Saab 99 gl petrol pelastettu

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Vaihto 10W40 :arrow: 10W30 -öljyyn ei todennäköisesti vaikuta mitään mihinkään.

Viskositeetissa on tuo matalampi ensimmäinen numero sitä kylmäpäätä. 10 -alkuinen on merkittävästi jäykempää kamaa pakkasella, kuin 5 -alkuinen. Jälkimmäisen numeron merkitys ei ole niin olennainen. Vanhempaan vakioon ja virittämättömään kalustoon se on melkolailla sama, onko kuumapään viskositeetti 30, 40 vai 50. 30 on luiruinta kuumana ja 50 jäykintä. Aika tyypillistä öljyä ympärivuotiseen käyttöön olisi tuo 5W40 ja hintakin on yleensä kohtuullinen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

Jaa se menikin nuin päin :mrgreen:
Onneksi sen verta ollu laiskalla päällä, etten vielä kerennyt hankkia uusia öljyjä, kiitos tästä infosta Mertmi!
99 GL Petro -84
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

Nyt viikon verran aikaa kun vaihdoin öljyt 5w30 ja samalla uusin öljysuodattimen, saa nähä, kuin pitkään pysyvät koneen sisällä, huikeasti juoksevampaa entä edelliset 10w40.
Ei enään kylmäkäynnistyksessä niin pahasti "ronklota", en ole vielä sen pahemmin tutkinut mistä ääni tarkalleen tulee, jotenkin epäilisin venttiilikoneistoa... onneksi kovimmat pakkaset alkavat jo hellittää ja kevät pikkuhiljaa saapua :)
Kattoverhoilu meinaa vähän nurkista roikkua... Mitenkäs on, pystyisikö tuota leviämistä millään tavalla tässä vaiheessa estämään, vai onko peli jo menetetty, tyydyttävä kohtaloon ja seurata voimattomana vierestä kun kangas pikkuhiljaa alkaa roikkumaan leviämmältä alueelta?

Pari kuvaa nykytilanteesta, ei näytä vielä kovin pahalta:
Kuva

Kuva
99 GL Petro -84
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 708
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Itse olen todennut että alas tulee kun on tullakseen. Joskus vaan kerralla se kuntoon. Omaan autoon vaihdoin kesällä roikkumattoman sisäkaton ja johan se jo on alkanu lepattaa kulmista. :roll:
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

Eli jossakin vaiheessa tuon kankaan uusiminen edessä... :(
Jos siihen näin ensihätään ampua parskauttaisi pari niittiä kiinni jotta hieman hidastuisi tuo tahti.
99 GL Petro -84
Henkka poika
"Viggen"
Viestit: 597
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Henkka poika »

Kovakundi kirjoitti:Eli jossakin vaiheessa tuon kankaan uusiminen edessä... :(
Jos siihen näin ensihätään ampua parskauttaisi pari niittiä kiinni jotta hieman hidastuisi tuo tahti.
Toinen vaihtoehto on pieninuppisia verhoilunuppineuloja käyttäen tökkiä sisäkattoon kiinni. Välissä oleva ohut superloni kuivaa ja murenee irti muotopalasta.

Täällä forumilla on linkkejä sisäkaton uusintaan. Kangas taitaa maksaa n.100e + kontakstiliimat 2-30e.
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ja minä verhoilin samalla tavalla oireilleen Oldsmobilen sisäkaton ihan verhoomossa, maksoi 150 euroa. Sisäkaton irroitin ja kiinnitin itse.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja rr »

Kovakundi kirjoitti:Nyt viikon verran aikaa kun vaihdoin öljyt 5w30 ja samalla uusin öljysuodattimen, saa nähä, kuin pitkään pysyvät koneen sisällä, huikeasti juoksevampaa entä edelliset 10w40.
Ei enään kylmäkäynnistyksessä niin pahasti "ronklota", en ole vielä sen pahemmin tutkinut mistä ääni tarkalleen tulee, jotenkin epäilisin venttiilikoneistoa... onneksi kovimmat pakkaset alkavat jo hellittää ja kevät pikkuhiljaa saapua :)
Tuossa kylmäkäynnistyksessä ongelma on se, että ryyppy täysin auki vedettynä nostaa kierrokset liian korkealle aluksi. Öljy ei vielä kierrä kunnolla koneen lähtiessä käyntiin ja siitä romina. Kannattaa kokeilla sitä, kun auto alkaa käynnistyä, että tökkää ryypyn puoleenväliin ennen kuin kone ehtii kierroksille. Ryyppyhän pitäisi heti startin jälkeen pudottaa puoleen ja mahdollisimman pian kokonaan pois päältä.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

Itse olen aina ryyppy täysillä antanut käydä sen ajan ku on jäät raaputtanut ikkunoista ja sen jälkeen tökännyt vipua n. 2 cm kiinni, jonka jälkeen vasta liikkeelle, mutta täytyypä kokeilla tuota rr:n vinkkiä :)
Samalla jos säätäisi sitä "rikastimen tyhjäkäynnin" säätöruuvia pienemmälle, jotta kierrokset vähän laskisivat nykyisestään ryyppyn olessa täysillä.
Paha vaan arvioida kierroksien korkeutta kun puuttuu se kierroslukumittari...
99 GL Petro -84
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mitä käsiryypyllisellä 99:llä tuli ajettua taannoin, niin oma tekniikka oli vetää ryyppyä pikkuhiljaa lisää starttauksen aikana ja kun jysähtää tulille, niin siitä sitte heti vähentämään siihen missä käy tasaiseen hiukan kovempaa kuin tyhjäkäynti. Ainakin tuplakaasareilla sai kasteltua koneen, jos veti ryypyn täysille vähänkin leudommalla kelillä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

