Vaihteisto öljy

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

MacTurbo kirjoitti:Ainakin 900i:n laatikossa toiminut läpi talven moitteetta. Kop, kop.
Jäykistyminen on alkanut vasta -28 asteen jälkeen.
Juuri sitä se mielestäni on, eli talviöljyä korkeintaan ruiskuun(tehoja ajatellen) kun halutaan sitä notkeutta mitä moottoriöljyllä TODELLAKAAN ei ole. Kylmälähtö -20asteessa... :x

Ehkä turboonkin jos siivosti ajetaan..

SAE 75W suositellaan henkilöautojen tai kevyen kaluston vaihteistoihin ja vetopyörästöihin erittäin kylmissä olosuhteissa tai milloin valmistaja suosittelee API GL-5 -luokan SAE 75W -öljyn käyttöä.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Otin tänään Annin käyttöön muutamaksi päiväksi ja siinä laatikko toimii Hypoideilla yhtä hyvin kuin Turbossa moottoriöljyillä.

Edelleen kuiten on vahvistunut päähän se, että Turbossa hypoidit oli jo vaihtoa vaille valmiit ja siksi menivät lämmetessään huonoiksi. Olisko se nyt sitten sen toteamisen paikka, että hypoidit ei sovi turbon askiin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

dimebak kirjoitti:Otin tänään Annin käyttöön muutamaksi päiväksi ja siinä laatikko toimii Hypoideilla yhtä hyvin kuin Turbossa moottoriöljyillä.

Edelleen kuiten on vahvistunut päähän se, että Turbossa hypoidit oli jo vaihtoa vaille valmiit ja siksi menivät lämmetessään huonoiksi. Olisko se nyt sitten sen toteamisen paikka, että hypoidit ei sovi turbon askiin.
Onko muuten EP 75W:t vielä suositusvaihtoehtona tuonvuotisen ohjekirjassa :?:
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

Lueskelin nopeasti pintapuolisesti noita juttuja, pahoittelen jos puutun jo käsiteltyihin asioihin.

Monet ottaa puheeksi että hypoidilitkut on tarkoitettu takavetoisiin ja sitten alkaa puhua mikä on tarkoitettu etuvetoisiin. Kannattaa kuitenkin muistaa että OG-satkun laatikko ei ole mikään ihan perinteinen etuvetolaatikko, vaan _käsittääkseni_ sen perä vaatii hypoidilisäaineistuksen takavetoisten perien tapaan.

Tiedän kyllä, että moni on tässä viestiketjussa jo kironnut koko hypoidit alinpaan helvettiin. Tosin usein on perusteluissa muistettu mainita että se "haisee pahalta", joka ainakin minun silmissä vähän heikentää ko puheiden uskottavuutta :D Jep, 75W haisee todella pahalta - jo uutena :)

Onko kellään mitään havaintoa onko tuossa kehutussa Hondan MTF:ssä koko hypoidilisäaineistusta?

Entä miksei kukaan ole ottanut huomioon tuota Redlinen Gear Oilia?
Hypoidiöljy lukollisiin ja lukottomiin vetopyörästöihin, katu- ja kilpakäyttöön. Sisältää kitkalukon vaatiman kitkanmuunnin -lisäaineen. Erittäin pieni kitkakerroin, tyypillinen hyötysuhteen parannus on 2-5%. Madaltaa vetopyörästön lämpötilaa 6-40°C. Yleensä peräöljyissä käytetyt lisäaineet hajoavat korkeissa lämpötiloissa, muodostaen karstaa joka jumittaa laakereita ja kuluttaa tiivisteitä. Red Line Gear Oil on erittäin lämpöstabiilia, eikä ohene/hajoa korkeissa lämpötiloissa. Takaa perän laakereille riittävän voitelun vielä -45°C pakkasella, ja parantaa hyötysuhdetta 10% lämpenemisen aikana. Suuri filminlujuus, täyttää API GL-5, GL-6, MT-1, MIL-L-2105E ja SAE J2360 vaatimukset.

75W90 Gear Oil henkilöautoihin
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja fforslund »

Eihän sillä ole mitään merkitystä onko kyseessä turbo, aero, ruisku tai kaasari. Sama laatikko on niissä kaikissa, eli rattaat pyörivät samalla nopeudella.
Tottakai turbossa on enemmän vääntöä mutta talvella momentti ei kuitenkaan aiheuta mitään lämpötilaeroja.
Lämmönkestävyyshän oli hypoidin suuri kysymysmerkki.

Omassa autossani on nyt ollut syksystä lähti hypoidit, toiminut todella hienosti talvipakkasillakin. Entisellä Saabin suosittelemalla moottoriöljyllä oli jäykempi pakkasilla.
Vastaavasti lämpimänä kesäpäivänä hypoidilla kovassa ajossa tuntuisi kuin vaihteiston voitelu olisi riittämätöntä. Vaihteiden kytkeminen pois/päälle tuntuu karhealta...

