Vetaritunnelien tarkistus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Lahti411
"Hölösuu"

Re: Vetaritunnelien tarkistus

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

mestari kirjoitti:yleensä vetarityunneli on kuin myyrän pesä aivan täynnä multaa ei ihme jos pehmenee. itse puhallan ja pidän tunnelitilan puhtaana vähintään 2x vuodessa, yleensä useammin
ei mätäne
kannattaa tarksitaa myös tunenlin seinä ylätukivarren alapintaan asti
Tämä puhaltamainen olikin hyvä vinkki. Itse olen yleensä tunnelit käsin kaapinut puhtaaksi ja se on kyllä rasittavaa hommaa. Paineilmapillin kun tunki sinne mönjän sekaan ja puhalteli, niin johan alkoi roju lentää! Samalla saa kuivateltuakin paikkoja.

Minkähän vuoksi muuten noita keulan koteloita ei ole kunnolla viemäröity? Vai onko mun vanhassa Tupliksessa vaan vuosien varrella paikattu röörit umpeen? Mitähän, jos joka onkalon pohjaan poraisi vaikka 10mm poralla reiät, että pääsisi pahimmat vedet pois valumaan. Sitten kun vielä puhaltelee paikat siistiksi muutaman kerran vuodessa ja tarkistaa, että ruostesuojat on kunnossa, niin luulis kestävän.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
JuHem
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Mullla on tapana lähes joka pesun yhteydessä huuhdella vetaritunnelit. Etenkin pelkääjän puolelta se onnistuu hyvin ihan ylhäältä käsin. Kuskin puolella vähän hankalempaa, mutta jotenkuten saa sinne vettä ruiskittua, ja ihan siis vesijohtopaineella. Renkaat linkkuun kääntämällä pääsee vielä lisäksi pyöräkotelon kautta suihkimaan. Tietty jos sinne on 20 vuoden liat jähmettyny niin eka kerta vaatisi varmasti kunnon liuotinta ja painepesuria.

Tuohon -88 kun jouduin tunnelien pohjat (kaiken muun lisäksi) uusimaan, niin siihen porasin pahimpiin koloihin lisäreiät. 10 millin poralla ne muistaakseni tein. Saattavat tosin olla niin pienet, että menevät helposti tukkoon pikkukivistä ja moskasta, mutta ei siinä nyt mitään menettänytkään...
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
jka
"Aero"

Viesti Kirjoittaja jka »

Jos pelli taipuu ja ylimääräset osat purkaa pois edestä niin ei kannata moton paloilla tehdä, turhan ohutta. Itselle tehtiin isän veljen kanssa suorasta 2mm vahvasta pellistä, ja tuli hyvät.

Itse kans meinaan tehdä kotelon pohjalle useamman reiän, kun noi hitsattiin niin porasin silloin toiselle puolelle yhden 20mm reiän, mutta toisella puolella ei vielä reikää ole (olen tarkistanut ettei vesi makaa päällä, ja auto siis seisoo vielä.)
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Sattuipa kauan kauan sitten.....
Itse aikoinaan vein vanhan satkuni ( 900i vm-1988 ) leimalle,
pahaksi onnekseni inssi sattui olemaan entinen SAABin korjaamopäällikkö.
No silmääkään räpäyttämättä tämä otti meisselin ja katsoi minua silmiin ja
tökkäsi sen ruuvimeisselin alatukivarren välistä runkoon ja samantien pohjan
läpi.
Huomatkaa että inssi ei katsonut autoa vaan meikäläistä, samassa inssi tokaisi " katsos mitä täältä löytyy " no hylsy tuli.

