Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

maeksvel kirjoitti:Aamusta alkaen taas käynnistyksen kanssa ongelmia ja kierrosmittarin käynnistymisen viive vain pahenee. Pitää kattella josko tarttis laittaa tyhjäkäyntiä vieläkin ylemmäs, laski takaisin ~500 paikkeille, liekö sitten tämä sitä surullisenkuuluisaa oireen korjaamista, eikä varsinaisen vian. Muita ideoita siitä mikä vaivaa?

http://www.ffp.fi/index.php?mid=2&pid=87

http://dinoracing.no-ip.info/Autosahko/ ... /index.htm
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
maeksvel
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: La Touko 09, 2009 19:15

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja maeksvel »

Säädin vielä tyhjäkäyntiä uudelleen kun kävi niin huonosti aamulla. Nyt tuntuu siltä, että käynnistyy lämpimänä paremmin, kierrosmittari lähtee käyntiin vasta parin sekunnin jälkeen joka kerta ja käynnistyksen jälkeen tyhjäkäynti on matalemmalla, kuin mihin sen säädin. Tyhjäkäynti kuitenkin jää oikealle tasolleen kun kerran polkasen kaasua..

Mysteeristä :? Yritin kattoa noita ruiskun kaavioita sunmuita, mutten oikein tajunnut miten ne mua auttaisi, kun en osaa edes paikkalistaa vikaa :oops:
5d 900i 8v MY1986
maeksvel
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: La Touko 09, 2009 19:15

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja maeksvel »

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=4917&

Tein ihan lisäinformaation keräämisen vuoksi hakuja erinäköisillä saabin ongelmiin liittyvillä hakusanoilla ja löysin ylläolevan keskustelun. Mielenkiintoista tässä on, että useampaan otteeseen tuon keskustelun aikana eri ihmisillä toistui samoja/samankaltaisia oireita vastaavassa tilanteessa kuin mulla. Eli auto seissyt jonkun aikaa ja uudelleen käyttöön otettaessa ongelmia tyhjäkäynnin kanssa, auto nykii ja kierrosmittari ei toimi oikein. Ja vialliseksi osaksi paikallistettiin siis sytytyksen ohjausyksikkö.

Ei ilmeisesti ole kallis eikä vaikea osa itse vaihtaa, joten aattelin tuota nyt kokeilla, tuskin siitä ainakaan haittaa on. Jälleen kerran lisää kysymyksiä: Mistä moinen osa ja mahdolliset ohjeet sen vaihtamiseen?

Kiitos..

-Markus

Edit: Motonetti tarjoaa sytytysmoduulia, ja yhtä 16venaseen ruiskuun tarkoitettua "sytytyksen pääteastetta".. Onko kummassakaan/kummassakin tapauksessa kyseessä tarvittava sytytyksen ohjausyksikkö?

Sytytysmoduuli: http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=10-8002

Pääteaste: http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=10-8012

Kaiken järjen mukaan tarvittava osa olisi tuo ylempi ja sellainen pitäisi Espoon myymälästä löytyä, mutta odotan nyt kuitenkin varmistusta, etten käytä vähäisiä rahojani johonkin puoliturhaan.

Edit2: Hain tuon ensimmäisen osan ja paikansin vanhan helposti etsimällä samannäköstä. Käynnistysvaikeudet katosi, käy paljon tasaisemmin (niinkuin kävi hetken tulppien vaihdon jälkeenkin) ja ottaa kierroksia paljon herkemmin. Eli kaikinpuolin hyvin sijoitetut ~18e. Maalasin eilen myös maskin (todella helppo ja kannattava operaatio, paransi keulan yleisvaikutelmaa huomattavasti) ja viikonloppuna mennään varmaan autostudiolta hakemaan poppivehkeitä eli soitin+4kpl neljän tuuman kaiuttimia. Nyt rullaa satku luksushyvin ja kuskikin on tyytyväinen.

Ps. tarttu motot.netin myymälästä mukaan myös saab 900 korjausopas :wink: niin ei tartte foorumilaisia vaivata jokaisella pikkuasialla (vaivaan varmasti silti :lol: )
5d 900i 8v MY1986
maeksvel
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: La Touko 09, 2009 19:15

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja maeksvel »

Noniin, käynnistymisongelmat palasi.. Nyt pitää taas antaa kaasua että jaksaa startata ja heti startin jälkeen tippuu kierrokset alas niin, että kone melkein sammuu. Tapahtuu sekä kylmällä, että lämpimällä koneella. Mikä neuvoksi?

Jakaja siis tarkastettu, tyhjäkäynti säädetty, tulpat vaihdettu ja johdot tarkastettu ja sytytyksen ohjausyksikkökin vaihdettu. Ja nykiminen on tullut takaisin, mutta ei esiinny joka ajolla, vaan ns. täysin randomisti eli sattuu arpomaan millon. Ainoat toistuvat asiat on, että kylmällä koneella sattuu useammin sekä käynnistysongelmat, että nykiminen ja kummatkin esiintyy aina samaan aikaan.