Taidan laittaa moottoriöljyt takaisin kesärenkaiden vaihdon yhteydessä. :idea:

Vaihteisto-öljynvuodoista en havainnut mitään eroa. (Usein ollut pikkasen kostea, muttei tarvitse lisäillä)
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

qaw kirjoitti:Lueskelin nopeasti pintapuolisesti noita juttuja, pahoittelen jos puutun jo käsiteltyihin asioihin.

Monet ottaa puheeksi että hypoidilitkut on tarkoitettu takavetoisiin ja sitten alkaa puhua mikä on tarkoitettu etuvetoisiin. Kannattaa kuitenkin muistaa että OG-satkun laatikko ei ole mikään ihan perinteinen etuvetolaatikko, vaan _käsittääkseni_ sen perä vaatii hypoidilisäaineistuksen takavetoisten perien tapaan.
Satkun laatikon perähän ei ole rakenteeltaan hypoidi, mikä muistaakseni aikaisemmissa viesteissä tuli todettua. Voisiko siis olla, että perä vaatisi muista syistä samanlaisen lisäaineistuksen kuin hypoidiperät?
Ebba
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 15:37

Viesti Kirjoittaja Ebba »

qaw kirjoitti:...Kannattaa kuitenkin muistaa että OG-satkun laatikko ei ole mikään ihan perinteinen etuvetolaatikko, vaan _käsittääkseni_ sen perä vaatii hypoidilisäaineistuksen takavetoisten perien tapaan.


Onko kellään mitään havaintoa onko tuossa kehutussa Hondan MTF:ssä koko hypoidilisäaineistusta?

Entä miksei kukaan ole ottanut huomioon tuota Redlinen Gear Oilia?
[
[/quote]

Saabnetin foorumeilla pyöri jonkun tehtaalle lähettämän viestin vastaus jossa Saabin edustaja oli sitä mieltä ettei laatikko tarvitse hypoidia.
Onko tuo sitten miten luotettavaa, mahtaako jokainen Saabilainenkaan tietää tasan tarkkaan mitä laatikkoon kuuluu?

Mutta koska Saab suosittelee käytettäväksi tavallista moottoriöljyä olisi se aika ristiriitaista jos laatikko todella välttämättä tarvisi hypoidia :?: Tästä voi jo vetää johtopäätöksiä.

En ole nähnyt missään mainittavan että Hondan MTF sisältäisi hypoidi- lisäaineita. Ei se haissut ainakaan kovin vahvasti, tai sitten lähistöllä oli jokin voimakkaampi hajunlähde joka peitti rikinkatkun alleen... :oops:

Redline on tuote joka Saabnetissä usein mainitaan mutta Hondan lientä on pidetty astetta parempana, näin ainakin minun lukemissani viestiketjuissa. Redline on synteettinen öljy jos sillä nyt on merkitystä.

Saabismionsairaus- sivuston porukkahan Redlineä testaa parhaillaan.
900i 2.1 16v -93
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

Ebba kirjoitti: Saabnetin foorumeilla pyöri jonkun tehtaalle lähettämän viestin vastaus jossa Saabin edustaja oli sitä mieltä ettei laatikko tarvitse hypoidia.
Ja kirjoitus koski mitä Saabin laatikkoa? Siinä tekstissä ainakin puhuttiin sekaisin 99:stä, 9000:sta ja NG900:sta, en pitäisi kovinkaan luotettavana kannanottona nimenomaan uudempaan 99:n / OG900:n laatikkoon, jota ei mainittu siis ollenkaan.
Mutta koska Saab suosittelee käytettäväksi tavallista moottoriöljyä olisi se aika ristiriitaista jos laatikko todella välttämättä tarvisi hypoidia :?: Tästä voi jo vetää johtopäätöksiä.
Kuten todettu, se on ainakin halpaa ja helposti saatavilla, parempi että siellä on tarpeeksi jotain litkua mikä on sinnepäin, kuin että siellä on liian vähän oikeaa litkua. Myöskin todettiin että moottoriöljy pysyy "hyvänä" pidempään.
Saabismionsairaus- sivuston porukkahan Redlineä testaa parhaillaan.
No testaa ja testaa... Meillä on muutamassa autossa ollut Redlineä käytössä mutta mitään sen kummempia johtopäätöksiä ei ole saatu aikaan. Niinkuin Passi tuossa itsekin kirjoitteli niin hypoidi voi kovemmassa ajossa olla huono.. tosin unohti sanoa että hänen pirssi kiertää motarivauhdeissa 3500+ ;)

Itse olen tuota mp 75W käyttänyt ainoastaan useassa autossa ja vanhojen lirujen tilalle(kin) vaihtaen eikä mitään ongelmia ole sen kanssa koskaan ollut.
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

Komento takaisin. Meidän pojilla on ollut enemmän tai vähemmän käytössä sitä Redline MTL:ää, nyt kysyin että mikä vika on Redline Gear Oil:ssa.

Täältä tarkemmin:
http://www.nic.fi/~marlin/gearoil.htm
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Ebba
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 15:37

Viesti Kirjoittaja Ebba »

Se viesti olikin Townsendimportsin sivuilla eikä saabnetissä:

http://townsendimports.com/Web/transmis ... oxlube.htm

Tuossa todetaan että "since our gearboxes don't use hypoid gears in final drive..."

Minä luen tuon niin että että "meidän vaihdelaatikomme" kattaa kaikki mallit vuodesta 78 eteenpäin.

Minusta tuon lisäksi se että virallisesti joka taholla suosittelevat käyttämään mineraalimoottoriöljyä laatikkoon on aika varma merkki siitä että ei tarvita EP-lisäaineita laatikkoon.

Samahan se olisi jos bensasta suosittelisivat että:

"moottori tarvitsee lyijyllistä 99 - oktaanista kestääkseen mutta suosituksemme polttoaineeksi on lyijytön 95E koska sitä on helposti saatavilla" 8O

Mutta tietoa on monenlaista varsinkin jos netti on lähteenä.

Hondan öljyllä meikän laatikko toimi talven hyvin, paljon notkeammpi kylmänä kuin mineraali 10w30, hieman hikoilee läpi mutta ei ole tarvinnut lisätä.
Kieltämättä silti mietin pitäisikö kesäksi laittaa jotain jäykempää (mineraali 15w40, 20w50??) ihan varmuuden vuoksi ja kokeilemisen halusta.
900i 2.1 16v -93
Vector
"Tuplakaasari"
Viestit: 75
Liittynyt: Ke Heinä 21, 2004 08:10

Viesti Kirjoittaja Vector »

Ainakin meidän vanha og satku meni 340tkm Shellin mineraalipohjainen Helix sekä moottorissa, että vaihdelaatikossa. Eikä noilla kilometerillä ollut vielä mitään vikaa koneessa, eikä laatikossa. Auto meni vaihtoon n. 12v sitten ja on vieläkin liikenteessä. Eli yksi ääni lisää mineraaliöljylle.
Ebba
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 15:37

Viesti Kirjoittaja Ebba »

qaw kirjoitti:Komento takaisin. Meidän pojilla on ollut enemmän tai vähemmän käytössä sitä Redline MTL:ää, nyt kysyin että mikä vika on Redline Gear Oil:ssa.

Täältä tarkemmin:
http://www.nic.fi/~marlin/gearoil.htm

Mahtaako tuossa mitään vikaa olla. Joku voisi kokeilla vuoden ajan ja kertoa miltä vaikutti.

Minähän kokeilin aiemmin ehkä hieman vastaavaanlaista Nesteen Gear-s 75w-90 synteettistä GL-4 lisäaineistettua öljyä.
Vaihtoi kesäolsuhteissa paremmmin kuin perusmineraali mutta huonommin kuin MTF. Vuoti niin pahuksesti siksi vaihdoin pois aika pian.
Viimeksi muokannut Ebba, Ti Maalis 28, 2006 18:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900i 2.1 16v -93
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

qaw kirjoitti:Onko kellään mitään havaintoa onko tuossa kehutussa Hondan MTF:ssä koko hypoidilisäaineistusta?
75W-80 GL-4:hän tuo, joten melko runsaasti..

Sitä tulen kyllä jatkossakin käyttämään, ainakin jos talvella meinaan OG:lla ajella. Oon nyt jo pohtinut/testannut noita vaihtoehtoja sen verran ja todennut tuota hyvin toimivaksi/hinnanarvoiseksi/turvalliseksi.

Ainoa tilanne jolloin miettisin muuta (paksumpaa/lämmönkestävämpää) olisi jos viritettyä satkua lähtisi baanalle kiusaamaan..
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Totalilla on myös 75W-80 GL4 öljy.

Avainasia tässä hommassa on viskositeetin lisäksi GL4-luokitus.

Nuo vaihteistoöljyjen GL-luokitukset eivät ole sama asia kuin moottoriöljyjen API-, ACEA- yms luokitukset, elikkäs GL5 ei ole parempaa kuin GL4 vaan yksinkertaisesti eri paikkaan tarkoitettu öljy.

EDIT: GL5 on ns hypoidiöljy
Viimeksi muokannut Jussi, Ti Maalis 28, 2006 17:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Mitä luulette oisko tuo Hondan MTF vanhemman -93 tonnariaeron laatikollekin hyvä vaihtoehto?
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Vastaa Viestiin