Omasta og:sta hajosi juuri bensapumppu. Se uusittiin, mutta joku nikke knatterton oli tennyt siihen käyttövipuun jonkinmoisen patentin, joka sitten hajosi, ja auto jäi tien päälle. Eli ihan vaan muistutuksena: Kun vaihdatte bensapumppua, katsokaa, että se käyttövivun päässä oleva "pakeliitti" on ehjä, ja että laitatte sen huolellisesti sinne bensapumpun sisälle ennen kuin runnotte pumpun kiinni.
Niin, se patentti... Oli se kova pakeliitti korvattu pehmeällä muoviletkun pätkällä, joka ei sitten ihan ajanutkaan samaa asiaa.
og900s bensapumppu ei pyöri.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 56
- Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 16:29
- Paikkakunta: Helsinki/Mäntsälä
- Viesti:
Re: og900s bensapumppu ei pyöri.
kiitoksia vinkeista kyseinen liitin löytyi viimein ja sain kun sainkin koodit irti koneest. eli siis en saanut kyllä kuin kaksi koodia ensimmäinen 13231 jo toinen 13225 sen jälkeen se toisti vaan tuota toista koodia kokoajan joten oletan että ne loppui siihen.
Jäsen #3875
900 S 2.0 T16 MY90, 9-5 Aero MY02, 9-5 "Aero" MY98 Automaatti
Uusi silmäterä 9-5 Aero XWD 2.0 TTID MY11
900 S 2.0 T16 MY90, 9-5 Aero MY02, 9-5 "Aero" MY98 Automaatti
Uusi silmäterä 9-5 Aero XWD 2.0 TTID MY11
Re: og900s bensapumppu ei pyöri.
13231 tulee aina kun moottori on sammutettu.(sytytys-singaali)
13225 lambdatunnistin,singaali virheellinen/esilämmitys ei toimi.
13225 lambdatunnistin,singaali virheellinen/esilämmitys ei toimi.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 56
- Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 16:29
- Paikkakunta: Helsinki/Mäntsälä
- Viesti:
Re: og900s bensapumppu ei pyöri.
kiitoksia. Nyt kun rupesin oikein tutkimaan niin ensiksi kävin ostamassa 900 korjausopppaan joka on ihan pätevä kirja sinänsä
niin tuon kirjan sähkökaaviopita kun selailin ja ilmeisesti tuo minun järjestelmä on cu 14 ??? niin huomasin että tuo piuha joka menee bensapumpun releeltä pumpulle niin siitä lähtee tuo lampdan esilämmittimen virta. joten nyt kun vedin sen uuden piuhan suoraan niin tuo esilämmitin jäi kokonaan ilman virtaa...
korjaushan ilmeisesti onnistuu kun kytken tuon vanhankin piuhan vaan uudestaan kiinni niin että siellä kulkee sitten molemmat piuhat uusi ja vanha?? ja tuo vanhahan oli ilmeisesti poikki jostain kohtaa niin kun kytken sen niin että se on kiinni releen päästä ja myös pumpun päästä niin eikö kaiken järjen mukaan koko piuhassa pitäisi tällöin kulkea virta ja esilämmittimen toimia?
niin tuon kirjan sähkökaaviopita kun selailin ja ilmeisesti tuo minun järjestelmä on cu 14 ??? niin huomasin että tuo piuha joka menee bensapumpun releeltä pumpulle niin siitä lähtee tuo lampdan esilämmittimen virta. joten nyt kun vedin sen uuden piuhan suoraan niin tuo esilämmitin jäi kokonaan ilman virtaa...
korjaushan ilmeisesti onnistuu kun kytken tuon vanhankin piuhan vaan uudestaan kiinni niin että siellä kulkee sitten molemmat piuhat uusi ja vanha?? ja tuo vanhahan oli ilmeisesti poikki jostain kohtaa niin kun kytken sen niin että se on kiinni releen päästä ja myös pumpun päästä niin eikö kaiken järjen mukaan koko piuhassa pitäisi tällöin kulkea virta ja esilämmittimen toimia?
Jäsen #3875
900 S 2.0 T16 MY90, 9-5 Aero MY02, 9-5 "Aero" MY98 Automaatti
Uusi silmäterä 9-5 Aero XWD 2.0 TTID MY11
900 S 2.0 T16 MY90, 9-5 Aero MY02, 9-5 "Aero" MY98 Automaatti
Uusi silmäterä 9-5 Aero XWD 2.0 TTID MY11
Re: og900s bensapumppu ei pyöri.
