Nopassa kylmä
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2077
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Nopassa kylmä
vaihda lämppärin kenno tai laita raakaa pissapojan nestettä muhimaan yöksi vanhaan kennoon ja pese aamulla kuumalla vedellä pois. tuolla konstilla saat lika kerrosta kennon sisältä puhdistettua tehokkaasti.
kai sinulla on varmasti se lämmitys laitteen kesä/talvi vipu oikeassa asennossa.
kai sinulla on varmasti se lämmitys laitteen kesä/talvi vipu oikeassa asennossa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Nopassa kylmä
Miten sait ilmattua kennolta, jos hana on poistettu?Reetu kirjoitti:No niin... nyt on termari vaihdettu kenno kotelo putsattu ja kenno myös astianpesukone aineella, ja jopa hana poistettu letkut suoraan kennolle...haaleaa vain puhaltaa.
Omaan 99:iin sain jonkun verran lisää lämpöä säätämällä hanan termostaatin toimintaa lievemmäksi.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 34#p273534
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Nopassa kylmä
saitko muutettua haalean kylmäksi silloin kun sinulla oli vielä hana välissä ja käänsit lämmönsäätimen kylmälle? jos et saanut, sitten meillä on identtiset ongelmat. voisiko syynä olla lievä vuoto kansipahvissa?Reetu kirjoitti:No niin... nyt on termari vaihdettu kenno kotelo putsattu ja kenno myös astianpesukone aineella, ja jopa hana poistettu letkut suoraan kennolle...haaleaa vain puhaltaa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Nopassa kylmä
No ilmaushan onnistuu kun laitoin letkujen väliin putken jossa on hana..
Ja ei se muuttunut kylmemmäksi tai kuumemmaksi käänteli vivustoa mihin asentoo vain.
Aamulla ajoin työmatkan 25km -5 astetta pakkasta , koko matkan puhallin täysillä ja just tarkeni.
Ja ei se muuttunut kylmemmäksi tai kuumemmaksi käänteli vivustoa mihin asentoo vain.
Aamulla ajoin työmatkan 25km -5 astetta pakkasta , koko matkan puhallin täysillä ja just tarkeni.
Re: Nopassa kylmä
kas kas, minulla on tuossa kakkosautossa siis täsmälleen sama oire.Reetu kirjoitti:No ilmaushan onnistuu kun laitoin letkujen väliin putken jossa on hana..
Ja ei se muuttunut kylmemmäksi tai kuumemmaksi käänteli vivustoa mihin asentoo vain.
Aamulla ajoin työmatkan 25km -5 astetta pakkasta , koko matkan puhallin täysillä ja just tarkeni.
-5 pakkasessa on hyvä olla jo käsineet kädessä puhumattakaan siitä että takki on päällä. minulla lisäksi matkustajan puolelta tuntuu tulevan aavistuksen lämpimämpää kuin kuskin puolelta. aloin tosiaankin miettimään voisiko kansipahvin pirulainen tehdä tuollaista kun sitä yksi asiantuntevampi harrastaja ehdotti syyksi. lämmityslaitteen hanan uusimistakin pohdiskelin mutta en vielä tehnyt asialle mitään.
miltä sun moottorin lämpötila näyttää mittaritaulussa? itselläni on aavistuksen turhan kylmällä koko ajan, mutta silläkin tasolla pitäisi kabiiniin tulla selvästi kuumempaa kuin nyt ja mun termostaatti on varmasti kunnossa kuten myös lämpötila-anturikin.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Nopassa kylmä
Juu mittari on siinä puolessa välissä ja paisaristahan mittasin 85 astetta, letkut ja kenno on niin kuuma , ettei kättä kärsi pitää kun hetken, mutta puhallin puhaltaa haaleaa ja samaa tulee myös ajossakin.
Re: Nopassa kylmä
Onko kenno / hana varmasti kunnossa ?
Veden virtausmäärä ei tunnu riittävän. Kokeileppa ilman hanaa ja jos sittekin tulee haaleeta niin kenno tukossa mutta jos pelittää niin sitte hana ei ole kunnossa.
Mulla on tuliterä orgis hana jos tarttet
99/90 hana on ranttu. itellä oli säädetty 99;n hana aikoinaan jo tehtaalla siitä pienestä ruuvista hieman persiilleen niin oli hieman "haalee "auto, koska hanan termostaatti sääti heti kun tuli kuumaa niin hanaa pienemmälle mutta kun sain säädöt kohdilleen niin auto oli kuin sauna. ( Ja on edelleen... )
Hanavesi jäädytysjärjestelmässä aiheuttaa kattilakiveä eli kalkki ym tukkii / pinnoittaa vuosikymmenten saatossa paikkoja esim. vanhat syylärit / kennot ja lämpö ei johdu / virtaus ei riitä.Pitäis käyttää tislattua vettä aina ko. kohteissa.
