Ruiskun ja kaasutinmallin erot käytännössä
Re: Ruiskun ja kaasutinmallin erot käytännössä
kyllä ne alkupään mäntävikaiset ovat jo tähän päivään mennessä aikahyvin karsiutuneet riveistä pois, että ne mitä jäljellä on niin kyllä niillä sitten pitäisi vielä pitkälle päästä jos käynniltään ovat hyviä ja ennen kaikkea koriltaan.
tuo 2.1 on ainoa variaatio mitä en ole ikinä ajanut..
tuo 2.1 on ainoa variaatio mitä en ole ikinä ajanut..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: Ruiskun ja kaasutinmallin erot käytännössä
Muistan ekan ajokokemukseni 2,1-koneisella 900:lla jostain kaukaa 1990-luvulta: lyötiin Turussa sellaisen avain kouraan ja käskettiin suoriutua pikaisesti Helsinkiin ja takaisin.
Kyllä siihen sillä reissulla heti ihastui, auto tuntui ihan eri tavalla napakalta kuin kaasutinmoottoriset 900 ja 90, joilla tuohon aikaan tuli paljon ajeltua. Erot huomasi niin taajama- kuin maantieajossakin selvästi. Vaihteensiirto, tehostettu ohjaus, vähäisempi melutaso ja ennen kaikkea moottori, joka vastasi ahnaasti kaasuun - itse asiassa ahnaammin, kuin monet turbomallitkaan. Maantieohitukset sujuvat iloisesti, meininki on aivan toinen kuin kaasarisatkussa. Kaupunkiajo on letkeän vaivatonta, kun joka kadunkulmassa ei tarvitse vaihtaa pienemmälle eikä käsiryyppyäkään jää kaasutinkoneisesta kaipaamaan muuten kuin nostalgiamielessä.
Tuohon aikaan nuo olivat käytettyinäkin lähemmäs sadan tonnin (markoissa tosin) pelejä, joten oman hankkiminen oli silloin vielä kaukainen haave, joka sittemmin tällä vuosikymmenellä lopulta toteutui. Nelisen vuotta moisella tuli ajeltua, mukavia kilometrejä muuten, mutta varsinkin moottoritienopeuksissa vitosvaihteen välitys tuntuu pitemmässä ajossa liian lyhyeltä. Suosittelen, mutta nyt on jo sen verran vanhasta autokannasta kyse, että yksilön kunto alkaa jo olla ratkaisevaa kuin tarkka tyyppimerkintä: timmikuntoinen yksilö päihittää kulahtaneen, olipa koneena sitten 2,i-i16, 2,0-i16 tai jopa 2,0-i8.
Kyllä siihen sillä reissulla heti ihastui, auto tuntui ihan eri tavalla napakalta kuin kaasutinmoottoriset 900 ja 90, joilla tuohon aikaan tuli paljon ajeltua. Erot huomasi niin taajama- kuin maantieajossakin selvästi. Vaihteensiirto, tehostettu ohjaus, vähäisempi melutaso ja ennen kaikkea moottori, joka vastasi ahnaasti kaasuun - itse asiassa ahnaammin, kuin monet turbomallitkaan. Maantieohitukset sujuvat iloisesti, meininki on aivan toinen kuin kaasarisatkussa. Kaupunkiajo on letkeän vaivatonta, kun joka kadunkulmassa ei tarvitse vaihtaa pienemmälle eikä käsiryyppyäkään jää kaasutinkoneisesta kaipaamaan muuten kuin nostalgiamielessä.
Tuohon aikaan nuo olivat käytettyinäkin lähemmäs sadan tonnin (markoissa tosin) pelejä, joten oman hankkiminen oli silloin vielä kaukainen haave, joka sittemmin tällä vuosikymmenellä lopulta toteutui. Nelisen vuotta moisella tuli ajeltua, mukavia kilometrejä muuten, mutta varsinkin moottoritienopeuksissa vitosvaihteen välitys tuntuu pitemmässä ajossa liian lyhyeltä. Suosittelen, mutta nyt on jo sen verran vanhasta autokannasta kyse, että yksilön kunto alkaa jo olla ratkaisevaa kuin tarkka tyyppimerkintä: timmikuntoinen yksilö päihittää kulahtaneen, olipa koneena sitten 2,i-i16, 2,0-i16 tai jopa 2,0-i8.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Ruiskun ja kaasutinmallin erot käytännössä
Onko meikäläiselle sattunut joku super-erikoishelmi 2.1, kun kone käy kovinkin nätisti, ei puhettakaan mistään ns. kalinasta?
