Vaihteisto öljy

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tri-Lo kirjoitti:
dimebak kirjoitti:Otin tänään Annin käyttöön muutamaksi päiväksi ja siinä laatikko toimii Hypoideilla yhtä hyvin kuin Turbossa moottoriöljyillä.

Edelleen kuiten on vahvistunut päähän se, että Turbossa hypoidit oli jo vaihtoa vaille valmiit ja siksi menivät lämmetessään huonoiksi. Olisko se nyt sitten sen toteamisen paikka, että hypoidit ei sovi turbon askiin.
Onko muuten EP 75W:t vielä suositusvaihtoehtona tuonvuotisen ohjekirjassa :?:
En mene sanomaan mitään. Tarkistan asian, kun kävelen tallin ohi, ts. käyn kattoon käyttöohjekirjasta.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

MTF-II kerrottiin olevan honda öljy. Hollantilaista valmistetta. Hondissa ei kuitenkaan nykyään ole suosituksena moottoriöljy lootassa.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

900i kirjoitti:MTF-II kerrottiin olevan honda öljy. Hollantilaista valmistetta. Hondissa ei kuitenkaan nykyään ole suosituksena moottoriöljy lootassa.
Uudemmissa ei varmasti, kuten ei myöskään Saabeissa. Mutta sehän on eri juttu..
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tuli otettua puheeksi tämä vaihteistoöljyaihe erään Saabin vaihteistoja 30 vuotta korjanneen hepun kanssa, joka sanoi, että VAIN 75W hypoidia satkun laatikkoon. Kertoi avanneensa 400K hypoideilla ajetun laatikon, joka oli aivan kuin uusi sisältä ja öljy kirkasta... Sanoi, että remontoituihin laatikoihin ei anna takuuta muulla öljyllä kuin hypoidilla. Että semmosta...

Eski
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Mulle taas tuolla korjaamotietokannassakin mainittu scanauton entinen vaihteistoekspertti sanoi tismalleen päinvastaista??

Eli 10W30 tai jotain Sae75 mineraalivaihteistoöljyä, mutta nesteen hypoidi on jotain ihan muuta tavaraa ja ihmetteli, että miksi sitä pitäisi sinne laittaa..
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Sami kirjoitti:Mulle taas tuolla korjaamotietokannassakin mainittu scanauton entinen vaihteistoekspertti sanoi tismalleen päinvastaista??

Eli 10W30 tai jotain Sae75 mineraalivaihteistoöljyä, mutta nesteen hypoidi on jotain ihan muuta tavaraa ja ihmetteli, että miksi sitä pitäisi sinne laittaa..
Nää on niin näitä juttuja. Mielipiteet ja kokemukset jokaisella omat. Mä en ole huomannut saabin suosittelemalla tai hypoidin välillä muuta eroa kuin että hypoidi toimii -20 pakkasella paremmin. Heti kun ajaa pitkää matkaa/paljon kaupunkiajoa tuntuu hypoidista katoavan ne hyvät ominaisuudet.

Testailu jatkuu.... 8)
VW transporter 2.5tdi vm.99
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

himmee kirjoitti:
Nää on niin näitä juttuja. Mielipiteet ja kokemukset jokaisella omat.
Näinhän se on. Onneksi nää on vain höpinöitä netissä, eikä painettuna johonkin paperille.. Monessa kohtaa autojutuissa on oppinut, että suosiolla tulee sivuuttaa netistä keskustelufoorumilta tai jostain vapaaehtois-sivustolta löydetty tieto, jos se vähäänkään hämmentää jostain vastuullisesta lähteestä saatua tietoa. Kaikissa netistä löytämistäni jutuista etsin aivan ekana tiedon lähteen ja julkaisijan tiedot. Autohommissa se tarkoittaa sitä, että lähde on joku auto- tai komponentti/öljyvalmistaja. Hyvä suodin, jolla suoraviivaistuu moni asia ja välttyy turhalta ihmettelyltä.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Sami kirjoitti:
himmee kirjoitti:
Nää on niin näitä juttuja. Mielipiteet ja kokemukset jokaisella omat.
Näinhän se on. Onneksi nää on vain höpinöitä netissä, eikä painettuna johonkin paperille.. Monessa kohtaa autojutuissa on oppinut, että suosiolla tulee sivuuttaa netistä keskustelufoorumilta tai jostain vapaaehtois-sivustolta löydetty tieto, jos se vähäänkään hämmentää jostain vastuullisesta lähteestä saatua tietoa. Kaikissa netistä löytämistäni jutuista etsin aivan ekana tiedon lähteen ja julkaisijan tiedot. Autohommissa se tarkoittaa sitä, että lähde on joku auto- tai komponentti/öljyvalmistaja. Hyvä suodin, jolla suoraviivaistuu moni asia ja välttyy turhalta ihmettelyltä.
Noh, ei nyt viitsitä täysin "downgreidata" itseämme ja foorumia kuitenkaan.. :wink:
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Sami kirjoitti:Monessa kohtaa autojutuissa on oppinut, että suosiolla tulee sivuuttaa netistä keskustelufoorumilta tai jostain vapaaehtois-sivustolta löydetty tieto, jos se vähäänkään hämmentää jostain vastuullisesta lähteestä saatua tietoa.
Ei se aina ihan noin suoraviivaista ole, ns vastuullisilla lähteilläkin on omat motiivinsa sanoa mitä sanovat, yleensä ne motiivit ovat kaupalliset... ja kaikkihan me tiedämme myyntimiesten jutut.
Sami kirjoitti:Kaikissa netistä löytämistäni jutuista etsin aivan ekana tiedon lähteen ja julkaisijan tiedot. Autohommissa se tarkoittaa sitä, että lähde on joku auto- tai komponentti/öljyvalmistaja. Hyvä suodin, jolla suoraviivaistuu moni asia ja välttyy turhalta ihmettelyltä.
Näiltä erilaisilta harrastajasivuilta löytyy erittäin paljon erittäin hyvää ja oikeaa tietoa, mutta jonkunlainen suodin tosiaan pitää olla. Tiettyjen asioiden pitää saada hälytyskellot soimaan päässä.

Kriittisyyttä pitää olla♦
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Nyt on ajettu Turbolla toista tuhatta kilometriä 10W-30 mineraaliöljyillä (siis laatikossa) ja olen vetänyt aika raskastakin peräkärryä pari kertaa (4. vaihteella). Olen henk. koht. sitä mieltä, että se sopii paremmin tuon laatikkoon, kun vaihtaa tasaisemmin eikä rysähtele niin kuin hypoideilla. Rivakkaampia "kepityksiäkin" pystyy tekemään.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Jussi kirjoitti:
Sami kirjoitti:Monessa kohtaa autojutuissa on oppinut, että suosiolla tulee sivuuttaa netistä keskustelufoorumilta tai jostain vapaaehtois-sivustolta löydetty tieto, jos se vähäänkään hämmentää jostain vastuullisesta lähteestä saatua tietoa.
Ei se aina ihan noin suoraviivaista ole, ns vastuullisilla lähteilläkin on omat motiivinsa sanoa mitä sanovat, yleensä ne motiivit ovat kaupalliset... ja kaikkihan me tiedämme myyntimiesten jutut.
Sami kirjoitti:Kaikissa netistä löytämistäni jutuista etsin aivan ekana tiedon lähteen ja julkaisijan tiedot. Autohommissa se tarkoittaa sitä, että lähde on joku auto- tai komponentti/öljyvalmistaja. Hyvä suodin, jolla suoraviivaistuu moni asia ja välttyy turhalta ihmettelyltä.
Näiltä erilaisilta harrastajasivuilta löytyy erittäin paljon erittäin hyvää ja oikeaa tietoa, mutta jonkunlainen suodin tosiaan pitää olla. Tiettyjen asioiden pitää saada hälytyskellot soimaan päässä.

Kriittisyyttä pitää olla♦
Joo, näin on. En tarkoittanut mustavalkoiseksi tuota minun lausuntoa ja tämä foorumi on ihan hyvä tietolähde tee se itse mekaanikolle, kuten minulle. Kaupallisten lähteiden tietoja pitää myös tietyllä varauksella tarkastella (esim: että mikä on motiivi yleensäkin julkaisulle), mutta usein teknisissä suosituksissa lähteen ja julkaisijan tiedot antavat käsityksen siitä, että minkälaisen kompetenssin omaava taho on suositukset/ohjeet tehnyt. Monet tekniset asiat on hyvin kompleksisia, joita kuitenkin jonkin tahon on pystyttävä käsittelemään. Jokainen tietysti itse arvelee, että mistä se taho löytyy.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Jussi kirjoitti:Totalilla on myös 75W-80 GL4 öljy.

Avainasia tässä hommassa on viskositeetin lisäksi GL4-luokitus.
Kävin tuossa motonetissa ja kattelin eri vaihtoehtoja mitä tuonne lootaan sitten lykkäis. Yhen Totalin lootaöljyn bongasin mutta siinä ei purkin kyljessä paljoa kirjoiteltu. Mielestäni ei mitään GL-luokista tai oikein muustakaan.

Yritin totalin nettisivuiltakin ettii jotain speksejä mutten löytäny koko tuotetta.
Eli oliskos tää se yks vaihtoehto joka olis GL4:sta?
Kuva

Hintaa oli melkein kympin purkki.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

dimebak kirjoitti:Nyt on ajettu Turbolla toista tuhatta kilometriä 10W-30 mineraaliöljyillä (siis laatikossa) ja olen vetänyt aika raskastakin peräkärryä pari kertaa (4. vaihteella). Olen henk. koht. sitä mieltä, että se sopii paremmin tuon laatikkoon, kun vaihtaa tasaisemmin eikä rysähtele niin kuin hypoideilla. Rivakkaampia "kepityksiäkin" pystyy tekemään.
Sehän sinne kuuluukin!!! :wink:
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Pika
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 21:11
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Pika »

Ugh!

Wanha aihe, mutta pitääpä nostaa uudelleen pinnalle nyt kun itselläkin omakohtainen kokemus hypoidin autuudesta ja ihanuudesta. Se autuus ja ihanuus tuli esille huutavana ja kahisevana laatikon ulosmenevän akselin 5. päätylaakerina joka oli väristä päätellen käynyt "aika" kuumana.

Laatikosta imetyssä "öljyssä" ei kyllä ollut enää mitään muuta ominaisuutta kuin paha haju. Vedeksikin se oli väärän väristä, vaikka muuten tuntui ominaisuuksiltaan samalta. Lillinki on laitettu lootaan n. 1½ vuotta sitten - kai oikean voiteluaineen pitäisi säilyttää tuon aikaa ominaisuutensa semminkin kun ajomäärä ei ole mikään päätähuimaava?!

Nyt on laatikossa uusi laakeri ja 10/40W mineraalit sisässä ja yhdessä illassa vaihteisto virkkui parempaan kuntoon kun se on kertaakaan ollut tähän mennessä. Ykkös- ja kakkospykälästäkin katosi pienoinen kankeus sen siliän tien. Tämän elämyksen jälkeen minulla ei ole kyllä mitään aihetta epäillä asiasta oikeasti tietäviä saati täälläkin linkitettyä Saabin tiedotetta, jossa selvällä lontoonmurteella perustellaan moottoriölpän käyttö laatikossa. Talvikankeutta kai tuohon varmaankin tulee, mutta eiköhän tuon kanssa pysty elämään jos laatikko muuten toimii kuin junan vessa.

Varmaankin hypoidi on ihan hyvää ainetta, mutta vain silloin kun se on sille tarkoitetussa kapineessa.


- Pika

Ps. Vähän menee off topiciksi tällä osiolla, ku kysehän on 2.3 tonnarista, mutta epäilijöille todisteeksi, että ko. päätylaakeri on vaihdettavissa ilman laatikon irroitusta. Ecopoweri kun taituroi moisen ihmeen alta kahteen tuntiin niin että kiesi muuttui surinaboksista taas hiljaiseksi ja ajokuntoiseksi.
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

Niin, tonnariinhan ei edes suositella SAE ep 75w-vaihteistoöljyä...
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Vastaa Viestiin