En mene sanomaan mitään. Tarkistan asian, kun kävelen tallin ohi, ts. käyn kattoon käyttöohjekirjasta.Tri-Lo kirjoitti:Onko muuten EP 75W:t vielä suositusvaihtoehtona tuonvuotisen ohjekirjassadimebak kirjoitti:Otin tänään Annin käyttöön muutamaksi päiväksi ja siinä laatikko toimii Hypoideilla yhtä hyvin kuin Turbossa moottoriöljyillä.
Edelleen kuiten on vahvistunut päähän se, että Turbossa hypoidit oli jo vaihtoa vaille valmiit ja siksi menivät lämmetessään huonoiksi. Olisko se nyt sitten sen toteamisen paikka, että hypoidit ei sovi turbon askiin.
Vaihteisto öljy
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Tuli otettua puheeksi tämä vaihteistoöljyaihe erään Saabin vaihteistoja 30 vuotta korjanneen hepun kanssa, joka sanoi, että VAIN 75W hypoidia satkun laatikkoon. Kertoi avanneensa 400K hypoideilla ajetun laatikon, joka oli aivan kuin uusi sisältä ja öljy kirkasta... Sanoi, että remontoituihin laatikoihin ei anna takuuta muulla öljyllä kuin hypoidilla. Että semmosta...
Eski
Eski
Nää on niin näitä juttuja. Mielipiteet ja kokemukset jokaisella omat. Mä en ole huomannut saabin suosittelemalla tai hypoidin välillä muuta eroa kuin että hypoidi toimii -20 pakkasella paremmin. Heti kun ajaa pitkää matkaa/paljon kaupunkiajoa tuntuu hypoidista katoavan ne hyvät ominaisuudet.Sami kirjoitti:Mulle taas tuolla korjaamotietokannassakin mainittu scanauton entinen vaihteistoekspertti sanoi tismalleen päinvastaista??
Eli 10W30 tai jotain Sae75 mineraalivaihteistoöljyä, mutta nesteen hypoidi on jotain ihan muuta tavaraa ja ihmetteli, että miksi sitä pitäisi sinne laittaa..
Testailu jatkuu....
VW transporter 2.5tdi vm.99
Näinhän se on. Onneksi nää on vain höpinöitä netissä, eikä painettuna johonkin paperille.. Monessa kohtaa autojutuissa on oppinut, että suosiolla tulee sivuuttaa netistä keskustelufoorumilta tai jostain vapaaehtois-sivustolta löydetty tieto, jos se vähäänkään hämmentää jostain vastuullisesta lähteestä saatua tietoa. Kaikissa netistä löytämistäni jutuista etsin aivan ekana tiedon lähteen ja julkaisijan tiedot. Autohommissa se tarkoittaa sitä, että lähde on joku auto- tai komponentti/öljyvalmistaja. Hyvä suodin, jolla suoraviivaistuu moni asia ja välttyy turhalta ihmettelyltä.himmee kirjoitti:
Nää on niin näitä juttuja. Mielipiteet ja kokemukset jokaisella omat.
Noh, ei nyt viitsitä täysin "downgreidata" itseämme ja foorumia kuitenkaan..Sami kirjoitti:Näinhän se on. Onneksi nää on vain höpinöitä netissä, eikä painettuna johonkin paperille.. Monessa kohtaa autojutuissa on oppinut, että suosiolla tulee sivuuttaa netistä keskustelufoorumilta tai jostain vapaaehtois-sivustolta löydetty tieto, jos se vähäänkään hämmentää jostain vastuullisesta lähteestä saatua tietoa. Kaikissa netistä löytämistäni jutuista etsin aivan ekana tiedon lähteen ja julkaisijan tiedot. Autohommissa se tarkoittaa sitä, että lähde on joku auto- tai komponentti/öljyvalmistaja. Hyvä suodin, jolla suoraviivaistuu moni asia ja välttyy turhalta ihmettelyltä.himmee kirjoitti:
Nää on niin näitä juttuja. Mielipiteet ja kokemukset jokaisella omat.
Ei se aina ihan noin suoraviivaista ole, ns vastuullisilla lähteilläkin on omat motiivinsa sanoa mitä sanovat, yleensä ne motiivit ovat kaupalliset... ja kaikkihan me tiedämme myyntimiesten jutut.Sami kirjoitti:Monessa kohtaa autojutuissa on oppinut, että suosiolla tulee sivuuttaa netistä keskustelufoorumilta tai jostain vapaaehtois-sivustolta löydetty tieto, jos se vähäänkään hämmentää jostain vastuullisesta lähteestä saatua tietoa.
