Toivon mukaan isoisäni oli ottanut tämän seikan huomioon Petrolla ajaessaanrr kirjoitti:Petromoottorille olikin pahinta hiljainen köröttely. Petroolilla ajettaessa karstottui helposti, ellei antanu kunnolla kierroksia.
Saab 99 gl petrol pelastettu
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
99 GL Petro -84
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Ootko varma? Mullekki yllytit silloin koeajaessani että "polkasehan" kun sievästi koitin ajellaKovakundi kirjoitti:( itsehän en saabilla kyllä kehtaa revitellä, enkä salli muidenkaan sitä tehdä)
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24797
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
99 mallista näkee onko poljettu puhkukopassa on siivapyörän jälki hih.
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
B-kone piirtää laturin hihnapyöräl merkit 
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Paitsi että vuosimalliin -82 saakka 900:n öljykorkki on kopan kannessa.Uitukki kirjoitti:Satkun H-koneessa ulkoista eroa sen verran että venttiilinkopassa ei ole öljykorkkia.
Mallivuonna -83 korkki poistui ja täyttö siirtyi mittatikun reikään.
Tässä kuvaa mallivuonna 1981

96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Noo, en ehkä silti laskisi sitä "revittelyksi" että (oliko se)kolmosvaihteen ollessa päällä pikkuisen polkaisee, siinähän testataan ns. sitkeyttäUitukki kirjoitti:Ootko varma? Mullekki yllytit silloin koeajaessani että "polkasehan" kun sievästi koitin ajellaKovakundi kirjoitti:( itsehän en saabilla kyllä kehtaa revitellä, enkä salli muidenkaan sitä tehdä)
Pikemminkin täyskiihdytykset paikoiltaa kumi laulaen kierrokset tapissa on sitä kuvailemaani revittelyä
99 GL Petro -84
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
^Näin on. Kunhan vain heitin huulta 
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Taas on tullut vähän puuhasteltua Petron parissa, eli sytytystulpan johdot uusin, sytytysennakko säädetty 20 asteeseen, seoksia olen säätänyt vain "perstuntumalta", kylmäkäynnistyksissä ei ongelmia, eikä väännön puutetta kylmällä koneella enää ole.
Kaikkiaan +2000 kilometriä on tullut Petrolla jo ajeltua, öljyä on "kulunut" jonkin verran, moottoriin lisäsin 0.5L ja vaihdelaatikkoon meni kokonainen litra
Oikeastaan muita ongelmia ei ole, kuin tuo starttimoottori, joka toisinaan saattaa kaupan pihalla pakottaa käyttämään suunnitelma B:tä
Noh, keväämmällä sitten startinvaihto.
Toivon mukaan bensankulutus on näiden säätöjen ansiosta hieman laskenut, meinaa sitä menovettä mennä vielä vähän turhan paljon...