Tuolla tekniikalla, että vetää ryyppyä starttauksen aikana pikkuhiljaa enemmän päälle sain aikaan useamman sekunnin kestoisen starttihetken, eli ei tämän auton säätöihin sovellu kovin hyvin tuo tekniikka :mrgreen: En tänä talvena ole vielä kertaakaan onnistunut tulppia kastelemaan, ja 99.9% todennäköisyydellä lähtenyt aina ensyrittämällä Petro käyntiin, joten kaasuttimen säädöt yms. ovat varmaan kunnossa.
Jospa tuo kolina ei enteilisi mitään vakavaa...
Seuraavaksi täytyy alkaa paikantamaan autosta vuoto(ja), nimittäin nyt ilmojen lämmettyä tuli autoa sisältä putsatessa kurkattua kuskinpuoleisen takapenkkiläisen jalkatilojen kumimaton alle ja...vettähän siellä oli! Taas meinaa vaivata tuo lattioiden tulviminen, kumimatto lensi samantien takajalkatilasta pois ja nyt täytyy alkaa paikantamaan tuon vuodon alkuperä, tuulilasin ympäriltä tiivistin sen kumikehyksen syksyllä, joten se ei ainakaan voi olla syypää vuotoon.
99 GL Petro -84
Henkka poika
"Viggen"
Viestit: 597
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Henkka poika »

Kovakundi kirjoitti:Seuraavaksi täytyy alkaa paikantamaan autosta vuoto(ja), nimittäin nyt ilmojen lämmettyä tuli autoa sisältä putsatessa kurkattua kuskinpuoleisen takapenkkiläisen jalkatilojen kumimaton alle ja...vettähän siellä oli! Taas meinaa vaivata tuo lattioiden tulviminen, kumimatto lensi samantien takajalkatilasta pois ja nyt täytyy alkaa paikantamaan tuon vuodon alkuperä, tuulilasin ympäriltä tiivistin sen kumikehyksen syksyllä, joten se ei ainakaan voi olla syypää vuotoon.
Katoppa ettei pääse vesi sisään lämppärin kautta. Aikanaan 900:ssa oli vesireikä tukossa lämppärin ilmanottokaukalossa.
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

Kirjoitukset viimeinkin ohi, eli nyt koko kevät aikaa rassailla Saabia kivasti :)
Pientä fiilistelyä tästä nyt ensihätään:
Kuva

Sitten itse asiaan, sisustuksessa olisi pientä laittamista, kuten oviverhoilussa ikävä repeämä joka pitäisi saada aisoihin:
Kuva
Kojelaudan ulkonäköönkin ajattelin hiukka panostaa, mitenkäs noiden "tarralistojen" kanssa kannattaa tehdä? Ei varmaan uuttakaan tarraa enään mistään saa, joten kai tuohon pitää sitten ihka aitoa puuta kyhätä :)
Kuva
Sitten olisi tuo pieni ruostevaurio helmakotelossa takana, mistä katsastus-setä jo mainitsi silloin syksyllä, nyt vasta tutkin sen hieman tarkemmin:
Kuva
Kesämmällä sitten mahdollisesti vielä venttiilien tarkistusta, jarrujen huoltoa ja kytkimen täydellinen remontti...
Muuten auto on ihan hyvässä kunnossa jos ei oteta huomioon pientä öljyvuotoa ja lattiatilojen tulvimista 8)

:saab:
99 GL Petro -84
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 708
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Komea on! :) Itselläkin saab ollut vähemmällä huomiolla kirjoitusten takia, mutta maanantaina loppuu sitten meikäläiselläkin. Öljynvaihtoa, tulppia suodatinta, pesua, siivousta ja pikku ruostekorjailua kaipaa.

Tuosta tarralistasta, niin biltemassa ainakin joskus myytiin tota "puuviilua", ja näytti hyvin lähelle samalta. 99 Saabeissahan tuon kuuluukin olla rypyssä. :wink: Vaikka eise kyllä omaankaan silmään hyvältä näytä.
Henkka poika
"Viggen"
Viestit: 597
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Henkka poika »

kärkkäinen kirjoitti:Komea on! :) Itselläkin saab ollut vähemmällä huomiolla kirjoitusten takia, mutta maanantaina loppuu sitten meikäläiselläkin. Öljynvaihtoa, tulppia suodatinta, pesua, siivousta ja pikku ruostekorjailua kaipaa.

Tuosta tarralistasta, niin biltemassa ainakin joskus myytiin tota "puuviilua", ja näytti hyvin lähelle samalta. 99 Saabeissahan tuon kuuluukin olla rypyssä. :wink: Vaikka eise kyllä omaankaan silmään hyvältä näytä.
Tuo viilu voisi oieta varovsti kuumailmapuhaltimella lämmittämällä ja lämmintä kalvoa lastalla silittämällä. Samoin puskurit ja listat saa kiiltämään samalla värkillä. Varovainen pitää olla, ettei pala.

Tuosta on puhalleltu listat ja puskurit. Ensin on puhdistettu pahimmat mustat vahat pois.
http://www.facebook.com/photo.php?fbid= ... =3&theater
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
Vastaa Viestiin