Bensapumpun vaihto; video startista

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

tomaatti kirjoitti:Jossain topikissa kyselinkin tosta pilateeman pumpusta.Eli jouduitteko tekemään jotain muutoksia niinkuin lähdykässä uhkaillaan?

Ps.Sisun fullerin laatikolla muutaman sata tkm ajaneena (siis suorahampainen) en ole koskaan tarvinnut välikaasua ISOMMALLE vaihtaessani. :wink:
letkua vaihettin isompaan muistaakseni ja klemmarit laitettiin, ei tainnu muuta olla.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kyllä tuo pumppu tais olla kaikista helpoin laittaa, kun ei tarvinnut vaihtaa tai lisätä osia. Kyllähän tuo 200€ kaljatölkkiä pienemmästä osasta tuntui hirveältä mutta minkäs teet, kun tavoite tällaisissa remonteissa on saada käyttöauto takaisin liikenteeseen eikä alkaa kikkailemaan vaihtoehdoilla.

Tuohon välikaasuun sellainen korjaus, että tarkoitan tuolla sitä etten löysää kaasua vaihdon aikana. En siis sitä kirjaimellista välikaasua jota juurikin joissain kuorma-autoissa joutuu käyttämään.

Tuosta pumpusta se vielä, kun aiemmin ihmettelin sitä miten toi pumppu ei hörsi ilmaa vaikka on tankki kuinka tyhjä. Tuossa kuiten taitaa olla siinä päälärissä bensapinta korkeampi kuin tankissa joten kuivaksi pitää ajaa, että pumppu pyörähtää tyhjää.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

dimebak kirjoitti:Kyllä tuo pumppu tais olla kaikista helpoin laittaa, kun ei tarvinnut vaihtaa tai lisätä osia. Kyllähän tuo 200€ kaljatölkkiä pienemmästä osasta tuntui hirveältä mutta minkäs teet, kun tavoite tällaisissa remonteissa on saada käyttöauto takaisin liikenteeseen eikä alkaa kikkailemaan vaihtoehdoilla.
Samoja kokemuksia myös ex-tonnarilla, kun sen bensapumppu sanoi sopparin irti. Ämpäristä löytyi Boschin pumppu, jota ei löytyny Moton listoilta. Ja e-cataloogin mukaan pumpun numeron perusteella se oli 900T16 / 2.1i 16V mallin pumppu...Siispä Bosch-kyltillä varustettuun putiikkiin kyselemään ja tilaamaan samanlainen, hinnaksi tuli pelkälle pumpulle muistaakseni melkein 300€. Oishan sinne ämpäriin varmaan saanu ujutettua halvemmankin pumpun, mutta silloin ei ollut vaihtoehtona alkaa kikkailemaan...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Bensapumpun vaihto; outoja havaintoja?!?

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Vaihdatin muutaman vuoden takaiseen 900:n (vm. -92) bensapumpun. Juttelin aiheesta korjaamon kanssa (Värjölä Tikkurilassa) ja sanoi että Motonet pumppu on ihan kuranttia tavaraa. Orkkis olisi maksanut töineen Länkkärissä muistaakseni yli 700e. Motonetistä muutaman kympin tarvikepumppu ja Länkkäri suostui vaihtamaan sen pienen kiukuttelun jälkeen. Käytin Länsiautoa koska Värjölällä oli viikon jono. Ja helekutin hyvin toimi
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Bensapumpun vaihto; outoja havaintoja?!?

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Tannisto kirjoitti:Vaihdatin muutaman vuoden takaiseen 900:n (vm. -92) bensapumpun. Juttelin aiheesta korjaamon kanssa (Värjölä Tikkurilassa) ja sanoi että Motonet pumppu on ihan kuranttia tavaraa. Orkkis olisi maksanut töineen Länkkärissä muistaakseni yli 700e. Motonetistä muutaman kympin tarvikepumppu ja Länkkäri suostui vaihtamaan sen pienen kiukuttelun jälkeen. Käytin Länsiautoa koska Värjölällä oli viikon jono. Ja helekutin hyvin toimi
Vaihdoin kanssa moton pumpun ja pari vuotta olen huristellut sillä....Muistaakseni hinta oli 60 eskoo....
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Bensapumpun vaihto; outoja havaintoja?!?

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kattelin kanssa nuo Motonetin pumput läpi mutta jotenkin siinä vaiheessa rupesin karsastaan, kun Boschin sivuilta oli linkitykset muihin automalleihin/merkkeihin. Joten ei kiits.

Niin, oliko teillä vaparikoneella? Ahdetussa lienee ihan eri pumppu.