No hyvä kun ruostepaikat löytyivät, saatiinpahan nekin kuntoon.
Mutta mielestäni jouduin liian tiukkaan syyniin, olisko ex..toyxxan korjaamo
päällikkö osannut tehdä moista...
Niin ja kannattaa puhdistaa/tarkastaa myös ne takaiskareitten yläpään kiinnitys
pisteet.
Itse korjasin kohdat haponkestävillä korilaatoilla ( hitsasin laatat kiinni siihen
palkin päälle )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Mertmi
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Omiin vempeleisiin olen porannut noin 20mm reiät siihen tunnelin alimpaan kohtaan. Ihan sen takia noin iso, että siitä sopii pikkukivetkin tippumaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Mikko_H
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Eilisen päivän vietettyäni auton alla ja käytettyäni monta kertaa kirosanaa "vetaritunneli" tuli mieleen, että jos siitä tunnelista tekisi oikeasti tunnelin? Siis laittaisi vetarin menemään putkenpätkän läpi. Silloin ei tähän nerokkaaseen :evil: kotelorakenteeseen kurat yläkautta pääsisi ja rakenne olisi muutenkin vahvempi.
Ostaessani nykyisen satkuni siinä oli kaikki kriittiset(kin) paikat erinomaisessa kunnossa ja vetaritunnelit olen vähintään renkaitten vaihdon yhteydessä puhaltanut puhtaaksi ja kuivaksi ja ruiskuttanut kotelonsuoja-ainetta. Silti jouduin hitsihommiin vaikka auto on vasta 19-vuotias :D
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"

Viesti Kirjoittaja tturku »

Tässä on viimeisen 7 kk:n aikana tullut tutustuttua lähemmin vetarin tunneleihin. Tämä tyyliin: Auto talliin, keulalta kaikki pois (moottori ja muut härpättimet), alatukivarret pois. Vetarintunnelin alta "sukset" pois kokonaan, rälläköin myös apparin ja kuskin jalkatista irti. Kokonaan vanhat vetarintunnelin palat pois (suurinpiirtein yhtä isot aukot, kun korjauspalat ovat, jotka taisivat maksaa noin 20€, kpl mätänetissä). Toiselle puolelle vähän vetarintunnelin seinään uutta palaa myös. Korjauspalat paikalleen. "Suksien" paikkaaminen myös kunnolla uudella pellillä. Sukset takaisin autoon hitsaten. Kunnon maalaus. Eli kyllä niiden korjaukseen aikaa saa menemään, jos tekee kuin "uutta". Ratsupaikat onkin sitten erikseen.

Omassa autossa oli roiskittu rumat ratsupaikat, jotka sitten repesivät parin ratapäivän jälkeen reilummin irti, joten päätin tehdä kunnon korjauksen.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
NGpower
"Aero"

Viesti Kirjoittaja NGpower »

Moro! Itse tänään käytin satkua konttorilla pitkän leiman toivossa mutta kun katsastusmies otti rekkiraudan käteen ja tuikkasi sillä alatukivarren kiinnityskohdan keskelle nii "hups" sehän meni läpi että hujahti ja samalla tippui puolikiloa paskaa lattialle:D Noo sano se kaveri kyllä ettei ole ikinä nähty vanhaa 900 saappia jossa ei olis ollut mätä vähintään tunnelin pohja. Siitä sitten menin suoraan työpaikalle ja auto tunkilla ilmaan, iskarin alapää irti, alapallo irti navasta ja alatuki varsi irti kiinnikkeistään.. Kunnon puhdistus rälläkän teräsharjalla ja kaapimalla kaikki paskat pois sieltä kolosesta.
Purkamisessa ja hitsauksessa meni n.2 tuntia ja siinä tuli korjattua yksi 10x5 cm reikä tunnelin pohjasta ja pieni reikä sivusta. Pelti oli vahvuudeltaan 1.5mm. Bilteman alustamassaa päälle ja hyvä tuli!! Siinä samallahan vaihoin väljän alapallon uuteen ja eikun huomenna uusi yritys :)

Kannattaa tosiaan tuo homma tehdä vähintään hyvin jos pysyy rälläkkä käsissä ja osaa jotenkin hitsata sillä sitä mätää kohtaa en tosiaan itse ollut huomannut aiemmin vaikka monta kertaa auton alla oon pyörinyt ja onhan se perseestä jos alatukivarsi repeää irti kesken kiihkeiden kurvailujen..
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
Vastaa Viestiin