lievä korkea tyhjäkäynti

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

tarkoitin tuota poppamiehen kikkaa, jotta muutkin sen osaisivat tehdä.

Onko se pysyvä kikka, jota voi jatkuvasti pitää päällä..
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mie kuristin tk-moottorin letku vesiklemmareilla kasaan sillä sain tyhjäkäynnin tippumaan 1500-1018rpm ja hellästi läppäkotelon vipua vääntämällä 964rpm ja se oli siinä---- laillista tai ei näillä mennään.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

nalleolut kirjoitti:mie kuristin tk-moottorin letku vesiklemmareilla kasaan sillä sain tyhjäkäynnin tippumaan 1500-1018rpm ja hellästi läppäkotelon vipua vääntämällä 964rpm ja se oli siinä---- laillista tai ei näillä mennään.
Osta ehjä tk-moottori.... :twisted: :twisted: Ei tarvi kikkailla
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1824
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Re: lievä korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Btw. Käykö LH-jetin tk-moottori lucasin ruiskuun?
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: lievä korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

eikös lucasissa ole lisäailmaluisti,ei tk-moottori!!!!!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: lievä korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Suabisti kirjoitti:Btw. Käykö LH-jetin tk-moottori lucasin ruiskuun?
EI KÄY... 8) 8)
salomi
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:27
Paikkakunta: Kankaanpää

Re:

Viesti Kirjoittaja salomi »

nalleolut kirjoitti:tuota samaa miekin pohdin ...... saishan siihen ihan vaijerisäätöisen jutskan asennettua ....laittais "ryypyn" koelautaan...heh

jostakin vuotaa mutta mistä! sellainen ominaisuus vielä että ku laittaa auton käyntiin niin hetken käy ihan jees ,kunnes pomppaa kierrokset ylös....

edit laitas salomi ku konehuoneesta.....
Oma potilaani oli pari kuukautta seisomassa, mutta eipä korjaantunut vika odottamalla. Tuollaisen hanan asensin uutuuttaan kiiltävän tyhjäkäyntiventtiilin jatkeeksi:
http://kotisivu.dnainternet.net/samjuhsa/saab/hana.jpg
Sähköosat on vaihdettu ECUa, kampiakselin asentotunnistinta ja johtosarjaa lukuunottamatta uusiin. Imusarjan kuviholkit on vaihdettu. Kuten kuvasta huomataan, hanan voi laittaa lähes kiinni. Lämpöisellä koneella voisi olla kiinnikin, mutta kylmänä käynti olisi kovin vaivalloista. Testatkaapa joku ehjällä LH2.4:llä ajeleva laittaa tuo letku luttuun. Sammuuko lämmin kone?
#1633
900 i16 -90 (ex poliisiauto) 392 tkm, 900 CD T16 -85 (ex maaherra-auto) 494 tkm, 9-3t -10 Biopower 104 tkm
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: lievä korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

annatko hanalle strategiset mitat tai tiedot niin käyn ostamassa samanlaisen....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: lievä korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja jus »

Selasin nyt tämän ketjun läpi, ei näyttänyt siltä että lämpöanturia olisi mitattu saati sitten vaihdettu. Olisiko lämpöanturivika?

Minkälainen tyhjäkäynti tulee, jos koneen ollessa lämmin vaihdat lämpöanturin tilalle kiinteän 320 ohmin vastuksen siihen anturin liittimen koskettimiin kiinni?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 86#p263086
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: lievä korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

nalleolut kirjoitti:annatko hanalle strategiset mitat tai tiedot niin käyn ostamassa samanlaisen....
Etkö vieläkään ole selättänyt tyhjänkäyntiä.. :mrgreen:
salomi
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:27
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: lievä korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja salomi »

nalleolut kirjoitti:annatko hanalle strategiset mitat tai tiedot niin käyn ostamassa samanlaisen....
http://kotisivu.dnainternet.net/samjuhsa/saab/hana2.jpg
tk-venttiiliin tulevan letkun ulkohalkaisija noin 28mm
välikappale jenkojen päältä 23mm/19mm
hanan pituus 45mm ja "avainväli" 25mm
välikappale 19mm/16mm
läppäkoteloon menevän letkun ulkohalkaisija noin 20mm

