SZalama kirjoitti:nykiminen oli jo oikeasti häiritsevää. Selvästi tuntee joka kiihdytyksellä eikä kierrosalueella tunnu olevan juuri merkitystä. Myös pintakaasulla hidas kiihdyttäminen autojonossa saattaa satunnaisesti aiheuttaa nykäisyjä.
Jos nykäisy johtuisi siitä että bensapumppu ei saa bensaa, nykäisyt kiihdytettäessä olisi melko rajuja.
Yksittäiset kevyemmät nykäisyt voi johtua sytytyspuolen ongelmasta. Oletko tutkinut tai vaihtanut sytytystulpat ja tulpanjohdot? Entä pyörijä ja virranjakajan kansi?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Voisko olla oirehtiva kampiakselin asentotunnistin? Viime keväänä oireet paheni siihen malliin että satunnainen nykiminen muuttui satunnaiseksi sammahteluksi. Vika poistui anturin vaihdolla.
Sitä ennen tietty tuli kokeiltua ne helpoimmat vaivat eli tulpat, pyörijä, johdot, puola.
SZalamalla kulutus kohollaan?
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Eli tuossa lähdin ajelemaan niin eipä tuo nykinyt yhtään. Kiihdyttelin kovasti ja ei vaan nykäissyt kerran kertaa. Lenkki nyt ei ollut kovin pitkä mutta kyllä kone ihan lämpimäksi tuli tuossa ~15km matkalla.
Kulutuksesta nyt en osaa kovin hyvin sanoa, kun tuo mittari ei mikään huipputarkka ole. Mutta kyllä se on alle 10l/100km maantiellä ja kaupungissa (kylmäkäynnistyksiä mukana) hieman yli.
Kun nyt sitten alan noita sytytyksiä käymään läpi, niin onko jotain ohjeita siihen. Korjausopas ja Korjaamokäsikirja löytyy, mutta on niin ammattimaista kieltä
Ei se nykinyt aina isäukon autokaan. Välillä nyki ja välillä ei ja lopulta alotti sitten tuon äkillisen sammuilun. Eli yksi mahollinen vikakohde on tosiaan tuo anturi.
Jos sulla on korjaamokäsikirja mutta se on liian teknistä kieltä niin sitten on paha jelppiä. Ei sen nyt pitäs olla mitenkään hirveän ylilentosta ja siellä kait on selostettu vianhakuakin?
Et siis oo huomannu ainakaan mitään äkkinäistä ja huomattavaa kulutuksen nousua? Sinänsä muuten ihan hyvä seurailla joskus tai vaikka säännöllisesti auton kulutusta. Saattaa säästää euroja tai sitten huomaa josko vaikka jarru vähän laahaa tai on jotain vikaa säädöissä/konepuolella. Tai jos ei noista säästöistä välitä niin voipi vaikka kattoa paljonko soppaa saa pahimmillaan menemään.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
No, ehkä täytyy alkaa lukemaan ihan ajatuksella tuota opasta.
Eli vaihtohomma pitäisi onnistua suht normaaleilla taidoilla, ja mistä mahtaisin saada hankittua uuden tuollaisen tunnistimen, kun pikaisesti katsottuna Motonetistä ei löydy?
Itselläni tuo auto on ollut puolisen vuotta, ja on se mielestäni aina ollut kulutukseltaa aikalailla samaa luokkaa. Pyrin tosin ajamaan melko taloudellisesti enkä harrasta mitään kiihdyttelyä liikennevaloihin.
Käy nyt ne helpommat osat ensin läpi. Ainakin -89 malliseen tuo anturi on uutena tolkuttoman kallis mutta käytetyn hommasin täältä foorumin kaupusteluosastolta. Ite anturin vaihto on suhteellisen helppo operaatio kunhan saa kampiakselin päässä oleva pultin auki.
Ja sitä puolaakaan ei varmasti kannata lähteä suinpäin ostelemaan vaan kokeile jos saisit jostain taatusti toimivan lainaan millä vois sitten testailla.
Onkos tuossa -91 mallisessa autossa muuten vielä Boschin EZK sytkä?
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Tuossa kun katselin näitä ohjeita mitä on eetteriin täällä tullut, tuli mieleeni että omassa kasi tappisessa puhallin versiossa imuvuoto oli harvinaisen ikävässä paikassa kun katsastus konttorilla kävin hetken aikaa sainkin tutun inssin kanssa ettiä että mistä pirusta se suhina kuulu kun auto oli käynnissä, mutta saatiinhan se paikallistettua se suhinan aiheuttaja. Moottorin "yli" menevä kumi letku oli hapertunut kuumuudessa ja haljennut itsekseen. Joten vanha letku irti ja uutta tilalle (mallia polttoaineletku kangaspäällysteinen sellainen) tästä syystä ainakin loppui suhteellisen hyvin ahtopaineiden tippuminen kiihdyttäessä. enään olisikin seosten säätäminen vaivana seuraavan moottoriöljyn ja ilmansuodattimen vaihdon yhteydessä.
Saab 900 Turbo vm.-88 (myyty) Saab 9-5 vm.-99 (myyty) Saab 9-5 Wagon vm.-08
Nää on väliin vähä henkimaailman juttuja. Mullakin nykii joskus, varsinkin kylmäkäynnistyksen jälkeen. Nykimisen huomaa alhasilla kierroksilla. Mutta kun kone lämpiää ja sitten antaa vähän kauroja sille, nykiminen lakkaa. Mulla saattaa kyllä vian aiheuttaa sekin, kun tässä taannoin puhuin siitä kun se jäähdyttimen kulmaletku lohkolle meni rikki ja pruikki kaiken veden virranjakajaan. En oo saanu autoo kuivaan paikkaan pidemmäks aikaa, että luulen siellä virranjakajassa olevan vähän vielä kosteutta.
Eipä ole vika vieläkään uudistunut samanlaisena kuin silloin kirjoittaessani. Edelleen kyllä nykäisee muutaman kerran jos lätkäsen ajellessa tallan pohjaan, siis ihan lämpöisessä koneessa.