Kaikkiaan +2000 kilometriä on tullut Petrolla jo ajeltua, öljyä on "kulunut" jonkin verran, moottoriin lisäsin 0.5L ja vaihdelaatikkoon meni kokonainen litra
Oikeastaan muita ongelmia ei ole, kuin tuo starttimoottori, joka toisinaan saattaa kaupan pihalla pakottaa käyttämään suunnitelma B:tä
Toivon mukaan bensankulutus on näiden säätöjen ansiosta hieman laskenut, meinaa sitä menovettä mennä vielä vähän turhan paljon...
99 GL Petro -84
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Hyvin on Petro näemmä kotiutunut, merkannut ajan saatossa selvästi oman paikkansa, johon muilla kehonsiirto välineillä ei ole asiaa
http://www.aijaa.com/jJhc64
Alkaa jo 3000 kilometriä olla täynnä yhteisiä kilometrejä Petron kanssa
Uusia vikoja ei ole nyt ilmennyt lainkaan, mitä nyt vetonivelet kovemmilla pakkasilla vähän nitisevät, starttikin on pelittänyt hyvin eikä käyntiongelmia ole esiintynyt.
Takajarrut vain meinaavat hieman vinkua välillä, eivät pahemmin tuntuneet hiertävän, kun käytin peräpäätä tunkilla ilmassa ja pyöritin renkaita, keväällä aijon huoltaa jarrut viimeisen päälle kuntoon ja vaihtaa tarvittavat tiivisteet
Ja lopuksi, pikkuisen meinaa vaivata nuo kylmästarttaukset, aina pidän autoa roikassa vähintään kaksi tuntia ennen käynnistystä, mutta jos on pari tuntia ehtinyt kulua aikaa viime ajosta, kuuluu kylmästä koneesta käynnistymisen jälkeen noin sekunnin ajan "koliseva" ääni, jonka ajan öljypainevalo on syttyneenä
Kuulostaako huolestuttavalta, vai stressaanko turhaan?
Tuossa pikkuinen pätkä kylmäkäynnistyksestä 0 asteen kelissä ilman roikan lämmitystä(sry)
http://www.aijaa.com/QA02bI
Alkaa jo 3000 kilometriä olla täynnä yhteisiä kilometrejä Petron kanssa
Uusia vikoja ei ole nyt ilmennyt lainkaan, mitä nyt vetonivelet kovemmilla pakkasilla vähän nitisevät, starttikin on pelittänyt hyvin eikä käyntiongelmia ole esiintynyt.
Takajarrut vain meinaavat hieman vinkua välillä, eivät pahemmin tuntuneet hiertävän, kun käytin peräpäätä tunkilla ilmassa ja pyöritin renkaita, keväällä aijon huoltaa jarrut viimeisen päälle kuntoon ja vaihtaa tarvittavat tiivisteet
Ja lopuksi, pikkuisen meinaa vaivata nuo kylmästarttaukset, aina pidän autoa roikassa vähintään kaksi tuntia ennen käynnistystä, mutta jos on pari tuntia ehtinyt kulua aikaa viime ajosta, kuuluu kylmästä koneesta käynnistymisen jälkeen noin sekunnin ajan "koliseva" ääni, jonka ajan öljypainevalo on syttyneenä
Kuulostaako huolestuttavalta, vai stressaanko turhaan?
Tuossa pikkuinen pätkä kylmäkäynnistyksestä 0 asteen kelissä ilman roikan lämmitystä(sry)
http://www.aijaa.com/QA02bI
99 GL Petro -84
-
kärkkäinen
- "Hirsch"
- Viestit: 709
- Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Tuskin mitään älyttömän vaarallista, öljy ei vaan vielä kierrä joten esim venttiilikoneisto pitää ääntä. Itselläkin hieman tekee samaa joskus kylmänä, tosin tuo öljynpainevalo ei pala ja ääni monta kertaa hillitympi. Varmasti olet kattonut öljyjen tilanteen? Voiskohan öljypumppu olla korjauksen tarpeessa?
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Öljypinta on ok eikä öljypainevalo pala lämpimällä koneella, saman tien sammuu käynnistymisen yhteydessä. Varmaan nuo 10w40 öljyt on liian jähmeät talvikäyttöön?
99 GL Petro -84
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Ite sanoisin, että 10W40 pakkasraja on -20. Menee jo melko jäykäksi. Olen tosin käynnistänyt 99 turbon ilman esilämmitystä -29 pakkasesta ja öljyinä oli moottorin sisäänajoa varten 10W30. Sillä tempulla halkaisin öljynjäähdyttimen...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
Henkka poika
- "Viggen"
- Viestit: 597
- Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Tommosta lientä itse käytän tonnarissa. http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/590015/0 Voi olla ettei pysy koneen sisällä, jos on niitä vuotoja.Mertmi kirjoitti:Ite sanoisin, että 10W40 pakkasraja on -20. Menee jo melko jäykäksi. Olen tosin käynnistänyt 99 turbon ilman esilämmitystä -29 pakkasesta ja öljyinä oli moottorin sisäänajoa varten 10W30. Sillä tempulla halkaisin öljynjäähdyttimen...
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Taidanpa vaihtaa nuo nykyiset öljyt 10w30:siin ja kokeilla, jos noilla vähän löysemmillä öljyillä ei noin pahasti ääntäisi, moottorivuotoja ei kyllä pahemmin ole, ei ole paljoa tarvinnut lisäillä.
Vaihdelaatikko sen sijaan "hieman" tiputtelee nesteitään

Vaihdelaatikko sen sijaan "hieman" tiputtelee nesteitään
99 GL Petro -84