og900s bensapumppu ei pyöri.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Mikkko
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Pe Elo 22, 2008 10:41

Re: og900s bensapumppu ei pyöri.

Viesti Kirjoittaja Mikkko »

Omasta og:sta hajosi juuri bensapumppu. Se uusittiin, mutta joku nikke knatterton oli tennyt siihen käyttövipuun jonkinmoisen patentin, joka sitten hajosi, ja auto jäi tien päälle. Eli ihan vaan muistutuksena: Kun vaihdatte bensapumppua, katsokaa, että se käyttövivun päässä oleva "pakeliitti" on ehjä, ja että laitatte sen huolellisesti sinne bensapumpun sisälle ennen kuin runnotte pumpun kiinni.
Niin, se patentti... Oli se kova pakeliitti korvattu pehmeällä muoviletkun pätkällä, joka ei sitten ihan ajanutkaan samaa asiaa.
vakio ässä
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 16:29
Paikkakunta: Helsinki/Mäntsälä
Viesti:

Re: og900s bensapumppu ei pyöri.

Viesti Kirjoittaja vakio ässä »

kiitoksia vinkeista kyseinen liitin löytyi viimein ja sain kun sainkin koodit irti koneest. eli siis en saanut kyllä kuin kaksi koodia ensimmäinen 13231 jo toinen 13225 sen jälkeen se toisti vaan tuota toista koodia kokoajan joten oletan että ne loppui siihen.
Jäsen #3875
900 S 2.0 T16 MY90, 9-5 Aero MY02, 9-5 "Aero" MY98 Automaatti
Uusi silmäterä 9-5 Aero XWD 2.0 TTID MY11
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: og900s bensapumppu ei pyöri.

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

13231 tulee aina kun moottori on sammutettu.(sytytys-singaali)
13225 lambdatunnistin,singaali virheellinen/esilämmitys ei toimi.
vakio ässä
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 16:29
Paikkakunta: Helsinki/Mäntsälä
Viesti:

Re: og900s bensapumppu ei pyöri.

Viesti Kirjoittaja vakio ässä »

kiitoksia. Nyt kun rupesin oikein tutkimaan niin ensiksi kävin ostamassa :saab: 900 korjausopppaan joka on ihan pätevä kirja sinänsä :)

niin tuon kirjan sähkökaaviopita kun selailin ja ilmeisesti tuo minun järjestelmä on cu 14 ??? niin huomasin että tuo piuha joka menee bensapumpun releeltä pumpulle niin siitä lähtee tuo lampdan esilämmittimen virta. joten nyt kun vedin sen uuden piuhan suoraan niin tuo esilämmitin jäi kokonaan ilman virtaa...

korjaushan ilmeisesti onnistuu kun kytken tuon vanhankin piuhan vaan uudestaan kiinni niin että siellä kulkee sitten molemmat piuhat uusi ja vanha?? ja tuo vanhahan oli ilmeisesti poikki jostain kohtaa niin kun kytken sen niin että se on kiinni releen päästä ja myös pumpun päästä niin eikö kaiken järjen mukaan koko piuhassa pitäisi tällöin kulkea virta ja esilämmittimen toimia?
Jäsen #3875
900 S 2.0 T16 MY90, 9-5 Aero MY02, 9-5 "Aero" MY98 Automaatti
Uusi silmäterä 9-5 Aero XWD 2.0 TTID MY11
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: og900s bensapumppu ei pyöri.

Viesti Kirjoittaja jus »

Tulitko tutkineeksi mihin asti se jännite alkuperäisellä johdolla kulkee bensapumpun releeltä kohti pumppua, vai mittasitko vain pumpun luota ja totesit että heikkoa on?

Releen navalta 87B menee liittimelle 67, josta sulakkeelle 30 ja 1, josta sähkökeskuksen valkoiselle läpivientiliittimelle 152A, josta pumpun liittimelle 123.

Ei kai olisi kovin paha homma irrottaa valkoinen liitin kuskin jalkatilasta ja varmistaa että koskettimet punaharmaan bensapumppujohdon 261 ovat paikallaan liitinrungossa ja että jännite tulee sinne asti vahvana?

