Kytkinongelma

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
TaHa
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: La Maalis 13, 2010 17:15

Re: Kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja TaHa »

Katos katos ! Näitä on hieno lukea 8) Kuten pari vuotta sitten toimintaa...
Kuvasta pistikin silmään ässän "muutos". Tuollainenhan pitääkin saada liikenteeseen !
ASIA toimintaa :D
900 T16 Aero "replica" -87
9000 t CD -97
bkt
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Ke Touko 20, 2009 23:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja bkt »

Pari päivää oli liikenteessä....kyllä se pajalle joutaa. Kytkin taas "kuollut". Hieman arvelin että jotain isompaa ongelmaa on kun jarrunesetettä joutui lisämään muutamaan otteeseen. Tiputteelee sattunaisesti (ei paikalla ollessa kun ei pahemmin öljyisiä lätäköitä ole näkynyt, enemmänkin tuntuu että ajossa nesteet katoaa). Onneks vaihteet toimivat niin saan sen vapaalle ja hinattua pajalle (riippuen hintaarviosta korjauksesta). Toisaalta alkaahan tässä jo lämpöä kohta varmaan tulemaan niin voisi katsoa motonetistä osia ja itse kokeilla vaihtaa osia. Haynes korjausopas varmaan hyvä? Naxun apu oli loistavaa niin tiedän ainakin hieman missä ongelma on ja saan ilmattuakin sen taas :)

Pahimassa tapauksessa joudun luopumaan rakkaasta autosta jos kustannukset alkavat käydä käsistä. Ilmoitellaan tästä lisää myöhemmin....kierrätyskeskukseen en haluaisi sitä haudata, mutta ei myöskään oikeen ole järkevää pitää AKE/Vakuutus ja parkkikulut päällä jos ei auto ole käytössä :(
#5396
-OG 900s 1991 RIP-
-9-3 2.8 TS Aero-
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24044
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kytkin remppa ei oo hankala kun on oikeanlaiset työkalut käytössä--

kerralla pistää sieltä sit koko setin uusiksi ettei tarvii 2 viikon jälkeen avata uusiksi.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Ei kai sitä kierrätetä moisen pikkuasian takia. Katso mistä se vuotaa, niin on helpompi suunnitella korjausta. On se niin siisti auto, että kannattaa kunnostaa. Sehän voi olla vaikka citykanin nakertama letku.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: Kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Lainataampas hieman topiccia, eli kyseessä on allekirjoituksen mukainen satku. Kytkin jää ajoittain "löysäksi", eli ei palaudu kunnolla. Autoon on edellisen omistajan toimesta korjattu kytkintä ja kuitissa on seuraavat tarvikkeet: kytkinpaketti, pääsylinterin jousi, pääsylinterin korjaussarja ja painelaakeri. Oiskos nyt sitten työsylinteri antautumassa :roll: Alla kuva konehuoneen puoltelta. Onkohan tuo kosteus kytkinnestettä vai mitä?

Kuva
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: Kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Selailin tuosssa vanhoja keskusteluja aiheesta ja joissain tapauksissa tiivisteen vaihdollakin oli selvitty. Motonetilta näyttäisi löytyvän korjaussarja. Onkohan tuosta mihinkään?
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24044
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

vaihdelaatikkoöljyä on siel päädyssä...ei vakavaa...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: Kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Ok. Kytkimessä on kuitenkin jotain hassua. Varsinkin kun poljin on pidempään pohjassa ja kytkimellä luistattaa, niin tuntuu että poljin jää löysäksi (ei tunnu normaalia painetta). Korjaamokuitista ja vanhoista viestiketjuista päättelin josko vika olisi työsylinterissä. Oiskohan vielä muita mahdollisia vikapaikkoja?
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24044
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

melko varmana.... mun eks turbos oli aika lailla sama meni poljin löysäks kerta heitolla
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7554
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja mestari »

melkein lähtisin liikkelle niistä työsylkyn tiiv sarjan vaihdosta procarilta joku olikose alle 10 e setti
samalla vois tarkistaa että se pääs jousi on edelleen ehjä jos siellä on tarvike voi olla jo katki
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: Kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Joo. Pitääpä huomenissa soitella PCS:lle. Arvaiskohan tuota ihan itse ryhtyä hommaan... Jotain pientä on tullut rassailtua, mutta kytkintä ei kertaakaan. Ei tuo ihan mahdottomalta vaikuta. Sattuuko joku muistamaan minkä kokoinen pultti pitää ruuvata kytkinakseliin? Mites tuo vaijerihomma, voiko sen korvata esim. 6 mm sähköjohdolla (löytyis valmiina)?