Vaihdelaatikko ainakin koeajolla tuntui paljon paremmalta kuin kymmenen vuotta vanhemassa. Mittaristo ei herätä samanlaista nostalgiantunnetta
vois kuvitella kulkevan paremmin kuin kaasarin, käyttöoppaan mukaan tuo olis satkun taloudellisin kone maantieajossa (en muista lukuja).
Miinuksena voisin ajatella vähäpäästöisyyden sekä koneen "tuoreuden" antureiden lisääntymisenä(lisää ongelmakohtia ja suurempi selvitys missä on vikaa) ja säätömahdollisuuksien vähentymisenä.
Vaihdelaatikko ainakin koeajolla tuntui paljon paremmalta kuin kymmenen vuotta vanhemassa. Mittaristo ei herätä samanlaista nostalgiantunnetta
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Miinuksena voisin ajatella vähäpäästöisyyden sekä koneen "tuoreuden" antureiden lisääntymisenä(lisää ongelmakohtia ja suurempi selvitys missä on vikaa) ja säätömahdollisuuksien vähentymisenä.
S. Niittumaa
900 T8
99 T8
900 T8
99 T8
Re: Ruiskun ja kaasutinmallin erot käytännössä
Oikeastaan kaasutin-malli 5-vaiht.laatikolla on käyttöoppaiden ilmotusten perusteella kaikkein taloudellisin maantieajossa.. 6.9L/100km @90km/m ECE , ellen ihan väärin muista...
(korjaan oli 6,8...
)
2.1-16v kuluttaa kyllä enemmän, johtuen pääosin tiheämmistä välityksistä.
Ei nyt kannata verrata vm.79 900 kaasaria, vm93.classiciin, ovat aika eri autoja...Diagnostiikka-vikaluku on kyllä plussaa 2.1:ssä.
Mutta esim. vm89 900c tai -89 900i-8V/16V ominaisuudet ovat tehoja lukuunottamatta samankaltaiset... esim. kaasari on vääntävämpi kuin i8v-kat.
Jos nyt tehokasta moottoria haluaa, kannattaa katsoa 16v turboa... ja tarkistaa laatikon kunto.![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Näissä ~20v vanhoissa autoissa kunto on se mikä merkitsee.. ei kuinka monta hevosta, joskus ollut.
Eli ennemmin hyväkuntoinen kaasutin kori kuin mätä kiertopalkinto oli sitten ruisku tai turbo..![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
![Surprised :o](./images/smilies/icon_surprised.gif)
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
2.1-16v kuluttaa kyllä enemmän, johtuen pääosin tiheämmistä välityksistä.
Ei nyt kannata verrata vm.79 900 kaasaria, vm93.classiciin, ovat aika eri autoja...Diagnostiikka-vikaluku on kyllä plussaa 2.1:ssä.
Mutta esim. vm89 900c tai -89 900i-8V/16V ominaisuudet ovat tehoja lukuunottamatta samankaltaiset... esim. kaasari on vääntävämpi kuin i8v-kat.
Jos nyt tehokasta moottoria haluaa, kannattaa katsoa 16v turboa... ja tarkistaa laatikon kunto.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Näissä ~20v vanhoissa autoissa kunto on se mikä merkitsee.. ei kuinka monta hevosta, joskus ollut.
Eli ennemmin hyväkuntoinen kaasutin kori kuin mätä kiertopalkinto oli sitten ruisku tai turbo..
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
Re: Ruiskun ja kaasutinmallin erot käytännössä
Samaa mieltä siitä, että ensisijaista on löytää hyväkuntoinen yksilö, mutta kuitenkin pakko luetella, mitä kaikkea esim. 89-mallisessa 900i16:ssa on vakiona verrattuna 900c:hen: kallistuksenvakaimet, kierroslukumittari, ohjaustehostin, keskuslukitus, sävylasit, parempi verhoilu takaniskatuilla ja keskikyynärnojalla, keskikonsoli, parempi ääneneristys, spoilerit edessä ja takana, avattavat takasivulasit 2/3-ovisessa... Jotkut näistä varusteista olivat myös 8-v ruiskussa, mutta kaasarimalliin (pl. juhlamallit) kaikki nämä on pitänyt jonkun omistajista jossain vaiheessa hankkia, tai ne puuttuvat autosta edelleen.fforslund kirjoitti: Mutta esim. vm89 900c tai -89 900i-8V/16V ominaisuudet tehoja lukuunottamatta samankaltaiset...
