Ahdot seilaa ja nakuvalo vilkkuu(lastusta ja muuta höpinää)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Ahdot seilaa ja nakuvalo vilkkuu(lastusta ja muuta höpinää)

Viesti Kirjoittaja Svc »

Erinäköinen boksi, kuin minulla.
LH 2.2 boksin piirilevy näyttää tältä:
Kuva
Bosch 0 280 000 517

Bensakartan sisältävä EPROM-piiri on oikeassa yläkulmassa:
Kuva

Jos muuten joku tunnistaa tuon piirin valmistajan, niin saa kertoa.
Piirissä on merkinnät
044503 S
STE 317
EU 3,8ms

Boksin kannessa lisäksi:
Stufe-1 (LLK)
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ahdot seilaa ja nakuvalo vilkkuu(lastusta ja muuta höpinää)

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Svc kirjoitti:Erinäköinen boksi, kuin minulla.
Johtuu siitä, että Saabinstilla näkyy olevan Lucas CU14 - ruisku...
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Ahdot seilaa ja nakuvalo vilkkuu(lastusta ja muuta höpinää)

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Joo mulla taitaa se bensakartan sisältävä piiri olla tossa keskemmällä. Mikä nyt kuvassa näkyi, CU14 tarralappu päällä. Liekköhän tuo mallia bensalastu sitten?

Ajattelin oransseja suuttimia laitella ja en ainakaan haulla älynny täysin.
Eli joutuuko poksin vaihtamaan, vai toimiiko ne ihan tuon lastun kanssa normaalisti, jos tuossa nyt on se?
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Ahdot seilaa ja nakuvalo vilkkuu(lastusta ja muuta höpinää)

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Eipä tullut ajateltua...pakostihhan tuossa lastu on, kun kerran ahtaa yli sen -90 vuotisen 0.6-0.7bar rajan.

Nakuvalo häiritsee edelleen...eli esim. kolmosella, kun kiihdyttää kierrokset loppuun rupeaa vilkkumaan siinä 4500rpm jälkeen, välähtää, ehkä 3 kertaa ennen kun jossain 5000-5500 kohdalla vaihtaa isompaa pesään....muilla vaihteilla sama homma, välkkyy isoilla kierroksilla, eikö soppa muka tosiaan riitä ja kone nakuttaa? Vai missä on vika?
Pitää nyt tuo FMI mittari alkuun kytkeä ja ostaa bensapaineen mittaukseen mittari.

Ja mites on nyt ne oranssit suuttimet...ajattelin ostaa, että ei varmasti käy laihalla.
Tarviaako ne sitä poksiakin uudemmasta, niinkun haulla jossain sanottiin?
Jossain taas sanottiin, että voi heittää vaan tuohon, jos on lastu....ja toimivat hyvin.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Ahdot seilaa ja nakuvalo vilkkuu(lastusta ja muuta höpinää)

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

en nyt vannomaan mene mutta uskoisin lucasin pelivaran riittävän myös noihin oransseihin suuttimiin adaptoitumiseen..

eli itse ainakin kokeilisin tuolla 14 boxilla ensin seos mittarin kanssa ennen kuin alkaa toista boxia hommaamaan.


mitä ahtoja on yläkierroksilla? onko mitä bensaa nyt?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Ahdot seilaa ja nakuvalo vilkkuu(lastusta ja muuta höpinää)

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

mikkoimp kirjoitti:en nyt vannomaan mene mutta uskoisin lucasin pelivaran riittävän myös noihin oransseihin suuttimiin adaptoitumiseen..

eli itse ainakin kokeilisin tuolla 14 boxilla ensin seos mittarin kanssa ennen kuin alkaa toista boxia hommaamaan.


mitä ahtoja on yläkierroksilla? onko mitä bensaa nyt?

ahdot jossain 0.75 korvilla(ELI VÄHÄN) ja 98E:tä tankissa.

Elikkä meinasit, että eikun suuttimet tulemaan ja testaus eka tuolla poksilla?
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Ahdot seilaa ja nakuvalo vilkkuu(lastusta ja muuta höpinää)

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

Saabinsti kirjoitti:
mikkoimp kirjoitti:en nyt vannomaan mene mutta uskoisin lucasin pelivaran riittävän myös noihin oransseihin suuttimiin adaptoitumiseen..

eli itse ainakin kokeilisin tuolla 14 boxilla ensin seos mittarin kanssa ennen kuin alkaa toista boxia hommaamaan.


mitä ahtoja on yläkierroksilla? onko mitä bensaa nyt?

ahdot jossain 0.75 korvilla(ELI VÄHÄN) ja 98E:tä tankissa.

no ei pitäisi vielä noilla paineilla nakuttaa, epäilen että jostain saa häiriötä..
Saabinsti kirjoitti:Elikkä meinasit, että eikun suuttimet tulemaan ja testaus eka tuolla poksilla?

juuri näin!
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ahdot seilaa ja nakuvalo vilkkuu(lastusta ja muuta höpinää)

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Svc kirjoitti: Jos muuten joku tunnistaa tuon piirin valmistajan, niin saa kertoa.
Piirissä on merkinnät
044503 S
STE 317
EU 3,8ms

Boksin kannessa lisäksi:
Stufe-1 (LLK)
Tarkoitatko "virilastun" tekijää vai itse EPROM-valmistajaa? "Stufe-1" vaikuttaisi "stage-1":ltä. :) Alkuperäinen tuo ei ole.. olisi mielenkiintoinen nähdä sen sisältö ihan uteliaisuudesta, noissa LH mappauksissa olen kahta eri koulukuntaa nähnyt, toisessa lisätään bensaa koko kartalla (ei fiksua) ja toisessa lisätään vain täyskuormituksella mutta ei normaaliajossa (fiksumpaa).

EPROM on 2732/27C32, valmistajalla ei ole merkitystä. Inteliä noissa on alkuperäisenä näkynyt mutta kuvasta arvailemalla voisi olla NEC.

Lucas ei merkittävästi bensakartaltaan varmasti "adaptoidu", vaan lambdakorjaus vain korjaa lennosta liian isoja suuttimia. Raja menee yleensä +/- 25% kohdalla, mutta vaikka tasaisessa matka-ajossa seokset olisivat siellä lambda 1 tietämillä niin kiihdytysrikastuksiin, kylmärikastuksiin ja muuhun open loop-toimintaan todennäköisesti ei tule korjausta.

Saabinstin Lucas-purkissa näkyy myöskin EPROM olevan vaihdettu, luultavasti kyseessä se vanha tuttu "BSR"-lastu. Ei sieltä mitään vastuksia vaihdella tai poistella, vaan piirilevyillä on joskus suunnittelusta johtuen jo tehtaalla laitettuja hyppylankoja.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Ahdot seilaa ja nakuvalo vilkkuu(lastusta ja muuta höpinää)

Viesti Kirjoittaja Svc »

Tuon virilastun softan tekijää olen haeskellut. Kyselin myös Saksan Saab-foorumeilla, mutta kukaan ei vielä ole tunnistanut.
Boksi on 517, eli -84 16V:n boksi.

Stufe on saksaa, ja tarkoittaa askelmaa eli tosiaan "Steg-1".
LLK =LadeLuftKühler=Välijäähdytin.

EU 3,8 ms voisi arvata tarkoittavan, että johonkin kohtaan on kartalla jatkettu suuttimien aukioloaikaa 3,8 millisekuntia. EU=EU alueelle tarkoitettu?

