Saab 99 gl petrol pelastettu
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
En oikein usko, että kuplat asettuisivat lämmittämällä, osa ongelmaa on että tarran reunat ovat yleensä siirtyneet keskemmälle panelia, nekin pitäisi saada siirtymään takaisin.
Ei kaikkien 99:n kojetaulut kupli, vasta 80-luvulla tehtyjen...
Askartelu- tai kirjakaupasta saa DC-Fix-kontaktimuovia useallakin kuosilla, tosin ihan tasan alkuperäisenlaista puujäljitelmää ei ole ollut valikoimissa.
Uusilla tarroilla kojetaulu on taas hetken siisti. Aito puuviilu on toki pitkäikäisempi, jos saa siististi tehtyä. Eikös täällä foorumilla pyörinytkin yksi ruisku-90, jossa oli viilut?
Aiempaa juttua kojetaulun tuunauksesta:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 08#p307408
Ei kaikkien 99:n kojetaulut kupli, vasta 80-luvulla tehtyjen...
Askartelu- tai kirjakaupasta saa DC-Fix-kontaktimuovia useallakin kuosilla, tosin ihan tasan alkuperäisenlaista puujäljitelmää ei ole ollut valikoimissa.
Uusilla tarroilla kojetaulu on taas hetken siisti. Aito puuviilu on toki pitkäikäisempi, jos saa siististi tehtyä. Eikös täällä foorumilla pyörinytkin yksi ruisku-90, jossa oli viilut?
Aiempaa juttua kojetaulun tuunauksesta:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 08#p307408
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Pientä hifistelyähän tämä on noiden puuviilujen osalta, muttako sen verta aina pistää silmään nuo kuprut että jotain täytyy tehdä
Kunhan oulussa tulee pyörähdettyä niin pitääpä käydä tarkistamassa, josko tuota tarralistaa olisi vielä Biltemassa eli jossakin.
Aikaa kyllä riittää, niin ja valojen pyyhkijämekansmikin tarkoitus laittaa toimintaan, moottori siihen on olemassa eli asennusta vailla
Kyllähän tästä räyhäkkä kesäkiesi vielä tulee
Kunhan oulussa tulee pyörähdettyä niin pitääpä käydä tarkistamassa, josko tuota tarralistaa olisi vielä Biltemassa eli jossakin.
Aikaa kyllä riittää, niin ja valojen pyyhkijämekansmikin tarkoitus laittaa toimintaan, moottori siihen on olemassa eli asennusta vailla
Kyllähän tästä räyhäkkä kesäkiesi vielä tulee
99 GL Petro -84
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Aikoinaan mullakin alkoi ysiysissä kupruilla tuo kojelaudan tarralista. Ostin kontaktimuovia Akateemisesta kirjakaupasta, löytyi aivan samanlaista, leikkelin siitä alkuperäisen mallin mukaan ja hyvä tuli, oli kuin alkuperäinen.Kovakundi kirjoitti:Kirjoitukset viimeinkin ohi, eli nyt koko kevät aikaa rassailla Saabia kivasti
Pientä fiilistelyä tästä nyt ensihätään:
Sitten itse asiaan, sisustuksessa olisi pientä laittamista, kuten oviverhoilussa ikävä repeämä joka pitäisi saada aisoihin:
Kojelaudan ulkonäköönkin ajattelin hiukka panostaa, mitenkäs noiden "tarralistojen" kanssa kannattaa tehdä? Ei varmaan uuttakaan tarraa enään mistään saa, joten kai tuohon pitää sitten ihka aitoa puuta kyhätä
Sitten olisi tuo pieni ruostevaurio helmakotelossa takana, mistä katsastus-setä jo mainitsi silloin syksyllä, nyt vasta tutkin sen hieman tarkemmin:
Kesämmällä sitten mahdollisesti vielä venttiilien tarkistusta, jarrujen huoltoa ja kytkimen täydellinen remontti...
Muuten auto on ihan hyvässä kunnossa jos ei oteta huomioon pientä öljyvuotoa ja lattiatilojen tulvimista
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Yllättävän paljon muita kiireitä ollut nyt tässä, etten Petrolle ole kerennyt käytännössä mitään mullistavaa tehdä, mitä nyt kesärenkaat löin alle ja hätäisesti pesin
Starttiremontti on nyt lähempänä kuin koskaan, ei tuolla relekytkennän avulla enään suostu starttaamaan, viikon ajan jo käytetty pelkästään suunnitelma B:tä, eli asentamastani relekytkennästä solenoidin herätejohto irti releestä ja suoraan akun +napaan kiinni mutta nykyisin tuokin konsti alkaa olla epätoivoinen.
