Käy kolmella pytyllä 900i -88
Re: Käy kolmella pytyllä 900i -88
99turbosta säädin ohjauspaineen, jonka jälkeen tuo "toisella yrityksellä käyntiin" -ilmiö loppui. Homma meni niin, että tein yhdestä purkuauton ohjauspainesäätimen putkesta mittausletkun lisäämällä siihen t-haaran ja 7 bar painemittarin. Ohjauspaine aleni ottamalla vasara kauniiseen käteen ja kopauttamalla tuurnan kera siinä ohjauspainesäätimen rungosa olevaa pyöreässä syvennyksessä olevaa noin 10mm halkaisijaltaan olevaa tappia sisäänpäin. Ensimmäisellä yrityksellä paine ei laskenut tarpeeksi. Toisella kertaa se sattuikin jo korjaamokirjasta katsomaani toleranssiin. Ilman painemittaria tuo säätö ei tule onnistumaan. Lisäksi vaarana on lyödä tappi liian syvään, jolloin säätimen joutuu purkamaan tai tappiin pitää tehdä kierteet sen vetämiseksi takaisin ulospäin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Käy kolmella pytyllä 900i -88
Terve taas,
auto seisoi pääsiäisen yli, eli muutaman päivän, ja kun piti lähteä töihin niin eipä lähtenyt käyntiin. Tulpat märät kuten aikaisemmin vaikka niistä tuli kipinää.
Romiksesta lähetettiin postitse uusi ohjauspaineventtiili. Kun otin vanhan pois niin huomasin että niissä on eroja; se joka oli moottorissa oli korkeampi ja todennäköisesti ei alkuperäinen tai ainakin joskus vaihdettu koska se oli kiinni kuusiokolopultilla ja kuusiokantapultilla, lisäksi se oli korkeampi kooltaan kuin se jonka sain romiksesta.
Moottorissa kiinni ollut on numeroltaan 0438140 ja stanssattu perään 136 ja romiksesta saatu 0438140 ja 020. Moottori on 8 ventt. ei kattia.
Samalla vaihdoin joitakin väljiä tai murtuneita alipaineletkuja.
Moottori käynnistyi, silti on sitä tyypillistä nykimistä taajama-ajossa kun moottori on lämmin. En ole vielä käynyt säätämässä paineita jne.
auto seisoi pääsiäisen yli, eli muutaman päivän, ja kun piti lähteä töihin niin eipä lähtenyt käyntiin. Tulpat märät kuten aikaisemmin vaikka niistä tuli kipinää.
Romiksesta lähetettiin postitse uusi ohjauspaineventtiili. Kun otin vanhan pois niin huomasin että niissä on eroja; se joka oli moottorissa oli korkeampi ja todennäköisesti ei alkuperäinen tai ainakin joskus vaihdettu koska se oli kiinni kuusiokolopultilla ja kuusiokantapultilla, lisäksi se oli korkeampi kooltaan kuin se jonka sain romiksesta.
Moottorissa kiinni ollut on numeroltaan 0438140 ja stanssattu perään 136 ja romiksesta saatu 0438140 ja 020. Moottori on 8 ventt. ei kattia.
Samalla vaihdoin joitakin väljiä tai murtuneita alipaineletkuja.
Moottori käynnistyi, silti on sitä tyypillistä nykimistä taajama-ajossa kun moottori on lämmin. En ole vielä käynyt säätämässä paineita jne.
Jäsen #2500; Saab 9-5 STW BioPower 2000, Saab 9-5 STW 2,3t Vector 2003, Saab 9-5 Aero TS A5 sedan 2004, 9-3X 2010, ng9-5 Turbo6 2011, Dodge Challenger R/T 440 cid SE Sixpack 1970, VW Kupla 1969
Re: Käy kolmella pytyllä 900i -88
Näyttäisi sulla olleen kiinni turbon ohjauspaineventtiili! Boschin numero 0438140 136 turbo (US, CA)* *vuosimallin 1984 vanhemmat autot. Samoin myös I (US ja CA)willbst kirjoitti: Romiksesta lähetettiin postitse uusi ohjauspaineventtiili. Kun otin vanhan pois niin huomasin että niissä on eroja; se joka oli moottorissa oli korkeampi ja todennäköisesti ei alkuperäinen tai ainakin joskus vaihdettu koska se oli kiinni kuusiokolopultilla ja kuusiokantapultilla, lisäksi se oli korkeampi kooltaan kuin se jonka sain romiksesta.
