Kummat iskarit alle , Bilstein vai Sachs?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Kummat iskarit alle , Bilstein vai Sachs?

Viesti Kirjoittaja Eski »

Itse ostin äskettäin nuo Sachsin 112 103 ja 112 104 SuperTouring sport-alustan iskarit ja molemmat maksoivat 84e/kpl, eli 334e yhteensä. Keväällä laitan ne Aeroon Lesjön madallusjousien kaveriksi...

Eski
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Kummat iskarit alle , Bilstein vai Sachs?

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kertoilehan sitten käyttökokemuksia.

Totta jos puhutaan niin nuo Advantaget ei ole parhaat mahdolliset iskunvaimentimet madallusjousien kaveriksi. Normaaliajossa ne toimii riittävän hyvin, tosin tilanteita tulee joskus eteen jolloin pohjapanssari lyö maahan. Tiä sitten pitäiskö moittia omaa ajoa vai kaupungin teitä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Re: Kummat iskarit alle , Bilstein vai Sachs?

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Pitääskö tästä pistää Gallupin puolelle melkeen, eli tietäis vähän mitä porukoilla on nuissa Lesjöön madallusjousien kavereina. :roll:
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24615
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Kummat iskarit alle , Bilstein vai Sachs?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mie oon dimebakin kaa samoilla linjoilla.... advantaget ei toimi ,mut silti ne on autossa paikallaan... masokisti kun olen....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Kummat iskarit alle , Bilstein vai Sachs?

Viesti Kirjoittaja toms »

Joo. Advantaget on liian löysät alustasarjan / sport-alustan kanssa ja Advantageja ei tosiaan saa riittävän jämäkkänä ja tähän mennessä nuo Supertouringit noilla edellä mainituilla sarjanumeroilla on toiminut parhaiten mutta haluan vielä lisää jämäkkyyttä.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Kummat iskarit alle , Bilstein vai Sachs?

Viesti Kirjoittaja fforslund »

KYB Gas-A-Just ovat jämäkät ja suht edulliset. Joku voisi sanoa että kovat.
Sopivat kokemuksen mukaan hyvin yhteen lesjön-madallusjousien kanssa.
PS. Tarkistakaa takaiskarien ylemmät kiinnityspisteet ennen tällaisten asennusta. :wink:
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Kummat iskarit alle , Bilstein vai Sachs?

Viesti Kirjoittaja toms »

Valkoisia KYBejäkin on tullut pehmitettyä reilun puolen millin aikana muutama sarja. Muuten hyviä mutta liian pintakovia ja sai vaihtaa aina 2 vuoden väliiun takuuseen uusia. Tuli kylläkin ajettua siihen aikaan reilut 50 tkm vuosi.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Kummat iskarit alle , Bilstein vai Sachs?

Viesti Kirjoittaja dimebak »

nalleolut kirjoitti:mie oon dimebakin kaa samoilla linjoilla.... advantaget ei toimi ,mut silti ne on autossa paikallaan... masokisti kun olen....
Sittenhän meitä on ainakin kaksi, siis masokistia. No, toisaalta voisi sanoa, että Advantaget ei ole liian löysät jousille vaan jouset ovat liian jäykät Advantageille. Sellainen kokemus löytyy, että 140km/h nopeudessa alusta toimii hyvin mutta, kun missään ei ole sellaisia tieliikennenopeuksia Suomessa joten nuo Super touring kiinnostaisi.

Sellainen kyssäri vielä, että katselin Sachsin katalookia ja mitä ne "S"- ja "ST"-merkintä tarkoittaa? Lienevät ilmeisesti sport ja standard mutta kumpi on kumpi.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
SB90
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 19:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kummat iskarit alle , Bilstein vai Sachs?

Viesti Kirjoittaja SB90 »

dimebak kirjoitti:
nalleolut kirjoitti:mie oon dimebakin kaa samoilla linjoilla.... advantaget ei toimi ,mut silti ne on autossa paikallaan... masokisti kun olen....
Sittenhän meitä on ainakin kaksi, siis masokistia. No, toisaalta voisi sanoa, että Advantaget ei ole liian löysät jousille vaan jouset ovat liian jäykät Advantageille. Sellainen kokemus löytyy, että 140km/h nopeudessa alusta toimii hyvin mutta, kun missään ei ole sellaisia tieliikennenopeuksia Suomessa joten nuo Super touring kiinnostaisi.

Sellainen kyssäri vielä, että katselin Sachsin katalookia ja mitä ne "S"- ja "ST"-merkintä tarkoittaa? Lienevät ilmeisesti sport ja standard mutta kumpi on kumpi.
Maalais järjellä ajateltuna S=sport ST=standard en ole iha varma kannataa kysyä myyjiltä.. :wink:
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Re: Kummat iskarit alle , Bilstein vai Sachs?