Itse piiri on NEC:in tekemä UV-valolla tyhjennettävä EPROM. Tuolla OffTopicissa kyselinkin sen korvaamisesta EEPROM:illa

Joku taannoin tarjosikin lukulaitettaan. Olisi toisiaan ihan kiva tietää, mitä tuo pitää sisällään.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Ahdot seilaa ja nakuvalo vilkkuu(lastusta ja muuta höpinää)

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Joo nakuvalo vilkkuu edelleen siinä 4500-5500 kierroksen välillä.
Vilkkuu tosissaan tiheällä tahdilla niin kauan, kun kaasua polkee.
Sisälle ei minkäänlaista nakutusta kuulu(ei siis niin pahasti nakuta kuitenkaan) ja ei kyllä pitäisi nakuttaakkaan.
Mikä tuossa voisi olla hajalla? Tullu kokeiltua vähän kaikkea, mutta mikään ei auta.

FMI seosmittarin mukaan täysikaasulla soppaa riittää hyvin ja seokset on kokoajan kaasupohjassa 0.8 huitteilla.

Ja ahtopaineet siis edelleen siinä 0.7-0.8 barin välillä.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ahdot seilaa ja nakuvalo vilkkuu(lastusta ja muuta höpinää)

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ottaa häiriötä jostain. Sytkä vuotaa? Puolan johto on joskus syypää.. Kyllähän se jonkinverran laihalle voi tuolla yläkierroksilla vetää, mutta ei se noilla ahtopaineilla todennäköisesti nakuta jos kaikki OK, eikä sen puoleen tuo pietsoanturi kykene enää nakutusta koneen melusta erottamaankaan APC:n aikuisella tekniikalla noilla kierroksilla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Ahdot seilaa ja nakuvalo vilkkuu(lastusta ja muuta höpinää)

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Tulpanjohdot on uuden bougicordit, tulpat samaten platinat.

FMI näyttää kierroksillakin, että soppaa riittäisi, tiedä sitten onko tuohon luottamista.

Ärsyttää vaan, kun kiihdyttää vaikka 3 vaihteella, niin pakottaa vaihtamaan liian aikaisin, kun ei uskalla antaa vilkkua. Kumma sinänsä, kun ei tunnu laskevan ainakaan kovin paljon niitä paineita vaikka valo vilkkuu :roll:

Ja se jännä ominaisuus on edelleen, kun ajaa osakaasulla 3/4 kaasu niin, että paineet on n.0.5bar, seiluuttaa se paineita ees taas jossai välillä 0.4-0.6...tuntuu ihan ajossa, kun seilaa noin paljon. Täysikaasulla ei kyllä seiluuta, kierrosten myötä vaan laskee hieman. Johtuisiko tuo seiluutus liian löysästä hukkiksen kellosta? Miten se ei täysikaasulla ilmene?
Viimeksi muokannut Saabinsti, Ma Elo 25, 2008 20:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Ahdot seilaa ja nakuvalo vilkkuu(lastusta ja muuta höpinää)

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Kesä menny ja ei muutosta.
Nakuvalo herjaa edelleen, eli vilkkuu 4500rpm jälkeen ja tiputtaa ahtoja.
Oranssit suuttimetkin heitin, täysikaasulla aika lailla 0.8-0.9 näyttää FMI seoksia.

Radalla kun kävi, niin vilkuttaa 180km/h jälkeen oikeastaan kokoajan paino kaasua tai ei.

Mitähän kannattaisi testata? Voiko nakuanturi vikaantua noin?
Jännä homma, kun vika tuli tosiaan moottorirempan jälkeen, jolloin kaikki tuli uutta.
Nakuanturin vetäsin alkuun käsimomentilla liian tiukkaan väärään asentoon, olisiko ottanut siipeensä?
Jelpatkaa, pitäisi saada ensi kerran radalle kuntoon tuo vehje, että pääsisi ajosta kunnolla nauttimaan.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Ahdot seilaa ja nakuvalo vilkkuu(lastusta ja muuta höpinää)

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

nakuvalo pois ja ajella autuaan tietämättömänä vaan :roll:
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Ahdot seilaa ja nakuvalo vilkkuu(lastusta ja muuta höpinää)

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Ahdot tippuu. 180km/h tietämillä enää 0.4bar käytettävissä :(
Ja olishan se hieno peli saada toimimaan.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Vastaa Viestiin