Og 900 takaiskarin alapään irroitus
Re: Og 900 takaiskarin alapään irroitus
toi mun vara- akseli on -89 mallista, se hiekkapuhallettiin ja sitten pulveriepoksiuuniin. Laakerikohdat suojasin sopivilla putkenpätkillä ja kierteen tietenkin omalla mutterilla. Jarruputkien kiinnikkeet tosin unehtuivat hitsata uudet.
Tässä akselissa on hitsit niiden alatukivarsien kiinnikerautojen yläpinnassa, mutta tossa meidän - 89 mallissa ei taida olla, ainakin se yläsauma oli huolestuttavasti auki ( sen helan hitsejä on pettänytkin ja akseli sitten ihan linkussa). Meinaan ens kesänä tuupata vähän migillä siihen lisää, jos vaikka jotain auttaa. eli kun akselia kunnostaa niin kandee toikin harkita ennen maalausta.
Tässä akselissa on hitsit niiden alatukivarsien kiinnikerautojen yläpinnassa, mutta tossa meidän - 89 mallissa ei taida olla, ainakin se yläsauma oli huolestuttavasti auki ( sen helan hitsejä on pettänytkin ja akseli sitten ihan linkussa). Meinaan ens kesänä tuupata vähän migillä siihen lisää, jos vaikka jotain auttaa. eli kun akselia kunnostaa niin kandee toikin harkita ennen maalausta.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1170
- Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Og 900 takaiskarin alapään irroitus
Paljonkos maksoi pulverimaalaus?
Niin pitää tarkastaa noi hitsaukset samalla, ettei tule yllätyksiä ajellessa. Kiitos varoituksesta
.
Minullakin oli ainakin yksi jarruputken kiinnike akselista lahonnut, voi olla että niitä on muitakin. Varmaan paksusta pellistä tuommoset väkästelee.
Niin pitää tarkastaa noi hitsaukset samalla, ettei tule yllätyksiä ajellessa. Kiitos varoituksesta
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Minullakin oli ainakin yksi jarruputken kiinnike akselista lahonnut, voi olla että niitä on muitakin. Varmaan paksusta pellistä tuommoset väkästelee.
900S(T5.5) M1991(KR)
Re: Og 900 takaiskarin alapään irroitus
en muista hintaa, oli muitakin palikoita samalla.musta on sikälis edukas väri, jotta ei ole ainakaan erikoinen.Sukellusvene kirjoitti:Paljonkos maksoi pulverimaalaus?
Niin pitää tarkastaa noi hitsaukset samalla, ettei tule yllätyksiä ajellessa. Kiitos varoituksesta.
Minullakin oli ainakin yksi jarruputken kiinnike akselista lahonnut, voi olla että niitä on muitakin. Varmaan paksusta pellistä tuommoset väkästelee.
millin pellistä riittänee, kun kunnolla käsittelee, tietty rosterista olis paras saman tien. sai siinä dremeli pikkasen laulaa, kun niitä plagioin ja apinoin vanhoista, olivat muistaakseni pikkasen konstikkaan mallisia, mutta ainahan voi modailla.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Og 900 takaiskarin alapään irroitus
Muutkin näköjään huolestuneet samasta asiasta. Itsekin hitsailin noita rakoja jonkinverran umpeen, kun oli niin keskeneräisen näköinen alkuperäinen työ.
Noissa jarruputken kiinnikkeissä päätin oikaista ja hylätä alkuperäiset kiinnikkeet, kun omasta akselista oli kaikki kiinnikkeet lahonneet. Rälläköin sileäksi ja ostin Biltemasta pidikkeet (66-480). Vielä on poraamatta paikalleen, mutta ainakin Motonetin jarruputket on täsmälleen oikean kokoiset noihin.
Noissa jarruputken kiinnikkeissä päätin oikaista ja hylätä alkuperäiset kiinnikkeet, kun omasta akselista oli kaikki kiinnikkeet lahonneet. Rälläköin sileäksi ja ostin Biltemasta pidikkeet (66-480). Vielä on poraamatta paikalleen, mutta ainakin Motonetin jarruputket on täsmälleen oikean kokoiset noihin.
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
Re: Og 900 takaiskarin alapään irroitus
Alkuperäinen idea lienee mm. , jotta akseli on umpinainen eli vesitiivis, jotta sisäpuolista piilomätänemistä/ vesilastia ei tapahdu, koska sitä kun ei voi oikein todeta.rökösö kirjoitti: Rälläköin sileäksi ja ostin Biltemasta pidikkeet (66-480). Vielä on poraamatta paikalleen, mutta ainakin Motonetin jarruputket on täsmälleen oikean kokoiset noihin.