Miten mittasit jännitettä pumpun luota, ts. miten olit ohjannut bensapumpun releen vetämään? Onko ylipainekytkin vielä kytkettynä alkuperäiseen tapaan?

http://townsendimports.com/Web/electric ... 078-83.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: og900s bensapumppu ei pyöri.

Viesti Kirjoittaja lucaf »

raportoin tähän vanhaan ketjuun vähän iäkkäämmästä ysisatasesta, eli 84 vuoden T8 satku ja bensansyöttö hiipui sunnuntaina, sekä 250km myöhemmin tiistaina (=tänä aamuna).

auto alkoi vaan hyytymään kunnes vauhti hiipui nollaan ja sammui. näin ekalla kerralla.

kun taas tänä aamuna auto vielä kulki pintakaasulla jotenkuten ja pysähtyessä jäi tyhjäkäynnille nätisti, mutta sammuttamisen jälkeen ei enää käynnistynyt.

molemmilla kerroilla auto käynnistyi sen jälkeen kun olen asioinut bensapumpulla takakontissa. abigot irti ja takaisin kiinni (myös se liitospala siellä pienemmällä aukolla). samalla myöskin kopautin pumppua.

ongelmanratkaisun kannalta tyhmää hätäilyä oli se, etten kokeillut vuorotellen noita konsteja. en siis tiedä kumpi toimenpide herätti auton henkiin, kopautus vaiko liittimien pois- ja takaisinkytkeminen. bensapumpun rele tuohon on uusittu talvella. eikös tuo aika selvää kauraa ole, että vika on itse pumpun päässä kun kerran siellä asointi elvyttää auton. elvytyksen jälkeen pumppu surisee tasaisesti ja auto käy kuin uusi. toisenkin elvytyksen jälkeen olen ajanut 100km (tänään), eli ei tuo bensapumppu näköjään ihan laakista sippaa?

tarinoin tämän tähän sen takia jos jollekin tulis vielä jotain mieleen mitä en ole huomioinut, ennen kuin sijoitan 150 euroa uuteen varaosaan.

episodien koominen osuus on ollut siinä, että mulla on takakontti ääriään myöten täynnä rojua, varaosia, työkaluja, pönttöjä yms. siinä on sitten kiva kasata väliaikainen rompetori tien poskeen että pääsee asioimaan pumpulla :oops:
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: og900s bensapumppu ei pyöri.

Viesti Kirjoittaja lucaf »

lisää tarinaa ja arvokasta kokemusta edellisen jatkoksi.

yhteenvetona tähän asti tapahtunutta:
alkoi nykimään ja vauhti hidastui kunnes sammui kokonaan. bensapumppuun kopautus ja auto taas toimi seuraavat ~250kilometria ja arviolta n. 4 käyttötuntia.

taas nyki ja lopulta nyykähti. sama "korjaustoimenpide" jolla auto suostui taas kulkemaan n. 100km / ~1½ käyttötuntia

--

tänään lähdin viemään autoa hovikorjaajalle 120km päähän. 15kilsaa/10min ajoa ja sammui. KLONKS papukaijapihdeillä bensapumppuun ja matka jatkui seuraavat 5 minuuttia/10 kilsaa.

taas nyykähti ja kolautukset ei enää herättäneet bensapumppua. viimeinen oljenkorsi käyttöön. tai kaksi oljenkortta paremminkin. toinen akun plusnavalle, ja alipainesäiliön kautta oven välistä ohjaamoon katkaisijalle (siis irtonainen keinukytkin). katkaisijalta toinen johto ("korsi") takapenkin yli takakonttiin bensapumpulle. toisinsanoen pumpulle sähköt suoraan akulta. ja varmuuden vuoksi vielä papukaijapihdeillä pari kolautusta.

katkaisijasta pumppu päälle ja avaimista auto käyntiin! johan lähti ja auto toimi loppumatkan ~100km/1 käyttötunti kuin junan vessa, ahdot löytyi ja vauhtia piisasi. teimme vielä päätepisteessä 3kilsan testilenkin jonka aikana pumppu alkoi taas oireilemaan, pääsimme takaisin "korjaamon" pihaan ja siihen se jäi sitten lopulta!

eli lyhyesti sanottuna suoralla sähköllä käytettynä sain pumpusta vielä ~yhden käyttötunnin irti. ei tarvinnut saappia ihan tielle jättää :D
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vastaa Viestiin