Saab 16v omaturbo (tulpat, turbo vai joku ihan muu ?? )

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Joo muunsit.. tasan 300 hevosta 8)
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

moonlight-tuning kirjoitti:Vedetty viitosella. Joo varusteisiin nähden mustakin kohtuu hyviä lukemia.

Aaa... juu niinpäs olikin. No sitä suuremmalla syyllä, vielä hyvemmältä tuo sitten näyttää. Parempi onkin että tuo huippuvääntö tulee vasta tuolla "myöhässä" -> veto osasto pysyy omassa paikassaan ehyenä pidempään. :wink:

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Kunnioitettavat lukemat kyllä :!:

Silmään vaan pisti häviöt, päälle 40kW
Omassa vedossa viitosella, jossa kyllä oli jotain hämärää kierrosluvun kanssa (190km/h @4250rpm ei kyllä pidä paikkansa), sain häviöiksi 20,5kW ja nelosella 17-18kW.

Minulle tosin Boschin kouluttaja ilmoitti että viitosella ei pitäis mitata, kuulema vääristää tuloksia, mutta en sitten tiedä miten satkun laatikko toimii tässä suhteessa. Mahdollisimman suoralla vaihteella kuulema pitäis vetää...
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Joo, häviöt nelosella 25-30kw korvilla... Joo en tie, meillä käskettiin kokeilla 3-5 vaihteet. Ja niinku laitoin niin ohjainrullat oli kiinni renkaassa koska vikuroi vitosella => nostaa häviöitä.
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Niin, joo, tietty jos vikuroi niin sitten häviöt varmaan nousee...
Kaveri joka penkitti minun auton mainitsi erityisesti että harvinaisen rauhallinen oli rullilla, ei vikuroinut mihinkään. Ohjainrulliinkin oli reilusti matkaa molemmin puolin, eli ei laitettu kiinni renkaisiin ollenkaan, edes viitosella.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Mullakin oli nelosvaihteella kohtuu ok, osu sillontällön rullaan. Vitosella sitte alkoi kertaantumaan se vikurointi että oli pakko pistää renkaaseen kiinni.

Ja toihan on siis ajettu ahdettu moodilla. Ja häviöihin vaikuttaa boschin äijien mukaan lisäksi seuraavat jutut: rengaspaineet ja renkaat, se että ohjainrullat on kiinni renkaissa, se että auto on ollut liinoilla kiinni lattiassa, voimansiirron kunto ja malli, mahdolliset jarrujen "laahaamiset" Ja mulla oli tosiaan joka vedossa samanluokan häviöt.

Oli muuten jätkät oikeesti ihmeissään kun alko pukkaamaan yli 210kw käyriä.. Paras veto olikin sitten jo toi kuvissa näkyvä. yhteensä vedettiin 47 vetoa 8O
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

jaksatko kirjoittaa lyhyen koosteen autoon tehdyistä muutoksista :)
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Eli autoon tehdyt muutokset:

Holset/garrett turbo (proturbon tekemä)
9000 turbon suuttimet, jotenkin laskettu ohmeja pikkusen
bensanpaineen säädin
3" SUORA putki
säädettävä nakutuksen tunnistus (o-renkaat anturin molemmilla puolilla ja pidempi pultti)
intercooleri
ja tietty ahtoputket (nekin ite tehty)

muuten aikalailla vakio

ja ahdot alle 1bar
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

moonlight-tuning kirjoitti:Eli autoon tehdyt muutokset:

Holset/garrett turbo (proturbon tekemä)
Olisko speksejä ahtimesta?
Siipikoot lähinnä kiinnostaa, 50/55?
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Ei ole, se on koneen tietojen mukaan tehty, en kokenu tarpelliseksi kysellä sen enempää. Pieni pakopuoli ja iso kompressoripuoli.
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Hmm, turbotonnarin suuttimet, satutko muistamaan mikä tyyppinumero (3 viimeistä) tai minkä vuotisesta ja minkä kokoisesta koneesta suuttimet on kotoisin, 2,0/2,3 LH vai Trionic5...
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

-88 vuotinen 2,0 16v 9000 turbo epäsymmetrisellä kannella 8O numeroita en muista..
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

ja moottoriakaan ei liene perusrempattu? paljonko ajettu? ja hyvin on kestänyt?
hyvä cooleri on ilmeisesti tärkeä komponentti ahdettua moottoria viritettäessä :)
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

Ei ole moottorille tehty mitään, öljyt on vaihdettu ja kansipahvi muutaman kerran. Auto on ajettu 340tkm :roll:

Luulisin että kestää koska ahdot tulee verraten korkeilla kierroksilla (yli 4500 rpm) ja bensansyöttö on riittävä ja intercooleri on myös riittävä. Pysyy ahtoilma kylmänä niin ei nakuta niin herkästi..
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

moonlight-tuning kirjoitti:Ei ole moottorille tehty mitään, öljyt on vaihdettu ja kansipahvi muutaman kerran. Auto on ajettu 340tkm :roll:
Ja eikös kyseessä ole alunperin vaparin kone? Eli puristuksiakin löytyy, mutta hyvin tuntuu kestävän läjässä ahdettunakin.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin