T8 prötää viellä!! tulpatjohdot mitattu, mielipiteitä?
Re: T8 prötää, neuvoja?
Mikäs boshin pumppu siellä oikein on? Ota huomioon, että k-jetin bensanpaineet on n. 6bar kokoajan. Jos pumppu on tarkoitettu esim. vapaastihengittäviin, ajettavaksi 3-4barilla, niin tuotto varmasti romahtaa tuolla paineella.
Jos haluat sulkea bensapumpun vielä varmasti pois, laita painemittari tuplabanjolla bensansuodattimeen ja katso mitä tapahtuu kun prötää.
Jos haluat sulkea bensapumpun vielä varmasti pois, laita painemittari tuplabanjolla bensansuodattimeen ja katso mitä tapahtuu kun prötää.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: T8 prötää, neuvoja?
se piti vielä sanoman, että jos ajaa ilman siirtopumppua, tai tankin tyhjäksi liian monesti niin se särkee painepumpun. uudenkin. ilmakuplat on myrkkyä näille k-jetin pumpuille. muilla kuin alkuperäisillä tai niitä vastaavilla tarvike pumpuilla järjestelmää ei saa pelaamaan oikein, liikutaan kuitenkin aika kovissa paineissa.
mun lääke tähän ois seuraavanlainen:
1. alkuperäistä vastaava siirtopumppu tankkiin.
2. alkuperäistä vastaava painepumppu.
3. tarkista liitokset tankin ja painepumpun väliltä.
em osat saa uutena motonetistä joko saabin tai volvon numeroilla. putkiksessa ei taida olla väliä, että onko originaali osa vai ei
mun lääke tähän ois seuraavanlainen:
1. alkuperäistä vastaava siirtopumppu tankkiin.
2. alkuperäistä vastaava painepumppu.
3. tarkista liitokset tankin ja painepumpun väliltä.
em osat saa uutena motonetistä joko saabin tai volvon numeroilla. putkiksessa ei taida olla väliä, että onko originaali osa vai ei
suomessa tehty saab 900i -89 ja muutama takavetoinen ruotsin valmiste.
Re: T8 prötää, neuvoja?
Tossa on Boschilainen pumppu mikä on just näissä Ford/bmw/opel. Ulkonen painepumppu motonetistä. pitää nyt varmistaa et mitä toi anto painetta. frendi puhu et oli mittaillu joskus jotain 5-6bar. Täytyy viel tarkistaa.Coltti kirjoitti:Mikäs boshin pumppu siellä oikein on? Ota huomioon, että k-jetin bensanpaineet on n. 6bar kokoajan. Jos pumppu on tarkoitettu esim. vapaastihengittäviin, ajettavaksi 3-4barilla, niin tuotto varmasti romahtaa tuolla paineella.
Jos haluat sulkea bensapumpun vielä varmasti pois, laita painemittari tuplabanjolla bensansuodattimeen ja katso mitä tapahtuu kun prötää.
pumppu on ihan ehjä kyllä. Harmi että ei olee kuvaa kunnolla tuosta tankki kompleksista. Elikkä tankki on ~20l rosteri tankki. Sen alapuolella on ~1l lappotankki missä on kokoajan max määrä bensaa mikä sitten syöttää tuolle pumpulle. Kyllä se kokoajan saa bensaa ja ei haukkaile ilmaa. Tos olis muutama kuva kauempaa.hinali kirjoitti:se piti vielä sanoman, että jos ajaa ilman siirtopumppua, tai tankin tyhjäksi liian monesti niin se särkee painepumpun. uudenkin. ilmakuplat on myrkkyä näille k-jetin pumpuille. muilla kuin alkuperäisillä tai niitä vastaavilla tarvike pumpuilla järjestelmää ei saa pelaamaan oikein, liikutaan kuitenkin aika kovissa paineissa.
mun lääke tähän ois seuraavanlainen:
1. alkuperäistä vastaava siirtopumppu tankkiin.
2. alkuperäistä vastaava painepumppu.
3. tarkista liitokset tankin ja painepumpun väliltä.
em osat saa uutena motonetistä joko saabin tai volvon numeroilla. putkiksessa ei taida olla väliä, että onko originaali osa vai ei
Eli kun katsot kuvaa niin Jalkatilassa oikealla puolella on tankin alla on tuo lappotankki ja bensapumppu.
Kuva1, Kuva2
Me nyt suljetaan ekaks tuo sytkäpuoli pois. Eli katotaan ajotus ja nuo karkivälit tulpista. Ja sitte zekataa tuo ali/yli paineen sääden jakajasta + jakajan toiminta.
Meille on tulosa lähiaikoina nyt seosmittari tohon. Joten sillä me viimeistään nähään että mitä siellä tapahtuu.
