Vika ketjunkiristimessä, fiksattu patentilla, saba pelittäää

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Kauhea nakutus kuuluu asiaan ja tulee tyhjentyneistä venttiilinpaininkupeista, menee itsekseen ohi tyhjäkäynnillä 5 - 20 minuutissa.

Rahina tulee jostain muualta. Venttiilien tilanteesta saisi varmaan jotain tietoa puristuspainemittarilla.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Joni900 kirjoitti:nokkaakseli oli väärässä asennossa kun kiristin kannen. Pelkään pahinta eli että venttiili otti männältä nokkiinsa. Sitten kun huomasin virheen avasin äkkiä kannenpultit ja pyöräytin nokan kohalleen. Ja kannenpultit takasin kiinni.
Tyhmä kysymys mutta varmistan nyt vielä että vedit pultit kiinni uuden tiivisteen kera ?
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

jus kirjoitti:Kauhea nakutus kuuluu asiaan ja tulee tyhjentyneistä venttiilinpaininkupeista, menee itsekseen ohi tyhjäkäynnillä 5 - 20 minuutissa.

Rahina tulee jostain muualta. Venttiilien tilanteesta saisi varmaan jotain tietoa puristuspainemittarilla.
Eikös tässä ole kyseessä 8v moottori? Siinä on kiinteät paininkupit eikä hydrauliset kuten 16v:ssä, eli nakutusta ei pitäisi kuulua lainkaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Joni900
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: To Kesä 07, 2007 23:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Joni900 »

Otin kannen irti TAAS. Tulleepaha tutuksi kaikki mutterit ainaki. Mutta nytte asiaan. Eli en huomannut mitään jälkeä männässä tai venttiileissä, mutta nokkaakseli on ehkä vääntynyt. Kuva kohdasta kun akseli oli vielä ehjä: http://allyoucanupload.webshots.com/v/2 ... 9867400644

Nyt akseli näyttää tuosta kohdasta siltä että siinä olisi pykälä. Eli akseli ei ole ihan keskellä.

Ja toinen kysymys koskee ketjunkiristintä, voisiko rahina/kolina kuulua siitä. Paljonko uusi maksaa jossakin varaosaliikkeessä? Ja onko vaikea vaihtaa.
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1824
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

jcarlson kirjoitti:
jus kirjoitti:Kauhea nakutus kuuluu asiaan ja tulee tyhjentyneistä venttiilinpaininkupeista, menee itsekseen ohi tyhjäkäynnillä 5 - 20 minuutissa.

Rahina tulee jostain muualta. Venttiilien tilanteesta saisi varmaan jotain tietoa puristuspainemittarilla.
Eikös tässä ole kyseessä 8v moottori? Siinä on kiinteät paininkupit eikä hydrauliset kuten 16v:ssä, eli nakutusta ei pitäisi kuulua lainkaan.
8V Satkun kone ei kuuluisi nakuttaa sekunnin sadasosaakan vaikka -50 asteen pakkasella lyö käyntiin :D
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Tarkasta, että kaikki paininkupit on ehjät sekä nokka-akselin laakerointi.
Kun nokka-akseli oli irti, ettehän sekoittanut nokkapukkien järjestystä ja nuolet varmaan osoittaa kaikissa kohti jakopäätä? Oliko oikea momentti, kun kiristitte ja tuliko kiristettyä nokka tasaisesti paikoilleen?
900C -86
Joni900
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: To Kesä 07, 2007 23:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Joni900 »

Voiha suatanan kuustoista! Vaihoin taas kannen ja uuden tiivisteen ja tällä kertaa jako oli varmasti kohallaan. Mutta lopputulos oli aikalailla sama eli kuulu hemmetinmoinen kalkatus kun käynnisti. Käyntiääni kylläki muuttui selvästi. Nyt minulla on jopa video eka käynnistyksestä:
http://video.tinypic.com/player.php?v=4vgbsll

Voiko ääni kuulua hajonneesta kiristimestä?

Tai siitä kun pakosarjan tiivisteet saattoivat vaurioitua kun laitoin pakosarjaa kiinni?

Tai siitä kun en laittanut jäähytysnesteitä eka käynnistykseen kun olin tallissa ja kello oli liian paljo mennä ulos melskaamaan puutarhaletkun kanssa?

Alkaa muute kyrsiä pikkuhiljaa ku viimenen katsastuksen jälkitarkastusen päivä on 10.8....
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Joni900 kirjoitti:Voiha suatanan kuustoista! Vaihoin taas kannen ja uuden tiivisteen ja tällä kertaa jako oli varmasti kohallaan. Mutta lopputulos oli aikalailla sama eli kuulu hemmetinmoinen kalkatus kun käynnisti. Käyntiääni kylläki muuttui selvästi. Nyt minulla on jopa video eka käynnistyksestä:
http://video.tinypic.com/player.php?v=4vgbsll

Voiko ääni kuulua hajonneesta kiristimestä?

