Saab 90/99 H-moottorin kansi
Re: Saab 90/99 H-moottorin kansi
Tuohon kun laitetaan virinokkakin, niin pistetään sittemin paremmat kaasuttimet, väliaikaisesti tupla solexit, myöhemmin sitten vaakaimu lortot.
Kuuluman mukaan tuo virinokka ei ainakaan niin hyvin pelitä yhdellä kaasarilla.
Kuuluman mukaan tuo virinokka ei ainakaan niin hyvin pelitä yhdellä kaasarilla.
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Re: Saab 90/99 H-moottorin kansi
Se voipi olla totta.
Enolla oli aikoinaan B-moottorinen 99 (joka on muuten yhdessä Saabin esitteessä kansikuvana
, ihmettely-topicissa kyselinkin siitä) johon hän oli laittanut Ruotsista hommatun viripakoputken ja avartanut kantta. Bensaa syötti vakiokaasutin. Nokka-akselista ei ole ollut koskaan puhetta oliko vakio vai mikä mutta eno kyllä kehui kulkupuolta ihan kivaksi.
Ittellä mulla on 99:ssä B-moottorissa ruiskun nokka. En tiedä onko D- vai K-Jetronicin mutta luottoasentaja sanoi D-Jetronicin nokan olevan parempi virimielessä. Pakoputkena on 99/900 osista kasattu tekele ja sytkäpuolella on vakio kärjellisen tilalle laitettu PerTronixin Ignitor, FlameThrower puola ja Boschin 4-kärki tulpat. Ja tietenkin vakio-Strömberg
Peltipakosarjaa olen jo pidempään etsiskellyt mutta eipä ole vielä tärpännyt.
Enolla oli aikoinaan B-moottorinen 99 (joka on muuten yhdessä Saabin esitteessä kansikuvana

Ittellä mulla on 99:ssä B-moottorissa ruiskun nokka. En tiedä onko D- vai K-Jetronicin mutta luottoasentaja sanoi D-Jetronicin nokan olevan parempi virimielessä. Pakoputkena on 99/900 osista kasattu tekele ja sytkäpuolella on vakio kärjellisen tilalle laitettu PerTronixin Ignitor, FlameThrower puola ja Boschin 4-kärki tulpat. Ja tietenkin vakio-Strömberg

Peltipakosarjaa olen jo pidempään etsiskellyt mutta eipä ole vielä tärpännyt.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Saab 90/99 H-moottorin kansi
Väsää ite peltisatsi? Rälläkkä+miggi ja kädentaitoa hieman. 

Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Re: Saab 90/99 H-moottorin kansi
Ei ehkä ihan kaikista yksinkertaisinta rakentaa vapariin "oikein toimivaa" peltisarjaa.
saahan sinne jotkut putket vedeltyä vähän miten sattuu, mutta onko se sitten sen parempi kun vakio valusarja...

Henri Mertanen #2892
<9-3 Aero -02> <99 GL Turbo -83,PR> <99 GL Petro,K>
<9-3 Aero -02> <99 GL Turbo -83,PR> <99 GL Petro,K>
Re: Saab 90/99 H-moottorin kansi
Kyllä tuo saabin valusarja on niin kehno. Jos putkista tekis lähes samanmittaiset, ja jokaiselle oman putken (valusarjassa 3.) Saisi jo jonkun laista parannusta.
Mutta jos tuosta nyt hyvän haluaa niin luultavasti putkentaivuttajalla mutkat tehdä pitäisi, mahdollisimman hyvän virtausken takia.
Tuo saabi valusarja on kyllä onneton.
Mutta jos tuosta nyt hyvän haluaa niin luultavasti putkentaivuttajalla mutkat tehdä pitäisi, mahdollisimman hyvän virtausken takia.
Tuo saabi valusarja on kyllä onneton.

Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Re: Saab 90/99 H-moottorin kansi
Ei tuo minusta niin kamalan huono mitoitukseltaan ole ainakaan pulssien suhteen.
Verrattiin sitä sarjaa nimittäin tommoseen tehdastekoiseen peltisarjaan. Se orggissarjahan on 4-2-1 -sarja tyypiltään. Siinä on vaan yhdistetty 2- ja 3- pytyn putket siitä kannen luota jo.
Tässä on vähän huono kuva vertailusta, mutta vähän tuosta jopa näkyy. Joutuu hieman mielikuvitusta käyttämään tosin. Oliskohan jossain kuvaa siitä orggis pakosarjasta sivulta? Tässä pari minun ottamaa kuvaa. vertailu, peltisarja
Verrattiin sitä sarjaa nimittäin tommoseen tehdastekoiseen peltisarjaan. Se orggissarjahan on 4-2-1 -sarja tyypiltään. Siinä on vaan yhdistetty 2- ja 3- pytyn putket siitä kannen luota jo.
Tässä on vähän huono kuva vertailusta, mutta vähän tuosta jopa näkyy. Joutuu hieman mielikuvitusta käyttämään tosin. Oliskohan jossain kuvaa siitä orggis pakosarjasta sivulta? Tässä pari minun ottamaa kuvaa. vertailu, peltisarja
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Saab 90/99 H-moottorin kansi
Eise niin kamalan huono ole, mutta premman siitä voisi tehdä/saisi tehdä.
Kansi valmis muuten, koneistukseen ja 2m pois.

