Se siitä tupliksesta sitten (vesipumppu kettuilee)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7685
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mites kun H-koneissa ei suositella enää tuota löysäämistä välissä niin päteekö toi kiristysohje kumminkin B-koneeseen?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8264
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

H-konetta ei tarvi "välilämmittää" ja jälkikiristää.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

Breadfan86 kirjoitti:
gls kirjoitti:järjestys on oikea.

yksinkertaiset ohjeet kannen kiristykseen:

vaihe1:60 Nm
vaihe2 95 Nm

tämän jälkeen käytät koneen VAIN KERRAN normaalilämpöön, annat jäähtyä puoli tuntia, väännät pultteja hieman auki ja vedät pultit 95 Nm..
Jälkikiristystäkö ei tarvita parin tuhannen jälkeen?
kun auto on kasassa niin ensimmäisen kerran kun lämmöt käyvät normaalissa niin jälkikiristetään.

voihan tuon tietysti kiristää vielä 2000 kilometrin jälkeenkin jos välttämättä haluaa, mutta mikään pakko ei ole.. :)
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

jep. juuri noin! kyllä se noilla jo kiinni pysyy.. :D
jos putoaa tielle niin sitte kireämmälle.. :lol:
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

harmillista lukea vastoinkäymisistä, ihan kun sulla ei olisi riittävästi niitä ollut. mutta esimerkillistä sisuakin näyttää löytyvän, pidän peukkuja :)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

dimebak kirjoitti:H-konetta ei tarvi "välilämmittää" ja jälkikiristää.
noh.noh.

kyllä se vaan ihan huomioi merkillä varustettuna sielä kiristys ohjeissa on, että kiristetään momenttiin (muista enää mikä se oli)...
ja käytetään normilämpöön, annetaan jäähtyä, ja sitten se 90 astetta...
onko tähän joku muukin ohje...

se käyntilämpöiseksi ei tarkoita koskaan 1000 kilometriä eikä edes sataa kilometriä... se kiristys on sillon jo varsin myöhäistä tehdä, jos tiiviste jo vuotaa...
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

gls kirjoitti:miksi nokka-akseli ei pääsisi pyörimään normaalisti??

ennemmin uskoisin kivien hinaamisen maasta ylös vaikuttaneen kiilan kohtaloon.. :lol:
Isäukko kertoi, että ne oli aikanaan onnistuneen asentamaan nokka-aselipukit b-koneeseen väärin ja kone pysähtyi, kun nokka leikkas kiinni! Onneksi saivat hiottua leikkautumajäljet pois ja systeemin vielä läjään kotikonstein... 8O
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Johnny V4
"Viggen"
Viestit: 623
Liittynyt: To Loka 30, 2003 21:32
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Johnny V4 »

Mertmi kirjoitti:Isäukko kertoi, että ne oli aikanaan onnistuneen asentamaan nokka-aselipukit b-koneeseen väärin ja kone pysähtyi, kun nokka leikkas kiinni! Onneksi saivat hiottua leikkautumajäljet pois ja systeemin vielä läjään kotikonstein... 8O
Olen myös kuulut Isäni kertomana samanlaisen tarinan. Joku tuttu oli laittanut pukit väärinpäin, jolloin öljyreiät oli mennyt umpeen ja ihmetellyt kovaa nakutusta. No tässä tapauksessa oli selvitty ihan pelkällä pukin kääntämisellä.
#2277
Vastaa Viestiin