Moottorissa kiinni ollut on numeroltaan 0438140 ja stanssattu perään 136 ja romiksesta saatu 0438140 ja 020. Moottori on 8 ventt. ei kattia.
Boschin numero 0438140 020 on oikea osa sun autoosi näillä markkinoilla.
Löytyykö tuosta 136 loppuisesta sähköpistokkeen paikka?
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Re: Käy kolmella pytyllä 900i -88
Terve,
sekä vanhassa 136 että uudessa 020 on.
terveisin Stefan
sekä vanhassa 136 että uudessa 020 on.
terveisin Stefan
Jäsen #2500; Saab 9-5 STW BioPower 2000, Saab 9-5 STW 2,3t Vector 2003, Saab 9-5 Aero TS A5 sedan 2004, 9-3X 2010, ng9-5 Turbo6 2011, Dodge Challenger R/T 440 cid SE Sixpack 1970, VW Kupla 1969
Re: Käy kolmella pytyllä 900i -88
Tuli oikosulkuwillbst kirjoitti:Terve,
sekä vanhassa 136 että uudessa 020 on.
terveisin Stefan

46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Re: Käy kolmella pytyllä 900i -88
Terve taas,
ei olla vielä satamassa tämän ongelman kanssa...
Aamulla käynnistyy hyvin kun moottori on kylmä. Sitten ajan 2-3 km, sammutan moottorin kun vien pojan päiväkotiin eli olen 1-2 minuuttia poissa, ja sitten ei enää käynnisty.
Eli kylmänä käynnistyy muttei lämpimänä mikäli moottorin sammuttaa muutamaksi minuutiksi.Mikäli lämpimänä sammutta ja heti perään käynnistää niin silloin kyllä starttaa. Kylmänä käynnistyy aina.
Kuten yllä mainittu niin ohjauspaineventtiilli on nyt oikea muttei bensapaineita vielä säädetty. Mutta pitääkö vielä jokin palikka vaihtaa?
ei olla vielä satamassa tämän ongelman kanssa...
Aamulla käynnistyy hyvin kun moottori on kylmä. Sitten ajan 2-3 km, sammutan moottorin kun vien pojan päiväkotiin eli olen 1-2 minuuttia poissa, ja sitten ei enää käynnisty.
Eli kylmänä käynnistyy muttei lämpimänä mikäli moottorin sammuttaa muutamaksi minuutiksi.Mikäli lämpimänä sammutta ja heti perään käynnistää niin silloin kyllä starttaa. Kylmänä käynnistyy aina.
Kuten yllä mainittu niin ohjauspaineventtiilli on nyt oikea muttei bensapaineita vielä säädetty. Mutta pitääkö vielä jokin palikka vaihtaa?
Jäsen #2500; Saab 9-5 STW BioPower 2000, Saab 9-5 STW 2,3t Vector 2003, Saab 9-5 Aero TS A5 sedan 2004, 9-3X 2010, ng9-5 Turbo6 2011, Dodge Challenger R/T 440 cid SE Sixpack 1970, VW Kupla 1969
Re: Käy kolmella pytyllä 900i -88
Yksi vikapaikka, lämpöaikakytkin. Sijaitsee termarikotelossa.
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Käy kolmella pytyllä 900i -88
Meikälaisen ex satku 900i -88 Sedan vaati aina kaksois starttauksen, ikinä ei lähtenyt
ekalla käyntiin vaikka olisi jauhanut maailman tappiin.
( oli se sitten kylmä tai kuuma )
Mutta ekalla pyöräytti kerran ja sitten tokalla käyntiin.
Ja siinäkin oli tuota nykimistä, joka hävisi kun laitoin tankkiin 98:a ja kävin
säädättämässä seokset niin lähelle tuota ohjearvon yläkohtaa kuin mahdollista.
ekalla käyntiin vaikka olisi jauhanut maailman tappiin.
( oli se sitten kylmä tai kuuma )
Mutta ekalla pyöräytti kerran ja sitten tokalla käyntiin.
Ja siinäkin oli tuota nykimistä, joka hävisi kun laitoin tankkiin 98:a ja kävin
säädättämässä seokset niin lähelle tuota ohjearvon yläkohtaa kuin mahdollista.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#