huolestuttava tilanne ogsatkun peltiosat

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: huolestuttava tilanne ogsatkun peltiosat

Viesti Kirjoittaja mestari »

onneksi on ollut viitseliäisyyttä muotoilla pellistä (1mm) osat itselle,koskaan ei ole repsahtanut uudestaan samasta paikasta.
onpi tullut säästettyä ns. sievoinen summa kun on muutaman auto juuri noista paikoista korjaillut läpisaumalla ja päittäin hitsaamalla tietysti......
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
sefo
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: La Elo 19, 2006 19:36
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: huolestuttava tilanne ogsatkun peltiosat

Viesti Kirjoittaja sefo »

Johan noista summista tulee yhteensä 148€. Lisäksi ne vetaritunnelit jotka taitaa olla jotain 590DKK/stk eli kaikki yhteensä 148+((590x2)/7,45)=306€

Eli jos viitsii tehdä itse pääsee kyllä palkoille. Noista samoista kohdista Wanhat Saabit aina lahoaa + ovien alareunat, jotka nekin on helposti korjattavissa jos pokkaa valmista listaa siihen sopivaksi. Olen noita ovia tehnyt varmaan tusinan.

Alustan osia en ole yleensä päittäin hitsannut. Helpompi laittaa muutaman millin päällekkäin niin saa tiiviin sauman. Aina on katsastusmiehelle kelvannut.
t. S
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki merkkihuolto Riihimäellä. Sefotec Tmi
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: huolestuttava tilanne ogsatkun peltiosat

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mistä sie tuollaisia lukemia revit?

2x13e iskarin yläpäät
2x28e takatukitangon korjauspalat
2x33evetoakselitunnelin isot korjauspalat

eli koko paska 148e.....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
sefo
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: La Elo 19, 2006 19:36
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: huolestuttava tilanne ogsatkun peltiosat

Viesti Kirjoittaja sefo »

nalleolut kirjoitti:mistä sie tuollaisia lukemia revit?

2x13e iskarin yläpäät
2x28e takatukitangon korjauspalat
2x33evetoakselitunnelin isot korjauspalat

eli koko paska 148e.....
Laskuvirhehän tuo oli tai luetun ymmärtäminen heikkoa :oops: Tuo tanskalaiselta sivulta saatu 590DKK oli siis suomessa 33€.
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki merkkihuolto Riihimäellä. Sefotec Tmi
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: huolestuttava tilanne ogsatkun peltiosat

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

juu ja tuo toinen takatukitangon korjauspala tuli 2pv tehdastilauksena ruotsista ja se oli pikkasen kalliimpi34e mut nopeeta oli palvelu!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
sefo
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: La Elo 19, 2006 19:36
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: huolestuttava tilanne ogsatkun peltiosat

Viesti Kirjoittaja sefo »

Loppukommenttina sanoisin, jotta näkyviä osia en minäkään tekisi itse suorasta pellistä. Muutamia lokasuojan reunoja tehneenä voi sanoa homman olevan aika hankala ja lopputulos huono. Samoin ovipeltiin kun tekee 10cm korkuisen paikan koko matkalta voi olla varma, että kupruillehan se vetää. Itse asiassa menee ruvelle jo peltiä katkaistessa ts. jäykkyys häviää. Ammattimies varmaan osaisi mutta oon vaan harrastelija.

Toisaalta alustan ruostevauriot on ollut selkeintä korjata ottamalla kaikki huono kama pois ja muotoilemalla tilalle sopivat levystä ja/tai valmiiksi pokatuista profiileista. Nuo valmiit korjauspalat ovat usein varmuuden vuoksi turhan suuria ja alkuperäistä materiaalia täytyy poistaa tarpeettomasti. Sen lisäksi tulee turhaa odottelua, kustannuksia ja ajelua tarvikeliikkeeseen, jona aikana voisi homman tehdä valmiiksi.
Kukin tekee tavallaan.
t. S
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki merkkihuolto Riihimäellä. Sefotec Tmi
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: huolestuttava tilanne ogsatkun peltiosat

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Toisaalta alustan ruostevauriot on ollut selkeintä korjata ottamalla kaikki huono kama pois ja muotoilemalla tilalle sopivat levystä ja/tai valmiiksi pokatuista profiileista. Nuo valmiit korjauspalat ovat usein varmuuden vuoksi turhan suuria ja alkuperäistä materiaalia täytyy poistaa tarpeettomasti. Sen lisäksi tulee turhaa odottelua, kustannuksia ja ajelua tarvikeliikkeeseen, jona aikana voisi homman tehdä valmiiksi.
Kukin tekee tavallaan.
t. S

miksi ei samalla poista vanhaa peltiä tarpeeksi,estäen uudelleen ruostumisen ja mahdollistaa paremman suojauksen. mitä turhaa odottelua? kustannuksia??? ja ajelua???? mulla on nyt kaikki mitä tarvitsen! pysyköön suutari lestissään ja peltisepät pajalla. en näe tuossa sen enempää vaivaa laikkaanko 2x2cm palan vai 20x20cm palan irti auton alta. ja hain viimisen pellin palan muiden asioiden lomalla keskustasta kun sinne oli asiaa ja lopullinen hinta oli 30e maksettuna. jup
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
anttisb
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ke Tammi 10, 2007 23:15

Re: huolestuttava tilanne ogsatkun peltiosat

Viesti Kirjoittaja anttisb »

Itsellä tämän talven projektina og satkun peltityöt. Hyvin maatunu, mut asiaa helpotti kun tuli paikalliselta purkamolta timmit saman väriset ovet ja peräkontin kansi.

