Refuel

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
NGpower
"Aero"
Viestit: 399
Liittynyt: La Elo 23, 2008 21:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja NGpower »

Joo kyllä nuo suuttimet riittää peruskäytössä, mutta loppuvat kyllä yhtä nopeasti kesken kuin vakiot bensallakin! Bensa lastua ja kertovaa säädintä kehiin jos ei flexitunea raaski hommata..

Ite hommasin pcs:ltä noi molemmat bensalinjan liittimet, vanhat katkaistaan niin että se liittimen vanha nippa jää sen putken sisään ja uudet liittimet liitetään kumisella (etanolia kestävällä) letkulla ja klemmareilla.
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
Boris
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Pe Touko 30, 2008 11:08

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja Boris »

Mä kokeilin punaisilla suuttimilla ja Flexitunella, mutta kevyellä kaasulla ja varsinkin tyhjäkäynnillä tuntui käyvän aivan älyttömän rikkaalla. Roiskeet vaan lensi putkesta. Flexin perusasetuksella kävi minuutin, meinasi sitten tukehtua ja sytytti E-valon. Yritin ajella vartin, mutta tilanne pysyi samanlaisena. Laitoin purkin pois päältä ja nyt pystyy ajelemaan ihan ok, paitsi että ahdoilla tuntuu vähän puutuvan. Kulutus oli seka-ajossa oransseilla suuttimilla ja Flexitunella hiukan yli 12 l/100km. Nyt menee ilman Flexiä samalla matkalla kolmentoista pintaan. Immu on tällä hetkellä säädetty 450 ohmiin, joten voisihan sitä tietenkin koittaa vähän nostella. Saisi ainakin tyhjäkäynnin vähän laihemmalle. Täytyy tutkailla vielä tilannetta kun saan tuon jäännöshappimittarin kytketyksi.
NGpower
"Aero"
Viestit: 399
Liittynyt: La Elo 23, 2008 21:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja NGpower »

Joo se laajakaista on kyllä aika ehdoton näissä omatune vehkeissä..
Onkos sulla sytkää säädetty aikasemmalle? Mulla ainaki huomas eron sen vakio 16 ja 20 välillä
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
Boris
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Pe Touko 30, 2008 11:08

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja Boris »

Ennakko on nyt 20 astetta. Toimii kyllä paremmin kun kuudellatoista. Täytyy tosiaan saada tuo mittari toimimaan. Muuten on nuo seokset vähän arpapeliä kun muuttujia on vanhassa vehkeessä niin paljon.
Soakki
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 18:05

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja Soakki »

Viimeisestä viestistä on vierähtänyt hetki. Onko jengi vielä jatkanut viinalla ajelua? Jakakaa ihmeessä pitempiaikaisia kokemuksia.
Soakki
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 18:05

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja Soakki »

Omaa satkua aloin eilen etanolisoimaan ja huomasin että perusennakko oli bensalle säädetty 5 asteeseen. Olisiko tämä yksi syy miksi auto on vienyt hiukan runsaanlaisesti bensaa?

Noh projekti kuitenkin eilisen osalta päättyi siihen kun olin jo bensatukin ehtinyt irroittaa ja olin alkamassa -431 suuttimia iskemään kiinni, että yhden suuttimen kärkikuppi oli murtunut. Ajattelin samassa vaihtaa koko suutinsarjaan tiivisteet ja kärkikupit kun kuitenkin joutuu varaosan hakemaan.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Se sytkän merkki on siinä muovikopassa oleva viiva. Ei se reikä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Soakki
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 18:05

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja Soakki »

Mertmi kirjoitti:Se sytkän merkki on siinä muovikopassa oleva viiva. Ei se reikä...
Kyllä kyllä. Siitä sen toki katsoinkin.
Soakki
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 18:05

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja Soakki »

Noniin nyt on T16 saabbi etanolisoitu.

Perusennakon sääsin 20 asteeseen kun jäi sinne joku 5l bensaa tankkiin vielä, mutta kun saan seuraavalla kerralla tankin silkkaa E85 täyteen niin laitan pari astetta lisää.

Elikkä ei muita muutoksia kuin punaiset 431 suuttimet ja ennakkoa lisää. Ahdot oli bensalla 0,9 bar mutta pudotin ne nyt alkuun 0,6 bar ettei tule siitä mtn ongelmia. Suuttimiin vaihdoin E85 kestävät tiivisteet, jotka tilasin finjectorista. Yhden kärkikupin vaihdoin myös kun oli huonossa hapessa.

Auto pelaa ihan kuten bensallakin, paitsi alavääntöä tuli mielestäni jonkin verran lisää. Taitaa tuo ennakon säätökin yksinään vaikuttaa siihen aika paljon. 40 km sillä ehdin vasta ajamaan viinat tankissa josta 20km satasen alueella ja loput keskustassa pyöritystä.

Vastoinkäymisiä odotellessa, koputtaa puuta...

Jakakaapas muutkin enemmän viinalla ajelleet kokemuksia!!
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^Mitenkäs kylmäkäynnistykset noin simppeleillä muutoksilla?
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Soakki
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 18:05

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja Soakki »

Ainakin kesällä lähtenee ihan ok. Päivittelen kokemuksia lisää kunhan testailen enemmän.

EDIT: Ainakin tänään aamulla lähti kuin palmun alta :)
Soakki
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 18:05

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja Soakki »

No nyt on 200 km verran kokemuksia.

Lähtee ihan hyvin käymään kylmänä ja lämpöisenä. Sellaisena välilämpöisenä (parkissa 3h) sahauttaa ehkä ~3 s joka nyt ei kauheesti vielä haittaa mitään.

Ahtojakin uskalsin ruuvata vähän lisää ja nyt kun lähtee ykkösellä ja vaihtaa rauhallisesti kakkoselle, pitää kaasua pohjassa niin renkaat ulvaisee kun ahdot nousee sinne ~0.8 bar =). Tätä ei bensalla kyllä tehnyt vaikka ahtojakin oli vähän enemmän jossain vaiheessa :) Tosin bensalla oli joku edellisistä omistajista joko säätänyt sytyn auttamattoman myöhäiselle taikka oli sitten itellään säätynyt.

Ahdot on tuossa säädetty turbosmartin boost teellä. Täytynee korvata kuulajousiventtiilillä kun ahdot piikkaa ja putoaa sitten auttamattoman alas korkeammilla kierroksilla. Toisessa t16 satkussa mulla on toi kuulajousiventtiili ja toimii paljon paremmin.

Ei ole vielä vilauttanut ajossa CE valoa kertaakaan ja pelaa muutenkin ihan täydellisesti. :) Öljyt ja b-suodattimen ajattelin vaihtaa parin tankin jälkeen.
marvi
"Aero"
Viestit: 427
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 12:40
Paikkakunta: LeNpäälä

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja marvi »

Mitä tulppia olet käyttänyt, voisi kirjoituksen perusteella olettaa että on sopivat?
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
Soakki
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 18:05

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja Soakki »

marvi kirjoitti:Mitä tulppia olet käyttänyt, voisi kirjoituksen perusteella olettaa että on sopivat?
Samat kuin bensalla oli. Elikkä NGK BCP7EVX (platinakeskielektrodilla).
Soakki
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 18:05

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja Soakki »

Tulpat oli tämän väriset:

Kuva

Analyysejä otetaan vastaan :) Itse päättelisin että ihan suht ok väriset.
Vastaa Viestiin