900i 8v -89 katti nykii! vika löytyi!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
timoce
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Su Tammi 22, 2006 21:37
Paikkakunta: lappeenranta

Re: 900i 8v -89 katti nykii!

Viesti Kirjoittaja timoce »

nyt on taas palattu sorvin ääreen! nyt sain lamdan mitattua se seilasi 13,3v ja 9,9v välillä toimiiko oikein?

pumpun tuotto on 1 litra 28sekuntissa eli ihan ok
bensa paine ok

siten irroitin mootorin käydessä kylmäkäynistys suutimen et jos se antaa kokoajan soppaa lämpimään koneeseen ja sellä tavoin sotkee käyntiä. ei antanut eli sekin toimii normaalisti

ainoat mitä tulee mieleen missä voisi olla vika on jetronikin boksi takapenkin alla tai sit tuo lamda!
MB w124 300ce -92 Saab 900s -91 x 5 saab 9-5 x 2
miksaus
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Elo 08, 2007 12:11
Paikkakunta: Turku

Re: 900i 8v -89 katti nykii!

Viesti Kirjoittaja miksaus »

timoce kirjoitti:nyt on taas palattu sorvin ääreen! nyt sain lamdan mitattua se seilasi 13,3v ja 9,9v välillä toimiiko oikein?

pumpun tuotto on 1 litra 28sekuntissa eli ihan ok
bensa paine ok

siten irroitin mootorin käydessä kylmäkäynistys suutimen et jos se antaa kokoajan soppaa lämpimään koneeseen ja sellä tavoin sotkee käyntiä. ei antanut eli sekin toimii normaalisti

ainoat mitä tulee mieleen missä voisi olla vika on jetronikin boksi takapenkin alla tai sit tuo lamda!
Lambdan pitäisi vaihdella 0.2-0.8 v välillä. Oletko varmasti mitannut signaalijohdosta? Ettei vaan olisi lämmitysjohto?
#4044
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
timoce
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Su Tammi 22, 2006 21:37
Paikkakunta: lappeenranta

Re: 900i 8v -89 katti nykii!

Viesti Kirjoittaja timoce »

ei ollut lämmitys johto! lamdaan menevistä johdoista mittasin kahdesta paksummasta jotka on tulkka liitoksella. mootorin käydessä mootorista päin tuli 13.3v kokoajan ja kun tulkan laitoin kiini työnsin johdon kuoren läpi mittarin piikit niin sai nuo muut lukemat!
MB w124 300ce -92 Saab 900s -91 x 5 saab 9-5 x 2
rökösö
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: To Touko 07, 2009 11:20
Paikkakunta: Haapavesi

Re: 900i 8v -89 katti nykii!

Viesti Kirjoittaja rökösö »

timoce kirjoitti:ei ollut lämmitys johto! lamdaan menevistä johdoista mittasin kahdesta paksummasta jotka on tulkka liitoksella. mootorin käydessä mootorista päin tuli 13.3v kokoajan ja kun tulkan laitoin kiini työnsin johdon kuoren läpi mittarin piikit niin sai nuo muut lukemat!
Tästä selvityksestä minä ainakin pääsen siihen käsitykseen, että olet nimenomaan mittaillut lämmityksen toimivuutta. Se yksinäinen piuha on se signaalipiuha.
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
timoce
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Su Tammi 22, 2006 21:37
Paikkakunta: lappeenranta

Re: 900i 8v -89 katti nykii!

Viesti Kirjoittaja timoce »

jaahas ai onko lamdassa lämmitys?
siihen meni minun tulkinnan mukaan kolme johtoa kaksi paksumpaa tulkalla liitettynä ja yksi ohut johto!
MB w124 300ce -92 Saab 900s -91 x 5 saab 9-5 x 2
miksaus
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Elo 08, 2007 12:11
Paikkakunta: Turku

Re: 900i 8v -89 katti nykii!

Viesti Kirjoittaja miksaus »

timoce kirjoitti:jaahas ai onko lamdassa lämmitys?
siihen meni minun tulkinnan mukaan kolme johtoa kaksi paksumpaa tulkalla liitettynä ja yksi ohut johto!
Minkä värisiä johtoja?
#4044
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
timoce
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Su Tammi 22, 2006 21:37
Paikkakunta: lappeenranta

Re: 900i 8v -89 katti nykii!

Viesti Kirjoittaja timoce »

kaksi paksumpaa valkoisia lamdalta jotka on tulkka liitoksella.
kolmas johto abikolla sininen.
MB w124 300ce -92 Saab 900s -91 x 5 saab 9-5 x 2
timoce
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Su Tammi 22, 2006 21:37
Paikkakunta: lappeenranta

Re: 900i 8v -89 katti nykii!