Toisaalta akseli ei liene kovin paksu, koska massaa on haluttu minimoida jne..( vrt akselista nostaminen on kiellettyä, vaikka joskus olenkin siitä tietämättäni nostanut)
Eli katsari voinee puuttua tuollaisiin lävistyksiin, jotka poikkeavat alkuperäisratkaisusta, tiedä sitten. kieltämättä kiva olisi pärjätä hitsaamatta, oikastaan nippusiteetkin ajaisivat riittävän asian, etteivät värise, mutta ne hautovat, kun putki on kiinni akselissa ja pistävät erityisesti silmään.
Näillä aamuilla varmaan kestää loppuun asti vaikka kuinka puikottaa reikiä, jos nyt on vielä sisältä neitseä, mutta tiedä häntä herra viranomaista ??
Viimeksi muokannut stara, To Loka 22, 2009 07:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Og 900 takaiskarin alapään irroitus
Moi,
Mitä olette mieltä ajatuksestani että jarruputken ympärille 20 mm pätkä halkaistua letkua ja nippusiteellä akseliin kiinni?
Silloin ei hankaa jarruputki akselia vasten vaan letkun pätkä.
Terkuin,
Ari
Mitä olette mieltä ajatuksestani että jarruputken ympärille 20 mm pätkä halkaistua letkua ja nippusiteellä akseliin kiinni?
Silloin ei hankaa jarruputki akselia vasten vaan letkun pätkä.
Terkuin,
Ari
Saab 900 i8 - 88, Saab 99 L - 73
Re: Og 900 takaiskarin alapään irroitus
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Viimeksi muokannut Risto, Ke Helmi 23, 2011 15:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Og 900 takaiskarin alapään irroitus
varmaan teknisesti ihan hyvä, kunhan rakoa jää suht saman verran kuin vakio ja saa sen siteen pysymään paikoillaan. jos jotain jämiä on alkuperäisistä kiinnikkeistä vielä olemassa, niin voi yrittää hyödyntää niitä ankkurointiin ??
vain mustia nippusiteitä kannattaa käyttää, ne kestävät hapertumista paljon paremmin, ainakin jotkut kirkkaat eivät kestä oikeastaan mitään säärasitusta, hapertuvat heti.
katsarin kannasta on aina paha sanoa .........
vain mustia nippusiteitä kannattaa käyttää, ne kestävät hapertumista paljon paremmin, ainakin jotkut kirkkaat eivät kestä oikeastaan mitään säärasitusta, hapertuvat heti.
katsarin kannasta on aina paha sanoa .........
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Og 900 takaiskarin alapään irroitus
Hyvä pointti, mutta ehkäpä asentaessa sikaa väliin laittamalla säilyy riittävä vesitiiveys. Tuolla mun akselin sisällä on muuten jotain irtoroinaa, jota voi helistellä päästä toiseen. Mitä lienee ja mistä sinne päässyt.stara kirjoitti:Alkuperäinen idea lienee mm. , jotta akseli on umpinainen eli vesitiivis, jotta sisäpuolista piilomätänemistä/ vesilastia ei tapahdu, koska sitä kun ei voi oikein todeta.
Toisaalta akseli ei liene kovin paksu, koska massaa on haluttu minimoida jne..
Väittäisin, että kauan pitää etsiä katsuria, joka keksii muutaman viiden millin reiän akselissa olevan haitaksi. Eihän ne nyrkinmentävät lahoreiätkään ole haitanneet omassakaan satkussa. Nippusiteetkin on muuten mahdollista saada läpi, mikäli niihin joku haluaa tyytyä, sillä enon nopassa putket on olleet jo vuosikaudet niillä kiinni ja hyvin ovat kelvanneet.stara kirjoitti: Eli katsari voinee puuttua tuollaisiin lävistyksiin, jotka poikkeavat alkuperäisratkaisusta, tiedä sitten. kieltämättä kiva olisi pärjätä hitsaamatta, oikastaan nippusiteetkin ajaisivat riittävän asian, etteivät värise, mutta ne hautovat, kun putki on kiinni akselissa ja pistävät erityisesti silmään.
