Se siitä tupliksesta sitten (vesipumppu kettuilee)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Venakoppaan pistäisin sellaisen korkkivalmisteisen tiivisteen, itselläni ei ainakaan vuoda. Enkä kyllä ymmärrä, miksi vesipumpun kanteen massaa pitäisi laittaa.

Itse ostin ison palan tiivistepaperia ja siitä naputtelen tarpeiden mukaan, hyvin on pitänyt.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8264
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

B-koneeseen mielellään se korkkitiiviste ja liimalla kiinni koppaan, ei kanteen. Pitää hyvin niin koska koppa on yleensä "soirossa" (vaatii liimaa että tiivis) ja kansi taas suora (ei vaadi liimaa pitääkseen).
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

lefa42 kirjoitti:Venakoppaan pistäisin sellaisen korkkivalmisteisen tiivisteen, itselläni ei ainakaan vuoda. Enkä kyllä ymmärrä, miksi vesipumpun kanteen massaa pitäisi laittaa.

Itse ostin ison palan tiivistepaperia ja siitä naputtelen tarpeiden mukaan, hyvin on pitänyt.
taidettiin puhua jakokopasta eli tulipellin puolella olevasta jakopään suojakopasta.

siihen minäkin laitoin tiivistemäskiä, kun ei alkup. tiivistettä löytynyt, eikä ollut tiiv.paperia.
samoin vesipumpun kanteen laitoin mäskiä. kaikki muut tiivisteet on oikeita.

niin ja venakoppaan ehdottomasti se korkkitiiviste.. :)
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

dimebak kirjoitti:B-koneeseen mielellään se korkkitiiviste ja liimalla kiinni koppaan, ei kanteen. Pitää hyvin niin koska koppa on yleensä "soirossa" (vaatii liimaa että tiivis) ja kansi taas suora (ei vaadi liimaa pitääkseen).
eikös tossa b-koneen venttiilikopassa ollut vielä niin, ettei saisi kiristää kovin tiukalle että pysyy suorana? ja määräaikaishuollossa aina kiristys, kun korkkitiiviste ohenee ajan myötä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Breadfan86 kirjoitti:Jep, jakopään kopastahan minä puhuin :D Uusi korkkitiiviste kyllä löytyy tuohonm venakoppaan.
Luin väärin, mietiskelin jo, että miten venakopan voi saada tahnalla tiiviiksi, kun on kuitenkin jostain kohtaa kierossa. :lol:
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
matti sallinen
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: Su Elo 15, 2004 18:04
Paikkakunta: Hki/Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja matti sallinen »

osta 2 punoskaapelia, juur niinkuin kirjoitit:

"toinen akulta suoraan runkoon ja toinen kaapeli sitten siitä jatkeena moottoriin"

pääasiahan nyt kuitenkin on, että se maatto toimii, eiks je?

-Matti
saab 99 -83 GL"S"
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

voi siellä hitsailla, kunhan on sammutin vieressä.
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

Breadfan86 kirjoitti:
gls kirjoitti:voi siellä hitsailla, kunhan on sammutin vieressä.
jaa, onko tuo ihan kokemusperäinen havainto 8O
juu on tullu koneuoneessa hitsattua, ja sammuttimen tarvekin tutuksi, kun hitsasin 99:n peräosaa ja takakontti syttyi hieman tuleen bensantäyttöputken kohdalta.. 8O onneksi oli vesisankko..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

järjestys on oikea.

yksinkertaiset ohjeet kannen kiristykseen:

vaihe1:60 Nm
vaihe2 95 Nm

tämän jälkeen käytät koneen VAIN KERRAN normaalilämpöön, annat jäähtyä puoli tuntia, väännät pultteja hieman auki ja vedät pultit 95 Nm..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Vastaa Viestiin