Otin omasta satkustani nuo Redline MTL 70W-80:t pois kun oli ajettu jo varmasti 40-50tkm. Kakkosen synkka ei aina kerennyt mukaan, kuten ei myöskään kolmosen, tosin vähän parempi oli. Vitonen oli nihkeä menemään päälle. Kylmänä kankea mutta vaihteet löytyi, lämpinä EI ihan huippu-sutjakka. Moottorijarrulla perä ujelsi hitusen. Loota on vaihdettu joskus korjattuun tai sitten sitä on korjattu, ajettu alle 180tkm. Vois olettaa lootan olevan ehkä parempi. Omana aikanani tuolla on käynyt: 10w-30 (huuhtelu), 10w-40 (käyttö), jotain halpaa synteettistä (huuhtelu), Redline MTL (käyttö) ja sitten alla mainitut. Redline ja tuo maatalousöljy "tuntuivat yhtä hyviltä" mutta maatalousöljy vielä "poisti" ongelmia (?).
Redline MTL 70W-80:
http://netti.nic.fi/~marlin/mtl.htm
Pois valutettaessa Redlinet oli aika valmiin näköistä kauraa, pronssia ja rautaa seassa (eli lootakin alkaa valmistua...). Ensin kaadoin tallista kerätyn coctailin (10w-30 + 10w-40 mineraalit) jolla huuhtelin lootan. Ajoin päivän ja tuntui vähän parannusta.
Eilen valutin coctailin pois ja 10W-30 GL-4 maatalousöljyä tilalle.
http://www.teboil.fi/Product.asp?path=1 ... ;4393;4394
Nyt loota tuntuu kivalta, vitonen löytyy helposti, tällä säällä vaihteet menee päälle (myös lämpimänä), perä ei ujella ja kakkosen ja kolmosen synkat ehtii mukaan. Katsotaan enempien kilometrien jälkeen miltä sitten oikeasti tuntuu.
Tuo Samin kommentti omasta mielestä tuntui järkeenkäypältä. Eli että eihän noiden perien hammastuksen kanssa ole kyllä ikinä ollut ongelmia, mihin sitä hypoidia olisi siis tarvittu. Vaan lähinnä nuo perän laakerithan siellä taitaa ääntää ja vaihteiden hampaat pitää ääntä sekä synkat oikkuilla ja kulua "huonoista/vääristä" öljyistä johtuen.
Tässä ketjussa on ollut kyllä hyvää juttua. Varmasti jokainen voi jo tämän ketjun perusteella päättää itse mitä sinne laatikkoonsa laittaa. Mutta sitä tosiaan pitää muistuttaa ja suositella että niitä öljyjä kannattaa vaihtaa esim. 30tkm välein tai useamminkin, helppo nakki ja perusöljyt on halpoja.