Hitsattavaa jäi kuitenkin paljon, mut onneksi ei tarttee alkaa noita ovia takomaan.

Sisusta on purettu ja sen verran löyty reikää, jotta ajaessa voi seurata et miten se takarengas pyörii! 8O
"kuuppa"
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: huolestuttava tilanne ogsatkun peltiosat

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyl niitä korjauspeltejä voi pienentää, jos ne on liian isoja. Mie ainaskin olen surutta muotoilut korjauspalaa, jos se on ollut tarpeettoman iso tarkoitukseeni. Mielestäni on moninverroin helpompaa korjata korjauspellillä tai toisesta ehjemmästä autosta leikatulla palalla autoa, kuin lähteä takomaan suorasta pellistä monimutkaisia muotoja.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
anttisb
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ke Tammi 10, 2007 23:15

Re: huolestuttava tilanne ogsatkun peltiosat

Viesti Kirjoittaja anttisb »

Vaihtoehto 1. Haetaan neliöittäin peltiä ja hitsataan laho kori kuntoon.
Vaihtoehto 2. Vaihdetaan turbosta tekniikka timmiin 900c:n koriin.

Saattaisi olla järkevin hyödyntää toi siisti kori?
"kuuppa"
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: huolestuttava tilanne ogsatkun peltiosat

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Kyllä toi korjauspalojen hankinta on ihan viisasta.Just hitsattii autoa jossa oli akkuhappo syönyt akun alapuolisen pellin-Piti olla pikku homma mutta 4 tuntia meni.Kaku olikin "vähän" isompi reikä joka jatkui aina lokasuojaan asti.Ei siis mitään uutta auringon alla. :|

Noi Motonetin pellit joita olen aikanaan ostanut,niin ovat kyllä hävyttämän ohutta peltiä.Ainakin ovien korjauspalat. :evil:
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: huolestuttava tilanne ogsatkun peltiosat

Viesti Kirjoittaja mestari »

sepä se ei tehtaalla korjauspaloja tehdä 1 mm pellistä...
mutta kun kaapii massat kirveellä veke ruostekohdista ja sit heittää vähän kiveä perään eli ottaa letkut naulasta ja pytty oven suuhun ja hiekkapuhaltaa ruosteet pois
niin eipähän ruostu uudestaan enää siitä kohtaan. hitsaa tarvittaessa mobiilipaikkaa.Sen jälkeen 2-k pohma päälle.
Ovetkaan ei vetele kun hitsaa ne sisä ja ulko osat rauhallisesti.
maltti on valttia läpisaumahitsauksessa.
tekee montaa hitsausta samaan aikaan eli heppi sinne toinen tänne niin työmaa pysyy sopivan jäähtyneenä eikä ylikuumene niin ei tule ns ylilyöntejä.
Ainoa miinus on tietysti hiekkapuhalluksen jälkeen se imurointi ja siivous varsinkin konehuoneeseen jää kamaa jos ei ole ennen puhallusta pessyt konehuoneesta öljyä ja likaa valmiiksi pois.

Mutta lopputulos on sitten sellaista että kestää ihailla omien kätten työtä.
Esimerkinä mainittakoon eräs kuuppa jonka pohjaan hitsasin mobiilipaikat v. 1991 pohjamaalasin ja pintamaalasin ja sit massasin. Myin auton 93 ikuisella takuulla serkulle, joka takuun antamin turvin ajeli sillä 98 vuoteen jolloin möi kolmannelle osapuolelle, joka ajoi sillä loppuun asti (moottorivaurio)ja nyt se auto makaa eräällä kivellä ja ne samat paikat on vielä tallessa ja kovina.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
AIV
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Pe Tammi 25, 2008 02:48

Re: huolestuttava tilanne ogsatkun peltiosat

Viesti Kirjoittaja AIV »

Noista turbo satkuista joihin olen törmännyt niin suurin osa pehkuja, mikäli ei ole hitsattu kahta neliöö uutta peltiä. Lienekkö sattumaa vai...
Itsellä karvalakki kaasari ja koria vois jopa kehua " ei hitsattavaa missään" edes ovien alareunoissa.
repa
"Aero"
Viestit: 398
Liittynyt: La Loka 11, 2003 19:29
Paikkakunta: Salo

Re: huolestuttava tilanne ogsatkun peltiosat

Viesti Kirjoittaja repa »

Nyt kun olen aeron laittanut vartaaseen ja tehnyt peltitöitä urakalla, olen joitakin korjauspaloja ostanut, kyllä ne on tosi ohutta peltiä, jotain 0,5mm tjsp. Pohjan korjauspalat olenkin tehnyt suorasta pellistä, 1-1,5mm. Helkkarin hidasta tuo ruostehomma on, vähän tuntuu siltä että tuo kosla mätänee nopeammin kuin minä ehdin sitä hitsaamaan.

Repa
Mulle on turha tulla väittämään että olis ruosteeton ogsatku olemassa, ehkä rautaoksidi ei vaan vielä näy.
#2260
96V4 projekti
AIV
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Pe Tammi 25, 2008 02:48

Re: huolestuttava tilanne ogsatkun peltiosat

Viesti Kirjoittaja AIV »

Mulla on kohtalaisen ruosteeton og satku kotona. Ei taida ruosteetonta löytyä mistään. Juu toi ruosteremppa on kyllä hidasta ja laajenee yleensä muutamasta paikasta useampaan.
Vastaa Viestiin