Vaihteisto öljy
Kumma juttu kun nämä öljykeskustelut aktivoituvat aina kesän kynnyksellä
Itse ihmettelen tässä asiassa oikeastaan vain sitä, että kun ohjekirja suosittelee jokatapauksessa SAE EP 75W (GL-4 tai GL-5) niin miksi kaikkien muiden 75W öljyt olisi kelvollisia mutta ei Nesteen 75W öljy?
Tuohan on ihan pelkkää pelleilyä, aina on ohjeistettu ja opetettu että samat laatuluokitukset täyttävät öljyt ovat keskenään "samanlaisia", mutta miksi juuri Saabin laatikossa tuo Nesteen öljy on muka erilainen kun muut 75W litkut.
Tuosta öljyn väristä voisin kommentoida sen verran, että jos värin mustuminen on merkki siitä että kaikki ei ole kohdallaan, niin omissa Saabeissani ei mikään ole ollut kohdallaan milloinkaan. Aina kun valuttaa öljyä ulos jostain se on mustaa.......
Itse ihmettelen tässä asiassa oikeastaan vain sitä, että kun ohjekirja suosittelee jokatapauksessa SAE EP 75W (GL-4 tai GL-5) niin miksi kaikkien muiden 75W öljyt olisi kelvollisia mutta ei Nesteen 75W öljy?
Tuohan on ihan pelkkää pelleilyä, aina on ohjeistettu ja opetettu että samat laatuluokitukset täyttävät öljyt ovat keskenään "samanlaisia", mutta miksi juuri Saabin laatikossa tuo Nesteen öljy on muka erilainen kun muut 75W litkut.
Tuosta öljyn väristä voisin kommentoida sen verran, että jos värin mustuminen on merkki siitä että kaikki ei ole kohdallaan, niin omissa Saabeissani ei mikään ole ollut kohdallaan milloinkaan. Aina kun valuttaa öljyä ulos jostain se on mustaa.......
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
No mitäköhän öljyä kuuluisi laittaa vuoden -73 99:iin johon on jo vaihdettu uudempi 4-pykäläinen ja ymmärtääkseni ketjuvälitteinen loota?
Ainakaan mitään rikinkatkuista kamalaa lootaöljyä en mielelläni laittaisi, luulen että jokin halvin mineraaliöljy, luokitukseltaan 10W-30 käy ihan hyvin?
Laatikon kunnosta ei ole tietoa, luulen että pelaa ihan ok.
Eikös nuo hypoidit kuulu periin eikä vaihdeaskeihin?
Luulen että ehjä loota pärjää halvalla mineraaliöljyllä ihan ok jotenkin nuo yksiasteöljyt kammottavat, etenkin rikinkatkuisina .
Ainakaan mitään rikinkatkuista kamalaa lootaöljyä en mielelläni laittaisi, luulen että jokin halvin mineraaliöljy, luokitukseltaan 10W-30 käy ihan hyvin?
Laatikon kunnosta ei ole tietoa, luulen että pelaa ihan ok.
Eikös nuo hypoidit kuulu periin eikä vaihdeaskeihin?
Luulen että ehjä loota pärjää halvalla mineraaliöljyllä ihan ok jotenkin nuo yksiasteöljyt kammottavat, etenkin rikinkatkuisina .
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Jos nyt ei ihan Hong Kongin halvinta 10W30:stä niin ainakin jotain sinnepäin, kunhan on mineraaliöljyä.ng900aero kirjoitti:No mitäköhän öljyä kuuluisi laittaa vuoden -73 99:iin johon on jo vaihdettu uudempi 4-pykäläinen ja ymmärtääkseni ketjuvälitteinen loota?
Itse alan olla sitä mieltä että kaikki ruskea kelpaa näiden laatikoihin, vaikka itselläni onkin tuota Nesteen 75W:tä.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Yksinkertaisesti sen takia, että neste hypoidi on liian ohutta. Suunniteltu ensisijaisesti perävälityksiin.MacTurbo kirjoitti: Itse ihmettelen tässä asiassa oikeastaan vain sitä, että kun ohjekirja suosittelee jokatapauksessa SAE EP 75W (GL-4 tai GL-5) niin miksi kaikkien muiden 75W öljyt olisi kelvollisia mutta ei Nesteen 75W öljy?
Lähinnä sen takia, että Nesteen litku on erilaista kuin useammat sae 75W vaihteistoöljyt.MacTurbo kirjoitti: Tuohan on ihan pelkkää pelleilyä, aina on ohjeistettu ja opetettu että samat laatuluokitukset täyttävät öljyt ovat keskenään "samanlaisia", mutta miksi juuri Saabin laatikossa tuo Nesteen öljy on muka erilainen kun muut 75W litkut.