Joku putkimies kääntäköön nuo mitat tuumakokoisiksi. 19mm lienee 3/4 tuumaa, muista en osaa sanoa. Hana on kait ihan standardi vesijohdon sulkuhana. Löysin nuo osat tutun miljoonalaatikoista, joten Oraksen osanumeroista en osaa sanoa mitään.
#1633
900 i16 -90 (ex poliisiauto) 392 tkm, 900 CD T16 -85 (ex maaherra-auto) 494 tkm, 9-3t -10 Biopower 104 tkm
salomi
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:27
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: lievä korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja salomi »

jus kirjoitti:Selasin nyt tämän ketjun läpi, ei näyttänyt siltä että lämpöanturia olisi mitattu saati sitten vaihdettu. Olisiko lämpöanturivika?
Mä vaihdoin uuden boschilaisen anturin 20 tkm sitten. Voisihan sitä tietty mittailla ja kokeilla vastustakin.
#1633
900 i16 -90 (ex poliisiauto) 392 tkm, 900 CD T16 -85 (ex maaherra-auto) 494 tkm, 9-3t -10 Biopower 104 tkm
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: lievä korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

aika outoa --- siis tuo hana... eikö tuo tk-moottorin letku ole tasapaksu koko matkan?
(tk-venttiiliin tulevan letkun ulkohalkaisija noin 28mm
välikappale jenkojen päältä 23mm/19mm
hanan pituus 45mm ja "avainväli" 25mm
välikappale 19mm/16mm
läppäkoteloon menevän letkun ulkohalkaisija noin 20mm)

miksi vaihtuu ulkohalkaisija? 28 -20mm?
eli hana+2kpl irtopalikoita toinen 23/19 vissiin sisähalkaisija ja toinen 19/16 sisähalkaisija!!!

pitänee käydä k-raudassa....tai on motonetissakin....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
salomi
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:27
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: lievä korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja salomi »

nalleolut kirjoitti:aika outoa --- siis tuo hana... eikö tuo tk-moottorin letku ole tasapaksu koko matkan?
Mulla ainakin tk-venttiilin puoli on huomattavasti paksumpi:
http://kotisivu.dnainternet.net/samjuhsa/saab/letku.jpg
nalleolut kirjoitti:miksi vaihtuu ulkohalkaisija? 28 -20mm?
eli hana+2kpl irtopalikoita toinen 23/19 vissiin sisähalkaisija ja toinen 19/16 sisähalkaisija!!!
MItat ovat tietysti vain esimerkkejä. Mutta koska letkut piti olla eri päissä erikokoisia, kikkailuksi meni. Tietysti jos haluaa pilkkoa orggisletkun, niin ehkä pääsee helpommalla.
#1633
900 i16 -90 (ex poliisiauto) 392 tkm, 900 CD T16 -85 (ex maaherra-auto) 494 tkm, 9-3t -10 Biopower 104 tkm
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Re: lievä korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja puu »

Mulla ´89 16i:ssä (ei kattia eikä tyhjäkäyntimoottoria) käy tyhjäkäynti tossa 1200-1500rpm. Kun vääntää väkisin kaasuläppää kiinnipäin, niin laskee tonnin paikkeille. Tarpeeksi kun kääntää, niin läppä naksahtaa jonkun pykälän yli ja jää vähän niin kuin jumiin.

IMMua ja läppäkoteloa putsattu, jälkimmäinen oli aika paskanen. Käynnistyksen jälkeen käy tosiaan jotain vähän yli tonnin, mutta kohta nousee korkeammalle kierrokset. Kaasuläpän asentokytkintä ja IMMua en ole vielä mittaillut. IMMun liittimen kun irroittaa, niin laskee vähäsen tyhjäkäynti.
Vastaa Viestiin