Sitruunahapollakin saa liotettua kattilakiveä kennosta.
Veden virtausmäärä ei tunnu riittävän. Kokeileppa ilman hanaa ja jos sittekin tulee haaleeta niin kenno tukossa mutta jos pelittää niin sitte hana ei ole kunnossa.
Mulla on tuliterä orgis hana jos tarttet
99/90 hana on ranttu. itellä oli säädetty 99;n hana aikoinaan jo tehtaalla siitä pienestä ruuvista hieman persiilleen niin oli hieman "haalee "auto, koska hanan termostaatti sääti heti kun tuli kuumaa niin hanaa pienemmälle mutta kun sain säädöt kohdilleen niin auto oli kuin sauna. ( Ja on edelleen... )
Hanavesi jäädytysjärjestelmässä aiheuttaa kattilakiveä eli kalkki ym tukkii / pinnoittaa vuosikymmenten saatossa paikkoja esim. vanhat syylärit / kennot ja lämpö ei johdu / virtaus ei riitä.Pitäis käyttää tislattua vettä aina ko. kohteissa.
Sitruunahapollakin saa liotettua kattilakiveä kennosta.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2077
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Nopassa kylmä
Toms puhuu asiaa.
itse ainakin käytän omissa saabeissa ja varsikin moottoripyörissä akku vettä jäähdytys nesteen kanssa.
itse ainakin käytän omissa saabeissa ja varsikin moottoripyörissä akku vettä jäähdytys nesteen kanssa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Nopassa kylmä
Vaihdoin pakkasnesteet vielä kerran ja laitoin tislattua vettä, täytyy lyhyehkön ajon jälkeen todeta, että vaikutti asiaan huomattavasti lämpimpää rupes tulemaan, saas nähdä aamulla kun lähtee matka ajoon.
Re: Nopassa kylmä
Eräässä 99:ssä oli kenno sisältä niin tukossa ettei vesi kiertänyt juuri lainkaan. Jäähdyttimen puhdistusaineella käsittely moneen kertaan ja huuhtelu painevedellä auttoi aika hyvin. Lämpökameran puutteessa testasin veden kulun putkistossa laittamalla kennon pinnalle lunta ja kun vesi kiersi näki missä putkessa vesi kiertää ja missä ei.
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki merkkihuolto Riihimäellä. Sefotec Tmi
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2077
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Nopassa kylmä
raaka lasinpesuneste on oivaa ainetta kennojen puhdistukseen.
antaa muutaman tunnin liueta, niin lähtee huuhdellessa sellasta kökköö irti kennosta et ei uskos.
antaa muutaman tunnin liueta, niin lähtee huuhdellessa sellasta kökköö irti kennosta et ei uskos.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Nopassa kylmä
Kattila kiven poistoon tehokkainta lienee etikka tai jo mainittu sitruunahappo hajottavat kattila kiven hiilidioksiksi, emäksiset aineet kuten konetiskiaine (lipeä) syövyttävät alumiinia ja kuparia.
Itse olen putsannnut syyläreitä etikalla ja kuumalla vedellä.
Itse olen putsannnut syyläreitä etikalla ja kuumalla vedellä.
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
Re: Nopassa kylmä
Tänä aamna totesin hiukan lämpimämpää on, mutta ei tarpeeksi.
Ilmeisesti vielä koetan tuota puhdistusta, mutta sitten saa olla luovutan.
Ilmeisesti vielä koetan tuota puhdistusta, mutta sitten saa olla luovutan.
Re: Nopassa kylmä
Meikäläinen aikoo kyl tsiikata tota hanan ruuvin säätöä, koska toi meikäläisen 99 on kanssa muuttunut sellaiseksi, että -5 pakkasella ja kylmemmällä lämpöhana pitää olla kokoajan täysillä, jotta kopissa tarkenee. Ilma on kyllä lämmintä/kuumaa, mutta silti kabiinissa ei ole mitenkään kaksisen lämmintä vielä 20km ajomatkallakaan. Vois tota tietysti koittaa ilmatakin, jos kesällä tehdyssä kannenvaihdossa olisi jäänytkin ilmakupla sinne lämppäriin?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Nopassa kylmä
Pakko kysyä, että mikä ruuvi ja missä? Vaikutus lämpötilaan ja miten säädetään?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001