Citroen C5, OG900t16
Suositus on automaattivaihteistoon. Ei vetopyörästöön. Nää öljysuositukset on aina vaihteistoon. Vetopyörästö sattuu vain olemaan vaihteistossa ja se pärjäilee ilman EP lisäaineistuksia. Automaattiloota on täysin eri vehje, kuin manuaaliloota.Juho80 kirjoitti:Kerta kiellon päälle
Miksi automaattivaihteiston vetopyörästöön, joka on aivan sama kuin manuaalissa, suositus on:
EP-öljy SAE 80W tai vaihteistoöljy API Service GL-4 (tai GL-5) SAE 75W
Tämä siis vm. 1993 ohjekirjasta
Citroen C5, OG900t16
SAE 75W vaihteistoöljyt saattavat olla kelvollisia. Nesteen liemi on kuitenkin ns. hypoidiöljy.MacTurbo kirjoitti:Itse ihmettelen tässä asiassa oikeastaan vain sitä, että kun ohjekirja suosittelee jokatapauksessa SAE EP 75W (GL-4 tai GL-5) niin miksi kaikkien muiden 75W öljyt olisi kelvollisia mutta ei Nesteen 75W öljy?
Se että samanluokituksen öljyt olisivat keskenään samanlaisia on vain autojen nesteisiin liitettyvä yleinen harhaluulo, jolla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Samanluokituksen nesteet ovat yleensä keskenään sekoitettavissa, mutta sitäkin vain varauksin.MacTurbo kirjoitti:Tuohan on ihan pelkkää pelleilyä, aina on ohjeistettu ja opetettu että samat laatuluokitukset täyttävät öljyt ovat keskenään "samanlaisia", mutta miksi juuri Saabin laatikossa tuo Nesteen öljy on muka erilainen kun muut 75W litkut.
Luokitus (esim SAE 75W GL5) kertoo vain ja ainoastaan viskositeetin raja-arvot muutamassa eri lämpötilassa ja tiettyjen öljyn ominaisuuksien raja-arvot.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Kerta vieläkin kiellon päälle, suositus on automaattivaihteiston vetopyörästöön, ei automaattivaihteistoon, jonne laitetaan ATF:ää.Sami kirjoitti:Suositus on automaattivaihteistoon. Ei vetopyörästöön.Juho80 kirjoitti:automaattivaihteiston vetopyörästöön, joka on aivan sama kuin manuaalissa
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vielä päälle myös, että jokatapauksessa manuaalivaihteisto on voiteluesimerkkinä tasan tarkkaan eri asia, kuin automaattilaatikko tai sen vetopyörästö vai mitä olet mieltä? Manuaalilaatikon vetopyörästöön kun ei erikseen mitään suosituksia voi tehdä, joten voiteluesimerkkinä kyse ei ole samasta asiasta.jus kirjoitti:Kerta vieläkin kiellon päälle, suositus on automaattivaihteiston vetopyörästöön, ei automaattivaihteistoon, jonne laitetaan ATF:ää.Sami kirjoitti:Suositus on automaattivaihteistoon. Ei vetopyörästöön.Juho80 kirjoitti:automaattivaihteiston vetopyörästöön, joka on aivan sama kuin manuaalissa
Ja siihen automaattilootan vetopyörästöön suositellaan jokatapauksessa paksumpaa öljyä, kuin Neste Hypoidi MP 75W joka on aivan ohuimmasta päästä koko luokitusta. (myös 80W vilahtaa suosituksessa). Oikea voiteluaine oikeaan paikkaan. Edelleen tuon vetopyörästön ominaisuudet sanelevat oikean voiteluöljyn ja siinä on viisainta uskoa, että on erilaiset tarpeet, kuin hypoidiperävälityksissä. Viittaan vieläkin oikeisiin Sae75W vaihteistoöljyihin.
Citroen C5, OG900t16
Mitä tähän vielä sitten voi lisätä.
Esim. Nesteen sivuilta löytyvässä oppaassa sanotaan hypoidi MP:n kohdalla: (suora lainaus)
NESTE HYPOIDI MP Huippupaine- eli EP-lisäaineistettuja vetopyörästö-öljyjä henkilö-, kuorma- ja linja-autojen
API GL-5 tasauspyörästöihin sekä maansiirto- ja metsäkoneiden vaihteistoihin. Voidaan käyttää myös
käsivalintaisissa vaihdelaatikoissa ellei GL-5 tason öljyä ole erityisesti kielletty. ....
(
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Manuaalissa kun on vaihdelaatikon ja perän öljyt samassa tilassa niin
on vaihdelaatikon ominaisuuksien takia suositeltu moottoriöljyjä. Normaali 10w-30/40 mineraali on ollut huoltojen/lootaremontin tekijöiden suositus.