Tulitko tutkineeksi mihin asti se jännite alkuperäisellä johdolla kulkee bensapumpun releeltä kohti pumppua, vai mittasitko vain pumpun luota ja totesit että heikkoa on?
Releen navalta 87B menee liittimelle 67, josta sulakkeelle 30 ja 1, josta sähkökeskuksen valkoiselle läpivientiliittimelle 152A, josta pumpun liittimelle 123.
Ei kai olisi kovin paha homma irrottaa valkoinen liitin kuskin jalkatilasta ja varmistaa että koskettimet punaharmaan bensapumppujohdon 261 ovat paikallaan liitinrungossa ja että jännite tulee sinne asti vahvana?
Miten mittasit jännitettä pumpun luota, ts. miten olit ohjannut bensapumpun releen vetämään? Onko ylipainekytkin vielä kytkettynä alkuperäiseen tapaan?
http://townsendimports.com/Web/electric ... 078-83.jpg
Releen navalta 87B menee liittimelle 67, josta sulakkeelle 30 ja 1, josta sähkökeskuksen valkoiselle läpivientiliittimelle 152A, josta pumpun liittimelle 123.
Ei kai olisi kovin paha homma irrottaa valkoinen liitin kuskin jalkatilasta ja varmistaa että koskettimet punaharmaan bensapumppujohdon 261 ovat paikallaan liitinrungossa ja että jännite tulee sinne asti vahvana?
Miten mittasit jännitettä pumpun luota, ts. miten olit ohjannut bensapumpun releen vetämään? Onko ylipainekytkin vielä kytkettynä alkuperäiseen tapaan?
http://townsendimports.com/Web/electric ... 078-83.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: og900s bensapumppu ei pyöri.
raportoin tähän vanhaan ketjuun vähän iäkkäämmästä ysisatasesta, eli 84 vuoden T8 satku ja bensansyöttö hiipui sunnuntaina, sekä 250km myöhemmin tiistaina (=tänä aamuna).
auto alkoi vaan hyytymään kunnes vauhti hiipui nollaan ja sammui. näin ekalla kerralla.
kun taas tänä aamuna auto vielä kulki pintakaasulla jotenkuten ja pysähtyessä jäi tyhjäkäynnille nätisti, mutta sammuttamisen jälkeen ei enää käynnistynyt.
molemmilla kerroilla auto käynnistyi sen jälkeen kun olen asioinut bensapumpulla takakontissa. abigot irti ja takaisin kiinni (myös se liitospala siellä pienemmällä aukolla). samalla myöskin kopautin pumppua.
ongelmanratkaisun kannalta tyhmää hätäilyä oli se, etten kokeillut vuorotellen noita konsteja. en siis tiedä kumpi toimenpide herätti auton henkiin, kopautus vaiko liittimien pois- ja takaisinkytkeminen. bensapumpun rele tuohon on uusittu talvella. eikös tuo aika selvää kauraa ole, että vika on itse pumpun päässä kun kerran siellä asointi elvyttää auton. elvytyksen jälkeen pumppu surisee tasaisesti ja auto käy kuin uusi. toisenkin elvytyksen jälkeen olen ajanut 100km (tänään), eli ei tuo bensapumppu näköjään ihan laakista sippaa?
tarinoin tämän tähän sen takia jos jollekin tulis vielä jotain mieleen mitä en ole huomioinut, ennen kuin sijoitan 150 euroa uuteen varaosaan.
episodien koominen osuus on ollut siinä, että mulla on takakontti ääriään myöten täynnä rojua, varaosia, työkaluja, pönttöjä yms. siinä on sitten kiva kasata väliaikainen rompetori tien poskeen että pääsee asioimaan pumpulla
auto alkoi vaan hyytymään kunnes vauhti hiipui nollaan ja sammui. näin ekalla kerralla.
kun taas tänä aamuna auto vielä kulki pintakaasulla jotenkuten ja pysähtyessä jäi tyhjäkäynnille nätisti, mutta sammuttamisen jälkeen ei enää käynnistynyt.
molemmilla kerroilla auto käynnistyi sen jälkeen kun olen asioinut bensapumpulla takakontissa. abigot irti ja takaisin kiinni (myös se liitospala siellä pienemmällä aukolla). samalla myöskin kopautin pumppua.
ongelmanratkaisun kannalta tyhmää hätäilyä oli se, etten kokeillut vuorotellen noita konsteja. en siis tiedä kumpi toimenpide herätti auton henkiin, kopautus vaiko liittimien pois- ja takaisinkytkeminen. bensapumpun rele tuohon on uusittu talvella. eikös tuo aika selvää kauraa ole, että vika on itse pumpun päässä kun kerran siellä asointi elvyttää auton. elvytyksen jälkeen pumppu surisee tasaisesti ja auto käy kuin uusi. toisenkin elvytyksen jälkeen olen ajanut 100km (tänään), eli ei tuo bensapumppu näköjään ihan laakista sippaa?