Jos se nyt sit on tuosta pumpusta niin joko modataan tuo saban pumppu toho tankkiin tai sit suoraa ostaa walbro.
Keskimoottori Putkis Evo2 Saab Turbo
Re: T8 prötää, neuvoja?
Jep saatiin seosmittari kiinni ja laihallehan se vetää. Tutkailin pumpun numerointie ja sieltä löytyi tämmöinen 8300-0807. Viittaa vahvasti bmw pumppuun ja 3bar antaa paineita.
Sitten kysymys. Pääseekö saban pumppuu käsiksi kabiinista vai pitääkö tankki tiputtaa pois.
Sitten kysymys. Pääseekö saban pumppuu käsiksi kabiinista vai pitääkö tankki tiputtaa pois.
Keskimoottori Putkis Evo2 Saab Turbo
Re: T8 prötää, neuvoja?
Og900 pumppuun pääsee hyvin takakontista käsiksi. Pohjalevy irti, luukku auki ja pumppu on siinä kuin tarjottimella.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: T8 prötää, neuvoja?
se 3bar riittää just aukaisemaan suuttimen, mutta kun ahtopaine työntää vasten, niin sitten ei tule enää mitään. onneksi et ole sulattanut konetta. alkuperäiset pumput paikalleen ja pitäisi toimia.
katsoin nuo kuvat. sähköruiskussa tuo lappotankki toimii, kun ei liikuta isoissa paineissa. k-jetissä pitää olla painepumpulle "esipaine" jottei pumppu ala kavitoimaan. jos ajatellaan että kuinka korkealla pitää olla lappotankin saavuttaakseen noin 1bar esipaineen painepumpulle,, kyllä se sen siirtopumpun ja k-jetin painepumpun tarvii toimiakseen.
katsoin nuo kuvat. sähköruiskussa tuo lappotankki toimii, kun ei liikuta isoissa paineissa. k-jetissä pitää olla painepumpulle "esipaine" jottei pumppu ala kavitoimaan. jos ajatellaan että kuinka korkealla pitää olla lappotankin saavuttaakseen noin 1bar esipaineen painepumpulle,, kyllä se sen siirtopumpun ja k-jetin painepumpun tarvii toimiakseen.
suomessa tehty saab 900i -89 ja muutama takavetoinen ruotsin valmiste.
Re: T8 prötää, neuvoja?
Mitenkäs sitten pystyy Saabin K-jet-pumppu toimimaan, kun on tankin kannesta parikymmentä cm bensaan upotettuna ja tankissa ei ole ylipainetta? Eikö tuohon riittäisi laittaa 5 bar pumppu tilalle, vaikka pystysuoraan asennettuna jos ei laakerit kestä makuulla?hinali kirjoitti:kyllä se sen siirtopumpun ja k-jetin painepumpun tarvii toimiakseen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: T8 prötää, neuvoja?
K-jetin pumppuja siirtopumpulla taitaa olla vaan 89/90-mallin kasitappisissa?
Ei se tosiaan sen kummempaa vaadi, kuin että imupää on kokoajan polttoaineen pinnan alapuolella. Tätä varten vanhemmissa kjet-saabeissa on säälittävän pieni kaukalo, johon bensanpaluuletku on kiinnitetty.
Ei se tosiaan sen kummempaa vaadi, kuin että imupää on kokoajan polttoaineen pinnan alapuolella. Tätä varten vanhemmissa kjet-saabeissa on säälittävän pieni kaukalo, johon bensanpaluuletku on kiinnitetty.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Re: T8 prötää, neuvoja? Apua kaivataan. Huomenna radalle
Joo elikkäs laitettiin viellä bensanpaine mittari vanhan pumpun kanssa ja yllätykseksi paineet 5.5bar tyhjäkäynnillä ja kovassa vedossa. Paineet pysy vaikka prötää. Elikkä bensanpaineissa ei ole vikaa.? (autodata antaa bensanpaineeksi 5.2-5.8bar) Mikäs sitten on vikana? Kummiski kun alkaa prötäämään niin vetää laihalle, niin että ei edes mittarissa riitä asteikko. Mitäs imu/ahtovuoto? eikös se silloin vetäisi rikkaalle? Yks vika kuitenski löyty. Laturin on finiitto. Pitää se huomenna ennen rataa vaihtaa. Olisko teillä mitään mielessä?
Niin ja tuosta lappotankista. Jos pumppu alkaisi kavitoimaan niin eikös se tiputtaisi nuo bensanpaineet?
Niin ja tuosta lappotankista. Jos pumppu alkaisi kavitoimaan niin eikös se tiputtaisi nuo bensanpaineet?