Tarvikejousi siellä pääsylinterissä varmaankin on. Autolla on ajettu n. 17 000 km tuon ed. rempan jälkeen. Nopeeta on antautunut jos on nyt jo poikki. Pitäisköhän varuilta tilata tuokin PCS:ltä...
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Mr_Who
"Hölösuu"
Viestit: 1915
Liittynyt: Ti Syys 29, 2009 10:17
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: Kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Itelläki jonkitasone kytkinremontti edessä, ku luistattaessa ulissoo, muuten toimii normaalisti.. Siksi yrittänyt välttää liikkellelähdössä turhaa kierrättämistä, ettei levviis. Varmaankin painelaakeri joka ulissoo. :roll: Tämänkin ja monen muun pikkuvian takia suunnitelmissa olisi laittaa auto kesäksi seisomaan, jotta kerkiäisi asijoihin paremmin perehtyä ja niitä korjailla. Ja sitten taas kun viat, ongelmat ja viritykset eri osa-alueilta on hoidettu niin auto taas käyttöön. Käyttöautona kun nykysin on niin ei hirveen isoa remonttia kehtaa ruveta tekemään kun saattaa mennä päiviä jos jokin merkittävä osa sattuu hajoamaan tai muuta vastaavaa. Ja sitten ei pääse minnekkään. Etenkin silloin kun ei ole liiemmin kokemusta ihan joka-osa alueelta. Ei ainakaan kytkimen ja vaihteiston kanssa ole vielä tullut aikaa vietettyä.
Yksi auto pitäisikin tässä lähiaikoina kunnostaa ajokuntoiseksi, jotta saa sillä ajella pääsääntöisesti ja tällöin pystyy saabin laittamaan lomalle. Siihen taas saa suoraan vaihtaa uuden kytkimen, muuten se ei kestäisi viikkoakaan, niin lopussa se siinä on. (sierrassa) :)
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: Kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

No niin, tiivistesatsi tuli tilattua MetroAutoon, pitäisi olla perillä keskiviikkona. PCS:llä oli tavarat lopussa eikä uskaltaneet luvata tälle viikolle, joten näillä mennään. Kyllä tuota pitänee itse yrittää fiksata (on mulla tosin 15 km päässä kaveri joka osaa oikeasti korjata autoja, joten sieltä saa tarvittaessa hätäapua :mrgreen: ).

Mitäs kaikkea tuohon pitää varata, että projekti olisi mahdollista viedä kunnialla läpi? Tähän saakka ostoslistalla on tuon tiivistesatsin lisäksi se vaijeri 4 mm? (vai kelpaako joku muu ratkaisu), pultti kytkinakselin päätä varten (ajattelin varuilta ostaa eri kokoja), joku lattarautahässäkkä tai vastaava kytkinakselin irtilyömistä varten sekä polkupyörän sisäkumi kytkimen ilmaamista varten. Ja jarrunestettä tietty. Pitäisikö varata joitain rasvoja tai voiteluaineita tms., eli pitääkö joitain osia rasvata kasausvaiheessa vai pärjääkö pelkällä putsauksella?
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: Kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Jep, tiivisteet vaihdettu, kytkin kasattu ja ilmattu ilman "ammattiapua". Koeajolenkin perusteella pelaa hyvin. Ei mikään hirveen paha rasti, kun varaa aikaa riittävästi.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Lanius
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: Su Kesä 08, 2008 18:10
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja Lanius »

Noniin, otin ystävällisesti takaisin kaveriltani saabin jonka myin hänelle 1½vuotta sitten. Auto on seisonut noin vuoden, koska "kytkin ei toimi". Nyt se pitäisi saada tuosta pihalta liikkeelle.

Eli kytkin hajosi kerran, sitten joku asentaja vaihtoi siihen levyn, asetelman ja painelaakerin. Toimi hyvin jonkin aikaa, ja sitten yhtäkkiä jäi kytkin päälle. Eli vaihteen saa silmään mutta auto ei liiku. Vaihdelaatikon en usko olevan hajalla, koska auto ei tosissaan tee mitään kun nostaa kytkintä, vaihde mikä hyvänsä.

Kytkintä painettaessa asetelma puristuu normaalisti kasaan. Mikähän tässä on vikana???

edit: niin auto on siis isolohko satku vm -92.
S. Niittumaa
900 T8
99 T8
Vastaa Viestiin