Näiltä erilaisilta harrastajasivuilta löytyy erittäin paljon erittäin hyvää ja oikeaa tietoa, mutta jonkunlainen suodin tosiaan pitää olla. Tiettyjen asioiden pitää saada hälytyskellot soimaan päässä.Sami kirjoitti:Kaikissa netistä löytämistäni jutuista etsin aivan ekana tiedon lähteen ja julkaisijan tiedot. Autohommissa se tarkoittaa sitä, että lähde on joku auto- tai komponentti/öljyvalmistaja. Hyvä suodin, jolla suoraviivaistuu moni asia ja välttyy turhalta ihmettelyltä.
Kriittisyyttä pitää olla♦
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Nyt on ajettu Turbolla toista tuhatta kilometriä 10W-30 mineraaliöljyillä (siis laatikossa) ja olen vetänyt aika raskastakin peräkärryä pari kertaa (4. vaihteella). Olen henk. koht. sitä mieltä, että se sopii paremmin tuon laatikkoon, kun vaihtaa tasaisemmin eikä rysähtele niin kuin hypoideilla. Rivakkaampia "kepityksiäkin" pystyy tekemään.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Joo, näin on. En tarkoittanut mustavalkoiseksi tuota minun lausuntoa ja tämä foorumi on ihan hyvä tietolähde tee se itse mekaanikolle, kuten minulle. Kaupallisten lähteiden tietoja pitää myös tietyllä varauksella tarkastella (esim: että mikä on motiivi yleensäkin julkaisulle), mutta usein teknisissä suosituksissa lähteen ja julkaisijan tiedot antavat käsityksen siitä, että minkälaisen kompetenssin omaava taho on suositukset/ohjeet tehnyt. Monet tekniset asiat on hyvin kompleksisia, joita kuitenkin jonkin tahon on pystyttävä käsittelemään. Jokainen tietysti itse arvelee, että mistä se taho löytyy.Jussi kirjoitti:Ei se aina ihan noin suoraviivaista ole, ns vastuullisilla lähteilläkin on omat motiivinsa sanoa mitä sanovat, yleensä ne motiivit ovat kaupalliset... ja kaikkihan me tiedämme myyntimiesten jutut.Sami kirjoitti:Monessa kohtaa autojutuissa on oppinut, että suosiolla tulee sivuuttaa netistä keskustelufoorumilta tai jostain vapaaehtois-sivustolta löydetty tieto, jos se vähäänkään hämmentää jostain vastuullisesta lähteestä saatua tietoa.
Näiltä erilaisilta harrastajasivuilta löytyy erittäin paljon erittäin hyvää ja oikeaa tietoa, mutta jonkunlainen suodin tosiaan pitää olla. Tiettyjen asioiden pitää saada hälytyskellot soimaan päässä.Sami kirjoitti:Kaikissa netistä löytämistäni jutuista etsin aivan ekana tiedon lähteen ja julkaisijan tiedot. Autohommissa se tarkoittaa sitä, että lähde on joku auto- tai komponentti/öljyvalmistaja. Hyvä suodin, jolla suoraviivaistuu moni asia ja välttyy turhalta ihmettelyltä.
Kriittisyyttä pitää olla♦
Kävin tuossa motonetissa ja kattelin eri vaihtoehtoja mitä tuonne lootaan sitten lykkäis. Yhen Totalin lootaöljyn bongasin mutta siinä ei purkin kyljessä paljoa kirjoiteltu. Mielestäni ei mitään GL-luokista tai oikein muustakaan.Jussi kirjoitti:Totalilla on myös 75W-80 GL4 öljy.
Avainasia tässä hommassa on viskositeetin lisäksi GL4-luokitus.
Yritin totalin nettisivuiltakin ettii jotain speksejä mutten löytäny koko tuotetta.
Eli oliskos tää se yks vaihtoehto joka olis GL4:sta?
Hintaa oli melkein kympin purkki.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Sehän sinne kuuluukin!!!dimebak kirjoitti:Nyt on ajettu Turbolla toista tuhatta kilometriä 10W-30 mineraaliöljyillä (siis laatikossa) ja olen vetänyt aika raskastakin peräkärryä pari kertaa (4. vaihteella). Olen henk. koht. sitä mieltä, että se sopii paremmin tuon laatikkoon, kun vaihtaa tasaisemmin eikä rysähtele niin kuin hypoideilla. Rivakkaampia "kepityksiäkin" pystyy tekemään.
