Milloin satkun kytkin vaihtoon ?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Milloin satkun kytkin vaihtoon ?

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

niin tai pääsylinterin jousi on poikki.

meneekö vaihteet nätisti päälle etteivät ole tahmeita?

jos pelaa hyvin niin turha on tehdä vielä mitään.

tuo poljin saattaa kyllä katketa jos liian kulunut.

kannattaa rasvata muuten se kytkin polkimen reijkä ja tappi silloin tällöin niin ei kulu väljäksi.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
beeba
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Su Joulu 31, 2006 12:00

Re: Milloin satkun kytkin vaihtoon ?

Viesti Kirjoittaja beeba »

Vaihteet menee ihan normaalisti päälle. Puhutaanko nyt öljyämisessä siitä että se öljyäminen tapahtuu auton sisältä kytkinpolkimen yläpuolelta eli se ei olisi kova homma?
sämpylä
K900C
Matalapaineturbo
Viestit: 158
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 07:32
Paikkakunta: Helsinki

Re: Milloin satkun kytkin vaihtoon ?

Viesti Kirjoittaja K900C »

Hieman komppaan itseäni ja saatuja vastuksia. Niin ajotapa totta kai vaikuttaa kytkimen kulumiseen eli kaupungissa kytkin kuluu nopeammin arvatenkin. Satkussa kytkin oli valmis jo ostettaessa joten en tiedä miten sillä on ajettu. Aiemmin tuplikseen kytkimen vaihtanut luottoasentaja totesi, että Saabin kytkin kuluu nopeammin eli on ilmeisesti raskaampi ja "syö" jotenkin itse itseään???? Tätä tietoa vasten hieman siis ihmettelin(ed.sivu), että kytkimen pitäisi kestää 300tkm ja/tai yli.
#2884
Saabiton
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Milloin satkun kytkin vaihtoon ?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos levy yleensäkin kestää yli 100tkm, niin sen jälkeen kaikki kilsat on saatua säästöä. Luulenpa, että kytkimelle tekee eniten hallaa joku peräkärrin kanssa vekslaaminen. Tuo 2.0 kone on niin nöyrä vetämään, että käytännössä noi kytkinlevyt kestää älyttömän pitkään. Ei olisi mikään ihme, vaikka kestäisikin tosiaan sen 300tkm. Meikäläiseltä meni 900i:stä paineasetelma löpöksi reilu 300tkm:ssä. Tosin siinä autossa olikin karavaanaritarra ja karavaanariomistajan toimesta 250tkm kohdilla oli uusittu vaihteistoon laakerit. Liekkö laitettu vanha asetelma uuden levyn kera, vai olisiko Borg & Beck -astelma vaan ollut susi? Levyn kuluneisuuden tosiaan voi tarkastaa sieltä kopassa olevasta luukusta katsomalla työsylinterin päällä olevan muovisen renkaan sijainnin. Mitä lähempänä työsylkyn runkoa se on (auton kulkusuunnassa edempänä) sen kuluneempi levy on. Kuluneella levyllä sen etäisyys on 2mm luokkaa tai vähemmän. Toinen paikka, mistä levyn kuluneisuutta voi kurkkia, on tietysti asetelman välistä. Jos levyssä näkyy vielä olevan uritus tallella, niin kyllä siinä pintaa on. Kun levy rupeaa olemaan lopussa, niin uritus on hävinnyt...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1141
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Milloin satkun kytkin vaihtoon ?

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Mun ässässä on nyt 307tkm mittarissa, ja kytkin on alkuperäinen. On kokeiltu asuntovaununvetoa (tosin aika vähän) sekä todella runsaasti vekslailtu peräkärryjen kanssa.

Eikä toi nostettu ahtopaine ja tasauspyörästön lukkokaan pienennä niitä voimia...

Edelleen rengas antaa pidossa periksi ennen kytkintä, eikä muutenkaan kytkimessä vikaa vikaa vikaa...
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Milloin satkun kytkin vaihtoon ?

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

itsellä on ollut -86 kaasari satku jossa kytkin kesti 445tkm jonka jälkeen levystä hajosi ne vaimennin jouset. korkkas siis pois paikaltaan.

tuo oli neli vaihteinen ja sillä oli ollut aika paljon maantie ajoa.

mutta kytkimelle aikas suoritus.

sain auton plto autoksi perä kolarin johdosta ensimmäiseltä omistajalta.

joten varmaa oli ettei kytkimelle oltu tehty muuta kuin painelaakeri vaihdetu.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Avatar
Gouldenwind
"Hirsch"
Viestit: 906
Liittynyt: Ti Loka 21, 2003 11:39
Paikkakunta: PORI

Re: Milloin satkun kytkin vaihtoon ?

Viesti Kirjoittaja Gouldenwind »

K900C kirjoitti:Antti H:ta lainaten "Saabin kytkin kestää 300-400tkm" omalle kohdalle ilmeisesti osunut ne kuuluisat "maanantai-painokset" 99 -83 kytkin vaihdettiin 242tkm levyt oli kulunut kiinnitysniiteille asti, 900c -90 kytkin vaihdettu 232tkm päästi nesteitä läpi otti kiinni mistä tahtoi ja levyt kuluneet.

juu samat kokemukset ovat! 99-83 tehty remppa ALLE 200 tkm !!!
900 -87 c Olisi juuri pitänyt tehdä mut stena ehti ensin ja aj. ALLE 250 tkm
kaiken huippu et tässä 900-93 ajet.170 tkm ja painelaakeri pitää jo aika ääntä..
jäsen no: 1328 (2001-
900i 1993 X 3 KPL .9-5 2005
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Milloin satkun kytkin vaihtoon ?

Viesti Kirjoittaja fforslund »

meverkko kirjoitti:Mun ässässä on nyt 307tkm mittarissa, ja kytkin on alkuperäinen. On kokeiltu asuntovaununvetoa (tosin aika vähän) sekä todella runsaasti vekslailtu peräkärryjen kanssa.

Eikä toi nostettu ahtopaine ja tasauspyörästön lukkokaan pienennä niitä voimia...

Edelleen rengas antaa pidossa periksi ennen kytkintä, eikä muutenkaan kytkimessä vikaa vikaa vikaa...

Turboissahan taitaa olla isompi halk.kytkin, mutta kyllä ne kaikki levyt kestää jos ei niitä luistateta ihan älyttömästi.
Omissa :saab: eissa: ässässä 350tkm, c:ssä 365tkm jossa melko painavaa peräkärryäkin vedetty. Kumpikaan kytkin ei luista, mutta ässän painelaakeri pitää ääntä käynistettäessä. :( pitäiskö korjata?
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
Vastaa Viestiin