Saab 99 gl petrol pelastettu

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13490
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja AZP »

Sähkö on ihmeellinen veijari. Voi olla ihan kaapelin ja kaapelikengän välisessä alkuperäisessä ja siistin näköisessä liitoksessa kontaktihäiriö mallia on-off.

Itselläni kerran oli moottoripyörässä vika, jossa aina joskus starttia painaessa kaikki pyörän sähköt hävisivät totaalisesti palautuakseen 1-5 minuutin kulutta itsestään. Vian aiheuttajaksi paljastui alkuperäinen akulta lähtevä pluskaapeli ja tarkemmin sanottuna sen liittimen liitos.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11642
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja jus »

Pakosarjan alta pitää irrottaa startin takapään tuki lohkosta ja johdot startista. Akku, imuilman esilämmityksen putki, akku ym pois ja startin etupään kiinnitykset auki vauhtipyörän vierestä. Sitten pujotellaan startti syliin. En ole irrottanut, mutta noin sen luulisi menevän.

Ennen startin irrottamista voit haluta mitata tuleeko starttiherätejännite virtalukolta solenoidille tarpeeksi vahvana. Ja mikä on jännite-ero käynnistysyrityksen aikana akun plusnavan ja solenoidin välillä. Ja vastaavasti miinusnavan ja moottorin rungon välillä. Liittyy AZP:n mainitsemien mahdollisten jännitehäviöiden selvittämiseen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

Ei se auta kun alkaa jokikinen liitos käymään läpi ja toivoa että sillä elpyisi.
Maajohto näytti melko huonokuntoiselta, sen aion vaihtaa vaikka tuskimpa sillä korjaantuu(pessimisti) 8)
Solenoidijohdon(vai mikä ohut johto onkaan joka menee startille)on kans haperon näkönen, jos lyön sen johdon akun napaan niin hajoaako se koko solenoidisysteemi?
Vai miten tuo startin toimivuus kannattaa testata?
Auttakaa tietämätöntä!
99 GL Petro -84
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

Aamulla kokeilin, saman tien starttasi niinkuin pitääkin, tämän toistin ainakin kymmenen kertaa, ei mitään ongelmia.
Nyt illemmalla kävin koittamassa, ei yrittänytkään startata, naksahdus ja mittarivalot himmenee, voiko tästä päätellä mitään?
99 GL Petro -84
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24669
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

huonoa kontaktia jossakin päin... tarkasta ne startin johdot..myös akun maa puoli yleensäkin.. poistuu aika monta harmia kerralla.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

Juu pyritään nuo kaapelit ja johdot uusimaan, viimeiseksi keinoksi sitten tuo startin vaihto...
Voiko virtalukon epäkuntoinen pohja aiheuttaa tuota oireilua?
99 GL Petro -84
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24669
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

hyvin mahdollista.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

Virtalukon pohjassa vika, antaa kyllä herätejohdolle virtaa, mutta heikosti, vanhan herätejohdon uusin ja silläkin alkoi jo varmemmim starttaamaan, tein silti starttinapin ja vedin akun pluskaapelista suoraa virran napille, nyt pelittää :)

Edit. Tietääkö kukaan, mistä vielä löytyisi uusia virtalukon pohjia Saabiini?
:saab:
99 GL Petro -84
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

Kovakundi kirjoitti:Virtalukon pohjassa vika, antaa kyllä herätejohdolle virtaa, mutta heikosti, vanhan herätejohdon uusin ja silläkin alkoi jo varmemmin starttaamaan, tein silti starttinapin ja vedin akun pluskaapelista suoraa virran napille, nyt pelittää :)

Edit. Tietääkö kukaan, mistä vielä löytyisi uusia virtalukon pohjia Saabiini?
:saab:
99 GL Petro -84
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24669
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

motonet??

miul ois kyl orggis :saab: paketissaan ,mut taidan säästää sen johonkin peltoautoon jahka poika innostuu :mrgreen: :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

Pistä pojan peltoautoon starttinappi ja myy
Halvalla minulle se virtalukonpohja :mrgreen:
99 GL Petro -84
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24669
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

pelkkä paketti jossa lukee saab ylittää käsityksen halpa.. hah.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
hatami
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:59
Paikkakunta: Laukaa

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja hatami »

laitoitko sulakkeen johdon väliin ettei pala koko petro, jos tulee eristevika johtoon.
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

Juu, siinä akulta tulevassa kaapelissa 20 amppeerinen sulake, kai se on sopivan vahvuinen?
99 GL Petro -84
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13490
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja AZP »

Jos vain piuha on vähintään 2,5 neliömillinen.

Voi tosin olla, että startti haluaisi enemmänkin herätevirtaa, mutta käytännössä ensisijainen sulakkeen mitoitus tehdään kaapelin paksuuden mukaan. Jos 20 A ja 2,5 neliömillinen johto ei riitä, pitää vaihtaa sekä vahvempi sulake että paksumpi kaapeli.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin