Vaihteisto öljy

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Ebba
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 15:37

Viesti Kirjoittaja Ebba »

Tri-Lo kirjoitti:
qaw kirjoitti:Onko kellään mitään havaintoa onko tuossa kehutussa Hondan MTF:ssä koko hypoidilisäaineistusta?
75W-80 GL-4:hän tuo, joten melko runsaasti..
kuvittelin että GL-4 ei sisällä hypoidilisäaineistusta?
Ne hypoidiöljyt mitä olen nähnyt ovat olleet kaikki GL-5 -luokitusta.
900i 2.1 16v -93
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Jussi kirjoitti:Totalilla on myös 75W-80 GL4 öljy.

Avainasia tässä hommassa on viskositeetin lisäksi GL4-luokitus.

Nuo vaihteistoöljyjen GL-luokitukset eivät ole sama asia kuin moottoriöljyjen API-, ACEA- yms luokitukset, elikkäs GL5 ei ole parempaa kuin GL4 vaan yksinkertaisesti eri paikkaan tarkoitettu öljy.

EDIT: GL5 on ns hypoidiöljy
GL-4 on myös "hypoidiöljy".
# API Category GL-4 designates the type of service characteristic of spiral-bevel and hypoid gears in automotive axles operated under moderate speeds and loads. These oils may be used in selected manual transmission and transaxle applications.
# API Category GL-5 designates the type of service characteristic of gears, particularly hypoids in automotive axles under high-speed and/or low-speed, high-torque conditions. Lubricants qualified under U.S. Military specification MIL-L-2105D (formerly MIL-L-2015C), MIL-PRF-2105E and SAE J2360 satisfy the requirements of the API GL-5 service designation.
Ja og-satkun ohjekirjastahan löytyy nimenomaan suositus vaihdelaatikkoon, moottoriöljyn lisäksi siis, "EP vaihteistoöljy SAE 75W API GL-4 tai GL-5".

Totalin öljyn huomasin tuossa joskus jo, yhtä kiinnostava sekin kuin tuo hondan tietysti. Ootko Jussi sitä hankkinut? Löytyykö hyvin, ja mihin hintaan..?
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Tri-Lo kirjoitti:Totalin öljyn huomasin tuossa joskus jo, yhtä kiinnostava sekin kuin tuo hondan tietysti. Ootko Jussi sitä hankkinut? Löytyykö hyvin, ja mihin hintaan..?
Oliskohan ollut jonkun 7.5€/l Motonetissä. Ostin Sitikan ja OG900:n laatikkoja varten sitä, mutta en ole vielä saanut aikaiseksi vaihtaa.

Toi GL4 ja GL5 juttu on muuten kumma. Aina olen ollut siinä uskossa että GL5 on hypoidiöljy ja GL1-4 tavallista, mutta ei se ole ihan niinkään. Toiset valmistajat tosiaan sanovat myös GL4:sta hypoidiöljyksi.

Pitänee joku päivä pöyhiä standardit käsiin ja katsoa mitkä niiden erot on.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Jussi kirjoitti:
Tri-Lo kirjoitti:Totalin öljyn huomasin tuossa joskus jo, yhtä kiinnostava sekin kuin tuo hondan tietysti. Ootko Jussi sitä hankkinut? Löytyykö hyvin, ja mihin hintaan..?
Oliskohan ollut jonkun 7.5€/l Motonetissä. Ostin Sitikan ja OG900:n laatikkoja varten sitä, mutta en ole vielä saanut aikaiseksi vaihtaa.

Toi GL4 ja GL5 juttu on muuten kumma. Aina olen ollut siinä uskossa että GL5 on hypoidiöljy ja GL1-4 tavallista, mutta ei se ole ihan niinkään. Toiset valmistajat tosiaan sanovat myös GL4:sta hypoidiöljyksi.

Pitänee joku päivä pöyhiä standardit käsiin ja katsoa mitkä niiden erot on.
EP-lisäaineistuksen määräkö..? :? Vitonen kehitetty uudempia ja rankemmin kuormittuneita hypoidivaihteita varten? Näin käsittääkseni.