tarinoin tämän tähän sen takia jos jollekin tulis vielä jotain mieleen mitä en ole huomioinut, ennen kuin sijoitan 150 euroa uuteen varaosaan.
episodien koominen osuus on ollut siinä, että mulla on takakontti ääriään myöten täynnä rojua, varaosia, työkaluja, pönttöjä yms. siinä on sitten kiva kasata väliaikainen rompetori tien poskeen että pääsee asioimaan pumpulla
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: og900s bensapumppu ei pyöri.
lisää tarinaa ja arvokasta kokemusta edellisen jatkoksi.
yhteenvetona tähän asti tapahtunutta:
alkoi nykimään ja vauhti hidastui kunnes sammui kokonaan. bensapumppuun kopautus ja auto taas toimi seuraavat ~250kilometria ja arviolta n. 4 käyttötuntia.
taas nyki ja lopulta nyykähti. sama "korjaustoimenpide" jolla auto suostui taas kulkemaan n. 100km / ~1½ käyttötuntia
--
tänään lähdin viemään autoa hovikorjaajalle 120km päähän. 15kilsaa/10min ajoa ja sammui. KLONKS papukaijapihdeillä bensapumppuun ja matka jatkui seuraavat 5 minuuttia/10 kilsaa.
taas nyykähti ja kolautukset ei enää herättäneet bensapumppua. viimeinen oljenkorsi käyttöön. tai kaksi oljenkortta paremminkin. toinen akun plusnavalle, ja alipainesäiliön kautta oven välistä ohjaamoon katkaisijalle (siis irtonainen keinukytkin). katkaisijalta toinen johto ("korsi") takapenkin yli takakonttiin bensapumpulle. toisinsanoen pumpulle sähköt suoraan akulta. ja varmuuden vuoksi vielä papukaijapihdeillä pari kolautusta.
katkaisijasta pumppu päälle ja avaimista auto käyntiin! johan lähti ja auto toimi loppumatkan ~100km/1 käyttötunti kuin junan vessa, ahdot löytyi ja vauhtia piisasi. teimme vielä päätepisteessä 3kilsan testilenkin jonka aikana pumppu alkoi taas oireilemaan, pääsimme takaisin "korjaamon" pihaan ja siihen se jäi sitten lopulta!
eli lyhyesti sanottuna suoralla sähköllä käytettynä sain pumpusta vielä ~yhden käyttötunnin irti. ei tarvinnut saappia ihan tielle jättää
yhteenvetona tähän asti tapahtunutta:
alkoi nykimään ja vauhti hidastui kunnes sammui kokonaan. bensapumppuun kopautus ja auto taas toimi seuraavat ~250kilometria ja arviolta n. 4 käyttötuntia.
taas nyki ja lopulta nyykähti. sama "korjaustoimenpide" jolla auto suostui taas kulkemaan n. 100km / ~1½ käyttötuntia
--
tänään lähdin viemään autoa hovikorjaajalle 120km päähän. 15kilsaa/10min ajoa ja sammui. KLONKS papukaijapihdeillä bensapumppuun ja matka jatkui seuraavat 5 minuuttia/10 kilsaa.
taas nyykähti ja kolautukset ei enää herättäneet bensapumppua. viimeinen oljenkorsi käyttöön. tai kaksi oljenkortta paremminkin. toinen akun plusnavalle, ja alipainesäiliön kautta oven välistä ohjaamoon katkaisijalle (siis irtonainen keinukytkin). katkaisijalta toinen johto ("korsi") takapenkin yli takakonttiin bensapumpulle. toisinsanoen pumpulle sähköt suoraan akulta. ja varmuuden vuoksi vielä papukaijapihdeillä pari kolautusta.
katkaisijasta pumppu päälle ja avaimista auto käyntiin! johan lähti ja auto toimi loppumatkan ~100km/1 käyttötunti kuin junan vessa, ahdot löytyi ja vauhtia piisasi. teimme vielä päätepisteessä 3kilsan testilenkin jonka aikana pumppu alkoi taas oireilemaan, pääsimme takaisin "korjaamon" pihaan ja siihen se jäi sitten lopulta!
eli lyhyesti sanottuna suoralla sähköllä käytettynä sain pumpusta vielä ~yhden käyttötunnin irti. ei tarvinnut saappia ihan tielle jättää
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)