Saab 16v omaturbo (tulpat, turbo vai joku ihan muu ?? )

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

kristian kirjoitti:
moonlight-tuning kirjoitti:Puhutaanko nyt pelkistä tyttökuvista vai saabi + tyttö kuvista ???
Hups, taisipa lipsahtaa ohi aiheen taas... Pistä ihmeessä vaan lisää noita kuvia jos sellaisia on :P
haiskahtaa siltä että offtopicin osuus kasvaa jatkuvasti suuremmaksi tässä ketjussa, ja arvaatte mihin se kohta johtaa.

jatkossa vastaavanlaiset kuvat mielummin tuonne
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=14820
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Et nähny et... Pistääkö toi cooleri pahasti silmään tuolta liikenteessä ? Vähän sen on tarkoituskin näkyä..

Ja joo menee vähän offtopic mutta sama auto joka kuvassa ja tarinaa siitä koko ajan..

siitä ilmanmääränmittarin kosteudenkestävyydestä kyselin ?? Kun tein tohon sellasen ruotsalaistyylisen pikakiinnite-etuvalon..
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Kysytään sitten erilailla.. Onko joku rikkonut tollasen ilmanmääränmittarin kosteudella + kartiosuodattimella ?
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
xjford
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Pe Helmi 11, 2005 15:03
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja xjford »

moonlight-tuning kirjoitti:Kysytään sitten erilailla.. Onko joku rikkonut tollasen ilmanmääränmittarin kosteudella + kartiosuodattimella ?
mä ajoin kerran pakonsanelemana toistasataa kilsaa ilman suodatinta vesisateessa. jos olis hajotakseen niin luulen et olis hajonnut kyllä
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Joo niin mäkin meinasin mutta kun noista lankamittareista aina sanotaan että kartiosuodatinta ei saisi öljytä tai edes pistää märkänä pesun jälkeen paikalle. Mulla kun ottaa lampun pois niin putsari näkyy ihan suoraan eli vetää vettä ym... Läppämittarit ainakin kestää mitä vaan.
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=39259
Kait se intercooleri sieltä sitten pilkottaa :oops: ja osuu kait vähän silmiin.. Illalla pitäis tota ritsaa tulla auranlaakson Abclle näyttään..
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Tuolla jotai kuvia, myös teholapuista.. Omat tulee heti kun kaveri saa ne nettiin =/

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=39629
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Kuva

Eli tollai auto kiinni dynamometriin, tossa kohtaa kun vedetään säätöihin eli ajetaan nelosella jottei renkaan pyörintänopeus kasva liian suureksi voi ohjainrullien ja renkaan väliin jättää suuremman välin. Keula on vedetty liinalla lattiaan kiinni koska Saabeilla on tapana vikuroida penkissä joskus pahastikkin. Osa säätövedoista vedettiin putki kiinni jolloin tehot n 15-20 kW alhaisemmat kun putki auki.

Kuva

Autosta otettiin kierrosluku laturin vaihtojännitteenä koska ensiöpuolelta otettaessa signaali oli niin huono että se hävisi vetojen aikana ja kierrosluvun mukana häviää luonnollisesti vääntökäyrä.

Kuva

Rengaskosketus on sopiva ja ohjainrullat pysyy säätövetojen aikana irti renkaasta, nopeus parhaimmillaan dynon mukaan 186km/h. Auto oli yllättävän vakaa rullilla nelosella ajettaessa.

Kuva

Tollasella jäähdytyspuhaltimella varmistettiin koneen jäähdytys ja sai tietenkin intercoolerikin osansa. Vähän pelotti että jos alkaa paljon loikkimaan että lyö coolerin tohon lattianreunaan mutta ei alkanut kun kerran ja silloinkin cooleri säilyi vaurioitta. Puhaltimen vaikutus auton tehoihin pyörii noin 10kW paikkeilla. Kokeiltiin monta kertaa puhaltimella ja ilman.. Sivuputken kohille ei saatu edes pakokaasuimuria, haisi meinaan koko halli bensalle ja pakokaasulle aika vahvasti ja ääni kuulemma raikui koko rakennuksessa, onneksi useimmat oli kesälomilla :lol:

Kuva

Ja tossa on sitten vitosella huudatettuna säädöissä olevaa autoa. Ohjainrullat on tossa kohtaa jo rengasta vasten koska yli 200km/h nopeuksissa jo 1cm sivuttaisliike voi aiheuttaa hirveyksiä kun liike lähtee kasvamaan.. Yksi rengas meni paskaksi kun ohjainrulla rikko sen kyljen, lämpee aika kohtuullisesti kun huudattaa sitä yli 200km/h sen takia säätöihin ajo tapahtukin nelosella. Kuten nimellistehosta näkyy ei me ihan noin kovaa tulosta osattu odottaa.

Kuva

Ja tossa vääntökäyrä. Vääntö on vähän huono tehoihin nähden mutta ihan riittävä autoon laitetun rahan ja panostuksen huomioiden. Ja autossa ei noiden täällä kerrottujen muutosten lisäksi ole tehty muuta. Noita käyriä saa joku ennemmän ymmärtävä analysoida jos haluaa. Tossa on nyt kuitenkin mustaa valkosella että ei olla paskaa puhuttu :P Oli muuten jengi aika ihmeissään kun oli seuraamassa penkitystä. Turbon nokkaa toi vieläkin huutais...
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
habasaab
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2004 22:21
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja habasaab »

minä kumartaa.. Erittäin kunnioitettava tulos. :twisted: 8)

Edit. Ja selvyyden vuoksi onhan tuossa vakio vaihdelaatikko?

Ps. itsellä n. 80hv ja 100Nm vähemmän ja 3 laatikko menossa :( ...
-10 9-5 NG 2.0T
-03 9-5 AERO
-95 CDE 2.3 Ecoturbo
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Joo, vakio laatikkohan siellä on vielä. Vetareita jouduin tossa vaihtelemaan ja nyt on kytkin menossa mutta muuten on kestänyt ihan ok.
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Asia lukemat ja hyvän malliset käyrät. 8O

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Onko toi vääntökäyräkin ok kun musta huippuvääntö tulee aika pienellä alueella ?
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

moonlight-tuning kirjoitti:Onko toi vääntökäyräkin ok kun musta huippuvääntö tulee aika pienellä alueella ?
Minusta on ihan asiaankuuluvan mallinen. Kun tarkastelee noita kierroksia ja kohdalta sitten vääntölukemia niin ovat ihan asialliset. Tuohan on vedetty nelosella joten puhallin herää hitaasti alussa, eri juttu on jos olis kolmosella alkua ja sitten nelosella samalle käyrälle sitten tuo alkukäppyrä nousis nopeemmin. Mutta kyllä tuo suunnan antaa. Yllättävän hyvä vääntö vaikka onkin piikkivääntöä. Ja noilla varusteilla vielä. :wink:

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Vedetty viitosella. Joo varusteisiin nähden mustakin kohtuu hyviä lukemia.
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Muunsinko nyt oikein, eli suurinpiirtein 300 hevosvoimaa tuolla yläkierroksilla?

En ole ikinä itse autoja virittänyt, mutta kuullostaa melkoiselta teholta.
Citroen C5, OG900t16
Vastaa Viestiin