Noniin, hankin siis jatkossakin tuota hondan öljyä rinta-joupilta sitten, 7€:n litrahintaan.. :wink: Muutenhan tuo totalin samanlainen on varmasti aivan yhtä hyvä, jos ei jopa sama litku..? :roll:
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Täällä kun porukka valittelee, että loota vuotaa. Ei tuokaan uudelleen tiivistäminen mikään hirveän paha homma olisi. Ite oon pariin laatikkoon vetässyt ne luukut kiinni tiivisteliiman kera ja rupee pysymään liemet sisällä. Maljojen stefat pystyy kanssa vaihtamaan ihan kotimekaanikko. Heittää samalla uudet laakerit... Yksi perusteellisen paha vuotopaikka syntyy siihen mittatikun juureen. Siellä on melko ohut o-rengas, joka vanhemmiten menee sököksi. Tikkun putki lähtee irti vetäisemällä, kunhan ensin irroittaa pakosarjasta sen yläpään.

Mulla on vain hyvää sanottavaa 75w:stä. Loota toimii erittäin hyvin! Nyt on 900i:n mittarissa muuten jo 395tkm.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Tri-Lo kirjoitti:EP-lisäaineistuksen määräkö..? :? Vitonen kehitetty uudempia ja rankemmin kuormittuneita hypoidivaihteita varten? Näin käsittääkseni.
Juu, se niissä lienee todellisena erona.

Standardit määrittelee yleensä erinäköisten vakiotestien avulla mitattavat raja-arvot tietyille ominaisuuksille. Ei sieltäkään löydy varmaa ja selkeää tietoa siitä että olisiko GL4 parempi kuin GL5 Saabin vaihteistoon.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Ebba
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 15:37

Viesti Kirjoittaja Ebba »

Tuolta lainattua

http://www.neste.fi/FAQ.aspx?path=2589% ... 906%3B4175

"Mikä tarkoittavat vaihteistoöljyn luokitukset API GL-4 ja GL-5?

API luokitus vaihteistoöljyille määrittelee öljyn kulumisenestokykyä. Mitä suurempi numero, sitä tehokkaammat lisäaineet kulumista vastaan.
Korkeimman GL-5 luokan öljyjä käytetään yleensä takavetoisten autojen taka-akselin ns. hypoidivetopyörästöissä, joissa tarvitaan mahdollisimman tehokas lisäaineistus.
GL-4 -luokituksen mukaisia lievemmin lisäaineistettuja öljyjä käytetään yleensä etuvetoisten autojen vaihteistoissa. API luokka on valittava auton valmistajan ohjeiden mukaan.
Liian pienen luokituksen tuotteiden käyttö voi johtaa osien nopeaan kulumiseen ja liian suuren taas käsivalintaisessa vaihteistoissa huonoon synkronointiin."

Monenlaista informaatiota, tuo viimeinen lause ehkä selittää miksi jotkut ovat sitä mieltä ettei GL-5 laatua pitäisi käyttää. Mutta Alfamerin ohjekirja antaa siihen luvan tosiaankin.
Seuraava auto on muuten sitten automaatti.
900i 2.1 16v -93
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Ebba kirjoitti:Mutta Alfamerin ohjekirja antaa siihen luvan tosiaankin.
Kuten myös auton oma ohjekirja.
Ebba kirjoitti:Seuraava auto on muuten sitten automaatti.
:lol: (Itse hankin jo.. :wink: )
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Korjaamokirjakin sallii hypoidit ainaskin noissa 80-luvun alun vehkeissä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Ebba
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 15:37

Viesti Kirjoittaja Ebba »

Saabin virallinen suositus:
Tri-Lo kirjoitti:Ja og-satkun ohjekirjastahan löytyy nimenomaan suositus vaihdelaatikkoon, moottoriöljyn lisäksi siis, "EP vaihteistoöljy SAE 75W API GL-4 tai GL-5".
Ja Nesteen suositus:
Ebba kirjoitti:...API luokka on valittava auton valmistajan ohjeiden mukaan.
Liian pienen luokituksen tuotteiden käyttö voi johtaa osien nopeaan kulumiseen ja liian suuren taas käsivalintaisessa vaihteistoissa huonoon synkronointiin."
Siis...

