Hep! Täällä on yksilucaf kirjoitti:kuinkas moni on huomioinut tuon tyhjäkäyttämisen ennen liikkeellelähtöä?!
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Hep! Täällä on yksilucaf kirjoitti:kuinkas moni on huomioinut tuon tyhjäkäyttämisen ennen liikkeellelähtöä?!
Ehdottomasti.. Kannattaa välttää kovia ahtoja ja yli 3000rpm kierroksia ennenkuin viisari on normaalilämmön alueella.jcarlson kirjoitti:Tuo tyhjäkäyttäminen ennen liikkeellelähtöä on tarpeetonta, pikemminkin välttäisin kovempia kiihdyttelyjä ennenkuin moottori on lämmennyt ainakin vihreälle alueelle, säästää mäntiä sekä ahtimen laakereita.
Tässäkin samaa miletä. Tärkeämpi nyrkkisääntö on, että turboauto pitää aina sammuttaa tyhjäkäynniltä.Ajon päätyttyä tyhjäkäyttäminen on sekin hätävarjelun liioittelua jos on normaalin nätisti ajellut, kovemman polkemisen jälkeen ihan paikallaan mutta senkin voi korvata ajamalla loppumatkan oikein kevyesti, paremmin se ajoviimassa jäähtyy kuitenkin kuin paikallaan.
Jope kirjoitti: Kyllä sen tietää, jos on oikeasti antanut saapasta vaikkapa mutkatiellä. Sen jälkeen alkuperäisasennusturbon pakopesä hehkuu punaisena ja sen on syytä antaa jäähtyä rauhallisesti.
pesäthän niistä tahtoo kaikista olla halki, mutta se öljyn palaminen akseliin on pahempi kun kuumana sammuttaa...Jope kirjoitti: Vanhasta saabista tosin se garretti on takuuvarmasti halki jo näillä kilsoilla, joten ei kannata seppukua toimittaa, vaikka jälkikäyttö joskus unohtuisikin.
lucaf kirjoitti:
minusta on hyvä idea rahoittaa ajotyyli viimeistään 1-5 minsaa ennen pysähtymistä.
olisiko tuossa vinha perä. kun kuitenkin puhutaan järjestäen halkeavista pakopesistä.Saapas_saabas kirjoitti: Kyllä jälkikäyttö varmasti jatkaa turbon ikää, mutta kuka malttaa käyttää tarpeeksi kauan.
Automaattivaihteiseen toi ois huomattavasti helpompi toteuttaa, siinähän pakkilukko lukitsee vaihteen P:lle.TapaniT kirjoitti:Pakkilukko...totta tosiaan. Tämähän siis vaatisi myös hiukan enemmän mekaniikkaa elektroniikan lisäksi.
Joo, kerätään kamoja, sammutellaan mankkoja ja jäähdytellään turboja käsiajolla.
Aina ei vaan kulje...