lipuu aluperäisen aiheen ohi mutta kun tuossa kuvasarjassa oli myös se yksi kuva moottorin öljyisyydestä, otin nyt lisää kuvia, haluatteko kommentoida:
http://tinyurl.com/34qxq3
eli ajon jälkeen aina tiputtelee jonkun verran tippoja allensa, mikä aika kiusallista kun joka paikkaan merkkaa jälkensä, sen verran että se tuskin jää keneltäkään huomaamatta. öljyä ei kuitenkaan ihan kohtuuttomasti vielä kulu: viimeisen 2tkm aikana on max-rajasta laskenut puoleenväliin.
kyllä tuo huolestuttavasti näyttäisi että tulee vauhtipyörältä? eli kampiakselin stefa?
tuo on kyllä eräänlainen piste i:n päälle, en näe enää mieltä hitsauttaa tuota autoa. ajan sillä talven yli leiman loppuun ja kohtalo päättäköön loput.
en sitten tietenkään ottanut kuvaa virranjakajan alta. voisiko se sieltä tosiaan puskea tuossa määrin, varsinkin kun o-rengas on äskettäin vaihdettu.
moott. öljyisyys (oli: ruosteviat ja kuvien valheellisuus)
Kovasti vaikuttais vauhtipyörän stefan vuodolta. Muita paikkoja tuolla alueella on tuo lootan ja lohkon sauma sekä tuon vauhtipyörän takana olevan levyn ja lohkon välinen sauma.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
minäkin katselin tuota vaihdelaatikon saumaa että onpas märkä, toisaalta sitä märkää on myös sen yläpuolella.Mertmi kirjoitti:Kovasti vaikuttais vauhtipyörän stefan vuodolta. Muita paikkoja tuolla alueella on tuo lootan ja lohkon sauma sekä tuon vauhtipyörän takana olevan levyn ja lohkon välinen sauma.
vauhtipyörän stefa tosiaan vaihdettiin ~50tkm/2 vuotta sitten mutta uuden stefan asennus meni aikamoiseksi askarteluksi ja on hyvin mahdollista että se ei ole ollut siellä kunnolla omalla paikallaan. ehkä hyvä näin, eipähän tarvitse miettiä tekohengityksen antamista tuolle. kunpa tuo nyt jaksaisi talven yli vielä pitää öljyt sisällänsä.
olikohan sillä vaikutusta kun viimeisessä öljynvaihdossa täytin liikaa öljyä (muutama desi?), ja olisiko ylisuuret öljynpaineet puskeneet stefaa ulos?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Tuskin muutama desi liikaa mitään vaikuttaa.lucaf kirjoitti:
vauhtipyörän stefa tosiaan vaihdettiin ~50tkm/2 vuotta sitten mutta uuden stefan asennus meni aikamoiseksi askarteluksi ja on hyvin mahdollista että se ei ole ollut siellä kunnolla omalla paikallaan. ehkä hyvä näin, eipähän tarvitse miettiä tekohengityksen antamista tuolle. kunpa tuo nyt jaksaisi talven yli vielä pitää öljyt sisällänsä.
olikohan sillä vaikutusta kun viimeisessä öljynvaihdossa täytin liikaa öljyä (muutama desi?), ja olisiko ylisuuret öljynpaineet puskeneet stefaa ulos?
Noita isoja stefoja on melko kinkkistä saada pitämään. Asennuksessa on syytä käyttää soveliasta tekniikkaa stefan painamiseksi SUORAAN ja ulkokehälle ihan ehdottomasti tiivisteliimaa. Jos stefan "huuli" lisäksi sattuu samaan paikkaan kun vanhallakin (yleensä näkyy selvä ura kampiakselissa "huulen" kohdalla), niin vuotaa aika varmasti myös sitten "huulen" alta.
Saas nähdä kuinka oma stefan vaihto onnistui, kun saan tuon "kaasarista ruiskuksi" potilaan ajoon.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Mie oon ottanu tavaksi mitata stefoista ne huulien sijainnit ja sen uran sijainnin siellä tiivistepinnassa. Sitten vaan vähän offsettiä asennusvaiheessa, elikkä painan stefan sellaiseen syvyyteen, ettei huuli jää uraan. Siinähän voi huonolla tuurilla käydä niin, että se huuli on hiukan vinossa ja ura muodostaa huulen kanssa pienoiskokoisen öljypumpun...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: moott. öljyisyys (oli: ruosteviat ja kuvien valheellisuus)
kyllä se pirulainen puskee sieltä vauhtipyörästä. virranjakajan alta on ihan kuiva. nyt öljyä kuluu siihen mallin, että jokaisen työssäkäynnin jälkeen (100km) pinta on hieman laskenut, todennäköisesti min-max väli kuluu pois reilusti alle tuhannessa kilometrissa ehkä jo 500 ssa.
onko arvioita monen tunnin duuni on purkaa kytkin vain tuon stefan vaihtoa varten? itse kytkinhilut on uusittu 50tkm sitten joten niihin ei koskettaisi. säästäkö siinä aikaa kun(jos?) ei tarvitse asetelmaa "purkaa"?
luulis tuosta selviytyvän ammattimiehen 3 tunnissa? tuumailen vaan jos/kun haluaisin tuolla vielä talven yli ajaa, ja viikossa tulee kilsoja 6-700 niin ehkä minä sen korjautan vaikken autoa enää keväällä leimaisikaan.
onko arvioita monen tunnin duuni on purkaa kytkin vain tuon stefan vaihtoa varten? itse kytkinhilut on uusittu 50tkm sitten joten niihin ei koskettaisi. säästäkö siinä aikaa kun(jos?) ei tarvitse asetelmaa "purkaa"?
luulis tuosta selviytyvän ammattimiehen 3 tunnissa? tuumailen vaan jos/kun haluaisin tuolla vielä talven yli ajaa, ja viikossa tulee kilsoja 6-700 niin ehkä minä sen korjautan vaikken autoa enää keväällä leimaisikaan.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: moott. öljyisyys (oli: ruosteviat ja kuvien valheellisuus)
Ei säästä aikaa oikeastaan vanhan asetelman käyttö, sama purkuhomma on edessä kuitenkin. No okei, ehkä 5min säästyy, kun ei tarvitse uutta astelmaa painaa läjään takaisinasennusvaiheessa. Kyllä og-satkuihin perehtynyt pätevä korjaaja kunnon vehkeillä tuon stefan kolmeen tuntiin vaihtaa.lucaf kirjoitti: onko arvioita monen tunnin duuni on purkaa kytkin vain tuon stefan vaihtoa varten? itse kytkinhilut on uusittu 50tkm sitten joten niihin ei koskettaisi. säästäkö siinä aikaa kun(jos?) ei tarvitse asetelmaa "purkaa"?
luulis tuosta selviytyvän ammattimiehen 3 tunnissa?
Onko nyt ihan varma, että vuotaa pääasiassa tuolta stefalta? Se meinaan syö miestä, jos öljyhävikki jatkuu rempan jälkeenkin (been there, done that...). Kannattanee nyt vielä kertaalleen pesasta kone ja katsella, että mistä se vuotaa, ennen kuin vie pajalle. Noin runsaan vuodon luulisi kyllä löytyvän melko helposti.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84