Tai siitä kun pakosarjan tiivisteet saattoivat vaurioitua kun laitoin pakosarjaa kiinni?

Tai siitä kun en laittanut jäähytysnesteitä eka käynnistykseen kun olin tallissa ja kello oli liian paljo mennä ulos melskaamaan puutarhaletkun kanssa?

Alkaa muute kyrsiä pikkuhiljaa ku viimenen katsastuksen jälkitarkastusen päivä on 10.8....

Onko virranjakaja oikeassa asennossa ???

Tai jako ei ole kohdillaan ???
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Kirjoitit ensimmäisessä ja viimeöisessä viestissä että kansi on uusi (eri kuin ennen). Mitä muita osia on vaihtunut? Venttiilikoppa / virranjakaja?

Miksi epäilet että ketjunkiristin olisi hajonnut? Kiristyikö ketju OK? Pyörittelitkö moottoria käsivoimin ennen kuin laitoit venttiilikopan kiinni ja käynnistit?

Ilman jäähdytysnesteitä muutamaksi sekunniksi käynnistäminen ei aiheuta kalkatusta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

jus kirjoitti:Kirjoitit ensimmäisessä ja viimeöisessä viestissä että kansi on uusi (eri kuin ennen). Mitä muita osia on vaihtunut? Venttiilikoppa / virranjakaja?

Miksi epäilet että ketjunkiristin olisi hajonnut? Kiristyikö ketju OK? Pyörittelitkö moottoria käsivoimin ennen kuin laitoit venttiilikopan kiinni ja käynnistit?

Ilman jäähdytysnesteitä muutamaksi sekunniksi käynnistäminen ei aiheuta kalkatusta.
Siis löysän ketjun ääni on semmonen, niinkuin vetäisit kettinkiä jonkun kulmaraudan yli rivakkaa vauhtia. Ainakin siltä se kuulosti B-koneessa, mikä oli tossa miun 99:ssä ennen. Tuosta siun videosta ei hirveen hyvää käsitystä saa siitä äänestä, ainaskin nuo yskähtelyt viittaisi, että sytytyksen ajoitus ei välttämättä ole ihan kohdallaan. Karkeasti sen voi hakea tossa kärjettömässä sytkässä, kun laittaa säädön vaan niiden jakajan liikkumaurien keskelle. Näin koneen saa käyntiin ja sitten voi katsoa lampulla ennakon paremmin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Joni900
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: To Kesä 07, 2007 23:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Joni900 »

Otin venttiilikopan auki ja kokeilin pyörittää konetta käsin nokkarattaasta ja sitten huomasin että ketjunkiristin liikkuu vapaasti!!!! Eli se ei ole lukkiutunut ollenkaan. Eli eipä ihme että kuuluu helevetimoinen kalkatus!

Miten ketjunkiristin vaihetaan? Tarviiko käyttää kantta pois? Vai laitanko jonku patentin sinne että se kiristin pysyy lukittuna?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Joni900 kirjoitti:Miten ketjunkiristin vaihdetaan?
Sen saa vaihdettua ainakin nostamalla koneen pois ja avaamalla jakopään, mikä mielellään edellyttäisi kannen nostamista :-)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Joni900
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: To Kesä 07, 2007 23:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Joni900 »

jus kirjoitti:
Joni900 kirjoitti:Miten ketjunkiristin vaihdetaan?
Sen saa vaihdettua ainakin nostamalla koneen pois ja avaamalla jakopään, mikä mielellään edellyttäisi kannen nostamista :-)
Elikkäs lukitten sen ketjunkiristimen sitte jollaki patentilla. Pyssyy ainaki vähä aikaa kunnossa. Jotain kemiallista metallia tai jotain massaa sinne vaan siis :twisted:
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Mitä teit kiristimelle kun asensit nokkapyörän takaisin nokka-akselille? Kiristinhän oli tuolloin täysin työntynyt ulos, ja lukituskynnestä painamalla olisi pitänyt painaa kiristimen talla takaisin sisään jotta ketju löystyy.

http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... ewsIndex=1
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Joni900
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: To Kesä 07, 2007 23:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Joni900 »

jus kirjoitti:Mitä teit kiristimelle kun asensit nokkapyörän takaisin nokka-akselille? Kiristinhän oli tuolloin täysin työntynyt ulos, ja lukituskynnestä painamalla olisi pitänyt painaa kiristimen talla takaisin sisään jotta ketju löystyy.

http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... ewsIndex=1
Joo meisselillä löysäsin ketjun siitä pikku pykälästä missä on kolo. Ja sitten takaisin kiinni painamalla tämä pykälä takaisin normi asentoon. En tiedä sitten lukkiutuko se. Mutta nyt kun avasin venttiilikopan se ainaki heilui miten sattuu eikä ollut lukittautunut ollenkaan.
Vastaa Viestiin