Näillä aamuilla varmaan kestää loppuun asti vaikka kuinka puikottaa reikiä, jos nyt on vielä sisältä neitseä, mutta tiedä häntä herra viranomaista ??
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1170
- Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Og 900 takaiskarin alapään irroitus
Niin ettei menisi taas liian helpoksi, löytyi taas lisää työtä:
Juuri se vasen panta jossa on alatukivarren takaoholkki kiinni , oli irronnut yläosan ja takapuolen hitsauksista. Parempi näin kuin tuolla tiellä , jolloin olisi voinut päätyä lepikkoon kiinnityksen irrotessa .Tänään lupasi isä vetää hitsillä sen takas kiinni. Luulisi onnistuvan häneltä , kun on tehnyt paljon vaativampiakin hitsauksia aiemmin työkseen. Hitsaillut paineputkia , joissa painetta useita kymmeniä baria. Helpompi nyt korjata sekin, kun on irti kokonaan ja telineen päällä. Myöskin kaikki ne jarruputken kiinnikkeet on täysin entiset, 18 vuotta ja suola on tehnyt niistä selvää . Vanha jarruputkikin katkesi heti pienestä taivutuksesta, onneksi näin ettei sitten ajossa hajonnut. Onneksi uudet putket ja letkut on jo valmiina. Olipa aika järkyttävät ne putken ja letkun liitokset, tuskin koskaan niitä oli avattu. Mistähän löytyisi tuota kokoa olevia muttereita , uusina?. Niitä jotka kirii letkun akselin pidikkeisiin. Tuollaisethan saisi kuulua mukaan uusien letkujen kanssa.
Rökösölle , se irtoroina voi olla ruostetta. Kondenssi vesi ruostuttaa tuolta sisältä putkea.
Juuri se vasen panta jossa on alatukivarren takaoholkki kiinni , oli irronnut yläosan ja takapuolen hitsauksista. Parempi näin kuin tuolla tiellä , jolloin olisi voinut päätyä lepikkoon kiinnityksen irrotessa .Tänään lupasi isä vetää hitsillä sen takas kiinni. Luulisi onnistuvan häneltä , kun on tehnyt paljon vaativampiakin hitsauksia aiemmin työkseen. Hitsaillut paineputkia , joissa painetta useita kymmeniä baria. Helpompi nyt korjata sekin, kun on irti kokonaan ja telineen päällä. Myöskin kaikki ne jarruputken kiinnikkeet on täysin entiset, 18 vuotta ja suola on tehnyt niistä selvää . Vanha jarruputkikin katkesi heti pienestä taivutuksesta, onneksi näin ettei sitten ajossa hajonnut. Onneksi uudet putket ja letkut on jo valmiina. Olipa aika järkyttävät ne putken ja letkun liitokset, tuskin koskaan niitä oli avattu. Mistähän löytyisi tuota kokoa olevia muttereita , uusina?. Niitä jotka kirii letkun akselin pidikkeisiin. Tuollaisethan saisi kuulua mukaan uusien letkujen kanssa.
Rökösölle , se irtoroina voi olla ruostetta. Kondenssi vesi ruostuttaa tuolta sisältä putkea.
Viimeksi muokannut Sukellusvene, To Loka 22, 2009 09:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900S(T5.5) M1991(KR)
Re: Og 900 takaiskarin alapään irroitus
kappas vain, hitsit entisiä, olipa hyvä kun tuli puheeksi. jarruletkujen kierre on M10x 1.0 hienokierre, ongelma lie lähinnä mutterien mataluus, eli kandee katsoa mahtuuto normaalikorkuiset , jos ei muita löydy. tosin kyllä ne vanhatkin siellä menee maailman tappiin asti, jos ehjänä vielä aukesivat. iskareissa on muuten usein sama kierre, jos sattuu olemaan joutilaita muttereita.Sukellusvene kirjoitti:Niin ettei menisi taas liian helpoksi, löytyi taas lisäätyötä:
Juuri se vasen panta jossa on alatukivarsi kiinni , oli irronnut yläosan ja takapuolen hitsauksista. Tänään lupasi isä vetää hitsillä sen takas kiinni. Luulisi onnistuvan häneltä , kun on tehnyt paljon vaativampiakin hitsauksia aiemmin työkseen. Hitsaillut paineputkia , joissa painetta useita kymmeniä baria. Helpompi nyt korjata sekin, kun on irti kokonaan ja telineen päällä. Myöskin kaikki ne jarruputken kiinnikkeet on täysin entiset, 18 vuotta ja suola on tehnyt niistä selvää . Vanha jarruputkikin katkesi heti pienestä taivutuksesta, onneksi näin ettei sitten ajossa hajonnut. Onneksi uudet putket ja letkut on jo valmiina. Olipa aika järkyttävät ne putken ja letkun liitokset, tuskin koskaan niitä oli avattu. Mistähän löytyisi tuota kokoa olevia muttereita , uusina?. Niitä jotka kirii letkun akselin pidikkeisiin. Tuollaisethan saisi kuulua mukaan uusien letkujen kanssa.
