Saab 99 gl petrol pelastettu

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

rr kirjoitti:Petromoottorille olikin pahinta hiljainen köröttely. Petroolilla ajettaessa karstottui helposti, ellei antanu kunnolla kierroksia.
Toivon mukaan isoisäni oli ottanut tämän seikan huomioon Petrolla ajaessaan :)
99 GL Petro -84
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Kovakundi kirjoitti:( itsehän en saabilla kyllä kehtaa revitellä, enkä salli muidenkaan sitä tehdä :) )
Ootko varma? Mullekki yllytit silloin koeajaessani että "polkasehan" kun sievästi koitin ajella :lol:
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24615
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

99 mallista näkee onko poljettu puhkukopassa on siivapyörän jälki hih.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

B-kone piirtää laturin hihnapyöräl merkit ;-)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 743
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Uitukki kirjoitti:Satkun H-koneessa ulkoista eroa sen verran että venttiilinkopassa ei ole öljykorkkia.
Paitsi että vuosimalliin -82 saakka 900:n öljykorkki on kopan kannessa. :wink:
Mallivuonna -83 korkki poistui ja täyttö siirtyi mittatikun reikään.
Tässä kuvaa mallivuonna 1981
Kuva
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

Uitukki kirjoitti:
Kovakundi kirjoitti:( itsehän en saabilla kyllä kehtaa revitellä, enkä salli muidenkaan sitä tehdä :) )
Ootko varma? Mullekki yllytit silloin koeajaessani että "polkasehan" kun sievästi koitin ajella :lol:
Noo, en ehkä silti laskisi sitä "revittelyksi" että (oliko se)kolmosvaihteen ollessa päällä pikkuisen polkaisee, siinähän testataan ns. sitkeyttä :)
Pikemminkin täyskiihdytykset paikoiltaa kumi laulaen kierrokset tapissa on sitä kuvailemaani revittelyä :lol:
99 GL Petro -84
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

^Näin on. Kunhan vain heitin huulta :mrgreen:
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

Ripaus huumoria on aina paikallaan :)
99 GL Petro -84
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

Taas on tullut vähän puuhasteltua Petron parissa, eli sytytystulpan johdot uusin, sytytysennakko säädetty 20 asteeseen, seoksia olen säätänyt vain "perstuntumalta", kylmäkäynnistyksissä ei ongelmia, eikä väännön puutetta kylmällä koneella enää ole.
Kaikkiaan +2000 kilometriä on tullut Petrolla jo ajeltua, öljyä on "kulunut" jonkin verran, moottoriin lisäsin 0.5L ja vaihdelaatikkoon meni kokonainen litra 8O
Oikeastaan muita ongelmia ei ole, kuin tuo starttimoottori, joka toisinaan saattaa kaupan pihalla pakottaa käyttämään suunnitelma B:tä :D Noh, keväämmällä sitten startinvaihto.
Toivon mukaan bensankulutus on näiden säätöjen ansiosta hieman laskenut, meinaa sitä menovettä mennä vielä vähän turhan paljon... :mrgreen:
:saab:
99 GL Petro -84
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

Hyvin on Petro näemmä kotiutunut, merkannut ajan saatossa selvästi oman paikkansa, johon muilla kehonsiirto välineillä ei ole asiaa :mrgreen: http://www.aijaa.com/jJhc64
Alkaa jo 3000 kilometriä olla täynnä yhteisiä kilometrejä Petron kanssa :D
Uusia vikoja ei ole nyt ilmennyt lainkaan, mitä nyt vetonivelet kovemmilla pakkasilla vähän nitisevät, starttikin on pelittänyt hyvin eikä käyntiongelmia ole esiintynyt.
Takajarrut vain meinaavat hieman vinkua välillä, eivät pahemmin tuntuneet hiertävän, kun käytin peräpäätä tunkilla ilmassa ja pyöritin renkaita, keväällä aijon huoltaa jarrut viimeisen päälle kuntoon ja vaihtaa tarvittavat tiivisteet :)

Ja lopuksi, pikkuisen meinaa vaivata nuo kylmästarttaukset, aina pidän autoa roikassa vähintään kaksi tuntia ennen käynnistystä, mutta jos on pari tuntia ehtinyt kulua aikaa viime ajosta, kuuluu kylmästä koneesta käynnistymisen jälkeen noin sekunnin ajan "koliseva" ääni, jonka ajan öljypainevalo on syttyneenä :roll:
Kuulostaako huolestuttavalta, vai stressaanko turhaan?
Tuossa pikkuinen pätkä kylmäkäynnistyksestä 0 asteen kelissä ilman roikan lämmitystä(sry)
http://www.aijaa.com/QA02bI
99 GL Petro -84
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 709
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Tuskin mitään älyttömän vaarallista, öljy ei vaan vielä kierrä joten esim venttiilikoneisto pitää ääntä. Itselläkin hieman tekee samaa joskus kylmänä, tosin tuo öljynpainevalo ei pala ja ääni monta kertaa hillitympi. Varmasti olet kattonut öljyjen tilanteen? Voiskohan öljypumppu olla korjauksen tarpeessa?
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

Öljypinta on ok eikä öljypainevalo pala lämpimällä koneella, saman tien sammuu käynnistymisen yhteydessä. Varmaan nuo 10w40 öljyt on liian jähmeät talvikäyttöön?
99 GL Petro -84
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ite sanoisin, että 10W40 pakkasraja on -20. Menee jo melko jäykäksi. Olen tosin käynnistänyt 99 turbon ilman esilämmitystä -29 pakkasesta ja öljyinä oli moottorin sisäänajoa varten 10W30. Sillä tempulla halkaisin öljynjäähdyttimen...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Henkka poika
"Viggen"
Viestit: 597
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Henkka poika »

Mertmi kirjoitti:Ite sanoisin, että 10W40 pakkasraja on -20. Menee jo melko jäykäksi. Olen tosin käynnistänyt 99 turbon ilman esilämmitystä -29 pakkasesta ja öljyinä oli moottorin sisäänajoa varten 10W30. Sillä tempulla halkaisin öljynjäähdyttimen...
Tommosta lientä itse käytän tonnarissa. http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/590015/0 Voi olla ettei pysy koneen sisällä, jos on niitä vuotoja.
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

Taidanpa vaihtaa nuo nykyiset öljyt 10w30:siin ja kokeilla, jos noilla vähän löysemmillä öljyillä ei noin pahasti ääntäisi, moottorivuotoja ei kyllä pahemmin ole, ei ole paljoa tarvinnut lisäillä.
Vaihdelaatikko sen sijaan "hieman" tiputtelee nesteitään :)
:saab:
99 GL Petro -84
Vastaa Viestiin