Starttimoottorihan sijaitsee siellä pakosarjan alla "kivasti" piilossa, joten moottoria täytyisi saada tunkattua paremmin esille. Tarvitseeko muita kiinnikkeitä löysätä kuin kyseistä, joka näkyy alla olevassa kuvassa punaisella ympyröitynä?
Starttiremontti on nyt lähempänä kuin koskaan, ei tuolla relekytkennän avulla enään suostu starttaamaan, viikon ajan jo käytetty pelkästään suunnitelma B:tä, eli asentamastani relekytkennästä solenoidin herätejohto irti releestä ja suoraan akun +napaan kiinni mutta nykyisin tuokin konsti alkaa olla epätoivoinen.
Starttimoottorihan sijaitsee siellä pakosarjan alla "kivasti" piilossa, joten moottoria täytyisi saada tunkattua paremmin esille. Tarvitseeko muita kiinnikkeitä löysätä kuin kyseistä, joka näkyy alla olevassa kuvassa punaisella ympyröitynä?
99 GL Petro -84
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Vanha startti toisinaan "rääkäisee" startatessa, onko järkeä yrittää enään korjata tuota, vai hankinko suosiolla "uuden" tilalle?
Motonetissä näytti olevan huollettuja starttimoottoreita "edulliseen" hintaan
Ps. Käsittääkseni uudemman mallin starttimoottorit eivät passaa näihin 99 Saabeihin vai?
Motonetissä näytti olevan huollettuja starttimoottoreita "edulliseen" hintaan
Ps. Käsittääkseni uudemman mallin starttimoottorit eivät passaa näihin 99 Saabeihin vai?
99 GL Petro -84
-
- "Viggen"
- Viestit: 626
- Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
- Paikkakunta: Ulvila
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Oikeassa olet.
Pakosarjan alle on omansa malli.
Imusarjan alla oleva ei käy sinne. Tuliko se malli 1985< malleihin?
Olen joskus sellaisen vaihtanut, en muista tarkkaan mutta en mielestäni nostanut konetta mitenkään, ahdasta on kyllä. Kätilön kädet on paikallaan, hihi.
Pakosarjan alle on omansa malli.
Imusarjan alla oleva ei käy sinne. Tuliko se malli 1985< malleihin?
Olen joskus sellaisen vaihtanut, en muista tarkkaan mutta en mielestäni nostanut konetta mitenkään, ahdasta on kyllä. Kätilön kädet on paikallaan, hihi.
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 708
- Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Noppaan kun vaihtelin verkkaisesti startin niin taisihan siinä jopa 5min mennä. Noei, mutta todella vaivatonta ja helppoa oli.
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty
Raivolla tässä parhaillaan pohdin, että korjatakko vanha startti vai hommatakko uusi, varmasti pultit tiukassa yms. jos alan vanhaa purkamaan, ja tiedä sitten kuin finaalissa tuo nykyinen starttimoottori muutenkin on, toisinaan rääkäisee aika pahasti
Tuo 100€ Motonetin huolletusta startista kuulostaa tällä hetkellä hurjalta, mutta olisihan se mukavaa että auto starttaisi ihan vaan avaimesta vääntämällä
Mietitään..
Raivolla tässä parhaillaan pohdin, että korjatakko vanha startti vai hommatakko uusi, varmasti pultit tiukassa yms. jos alan vanhaa purkamaan, ja tiedä sitten kuin finaalissa tuo nykyinen starttimoottori muutenkin on, toisinaan rääkäisee aika pahasti
Tuo 100€ Motonetin huolletusta startista kuulostaa tällä hetkellä hurjalta, mutta olisihan se mukavaa että auto starttaisi ihan vaan avaimesta vääntämällä
Mietitään..
99 GL Petro -84
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Hieno tuplis ja palanen ihka-aitoa kotimaista ajoneuvohistoriaa. Oikeastaan kulttuuriesine
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
^Kiitoksia vain
Kyllähän tämä on aivan loistava peli, ja tunnearvoa tähän autoon on sanoinkuvaamattoman paljon, onhan se ollut perheessämme uudesta saakka
Starttimoottori nyt vain kuntoon ja taas kelpaa ajella Petrolla.
Kyllähän tämä on aivan loistava peli, ja tunnearvoa tähän autoon on sanoinkuvaamattoman paljon, onhan se ollut perheessämme uudesta saakka
Starttimoottori nyt vain kuntoon ja taas kelpaa ajella Petrolla.
99 GL Petro -84
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Kovakundi kirjoitti:^Kiitoksia vain
Kyllähän tämä on aivan loistava peli, ja tunnearvoa tähän autoon on sanoinkuvaamattoman paljon, onhan se ollut perheessämme uudesta saakka
Starttimoottori nyt vain kuntoon ja taas kelpaa ajella Petrolla.
Ja älä anna kellekkään lainaan autoa! Nyt itsekkin opein sen :/
Mutta ai että toi petro miellyttää silmää!
