Outo ääni kiihdyttäessä?!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
beeba
"Tuplakaasari"

Re: Outo ääni kiihdyttäessä?!

Viesti Kirjoittaja beeba »

Aivan aivan no minä itsekkin pohdin vähän enemmän sitä vetoakselia ja tuli mielee et luulis sen äänen kuuluvan kokoajan koska sehän toimii kiihdyttäessä ja muutenkin kun auto liikkuu niin ei se varmaan se ole ja sit noi kuvailemasi äänet ei kyllä sovi oman auton ihmeellisen äänen tyylii? Vaikea uskoa et pakoputkisto pitäisi sellaista sirinävikinä ääntä :roll:
No kaikkein ekana mitä on itelle tullu mieleen, kun tuo ääni alkoi kuulua niin oli laturin hihna ja sitä katsoessa niin oman silmäni mukaan hihnat ei olisi linjassa tai sit mun silmät ei oo linjassa :lol: et voi se siitäkin kuulua ja laturin laakerit on käynyt mielessä, mutta kun laturi on noin 9kk vanha niin tuskin :) ja puslista ei olekkaa sit haisua pitää tutkia? :roll:
sämpylä
nalleolut
"TosiSaabisti"

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

se on ihan normaalia että 9satkussa on laturi vinossa jolloin vetää hihnat sivuun.
johtuu kuluneesta puslasta! itse asiassa tänään katselin motonetissa kyseistä osaa oli oikein muovipinta ja metalli holkki sisällä,mut ei se mitään auta ku asennuspaikka on hakkautunut soikeeksi!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
beeba
"Tuplakaasari"

lucaf kirjoitti:katoaako ääni jos vaihtaa vapaalle tai painaa kytkimen pohjaan?

Kyllä katoaa, kun siinä se onkin ko ääni kuuluu ainoastaan, kun kiihdyttää yli 3000rmp ja aivan sama millä vaihteella ajat, ja kesällä autolla pystyi ajamaan vähän yli 120km/h kunnes ääni alkoi kuulumaan ja nyt enään vain 110km/h. :roll: Ja mikä erikoisinta niin tällä viikolla autolla ajaessani ääni on kuulunut satunnaisesti, kun lähtee 0km/h kiihdyttää ykkösellä kakkos vaihteelle, tai risteykseen tullessa laittaa kolmosesta kakkoselle ja painaa kaasua, jolloin nopeutta ei ole, kuin noin 20-30km/h?
Hyvä asia tässä on se et autolla onneksi voi ajaa siltikkin vaikka tuo ääni kuuluu, mutta olis se ihan jees tietää mikä ihme toi voi olla, ettei vaa menis mikää isoasia rikki ja jää jonnekki jeeraa autolla :?
sämpylä
beeba
"Tuplakaasari"

nalleolut kirjoitti:se on ihan normaalia että 9satkussa on laturi vinossa jolloin vetää hihnat sivuun.
johtuu kuluneesta puslasta! itse asiassa tänään katselin motonetissa kyseistä osaa oli oikein muovipinta ja metalli holkki sisällä,mut ei se mitään auta ku asennuspaikka on hakkautunut soikeeksi!
Ok, itsekkin muistelen että entinenkin laturi oli vinossa ja ääntä ei kuulunut ja kun nykyinen laturi vaihdettiin niin sitä ääntä ei kuulunut ollenkaan, mutta ajan saatossa se on alkanut kuulumaan!
sämpylä
ari71
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja ari71 »

Saab 900 i vuosimalli 1988.

Laturin alakannakkeen puslat ja laturin yläkiinnitysraudan / hihnojen kiristysraudan puslat.

Mistä olette hankkineet ja mitä ovat maksaneet?

Tilasin alkuperäisenä, kiristysraudan pusla ~5.5 euroa kappale ja alakannakkeen pusla ~15 euroa kappale elikkä ~ 41 euroa maksavat osat yhteensä.

Tämä tarina menee näin, aikani silkkaa laiskuuttani laturin hihnojen ulinaa varsinkin lämpimänä kuunneltuani päätin tänään tiukata niitä hihnoja.

Ennen ko. hommaa väänsin laturia ja huomasin että on ainakin väljää laturin yläkiinnitysraudan / hihnojen kiristysraudan puslissa.

Ajattelin laiskotella edelleen ja tyydyin tiukkaamaan hihnoja, eipä auttanut, enkä hihnoja tiukemmalle kiristä, vesipumppu eikä laturikaan siitä tykkää.

Purin osat pois, ja olihan siellä väljää niinkuin on myös laturin alakiinnityskannakkeen etummaisessa puslassakin.

Laturin ollessa irti ajattelin tarkistaa missä kunnossa hiilet ovat, no lopussahan nekin olivat.Motonetista hain uuden Boschin lämpökompensoidun jännitteensäätimen.

Mitähän tuo lämpökompensoitu tässä tapauksessa tarkoittaa?

Liukulaakereissakin on jo reilut urat sekä laakereista / laakerista kuuluu ylimääräistä ääntä mutta menköön nyt näin, ehkä ostan uuden laturin kun niiden vaihto tulee eteen.

Ystävällisin Terveisin,

Ari
Saab 900 i8 - 88, Saab 99 L - 73
dimebak
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja dimebak »

ari71 kirjoitti:Mitähän tuo lämpökompensoitu tässä tapauksessa tarkoittaa?

Ari
Pukkaa kylmänä enemmän virtaa. Boschin e-Catista olen kattellut, että vaihtelee 7-10 asteen välillä.

Tuli sellainen mieleen, että ottaako laturin tuulettin johonkin? Mulla otti 99:ssä kerran remmin vaihdon jälkeen. Tämän huomasin vasta kotipihassa sammuttaessa mankan, kun olin tallilla autoa startatessa laittanut mankan lujalle. Tutkailu osoitti, että se 99:n suojapelti otti siihen tuulettimeen ja ääni oli melkoista sirinää.

Voihan se ottaa kiinni, kun kierrokset nousee ja laturi vääntyy vinoon ==> alkaa sirinä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
ari71
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja ari71 »

Kiitoksia vastauksista.

Terkuin,

Ari
Saab 900 i8 - 88, Saab 99 L - 73
Vastaa Viestiin