Jos tarvitaan hypoidi -lisäaineistus niin moottoriöljyä ei pidä käyttää.

Jos ei tarvita hypoidi(tai muitakaan) -lisäaineita niin GL-4/5 luokan öljyä ei pidä käyttää.

Ja suositus on että moottoriöljy ja GL-4/5 käy :?: :roll:

Ja sitten on vielä tuokin http://www.saabcentral.com/forums/showp ... stcount=17
900i 2.1 16v -93
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Olikohan tässä ketjussa alkupuolella, kun mainitsin soittaneeni nesteelle. Vastasivat näin:

-Älä laita hypoidia saab 900 auton vaihdelaatikkoon.

Sitten otin yhteyttä sähköpostitse saabiin.

-ei vastausta

Soitin puhelimella laakkoselle ja puhelimeen saatiin saabmekaanikko:

-Mineraalimoottoriöljyä, jos auto ei ole lukollisella perävälityksellä oleva kilpa-auto.

Tässä vaiheessa vielä itse sekoilin noiden öljyjen kanssa ja laitoin laatikkoon synteettistä Gear S öljyä. Öljy alkoi tihkumaan vissiin vetoakseleiden välistä tai jostakin...

Sitten lisää soittelua ja selvitystä. Autoni entinen omistaja saabin tuotannossa managerismiehenä työskennellyt setä kertoi:

-Perä ei ole hypoidiperä ja liukunopeudet + pintapaineet? (tai jotain sinnepäin. Jussi varmaan tietää, että mitä noi liukunopeudet sun muut noissa välityksissä tarkoittaa) on sitä luokkaa, ettei lisäaineita tarvita, vaan ihan moottoriöljyllä hoituu. Aikoinaan saabissa on ollut vaihteistolle tehonvälitys rattailla, jolloin on tarvittu lisäaineistusta, mutta satkuaikakaudella se on ketjulla ja lisäaineistuksen tarve poistui.

Tää kaveri oli minun autooni vaihtanut saabin vaihteistö-öljyä eli mineraalimoottoriöljyä..

Lopulta laitoin vaihteistoon tuota mineraalimoottoriöljyä. Käytän lohkolämmitintä aamuisin, joten tahmeutta en pääse kokemaan. Joulukuun lopulla oli täällä semmoisia pakkasia, että tuntui tahmealta, kun joutui käynnistämään ilman lämmittämistä.

Jälkikäteen ajattelin asiaa ihan järjellä ja tuli todettua, että mulla on yli kymmenen vuoden aikana ollut paljon satkuja (turboja ja turbottomia), joilla on ajettu paljon, mutta perävälitys on tainnut olla viimeinen asia, joka on kaivannut huoltoa. Joka autossa kaikki muu on koria myöten kerinnyt renaamaan, mutta eipä ole perän kanssa ollut ongelmia, vaikkei joissain laatikoissa ole välillä ollut edes öljyjäkään ja autot oli sitä luokkaa, ettei niihin viitsinyt turhia öljyjä vaihdella..

Josko se nyt tän nykyisen auton vaihdelaatikko kestäisi tuolla mineraalimoottoriöljyllä..
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Mitäs tämä MTF sitten on ? Tietääkö sitä kukaan,käynkö sittenkään ostamassa MTF öljyä.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

900i kirjoitti:Mitäs tämä MTF sitten on ? Tietääkö sitä kukaan,käynkö sittenkään ostamassa MTF öljyä.
Onhan se useaan otteeseen jo mainittu, että Hondan öljy manuaalivaihteistoihin (Manual Transmission Fluid). 75W-80 API GL-4. Hondan vaihtoehtoinen suositus myöskin mineraali-moottoriöljy, lienee siis siitäkin syystä varsin sopivaa tavaraa. Idea tainnut alunperin tulla jenkeistä missä sitä on paljon käytetty/kehuttu juuri og-satkuSaabeissa..
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Pikkasen noista hammaspyöräjutuista:

Hypoidihammaspyöräparissa hampaiden kosketusmekaniikka on erilainen kuin tavallisissa hammaspyöräpareissa. Hypoidiparissa tapahtuu hampaiden kosketuspinnalla liukumista, kosketuspiste hampaan pinnalla siirtyy pyörien pyöriessä kun taas tavallessa evolventtihammastetussa parissa kosketuspiste pysyy teoriassa paikallaan. Tästä johtuu ero niiden vaatimuksissa voiteluaineelle.