Nyt saa ehdottaa melkein mitä vaan, oon valmis kokeilemaan oikeastaan mitä tahansa kun alkaa jo pikkuhiljaa ottaa pannuun tollanen että tiedän että joku on vikana, mutta en saa sitä korjattua.
5d 900i 8v MY1986
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Poistuiko kierroslukumittarin temppuilu sytkäpäätteen vaihdolla?

Eihän sytkäpäätteen liitoksessa tai muissa johtoliitoksissa ole hapettumia? Voisiko jossain hapertuneessa letkussa olla vielä alipainevuoto? (Esim. lämmityslaitteen ohjauksen alipainevuodot voi kokeilla eliminoida puristamalla sinne menevän letkun heti alusta lyttyyn yms.)
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Jusau

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Jos jostain saat lainaksi tai tiedossa on varaosia, niin kokeile vielä toista sytytyspuolaa, ei ole iso homma vaihtaa ja saisi senkin vikamahdollisuuden poissuljettua. Tiedä vaikka tuo kierroslukumittarin velmuilukin johtuisi siitä.
maeksvel
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: La Touko 09, 2009 19:15

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja maeksvel »

Jusau kirjoitti:Jos jostain saat lainaksi tai tiedossa on varaosia, niin kokeile vielä toista sytytyspuolaa, ei ole iso homma vaihtaa ja saisi senkin vikamahdollisuuden poissuljettua. Tiedä vaikka tuo kierroslukumittarin velmuilukin johtuisi siitä.
En sen kummemmin tunne miten tollaset sytytysjärjestelmät toimii, mutta puolaa mietin itsekin kun seurailin piuhoja ja kattelin mikä on kiinni missäkin. Seurasin siis tulpilta jakajalle ja jakalta lähtevää piuhaa yhteen "konehuoneen" etuosassa olevaan oluttölkin muotoiseen osaan. Tämä osa on puola, eikö?
Pitäisi vaan jostain saada varmasti toimiva puola testiin:?

Temppuilu jatkuu, mutta mittari nähdäkseni toimii nyt kuitenkin normaalisti ja käynnistymisongelmia ei taas ole ollut tänään yhtään, lähti kylmänäkin käyntii ilman kaasua. Faija sano (vanhoja minejä nuoruudessaan rakennelleena) että kuulostais siltä ku kävis kolmella pytyllä, onko se mahdollinen näiden oireiden aiheuttaja?

Oireet siis tällä hetkellä: Kylmänä kun käynnistää, nii vaikka painaisi kaasun pohjaan, niin ei tykkää ottaa kierroksia. About 2min käytyään, eli ekalla isolle tielle tultaessa temppuilu yleensä loppuu, kun pääsee kaasuttamaan kunnolla ja kone lämpiää. Ja yleensä jos tulee kotiin ja lähtee noin vartin päästä uudelleen ajamaan, niin tuntuu käyvä eri tavalla, tasaisemmin ja ottavan kierroksia herkemmin..

Ideoita? Yritin liittimet ja letkut tarkastaa, paria vähän löystynyttä liitosta lukuunottamatta kaikki oli kunnossa. Tarkat ohjeet siihen mikä/mitkä letkut pitäisi tsekata? Mulla on toi alfamerin korjausopas, eli voin paikallistaa itse letkut, kunhan vaan tiedän mitkä.
5d 900i 8v MY1986
maeksvel
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: La Touko 09, 2009 19:15

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja maeksvel »

Nyt pitäisi tyhjäkäyntimoottoria tarkistaa/purkaa/putsata.
Vinkkejä? Jotain mitä kannattaisi samalla kertaa tarkastaa?

Kiitos 8)
5d 900i 8v MY1986
maeksvel
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: La Touko 09, 2009 19:15

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja maeksvel »

Jaa en tiedä nyt sitten. Tämäkin sunnuntaiaamu vierähtänyt satkun parissa, eikä olla päästy yhtään sen pidemmälle.

Tämänhetkinen tilanne: auto käynnistyy kylmänä huonosti, startti pyörii, mutta ei ilmeisesti saa tarpeeksi bensaa käynnistyäkseen. Kun käynnistää ja painaa kaasua, lähtee käyntiin, mutta käy todella huonosti ja melkein sammuu. Jos auton käynnistää pihassa kylmänä edellä mainitulla tavalla ja painaa kaasua, lähtee kone pikkuhiljaa toimimaan paremmin eikä enää meinaa sammua. Tilanne on luonnollisesti sama pienen ajon jälkeen. Jos auto on seissyt vain vähän aikaa, lähtee se käyntiin yleensä ilman kaasua ja käy ilosemmin, mutta pidemmän seisomisen jälkeen (oletettavasti siis kylmällä koneella) ei meinaa lähteä.