Rökösölle , se irtoroina voi olla ruostetta. Kondenssi vesi ruostuttaa tuolta sisältä putkea.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1170
- Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Og 900 takaiskarin alapään irroitus
Mielestäni se hitsi oli ollut aika onneton alkujaan , liian hento palko. Näytti siltä että oikea puoli olisi hitsattu alkujaan paremmin. Tai sitten tuo hitsi ei ole tarttunut alkujaan kiinni pantaan. Akseliin se oli tarttunut kyllä.
Katkaisin sen taka-akselin jarruletkun metalliosan , siitä akselin jarruletkun pidikkeen vierestä rälläkällä. Kai ne mutterit pätkistä lähtee ruuvipenkissä, kun ne saa väännettyä kunnollisella hylsyllä irti . Letkusta oli kyllä syöpynyt se avainkanta ihan pyöreäksi, että hyvin oli ruostunut
. Kyllä suola tekee ihmeitä raudalle.
Katkaisin sen taka-akselin jarruletkun metalliosan , siitä akselin jarruletkun pidikkeen vierestä rälläkällä. Kai ne mutterit pätkistä lähtee ruuvipenkissä, kun ne saa väännettyä kunnollisella hylsyllä irti . Letkusta oli kyllä syöpynyt se avainkanta ihan pyöreäksi, että hyvin oli ruostunut
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
900S(T5.5) M1991(KR)
Re: Og 900 takaiskarin alapään irroitus
Täältähän niitä löytyy 6mm korkeita M10 ja millikierre ja tietysti uusiaSukellusvene kirjoitti: Mistähän löytyisi tuota kokoa olevia muttereita , uusina?. Niitä jotka kirii letkun akselin pidikkeisiin. Tuollaisethan saisi kuulua mukaan uusien letkujen kanssa.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Varasin niitä tuohon 6kpl sulle jos kelpaa postarin hinnalla.
Ota yhteyttä jos vielä tarviit?
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1170
- Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
- Paikkakunta: Kuopio
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1170
- Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Og 900 takaiskarin alapään irroitus
Tulipas ongelmia siinä että ne takatukivarsien sisäholkit on uusissa puslissa liian suuret(ne etummaiset puslat). En vielä ehtinyt niitä vaihtaa. Onko ollut vuosimallieroja noissa , vai onko yleensäkään mahdollista tuohon niitä laittaa?. Eikös akselissa oleva pultinreikäkin ole liian ahdas paksulle pultille? Siis kyseessä Motonetin Scantech puslat. Olisiko sittenkin pitänyt hommata ne alkuperäiset puslat
? . Viimeksi se jousen alalautanen piti tehdä käypäiseksi poralla , kun Motonetista ostetussa oli liianpienet reiät . Alkaa kyllästää puolivalmiit osat
.Lisäksi iskarin alapultin koko kiinnostais tietää. Olipa ilmeisesti joku ne katkenneiden pulttin jämät nakannut roskiin tallin lattialta
.
Miten olette irroitelleet vanhat puslat, hajoittamalla vai?
Siis nyt on paikalleen laiton aika. Sillä akseli on putsattu ja maalattu, tehty uudet jarruputken kiinnikkeet. Kasasin alatukivarret ja vakaajan kiinni akseliin ja ruuvasin koriin kiinni. Pusla ja pultti ongelman takia en saanut kaikkea vielä kasattua.
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Miten olette irroitelleet vanhat puslat, hajoittamalla vai?
Siis nyt on paikalleen laiton aika. Sillä akseli on putsattu ja maalattu, tehty uudet jarruputken kiinnikkeet. Kasasin alatukivarret ja vakaajan kiinni akseliin ja ruuvasin koriin kiinni. Pusla ja pultti ongelman takia en saanut kaikkea vielä kasattua.
900S(T5.5) M1991(KR)