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Ugh!
Wanha aihe, mutta pitääpä nostaa uudelleen pinnalle nyt kun itselläkin omakohtainen kokemus hypoidin autuudesta ja ihanuudesta. Se autuus ja ihanuus tuli esille huutavana ja kahisevana laatikon ulosmenevän akselin 5. päätylaakerina joka oli väristä päätellen käynyt "aika" kuumana.
Laatikosta imetyssä "öljyssä" ei kyllä ollut enää mitään muuta ominaisuutta kuin paha haju. Vedeksikin se oli väärän väristä, vaikka muuten tuntui ominaisuuksiltaan samalta. Lillinki on laitettu lootaan n. 1½ vuotta sitten - kai oikean voiteluaineen pitäisi säilyttää tuon aikaa ominaisuutensa semminkin kun ajomäärä ei ole mikään päätähuimaava?!
Nyt on laatikossa uusi laakeri ja 10/40W mineraalit sisässä ja yhdessä illassa vaihteisto virkkui parempaan kuntoon kun se on kertaakaan ollut tähän mennessä. Ykkös- ja kakkospykälästäkin katosi pienoinen kankeus sen siliän tien. Tämän elämyksen jälkeen minulla ei ole kyllä mitään aihetta epäillä asiasta oikeasti tietäviä saati täälläkin linkitettyä Saabin tiedotetta, jossa selvällä lontoonmurteella perustellaan moottoriölpän käyttö laatikossa. Talvikankeutta kai tuohon varmaankin tulee, mutta eiköhän tuon kanssa pysty elämään jos laatikko muuten toimii kuin junan vessa.
Varmaankin hypoidi on ihan hyvää ainetta, mutta vain silloin kun se on sille tarkoitetussa kapineessa.
- Pika
Ps. Vähän menee off topiciksi tällä osiolla, ku kysehän on 2.3 tonnarista, mutta epäilijöille todisteeksi, että ko. päätylaakeri on vaihdettavissa ilman laatikon irroitusta. Ecopoweri kun taituroi moisen ihmeen alta kahteen tuntiin niin että kiesi muuttui surinaboksista taas hiljaiseksi ja ajokuntoiseksi.
Wanha aihe, mutta pitääpä nostaa uudelleen pinnalle nyt kun itselläkin omakohtainen kokemus hypoidin autuudesta ja ihanuudesta. Se autuus ja ihanuus tuli esille huutavana ja kahisevana laatikon ulosmenevän akselin 5. päätylaakerina joka oli väristä päätellen käynyt "aika" kuumana.
Laatikosta imetyssä "öljyssä" ei kyllä ollut enää mitään muuta ominaisuutta kuin paha haju. Vedeksikin se oli väärän väristä, vaikka muuten tuntui ominaisuuksiltaan samalta. Lillinki on laitettu lootaan n. 1½ vuotta sitten - kai oikean voiteluaineen pitäisi säilyttää tuon aikaa ominaisuutensa semminkin kun ajomäärä ei ole mikään päätähuimaava?!
Nyt on laatikossa uusi laakeri ja 10/40W mineraalit sisässä ja yhdessä illassa vaihteisto virkkui parempaan kuntoon kun se on kertaakaan ollut tähän mennessä. Ykkös- ja kakkospykälästäkin katosi pienoinen kankeus sen siliän tien. Tämän elämyksen jälkeen minulla ei ole kyllä mitään aihetta epäillä asiasta oikeasti tietäviä saati täälläkin linkitettyä Saabin tiedotetta, jossa selvällä lontoonmurteella perustellaan moottoriölpän käyttö laatikossa. Talvikankeutta kai tuohon varmaankin tulee, mutta eiköhän tuon kanssa pysty elämään jos laatikko muuten toimii kuin junan vessa.
Varmaankin hypoidi on ihan hyvää ainetta, mutta vain silloin kun se on sille tarkoitetussa kapineessa.
- Pika
Ps. Vähän menee off topiciksi tällä osiolla, ku kysehän on 2.3 tonnarista, mutta epäilijöille todisteeksi, että ko. päätylaakeri on vaihdettavissa ilman laatikon irroitusta. Ecopoweri kun taituroi moisen ihmeen alta kahteen tuntiin niin että kiesi muuttui surinaboksista taas hiljaiseksi ja ajokuntoiseksi.