Viesti Kirjoittaja timoce »

miksaus kirjoitti:
timoce kirjoitti:pitänee tarkistaa nuo.

mites tuo lambdan jännite testataan?
Siellä hanttarin puolella, lähellä virranjakoblokkia on sellainen paksumpi vihreä johto jossa on sellainen musta kumisukka päällä. Kääri se sukka sen verran pois, että saat yleismittarin johtimen siihen abikoon kiinni ja toinen pää runkoon.
Auton käydessä jännitteen pitäis vaihdella välillä 0.2-0.8 V muistaakseni.
tuossahan se oli ihan selvästi! jotenkin luulin kokoajan että niistä kahdesta paksusta mitataan pahoittelen sekaannusta!

nyt mittasin noilla ohjeilla siitä abikosta moottorin käydessä kuumalla konella se seilaa 0,15-0,85v väliä kokoajan. kun liitin irti tulo virta siihen on tasainen 0,45v
auto kävi samalla tavalla oli johto kiine tai irti!

onko se jetronikin ohjain boksi seuraava tutkinnan kohde? eli ostan toisen tilalle ja kokeilen sillä!
MB w124 300ce -92 Saab 900s -91 x 5 saab 9-5 x 2
timoce
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Su Tammi 22, 2006 21:37
Paikkakunta: lappeenranta

Re: 900i 8v -89 katti nykii! neuvoja kaivataan!

Viesti Kirjoittaja timoce »

v...u s..tana pe..kle! :evil: :twisted:
tänään tuli uusi (käytetty) jetronicin boxsi laitoin paikallaan mutta ei toimi yhtään paremmin!
sitten penkomisen jälkeen löysin hukassa olleen tahtiventiilin vai mikä nyt oikealtanimeltään on niin vaihdoin senkin mutta ei vaikutusta....
mikä nyt teen?
MB w124 300ce -92 Saab 900s -91 x 5 saab 9-5 x 2
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 900i 8v -89 katti nykii! neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Jope »

Ruosteinen saman korimallin i16kat jostain halvalla ja sähköt + kone vaihtoon?
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
timoce
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Su Tammi 22, 2006 21:37
Paikkakunta: lappeenranta

Re: 900i 8v -89 katti nykii! neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja timoce »

Jope kirjoitti:Ruosteinen saman korimallin i16kat jostain halvalla ja sähköt + kone vaihtoon?
sekin olisi yksi vaihto ehto!
MB w124 300ce -92 Saab 900s -91 x 5 saab 9-5 x 2
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: 900i 8v -89 katti nykii! neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

timoce kirjoitti:
Jope kirjoitti:Ruosteinen saman korimallin i16kat jostain halvalla ja sähköt + kone vaihtoon?
sekin olisi yksi vaihto ehto!
Eikä edes huono. Tuo gay-jet on imo huonoin keksintö syöttää polttoainetta ja siihen kun vielä sotketaan sähköä (elektroniikkaa), niin soppa on valmis. :)

-Sami
Viimeksi muokannut Tobbana, Ti Helmi 09, 2010 13:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 900i 8v -89 katti nykii! neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja aero »

Tobbana kirjoitti:Eikä edes huono. Tuo gay-jet on imo huonoin keksintö syöttää polttoainetta ja siihen kun vielä sotketaan sähköä, niin soppa on valmis. :)

-Sami
Mieluummin kuningasjetti kuin kaasari :D
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: 900i 8v -89 katti nykii! neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

aero kirjoitti:
Tobbana kirjoitti:Eikä edes huono. Tuo gay-jet on imo huonoin keksintö syöttää polttoainetta ja siihen kun vielä sotketaan sähköä, niin soppa on valmis. :)

-Sami
Mieluummin kuningasjetti kuin kaasari :D
Pah, keisari on kovempi ku kuningas. :D

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
timoce
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Su Tammi 22, 2006 21:37
Paikkakunta: lappeenranta

Re: 900i 8v -89 katti nykii! vika löytyi!

Viesti Kirjoittaja timoce »

vika löytyi viimein!
sen verran vitutti kun ei toi boxsin vaito auttanut niin hinasin sen tohon paikalliseen merkkiliikeeseen ja pyysin paria tuttua katsomaan mitä ne epäilee mikä olisi vikana!
ei käy kaikilla täydellisesti sanoivat ja käskivät mitata nyt kuumalla konella puristus paineet että jos vaikka joku venttiili kantaa.
hyvältä paineet näyttivät 12,5-13 baaria!
sitten löivät käteen yhden sarjan suutimia että vaihapa nuo! ei muuta kun vaihto hommiin johan rupesi kiertämään toisella viisiin...
vaikka sitä suutin kuviota silloin aikaisemmin katsoin ja läpää silloin nostin ihan ylös asti minusta kuvio oli ihan hyvä niin ei perkele ollutkaan.
MB w124 300ce -92 Saab 900s -91 x 5 saab 9-5 x 2
Vastaa Viestiin