lastuletulla + ic ässällä, tankillisien kulutukset 7,0 7,1 ja 7,5 tuo viimeinen tultiin vähän vauhdikkaammin yöllä kotio päin.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mike »

Pakko heittää omia kokemuksia mukaan tähän keskusteluun.

Aikanaan ajoin -85 mallisella 90:llä karvan yli 2000 km:n matkan (mittarin mukaan) tankaten aina piripintaan. Lastina oli kolme aikuista ja kolme koppaa kaljaa + 2 telttaa.

Hämmästys oli suuri kun laskennallinen keskikulutus oli reissulle 6,9 l / 100 km. Korostetun taloudellisesti oli kyllä tarkotuskin ajaa ja nopeus pysyi enimmäkseen rahtarien vauhdeissa, mutta silti tuo oli minusta aika hyvä tulos vanhalta kaasarilta. Laskutkin piti tarkistaa pariin kertaan mutta aina oli sama tulos.

Katiton i16 vuodelta -89 meni sekin matka-ajossa helposti alle 8 litran kulutuksilla. Nyt ei tosin olekkaan kaikki kunnossa ja bensaa menee reilu kymppi vaikka ajaisi 80 km/h tai 100 km/h.

Moottoritienopeus on aina myrkkyä taloudellisuusajolle kun kierrokset nousee ja ilmanvastuskin kasvaa nopeuden neliöön kuten kaikki tietää.

Taloudellisesta ajosta on muuten mukava tingata kun aika moni on edelleen sitä mieltä että taloudellisesti ajava on aina tien tukkona. Taloudellisesti voi kyllä ajaa ihan rajoitusten mukaan ja samalla keskinopeuden voi saada helposti suuremmaksi mitä repivämmällä ajotyylillä.

Vähän sama juttu kuin täällä oulunseudulla aina vellova keskustelu moottoritien nopeusrajoituksesta. Sitä on vaan niin vaikea ymmärtää että tie vetää ruuhka-aikana paremmin jos kaikki ajaisivat 80 km/t mitä se vetäisi silloin jos ajettaisiin 100 km/h.

Taloudellisuusajopäivät olis kyllä loistava idea tänä tuning-aikana!
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Ja ihme ja kumma on se että samalla autolla voi kuskien eroilla olla jopa 1,5 litran kulutusero. Työkaveri kertoi että vaimon ajotyylillä menee 1,5 litraa enemmän vaikka ajaa hitaammin mutta kuulemma pyrkii ajaan ylämäetkin samaa vauhtia ja ei anna alamäissä rullata ja kokoajan kuulemma kiihdyttää ,löysää, kiihdyttää , löysää ja autona olumppiarenkainen saksanseisoja.

Itekki oon huomannut että vakionopeusäätimellä ajaen esim. keskisuomessa menee litran enemmän jo siitä syystä että auto pyrkii ajaan ylämäkiinkin asetettua vauhtia eli talla tiskissä.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Vastaa Viestiin