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Jos on aikeissa panostaa 3-400e iskareihin,
kannattaa kenties katsastaa myös vaihtoehdot SPAX, GAZ ja sitten vielä bilstein sportin sijasta racing.

Vähän menee 400e:n yli mutta menköön.
MSM
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 21:44
Paikkakunta: tornio

Re: Kummat iskarit alle , Bilstein vai Sachs?

Viesti Kirjoittaja MSM »

itsellä on keulassa bilstein racing ja takana sport. keula on jäykähkö (ainoat joustavat osat renkaat ja selkäranka :mrgreen: ) mutta taka pää sopii hyvin normiliikenteeseen eiliian pintakova joskin vaimennustariittävästi (ei pohjaa), jos ei tykkää rata alustasta kannattaa unohtaa racingit. jouset -35 lesjöö :twisted:
900s vm90 rip ~220hp 340nm
900i vm86 rip
900glS vm86 kr turbo-cooler-mega-innovate-lessjöfors-bilstein racing +220hp +400nm
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Kummat iskarit alle , Bilstein vai Sachs?

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Täysin samoja ajatuksia tullut itsekin päässä pyöriteltyä. Taisin kirotakin johonkin muuhun topiciin noita Advantageja. Kyllähän nuo on huonontunut itsellä helekutisti, yli 50tkm ajanut itse ja luoja ties kuinka paljon sitä ennen saaneet kyytiä, mutta ei ne kyllä koskaan ole mielekkäät olleet. Alan kallistumaan noihin supertouringeihin kun lähes kaikki ajo on syrjäteitä. Ei vaan kehtaisi talveksi ottaa uusia tolppia täristettäväksi...
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
JL
"Aero"
Viestit: 474
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 16:31
Paikkakunta: Rantasalmi

Re: Kummat iskarit alle , Bilstein vai Sachs?

Viesti Kirjoittaja JL »

Itsellä oli saabissa täysi kierros monroen gas originaaleja. Taitavat toimia aikalailla samalla tavalla kuin nuo advantaget. Edessä liian löysät. Muuten ok. Isoissa heitoissa keula teki yhden ylimääräisen heiton. Takana toimivat hyvin. Ovat siellä nimittäin vieläkin, eikä ole tarvetta ottaa pois.

Lopulta kyllästyin siihen keulan niiaamiseen, kun muutaman kerran valtioin hiekkatiellä otti keula pohjakosketusta juuri isoissa heitoissa. Heitin varaosa autosta monroen senstrackit eteen. Nyt on taas ehkä hieman liiankin jämäkkä ns. pintakova meinaa olla, mutta parempi on kuin mitä liian löysillä iskareilla. Hiekkatiellä meinaa olla liian jämäkkä mutta kestopäällysteellä menee. Ajan kyllä nuo ihan loppuun ja sitten keksin jotain muuta. :roll:

EDIT: Niin ja alla lesot.
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
MSM
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 21:44
Paikkakunta: tornio

Re: Kummat iskarit alle , Bilstein vai Sachs?

Viesti Kirjoittaja MSM »

itsellä on myös kokemusta sporteista 3v.ajalta mamman vecarasta ei mitään ongelmia ja kivavääntää kurviin.
900s vm90 rip ~220hp 340nm
900i vm86 rip
900glS vm86 kr turbo-cooler-mega-innovate-lessjöfors-bilstein racing +220hp +400nm
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Kummat iskarit alle , Bilstein vai Sachs?

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

JL kirjoitti:Heitin varaosa autosta monroen senstrackit eteen. Nyt on taas ehkä hieman liiankin jämäkkä ns. pintakova meinaa olla, mutta parempi on kuin mitä liian löysillä iskareilla. Hiekkatiellä meinaa olla liian jämäkkä mutta kestopäällysteellä menee. Ajan kyllä nuo ihan loppuun ja sitten keksin jotain muuta. :roll:

EDIT: Niin ja alla lesot.
Eikös nuo iskarit pitäisi olla mukavat normiajossa?Nehän on progresiiviset,ensin löysät ja lisää sisään mentäessä jäykistyvät.Vai käykö madallusjousten kanssa niin että ovat heti kovalla alueella?
Mulla muuten oli tollaset mazda 323:ssa vuonna 1 ja 2.Pakkasilla jäätyi iskarit takaa kivikoviksi.Takuu ei korvannut uusia iskareita koska toisessa iskarissa oli liukuputkessa naarmu.Vieläpä siten että naarmun kohta ei mennyt iskarin tiivisteen sisään joten ei voinut vaikuttaa mihinkään.Aikani taistelin ja olisi pitänyt ottaa kuluttajamieheen yhteyttä mutta ei jaksanu.
No ne oli mulle viimeset monroen iskarit.
Vastaa Viestiin