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
^Petroa en kyllä varmasti lainaa muille kuin enintään talonväelle, ja itse pyrin aina tuolloin istumaan vänkärin paikalla "opastamassa", tosin ei kukaan ole sitä nyt yrittänytkään lainata tuon oikuttelevan startin takia
Kyllähän se sinun satkun tapaus oli murheellinen, varmasti harmittaa vietävästi kun itse olit sen katsastuskuntoonkin laitellut, etkä kerennyt montakaan päivää sillä itse ajella..
Kyllähän se sinun satkun tapaus oli murheellinen, varmasti harmittaa vietävästi kun itse olit sen katsastuskuntoonkin laitellut, etkä kerennyt montakaan päivää sillä itse ajella..
99 GL Petro -84
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Nyt on Petrossa uusi starttimoottori ja kyllä nyt kelpaa starttailla
Vaihto-operaatioon vierähti vaivaiset kaksi päivää, ensimmäinen päivä vanhaa starttia irrottaessa ja toinen päivä uutta asentaessa. Eli tilasin kylmän viileästi Motonetistä kunnostetun starttimoottorin ja sitä kiinni laittaessa eivät ne takatukiraudan pulttien reijät meinanneet millään löytyä, kunnes muutaman tunnin äherryksen jälkeen käytin startin irti ja vertasin sitä yhteen vanhoista starteista ja totesin Motonetin starttimoottorin yhden sentin alkuperäistä starttimoottoria pidemmäksi miten tämä voi olla mahdollista!?
En jaksanut enään alkaa uutta starttia hankkimaan, joten muokkasin hiukan sitä takatukirautaa ja löin tuon sentin alkuperäistä pidemmän starttimoottorin kiinni.
Ettei vain Motonet antanut minulle juuri sen uudemman mallin starttimoottorin?
Että tämmöinen tapaus tällä kertaa
Vaihto-operaatioon vierähti vaivaiset kaksi päivää, ensimmäinen päivä vanhaa starttia irrottaessa ja toinen päivä uutta asentaessa. Eli tilasin kylmän viileästi Motonetistä kunnostetun starttimoottorin ja sitä kiinni laittaessa eivät ne takatukiraudan pulttien reijät meinanneet millään löytyä, kunnes muutaman tunnin äherryksen jälkeen käytin startin irti ja vertasin sitä yhteen vanhoista starteista ja totesin Motonetin starttimoottorin yhden sentin alkuperäistä starttimoottoria pidemmäksi miten tämä voi olla mahdollista!?
En jaksanut enään alkaa uutta starttia hankkimaan, joten muokkasin hiukan sitä takatukirautaa ja löin tuon sentin alkuperäistä pidemmän starttimoottorin kiinni.
Ettei vain Motonet antanut minulle juuri sen uudemman mallin starttimoottorin?
Että tämmöinen tapaus tällä kertaa
99 GL Petro -84
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Viime viikolla tuli korjailtua helmakotelon ruostevaurio, ja kelpo palan sinne sai hitsata:
http://aijaa.com/4mX4n7
http://aijaa.com/cvQsSn
Ruoste oli muhinut ihan kunnolla, hätähän siinä meinasi alkuun olla, mutta tarpeeksi kun suurensi reikää niin alkoi tuoretta peltiä löytymään.
Kolmen päivän korjailujen jälkeen kotelo on ehjä sekä huolellisesti massattu.
Tarkistin samalla toiselta puolelta verhoilujen takaa helmakotelon kunnon ja sielläkin oli hieman kosteutta vuosien aikaan kerääntyneen lian ja tukkeutuneen vedenpoistoreijän takia.
Tutkikaahan muutkin omista kulkuneuvoistanne nuo helmojen kunnot, ruoste on ikävä asia..
http://aijaa.com/4mX4n7
http://aijaa.com/cvQsSn
Ruoste oli muhinut ihan kunnolla, hätähän siinä meinasi alkuun olla, mutta tarpeeksi kun suurensi reikää niin alkoi tuoretta peltiä löytymään.
Kolmen päivän korjailujen jälkeen kotelo on ehjä sekä huolellisesti massattu.
Tarkistin samalla toiselta puolelta verhoilujen takaa helmakotelon kunnon ja sielläkin oli hieman kosteutta vuosien aikaan kerääntyneen lian ja tukkeutuneen vedenpoistoreijän takia.
Tutkikaahan muutkin omista kulkuneuvoistanne nuo helmojen kunnot, ruoste on ikävä asia..
99 GL Petro -84
-
- "Hirsch"
- Viestit: 708
- Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Tutkittu on, tässä kesällä tarkoitus hioa puhtaaksi, yks pieni reikä paikata takapyöräkotelosta, maalata ulkopuolet ja vetää semmoiset myrkyt koteloihin ettei mitään järkeä....