Sellainen tuli mieleen, että on tainnu pumpun osat hakea paikkansa ku on menny melko hiljaiseksi. Alussa oli jonkin verran "murinaa" takakontissa. Tänään vielä huomasin, että tasakaasulla ei tunnu nykimistä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Bensapumpun vaihto; outoja havaintoja?!?

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

dimebak kirjoitti:
Niin, oliko teillä vaparikoneella? Ahdetussa lienee ihan eri pumppu.
No sellainen, juu. En nyt muista onko ahdetussa sama osa.
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Bensapumpun vaihto; outoja havaintoja?!?

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Lisäupdatea taas. Kun virrat on käännetty päälle ja puhallin kakkosasennossa ei tankista kuulu ohjaamoon mitään ääntä. Starttaus on nykyään kylmällä koneella pidempi ja samalla enempi Saabimainen mutta auto pärähtää täsmällisesti käyntiin, ja käy heti tasaisesti. Outona pidän myös aika nopeaa sammumista, kun kääntää virrat pois.

Yksi kiva pointti on se, että kovaa kiihdyttäessä esim. rampista ylämäkeen ja risteykseen tultaessa lähes täyskaasulta jalka ylös ja kytkin pohjaan eikä auto osoita sammumisen merkkejä. Aiemmin siis sammui useasti vastaavanlaisissa tilanteissa.

p.s. Äänet on myös paremmat :roll:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-saab_85
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 20:05
Paikkakunta: Tyrnävä

Re: Bensapumpun vaihto; outoja havaintoja?!?

Viesti Kirjoittaja -saab_85 »

Se käynnistys kestää sen takia ku se saa enemmän bensaa heti alkuun ja tähän vuojen aikaan vielä rikastimen kans nii se kestää vähäse että syttyy....
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Bensapumpun vaihto; outoja havaintoja?!?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ruiskuauton kuuluukin sammua heti samantien kun virta-avaimesta käännetään. Ja se käynnistys ei kestä kauemmin sen takia että saisi enemmän bensaa, sähköruiskuissa ei myöskään ole mitään "rikastinta". Todennäköisesti pidempi sahaaminen johtuu siitä että bensapumpun takaiskuventtiili sai kipeää pumpunvaihdon yhteydessä ja bensanpaine pääsee laskemaan pidemmässä seisonnassa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Bensapumpun vaihto; outoja havaintoja?!?

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Missä se takaisku sijaitsee?

Niin tuossa aiemmin mainittin autossa olevan enemmän saabimainen starttaus eli aika pitkä joihin olen tottunut esim. veljen Saabeissa. Tarkoitan siis ton 16V koneen starttaavan pidempään verrattuna esim. 8V kaasarikone.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24629
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Bensapumpun vaihto; outoja havaintoja?!?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

takaisku on siinä kulmapalassa bensapumpun ämpärin päällä. merkattu muistaakseni keltaisella täplällä! omassa 16valvessa kans vuotaa ja viime talvena meinasi usko loppua huonon akun kanssa ku kone jakso just ja just pyörittää et lähteekö käyntiin...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Bensapumpun vaihto; outoja havaintoja?!?

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

dimebak kirjoitti:Missä se takaisku sijaitsee?

.
Valkoinen väriltään marmoritiskillä hinta noin 15 eskoo.... :lol:
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Bensapumpun vaihto; outoja havaintoja?!?

Viesti Kirjoittaja stara »

mulla jäi sama ilmiö pumpun vaihdon jälkeen, tosin uteliaisuuttani irroitin sen takaiskuvenan siitä putken päästä, mutta en ymmärrä miten se olisi voinut saada siipeensä. Toisekseen en tajua miten se toimii, koska en nähnyt siinä mitään joustakaan, jollainen luulisi siinä tarvittavan ( miten sellainen irtonappula voi muka tiivistää n. 3 bar paineen suht pysyvästi, ilman mitään jousta ??).
Voisiko tuo juttu johtua huonoista O- renkaista, koska niissä oli pykimää ja en pannut uusia. En kyllä usko siihen , koska bensahan siinä alkaisi haisemaan kun kone käy, toisaalta hyvin pieni vuoto ei ajaessa haise, mutta paineenpoistoon se riittää.
Pitäis vissiin ennen talvea vaihtaa ne O- renkaat ja uus takaisku.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Bensapumpun vaihto; outoja havaintoja?!?

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Jos se on se valkoinen 90° kulmapala letkussa joka lähtee moottorille niin siitä ei tullut bensaa ulos, kun sen aukaisin mutta paluuletkusta tulikin senkin edestä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin