Saab 99 gl petrol pelastettu

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

En nyt johtojen paksuutta muista, mutta on kumminkin hieman paksumpaa kuin alkuperäinen herätevirtajohto
99 GL Petro -84
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

Tämähän menee mielenkiintoiseksi, kun ei nyt aina tuolla starttinapillakaan lähe käyntiin :mrgreen:
Auttaa aina, että ottaa sen herätejohdon irti startista ja kytkee takaisin...ja olen kyllä puhdistanut/raaputtanut sitä liitintä meisselillä, mutta lähes jokaisessa starttausyrityksessä pitää käyttää se liitos irti ja tökätä takaisin niin johan alkaa toimimaan :)
Eli kontakti häiriöitä...
:saab:
99 GL Petro -84
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Mulla taitaa olla satkun käytettyjä virtalukonpohjiaki jossaki. Eiköhän niistä joku osoittaudu toimivaksi.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

Kiitos avuntarjonnasta Uitukki :)
Törmäilläänpä tässä joku viikonloppu Livolla päin ja ihmetellään sitten yhdessä tuota Petroa :mrgreen:
:saab:
99 GL Petro -84
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

Mekaaninen bensapumppu pikkuisen tippasee siitä kuvun tiivisteestä, kannattaako koittaa laittaa jotain tiivistemassaa sihen väliin vai suosiolla hommata uusi tiiviste?
:saab:
99 GL Petro -84
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Kovakundi kirjoitti:Mekaaninen bensapumppu pikkuisen tippasee siitä kuvun tiivisteestä, kannattaako koittaa laittaa jotain tiivistemassaa sihen väliin vai suosiolla hommata uusi tiiviste?
:saab:
Koko pumppu uusiksi ei maksa paljoa.
Ari 1622
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja rr »

Startti ja solenoidi pöydälle. Solenoidin puhdistus saattaisi auttaa asiaa. Oletko mitannut paljonko virtalukolta tulee jännitettä herätepiuhasta?

Alkuperäinen Boschin solenoidi pelaa varmimmin. Tarvikkeet teki pakkasella uutenakin temppuja, ei aina startannut.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

Virtakynällä olen tarkistanut ja himmeästi paloi valo... Yleismittarilla pitäisi tuo jännite kyllä testata, mutta ei se virtalukko anna tarpeeksi virtaa, kokeiltu on
Juu kyllä se pitää käyttää startti irti ja solenoidi puhdistaa/vaihtaa, starttiin on kai mahdollista vaihtaa myös hiilet?
99 GL Petro -84
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja rr »

Motonetissa näyttäis olevan kohtuuhintaan osaa tuohon starttiin. Virtalukon pohja vanhemmiten tosiaan hukkaa jännitettä ja solenoidi alkaa temppuilemaan. Kun purkaa startin, kannattaa uusia myös ne hiilet, laakerit ja tarvittaessa bendix.

Omassa -76 99:ssä oli starttiongelmaa joskus lukiovuosina. Pakkasella ei alkanut pyörittää starttia. Avasin ja putsasin solenoidin, mitään näkyvää vikaa ei löytynyt. Vika jatkui yhä. Sitten ostin uuden tarvikesolenoidin ja oletin että asia korjaantuu, mutta temppuilu jatkui. Vasta uusi boschilainen korjasi ongelman. Virtalukon jännitettä paransin asentamalla tilapäisesti herätevirralle releen.

Startin ehdin irrottaa ja asentaa puolenkymmentä kertaa. H-moottorissakin sen saanee irti ilman pakosarjan irrottelua.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

Kaasutin tuli putsattua,ehkä vähän liiankin hyvin kun ei enää käynnisty koko auto :mrgreen:
Mihinkään en kyllä koskenut, paineilmalla vain kävin läpi suuttimet yms, bensa kyllä haisee startatessa ja välillä käy yhdellä pytyllä vähän aikaa.
Akun hyytyminen keskeytti koko homman, noh parin tunnin päästä uusi yritys :wink:
Ps. Se motonetistä hommattu kaasutin kalvo on venynyt niin paljon, ettei ne ulkoreunat meinanneet millään asettua siihen syvennykseen.
Ja olihan minulla asiaakin, siinä kaasuttimen männässä missä se neulakin on kiinni, siinä männässä on kansi reikää, minne päin ne reijät pitää suunnata?
99 GL Petro -84
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2083
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Jos kalvo on asennettu oikein niin automaattisesti ne männän reijätkin menee oikeaan suuntaa, eli laitoitko kalvon reunoissa olevat lipareet niihin kuuluviin kohtiin männässä ja kaasuttimen rugossa?

jos pensa haisee voimakkaasti niin todennäköisesti pensa tulvii kaasuttimessa jostain syystä.

vika voi olla neulavettiiliin jääneestä roskasta tai jokin muu siellä ei ole ihan kohdallaan.

otitko kaasuttimen irti kokonaan pöydälle kun huoltelit sitä? jos otit niin onko sähköjohto kiinni jälkikäynninestosolenoidissa kaasuttimen kyljessä?

noi nyt ekaksi itse tarkastaisin. tuo muuttuvakurkkuinen kaasutin on sen verran yksinkertainen kapistus, että kyllä sen kuntoon saat eli ei kannata heittää :saab: hohtimia vielä kaivoon. :D
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

Juu periksi ei anneta :twisted:
Kalvo on asennettu oikein mutta on se kyllä venynyt mahottomasti vaikka ei ole hyvä että paria viikkoa vanha.
Kaasuttimen käytin irti, mitään muuta siitä en irroittanut kuin pohjan jotta paineilmalla sain vähän röörejä putsattua.
Mielestäni kytkin kaikki letkut sun muut härpäkkeet oikeisiin paikkoihin muttaku ei alkanut auto käymään, välillä kakisteli kuin yksi pytty olisi ollut päällä, kaasu pohjassa tai ilman ei mitään vaikutusta
Ehkä se kaipaa vain lisää starttausyrityksiä?
99 GL Petro -84
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

Lähtihän se lopulta käyntiin, vaihdoin vanhan kaasarikalvonkin takaisin ku ihan siistikuntoiselta näytti.
Ajossa tuntui ehkä reagoivan paremmin kaasuun kuin ennen.
Mutta tyhjäkäynti ainakin muuttui, käyntiäänestä tulee heti mieleen moottorikelkan tyhjäkäynti, eli "pröpröttää" :)
Auto ei enään lämpimänä käynnisty niin hyvin mitä ennen, tuo vanha startti pyörittää kyllä iloisesti, mutta moottori lähtee hörähdellen käyntiin, mistähän tämä voisi johtua?
Varmaan ensitöikseen tulpat pitäisi ainakin vaihtaa, on ne niin monesti tullut kasteltua.
:saab:
99 GL Petro -84
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Sitä kaasaria saat säädettetyä kun otat 4mm kuusiokoloavaimen ja vaimennus öljykorkki auki koloavain sinne pohjalle pitäs topistaa sinnne kolo ruuviin sitten vain
puoleen tai toiseen kääntelemällä avainta niin pitäs käynti muuttua.
Ari 1622
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja rr »

Kovakundi kirjoitti:Lähtihän se lopulta käyntiin, vaihdoin vanhan kaasarikalvonkin takaisin ku ihan siistikuntoiselta näytti.
Ajossa tuntui ehkä reagoivan paremmin kaasuun kuin ennen.
Mutta tyhjäkäynti ainakin muuttui, käyntiäänestä tulee heti mieleen moottorikelkan tyhjäkäynti, eli "pröpröttää" :)
Auto ei enään lämpimänä käynnisty niin hyvin mitä ennen, tuo vanha startti pyörittää kyllä iloisesti, mutta moottori lähtee hörähdellen käyntiin, mistähän tämä voisi johtua?
Varmaan ensitöikseen tulpat pitäisi ainakin vaihtaa, on ne niin monesti tullut kasteltua.
:saab:
Mahtaako saada liikaa bensaa, jos käy röpöttämällä?
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Vastaa Viestiin