Kansi valmis muuten, koneistukseen ja 2m pois.

Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24625
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Saab 90/99 H-moottorin kansi
ruotsista saa tota peltipakosarjaa.......mikä mertmin kuvassa on...tosin sille kannattaa kaveriksi olla pikkasen isompi kone ku perus 2,0-----hih
http://www.timosmotor.com/filemanager/p ... Upload.png
TM1012 Grenrör Saab 99
Typ1: Pri42 Sek 48 Ut 60 mm
Lämplig vid Rallycross 2150cc
Typ2: Pri44,5 Sek 51 Ut 64 mm
Lämplig vid mera trimning
Tex rallycross 2400cc
2500:-
http://www.timosmotor.com/filemanager/p ... Upload.png
TM1012 Grenrör Saab 99
Typ1: Pri42 Sek 48 Ut 60 mm
Lämplig vid Rallycross 2150cc
Typ2: Pri44,5 Sek 51 Ut 64 mm
Lämplig vid mera trimning
Tex rallycross 2400cc
2500:-
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Saab 90/99 H-moottorin kansi
Millähän bensalla sen saa edes käymään ilman nakutusta, jos ottaa 2mm pois? Eihän venttiilit vaan ota mäntiin kiinni, kun noin paljon laskee kantta?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Saab 90/99 H-moottorin kansi
Niin,jos kone on alunperin 9.5 puristeinen H-kone niin jo 1.5mm laskulla tulee puristussuhteeksi 10.75.
Se olis aika sopiva.
Se olis aika sopiva.
Re: Saab 90/99 H-moottorin kansi
Mertmi, mäntiä pitänee sitten muokata, jos ottavat kiinni, yrittänyttä ei jätetä.
Tuota on mietitty että ottaako mäntiin, kiinni ja pitää sovitella ja sillai.
Puristus suhteeksi laskettu hieman päälle 11. Nakutus voi tulla ongelmaksi, mutta olkoon sen ajan itku.
Tuota on mietitty että ottaako mäntiin, kiinni ja pitää sovitella ja sillai.
Puristus suhteeksi laskettu hieman päälle 11. Nakutus voi tulla ongelmaksi, mutta olkoon sen ajan itku.
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Re: Saab 90/99 H-moottorin kansi
1mm laskulla ei ainakaan vielä tullut nakutusongelmaa. Virranjakajaa joutui kyllä konehtimaan, että sai ennakon sopivaksi. Alipaine-ennakko poistettiin kokonaan käytöstä ja nokka-akselin ajoitus etsittiin kokeilemalla. Näin tuossa Henkka_ -nimellä kirjoittavan serkkuni 99:ssä, jolla ajetaan talvisin jääradalla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Saab 90/99 H-moottorin kansi
Kiitoksia tiedosta. Jollei käynnisty niin tasan niin kauan yritetään ennenkun jostain hajoo. Ja sitkun hajoo, niin tullaa tänne itkemään ja kysymään viisaammilta.
Katotaan pääseekös tällä kannella ikin' jäärata koittamaankaan.
Katotaan pääseekös tällä kannella ikin' jäärata koittamaankaan.

Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24625
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Saab 90/99 H-moottorin kansi
tarviiks kannelle muuta tehdä....esim nokkapukkia madaltaa```?? muistan lukeneeni jostain ....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Saab 90/99 H-moottorin kansi
Juu, tai kun tuohon tulee virinokka, niin nokkapukki onkin jo ~2mm madallettu, ja kannesta 2mm pois, joten koko helan hoito tippuu 4mm, tällöin jakopään ketju löystyy, mutta se on mahdollista "modata", kristäjällä on se metallinen "lattarauta" joka säätelee ketjun kireyttä, tätä levyä modaamalla on mahdollista saada ketjusta vielä kireempi.
Kun tuo tehdään, niin voin pistää jonkun laista kuvaa, mitä ajan takaa.
Nokkapukkia ei mielestäni tarvitse madaltaa jos pistää vakionokalla.

Kun tuo tehdään, niin voin pistää jonkun laista kuvaa, mitä ajan takaa.
Nokkapukkia ei mielestäni tarvitse madaltaa jos pistää vakionokalla.


Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75