Sinänsähän pelkkien hammaspyörien ja laakereiden kannalta voimakkaammin lisäaineistettu hypoidiöljy ei tee mitään hallaa vaihteistolle, mutta synkronirenkaille tilanne ei ole sama (kuten jo mainittu). Synkronirenkaillahan hyvä liukuminen ei ole suotavaa kuin tiettyyn rajaan asti.

Yleensä GL4 on suositus etuvetoisten manuaalivaihteistoihin... siitä ainakin itselleni on jäänyt kuva että se on se "tavallinen" vaihteistoöljy vaikka se standardien mukaan on myös hypoidiöljy. Valmistajien suositukset käyttää GL4:sta tulevat synkronirenkaiden toiminnasta. Sille taas miksi Saab antaa vaihtoehdoksi myös GL5 en keksi syytä... toisaalta voipi olla että myös muiden merkkien kohdalla on vastaavia epäjohdonmukaisuuksia öljysuosituksissa, mutta niihin en vain ole törmännyt.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Otin omasta satkustani nuo Redline MTL 70W-80:t pois kun oli ajettu jo varmasti 40-50tkm. Kakkosen synkka ei aina kerennyt mukaan, kuten ei myöskään kolmosen, tosin vähän parempi oli. Vitonen oli nihkeä menemään päälle. Kylmänä kankea mutta vaihteet löytyi, lämpinä EI ihan huippu-sutjakka. Moottorijarrulla perä ujelsi hitusen. Loota on vaihdettu joskus korjattuun tai sitten sitä on korjattu, ajettu alle 180tkm. Vois olettaa lootan olevan ehkä parempi. Omana aikanani tuolla on käynyt: 10w-30 (huuhtelu), 10w-40 (käyttö), jotain halpaa synteettistä (huuhtelu), Redline MTL (käyttö) ja sitten alla mainitut. Redline ja tuo maatalousöljy "tuntuivat yhtä hyviltä" mutta maatalousöljy vielä "poisti" ongelmia (?).

Redline MTL 70W-80: http://netti.nic.fi/~marlin/mtl.htm

Pois valutettaessa Redlinet oli aika valmiin näköistä kauraa, pronssia ja rautaa seassa (eli lootakin alkaa valmistua...). Ensin kaadoin tallista kerätyn coctailin (10w-30 + 10w-40 mineraalit) jolla huuhtelin lootan. Ajoin päivän ja tuntui vähän parannusta.

Eilen valutin coctailin pois ja 10W-30 GL-4 maatalousöljyä tilalle.
http://www.teboil.fi/Product.asp?path=1 ... ;4393;4394

Nyt loota tuntuu kivalta, vitonen löytyy helposti, tällä säällä vaihteet menee päälle (myös lämpimänä), perä ei ujella ja kakkosen ja kolmosen synkat ehtii mukaan. Katsotaan enempien kilometrien jälkeen miltä sitten oikeasti tuntuu.

Tuo Samin kommentti omasta mielestä tuntui järkeenkäypältä. Eli että eihän noiden perien hammastuksen kanssa ole kyllä ikinä ollut ongelmia, mihin sitä hypoidia olisi siis tarvittu. Vaan lähinnä nuo perän laakerithan siellä taitaa ääntää ja vaihteiden hampaat pitää ääntä sekä synkat oikkuilla ja kulua "huonoista/vääristä" öljyistä johtuen.

Tässä ketjussa on ollut kyllä hyvää juttua. Varmasti jokainen voi jo tämän ketjun perusteella päättää itse mitä sinne laatikkoonsa laittaa. Mutta sitä tosiaan pitää muistuttaa ja suositella että niitä öljyjä kannattaa vaihtaa esim. 30tkm välein tai useamminkin, helppo nakki ja perusöljyt on halpoja.
Vastaa Viestiin