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
-
- "Hirsch"
- Viestit: 722
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
- Paikkakunta: Muurola
Re: Ruiskun ja kaasutinmallin erot käytännössä
Onkos mulla sitte juhlamallin c kun siinä on keskuslukko, konsoli ja tehostin vai onko varusteet sitä mitä on tilatessa ruksattu kauppiaan kanssa.Juha96 kirjoitti: Samaa mieltä siitä, että ensisijaista on löytää hyväkuntoinen yksilö, mutta kuitenkin pakko luetella, mitä kaikkea esim. 89-mallisessa 900i16:ssa on vakiona verrattuna 900c:hen: kallistuksenvakaimet, kierroslukumittari, ohjaustehostin, keskuslukitus, sävylasit, parempi verhoilu takaniskatuilla ja keskikyynärnojalla, keskikonsoli, parempi ääneneristys, spoilerit edessä ja takana, avattavat takasivulasit 2/3-ovisessa... Jotkut näistä varusteista olivat myös 8-v ruiskussa, mutta kaasarimalliin (pl. juhlamallit) kaikki nämä on pitänyt jonkun omistajista jossain vaiheessa hankkia, tai ne puuttuvat autosta edelleen.
Kaikki ahtamattomat 8v koneella ovat laiskoja ja tehottomia, mutta oman kokemuksen mukaan syntisen kestäviä, ajettavuudessa en ole muuten huomannut eroa vrt 16v, paitsi että tehostamaton ohjaus on tien päällä huomattavasti parempi mitä tehostettu (sekin varmaan makuasia). Kaupunki pyörittelyyn tehostettu on omiaan.
Re: Ruiskun ja kaasutinmallin erot käytännössä
Jos neliovinen, niin erittäin todennäköisesti kyseessä on Scan-Auton 40-vuotisjuhlamalli.lintta go go kirjoitti: Onkos mulla sitte juhlamallin c kun siinä on keskuslukko, konsoli ja tehostin
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Ruiskun ja kaasutinmallin erot käytännössä
Lista muuten kohdallaan mutta keskuslukko ei ole ollut vakiona, 2 kpl M89 i16 2d satkuja ollut (toinen edelleen) joista toisessa ei ollut keskuslukkoa ja toisessakin se oli joku rikkinäinen jälkiasennuspska.. Pitää vielä huomauttaa että jo M90 saati sitten M91-93 i16 on tuo lista selvästi lyhyempi.Juha96 kirjoitti: Samaa mieltä siitä, että ensisijaista on löytää hyväkuntoinen yksilö, mutta kuitenkin pakko luetella, mitä kaikkea esim. 89-mallisessa 900i16:ssa on vakiona verrattuna 900c:hen: kallistuksenvakaimet, kierroslukumittari, ohjaustehostin, keskuslukitus, sävylasit, parempi verhoilu takaniskatuilla ja keskikyynärnojalla, keskikonsoli, parempi ääneneristys, spoilerit edessä ja takana, avattavat takasivulasit 2/3-ovisessa...
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Ruiskun ja kaasutinmallin erot käytännössä
Sen lisäksi oli 2-ovinen juhlamalli c special, jossa oli värilasit, isot kapselit ja avattavat takalasit, mutta ei keskuslukkoa tai tehostinta. Taisi olla tehtaan oma juhlamalli. Meillä on molempia juhlamalleja yhdet kappaleet uutena hankittuina.Juha96 kirjoitti:Jos neliovinen, niin erittäin todennäköisesti kyseessä on Scan-Auton 40-vuotisjuhlamalli.lintta go go kirjoitti: Onkos mulla sitte juhlamallin c kun siinä on keskuslukko, konsoli ja tehostin
Molemmista löytyvät myös esitteet.
# 419 Vesa Pohjalainen