Keskimoottori Putkis Evo2 Saab Turbo
Re: T8 prötää, neuvoja? Apua kaivataan. Huomenna radalle
Mitatkaa ohjauspaineet k-jetistä. Haulla löytyy lisää .
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: T8 prötää, neuvoja? Apua kaivataan. Huomenna radalle
tämmösen löysin. kokeileppa.
mulla teki kans tuota että yläkierroksilla "röpötti" ohjauspaineensäätimen purin ja paineilmalla tohuuttelin läpi joka röörin ja määränjakajalle menevät letkut myös! ei oireita enää...
lainattu ffp motorsport.
ps. kun aukaiset opsäätimen, niin tee se varoen, ettei tarvitse pitkin hallia etsiä osia.
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkor ... saadin.jpg
mulla teki kans tuota että yläkierroksilla "röpötti" ohjauspaineensäätimen purin ja paineilmalla tohuuttelin läpi joka röörin ja määränjakajalle menevät letkut myös! ei oireita enää...
lainattu ffp motorsport.
ps. kun aukaiset opsäätimen, niin tee se varoen, ettei tarvitse pitkin hallia etsiä osia.
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkor ... saadin.jpg
suomessa tehty saab 900i -89 ja muutama takavetoinen ruotsin valmiste.
Re: T8 prötää, neuvoja?
jus kirjoitti:Mitenkäs sitten pystyy Saabin K-jet-pumppu toimimaan, kun on tankin kannesta parikymmentä cm bensaan upotettuna ja tankissa ei ole ylipainetta? Eikö tuohon riittäisi laittaa 5 bar pumppu tilalle, vaikka pystysuoraan asennettuna jos ei laakerit kestä makuulla?hinali kirjoitti:kyllä se sen siirtopumpun ja k-jetin painepumpun tarvii toimiakseen.
mähän sanoin jo tuolla aiemmin, etten paljo mitään saabeista tiedäkkään.
tod näk tässä ei ole kyse kavitoinnista ja bensalinjatkin on kuvista päätellen ihan oikein tehdyt. ainoa mitä ihmettelen on että miksi saab ei järjestelmässään ole käyttänyt siirtopumppua kun taas muissa ahdetuissa k-jet koneissa se lähes poikkeuksetta on juurikin painepumpun heikon imutehon vuoksi, ehkäistääkseen kavitoimisen.
suomessa tehty saab 900i -89 ja muutama takavetoinen ruotsin valmiste.
Re: T8 prötää, neuvoja?
Tosiaan joissain on se siirtopumppu, toisissa ei. Ei niissä siirtopumpullisissakaan kuitenkaan mitään barin painetta sinne ämpäriin tule, bensa vuotaa ämpärin rei'istä ulos sitä mukaa kun hyvin heikko siirtopumppu sitä sinne pistää.hinali kirjoitti:linjatkin on kuvista päätellen ihan oikein tehdyt. ainoa mitä ihmettelen on että miksi saab ei järjestelmässään ole käyttänyt siirtopumppua kun taas muissa ahdetuissa k-jet koneissa se lähes poikkeuksetta on juurikin painepumpun heikon imutehon vuoksi, ehkäistääkseen kavitoimisen.
Väittäisin, että ton Saabeissa käytetyn K-Jet-pumpun imutehossa ei ole mitään vikaa.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Re: T8 prötää, neuvoja? Apua kaivataan. Huomenna radalle
^^en nyt tarkoita mitään ämpäriin siirtäjää, vaan ihan suoraan painepumppua ruokkivaa pumppua joka tuottaa "esipaineen" jottei painepumppu kavitoi. voi tietysti olla, että ne on jotain paremman laatuisia/ tehoisia pumppuja joita on saabiin laitettu. joskus jostain luin, että tankilta pumpulle tulevan putken sisähalkaisija pitäisi olla 12mm ja pumpun sijaita selvästi alempana kuin tankki.
jollei ohjauspaineensäätimen putsaus auta niin kokeile eri suuttimia.
jollei ohjauspaineensäätimen putsaus auta niin kokeile eri suuttimia.
Viimeksi muokannut hinali, La Helmi 27, 2010 00:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
suomessa tehty saab 900i -89 ja muutama takavetoinen ruotsin valmiste.
Re: T8 prötää, neuvoja? Apua kaivataan. Huomenna radalle
Onko sulla heittää vaikka motonetin osanumeroa noista muunmerkkisten pumpusta? Olisi mielenkiintoista nähdä, onko se sama vehjes.hinali kirjoitti:^^en nyt tarkoita mitään ämpäriin siirtäjää, vaan ihan suoraan painepumppua ruokkivaa pumppua joka tuottaa "esipaineen" jottei painepumppu kavitoi.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)