Taas vaihteistoöljyistä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Kokoa en muista mutta iso se on ja kuusio kolo ainakin omassani
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Uudemmissa og satkuissa kuusiokolopultin koko on 12mm.
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Turbo900
"Saabisti"
Viestit: 877
Liittynyt: La Loka 25, 2003 18:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Turbo900 »

Itselläni ei omaan ainakaan mennyt 12mm:n mutteri eli voisi olettaa, että koko on 11mm
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

kylläpä se taitaa olla tuo 12 millinen inhexi
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jortsu kirjoitti:Onnistuin hankkimaan tätä legendaarista 75W:tä. En ole kuitenkaan vielä vaihtanut öljyjä, sillä mieltäni askarruttaa pari kysymystä:
"Huuhtelulenkki" on varmasti paikallaan, mutta onko se pakko tehdä samalla öljyllä, eli 75W:llä? Olisiko siitä jotain haittaa, jos tekisin sen vaikkapa traktorin 10W-30-moottoriöljyllä, joka on halvempaa ja helpommin saatavaa, kuin tämä nesteen ihmeaine.
Muistelisin, että laatikon tyhjennystulppa olisi jollain kohtalaisen isolla torx-kannalla, mutta mikä mahtaa olla tähän sopivan avaimen koko?
Suoraan vaan ne Nesteen 75W öljyt sinne lootaan, jos entinen öljy ei näytä ihan kuravelliä muistuttavalta sotkulta. Tuo nesteen öljyhän on itseasiassa varsin halpaa, kun moni moottoriöljy on paljon kalliimpaa litrahinnaltaan... Kahdessa 900:ssa on ollut 12mm kuusiokolo siinä öljypropussa (-88 ja -90).
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

Mertmi kirjoitti: Suoraan vaan ne Nesteen 75W öljyt sinne lootaan, jos entinen öljy ei näytä ihan kuravelliä muistuttavalta sotkulta. Tuo nesteen öljyhän on itseasiassa varsin halpaa, kun moni moottoriöljy on paljon kalliimpaa litrahinnaltaan... Kahdessa 900:ssa on ollut 12mm kuusiokolo siinä öljypropussa (-88 ja -90).
Taidanpa siinä tapauksessa jättää huuhtelulenkin tekemättä. :?
Edellinen omistaja on ilmeisesti jossain vaiheessa vaihtanut laatikkoöljyt, sillä ostaessani auton hiukan vajaa vuosi sitten, öljyt olivat "uuden" näköiset ja hajuiset. Minusta tuntuu, että nyt lootassa oleva öljy on tavallista moottoriöljyä. Laatikon toimivuus ei ainakaan näillä öljyillä ole paras mahdollinen, kakkonen rusahtelee kylmänä ja kovalla pakkasella öljy on todella jäykkää.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

Tuli sitten viikonloppuna vaihdettua öljyt. Oikeassa olitte, (ainakin osa :D ) tyhjennysproppuun sopi 12mm kuusiokolo. Mainittakoon, että hätäisesti vilkaistuna proppu näytti ainakin minun ja lankomiehen mielestä torxilta, mutta oli kuitenkin kuusiokolo.
Laatikko toimii nyt kylmänä huomattavasti paremmin, kakkonen ei enää rusahtele ja vaihteet menevät päälle herkemmin. Lämpimillä öljyillä ero ei ole yhtä huomattava. Huomasin myös, että laatikosta tyhjäkäynnillä (kytkin ylhäällä ja vaihde vapaalla) kuuluva "ujellus" hiljeni selvästi.

Kiitos kaikille neuvoista :D
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
kimmoisa
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Mahdoinko tehdä pahankin virheen

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

laitoin nimittäin vaihdelootaan Mobil Super M -öljyä SAE 10W-40.

Mobil Super M on tavallista Super -öljyä kalliimpaa, mutta viskositeetti on sama, no on se vähän eri väristä (tummempaa).

Laatikko toimii kyllä nykyisin ihan hyvin. Sen jälkeen se on toiminut hyvin kun laitoin sinne (jo edellisten öljyjen aikana siis) Liqui&Moly kitkanvähentäjää, molybdeenisulfidia siis. Johan alkoi vanha laatikkokin pelaamaan kuin psyykelääkkeillä lääkitty unelma. Vanhat sykrotkaan ei enää rusahtele.

Tuntui että kitka/ vierintävastuskin pieneni kun polttaineen kukutusputosi ja auto alkoi kulkemaan paremmin.

Laitoin sitte uusien öljyjen sekaan myös purkillisen tätä ainetta. Sitä ennen testasin vähä uusia öljyjä ja ajoin pelkillä öljyillä.

edellisetkin öljyt, jotka laatikkoon laitoin olivat Mobil Super (mutta ei siis M). ja sitä edelliset alkuperäiset olivat SAAbin omat, jotka oli tehtaalla aikoinansa laitettu. Eikä varmana ollu niitä sen jälkeen kukaan edes kattonu ku ei ollu öljyä tarpeeksi loodassa (no en mä sitä autoo maksanu).

Mutta kyllä se looda toimii ja ny on 273 000 km.
SAAB
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Mistä saa...

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Tere,

Mistä mun kannattaa lähteä hypoidia hakemaan stadin alueella? Mieluiten vielä Espoon ja Vantaan rajoilta.

Onko siinä nyt joku tietty, mitä pitää sitten pyytää? Joku puhui jostain gl4/ gl5 jutusta???

-H-
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Re: Mistä saa...

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

hessu75 kirjoitti: ...
Onko siinä nyt joku tietty, mitä pitää sitten pyytää?
...
Minulle ainakin yritti myyjä kertoa, ettei 75W:tä ole olemassakaan ja yritti kaupata jotain 75W-90 -litkua. Tarkisti kuitenkin hinnastosta ja totesi minun olevan oikeassa :wink: . Eli Nesteen MP 75W on se "ainoa oikea".
Niin, ja sitä pitäisi käsittääkseni pystyä tilaamaan mistä tahansa Nesteen huoltoasemalta.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Jes!

Näin on. Mä soitin Nesteen palvelunumeroon ja sieltä kanssa kertoivat, että tilattava Nesteen huoltamolta. On eri juttu sitten, lähteekö kauppias tilaamaan.

No, mä otan sen 20L tonkan sitten. Onhan sitten pidemmäksi aikaa laatikko hoivaöljyä.

Dänx bros!

-H-
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Just,

Soitin Espoon Muuralan Nesteelle ja sinne saa sen 20L pöntön kyllä. Hintaa on se 65€ tjsp.

Oisko ketään kiinnostunut ostaa kimpassa ko. pönttöä? elikkäs 10L/ pää. Hinta ois näin vähän paremmin kohdillaan...

Pistä YVtä tai soita, jos kiinnostaa hyvät vaihteistoöljyt...

-H-
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Neste 80W-90 Hypoidit vaidoin omaan laatikkoon viime keväänä. Moottoriöljyä en suosittele kenellekään vaihteistoon. Nyt voi vaihtaa suht nopeastikin ykköseltä kakkoselle ilman rusahdusta. Tätä öljyä oli saatavilla ihan Nesteen huoltamon hyllystä. Hintakaan ei ollut paha. Liikkeellle lähdettäessä vähän jäykähkö, mutta ei paha ja notkistuu nopeasti.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Ja jos nesteen huoltoasemaa ei lähellä niin löytyy tilaamalla myös AD-varaosaliikkeistä.Oman pöntön tilasin sinne ja hinta kai sama. Sielläkin sanoivat ettei sellaisia öljyjä olekkaan 8O
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Jipo
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 21:49
Paikkakunta: Maalahti

Viesti Kirjoittaja Jipo »

Käytän Quaker state. En nyt tällä hetkellä muistan oikea malli mutta voin tarkista se. Skinnars Verkstad Vaasassa on tuontaja Suomeen.
Jens Hall, 1661
272 on voittajien akseliväli! - Jope
Vastaa Viestiin