Auton käynti on välillä ajossa täysin normaalia ja välillä nykivää, tämä ei kuitenkaan yleensä vaihtele yhden ajon aikana, vaan toisina kertoina toimii, toisina ei.

Sytytyksenohjausyksikkö ja tulpat vaihdettu foorumin neuvojen mukaisesti, tarjosivat kumpainenkin pientä apua, mutteivat kuitenkaa riittäneet, vaan ongelmat jatkuivat. Ilmanputsari tarkastettu, oli vielä käyttökelpoinen ja suht puhdas ja kylmäkäynnistyssuutin poissa käytöstä tällä hetkellä (paha sanoa onko juuri minkäänlaista vaikutusta käynnistykseen).

Jostain keskustelusta luin, että jos kone käy huonosti ja kaasun painaminen auttaa, niin käy liian rikkaalla. Auto tosin toimi hyvin alkuajan ja ongelmat tulivat ilman, että säädin mitään, joten missä vika voisi olla?

Apua arvostettaisiin suuresti, alkaa menemään hermot ton vehkeen kanssa.

Kiitos..

-Markus
5d 900i 8v MY1986
Baas900
"Viggen"
Viestit: 642
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 21:49

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja Baas900 »

Ajossa esiintyvä nykiminen johtuu todennäköisesti rikkinäisestä virranjakajan alipainesäätimestä.

"Tyyppivika" vanhemmissa autoissa merkistä ja mallista riippumatta.
maeksvel
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: La Touko 09, 2009 19:15

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja maeksvel »

Johdot kaikki kunnossa ja maadotuspiste päällisin puolin ainakin kunnossa. Kylmäkäyntisuutin on poissa käytöstä nyt väliaikaisesti ja starttaa paremmin muttei kuitenkaan käy sen paremmin kuin aikaisemminkaan. Luin jostain toisesta keskustelusta ohjauspaineventtiilistä(?) ja otin siitäkin testaamisen vuoksi johdot irti ja nykiminen loppui, mutta kylmänä käy aluksi vieläkin huonosti. Elikkäs mitä toi ohjauspaineventtiili tekee, jos sen voi vaan ottaa pois ilman sen suurempia (muita kuin positiivisia..) vaikutuksia? Jotain asiantuntevampaa mielipidettä tohon että käy kenties liian rikkaalla?
5d 900i 8v MY1986
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

maeksvel kirjoitti:Johdot kaikki kunnossa ja maadotuspiste päällisin puolin ainakin kunnossa. Kylmäkäyntisuutin on poissa käytöstä nyt väliaikaisesti ja starttaa paremmin muttei kuitenkaan käy sen paremmin kuin aikaisemminkaan. Luin jostain toisesta keskustelusta ohjauspaineventtiilistä(?) ja otin siitäkin testaamisen vuoksi johdot irti ja nykiminen loppui, mutta kylmänä käy aluksi vieläkin huonosti. Elikkäs mitä toi ohjauspaineventtiili tekee, jos sen voi vaan ottaa pois ilman sen suurempia (muita kuin positiivisia..) vaikutuksia? Jotain asiantuntevampaa mielipidettä tohon että käy kenties liian rikkaalla?
Pistä takuulla ehjä lämpöaikakytkin joka sijaitsee siinä termarikotelossa paikoilleen ja muutkin piuhat kiinni niinkuin ne alunperin on ollut!
Uskoisin tämän auttavan!
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
maeksvel
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: La Touko 09, 2009 19:15

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja maeksvel »

J.V.A kirjoitti:Pistä takuulla ehjä lämpöaikakytkin joka sijaitsee siinä termarikotelossa paikoilleen ja muutkin piuhat kiinni niinkuin ne alunperin on ollut!
Uskoisin tämän auttavan!
Kaikki piuhat olivat aikaisemmin kiinni (ei toiminut normaalisti), kokeilin vain irrottaa kylmäkäynnistyssuuttimen piuhan, jota täällä suositeltiin ja siitä oli apua käynnistysongelmien kanssa. Mutta veikkaisit siis että lämpöaikakytkimessä vika?
Pitäisi kattoa jos saisi joltai vaikka luovuttajasta varmasti toimivat puolan ja lämpöaikakytkimen, jos niillä sitte lähtisi vaikka toimimaan. Ostetaan osioon ilmoitusta?
5d 900i 8v MY1986
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Satku eka-autona, jelppiä tarvittaisiin..

Viesti Kirjoittaja toms »

Jos ohjauspainesäätimestä ottaa sähköpiuhat irti ja pelaa paremmin niin silloin se on merkki siitä että kone käy laihalla ja nykiminen johtuu siitä.
Ohjauspaineensäätimen lämmitys ei pelaa piuhat irti ja säädin luulee että kone on kylmenpi kuin onkaan ja pitää seosta rikkaalla = kone pelaa paremmin ja ei nyki.
Toivottavasti ymmärsit... :wink:
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Vastaa Viestiin