Hyvinhän tuo on toiminut ja tuskin 5-vaihteinen lootan perusongelmaa (jälkikäteen tunkettua vitosta/ akselin laakeroitia) ja pientenvetopyörien laakereitten pettämistä noilla eri öljyillä saa/pystyy estämään. Syncrot/lootan rattaat kyllä pelaavat moottoriöljyllä hyvin joten miksi siitä luopumaan. Toki jos jollakin ihmeöljyllä/lisäaineella saisi "saab-ulinan" pois perästä ja vielä laatikko toimisi ok niin voisihan kokeilla. Kypsyykö tuo pienen vetopyöräston laakerit 4-vaihteisesta yhtä helposti ?
Automaatissa peräöljyt on tietty erikseen jolloin perässä voi käyttää ns. peräöljyjä kun ei ole vaihdelaatikon vaatimuksia öljyille. Toki myös monissa manualeissa ATF on käytetty myös vaihdelaatikoissa (volvo).
on vaihdelaatikon ominaisuuksien takia suositeltu moottoriöljyjä. Normaali 10w-30/40 mineraali on ollut huoltojen/lootaremontin tekijöiden suositus.
Hyvinhän tuo on toiminut ja tuskin 5-vaihteinen lootan perusongelmaa (jälkikäteen tunkettua vitosta/ akselin laakeroitia) ja pientenvetopyörien laakereitten pettämistä noilla eri öljyillä saa/pystyy estämään. Syncrot/lootan rattaat kyllä pelaavat moottoriöljyllä hyvin joten miksi siitä luopumaan. Toki jos jollakin ihmeöljyllä/lisäaineella saisi "saab-ulinan" pois perästä ja vielä laatikko toimisi ok niin voisihan kokeilla. Kypsyykö tuo pienen vetopyöräston laakerit 4-vaihteisesta yhtä helposti ?
Automaatissa peräöljyt on tietty erikseen jolloin perässä voi käyttää ns. peräöljyjä kun ei ole vaihdelaatikon vaatimuksia öljyille. Toki myös monissa manualeissa ATF on käytetty myös vaihdelaatikoissa (volvo).
Uppasin tuon yhden MIL-speksin mihin tuossa aiemmin viitattiin niin voi asiasta kiinnostuneet lueskella miten näitä öljyjä speksaillaan. MIL-speksi on tyypillisesti hieman tiukempi kuin SAE.
http://butler.cc.tut.fi/~jaaltone/kuvia ... -2105E.pdf
http://butler.cc.tut.fi/~jaaltone/kuvia ... -2105E.pdf
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Kyllä varmasti. Järjen käyttö on silti sallittua ja kannattaa katsoa, että minkäpaksuisia öljyjä sinne laatikkoon olisi tarkoitettu laitettavaksi ja verrata hypoidin paksuutta noihin öljyihin. Ko. öljy on siis perä öljy jota myös voidaan käyttää vaihteistoissa. Kun tätä käytetään vaihteistossa on syytä tarkistaa, että aineen viskositeetti on edes sinnepäin ja että se pysyy sisällä. Ensisijaisesti tuo on tarkoitettu peräöljyksi.OG900 kirjoitti: Voidaan käyttää myös
käsivalintaisissa vaihdelaatikoissa ellei GL-5 tason öljyä ole erityisesti kielletty. ....
(
Kun automaatin perään suositellaan 80W öljyä, voisi tuo olla optimaalinen siihen käyttöön, mutta manuaalilaatikossa tosiaan täytyy öljyn myös toimia vaihteiston kanssa. En sitten tiedä, että onko 80W öljy toimivaa itse vaihteiston kanssa. "saab-ulina":sta ei taida millään öljyllä päästä eroon, vaan täytyy olla hyvä kuntoinen vaihteisto. Mulla on ollut sekä hiljaisia, että ulisevia saabeja. EDIT: Kaipa noille uliseville vaihteistoremontti on se ainut tapa.
MUTTA: hypoidi ei siis ole se öljy, jota tuossa saabin huoltomanuaalissa suositellaan. Siinä puhutaan Sae75W öljyistä, joita on olemassa ihan oikeina vaihteistoöljyinä.
Mä en oikeen enään tajua, että mikä tässä on niin vaikeata ymmärtää?
Viimeksi muokannut Sami, Ti Touko 30, 2006 10:33. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Citroen C5, OG900t16
Sulla on vielä liian vähän viestejä ollaksesi uskottavaSami kirjoitti:Mä en oikeen enään tajua, että mikä tässä on niin vaikeata ymmärtää?
Parituhatta kun menee rikki niin voit sanoa että Saabin vaihteistoon pitää laittaa kultasulaa ja jo kaikki laittavat
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Voi ollakin. Jos saisin vähän enemmän viestiä pukattua tänne, niin ehkä olisi helpompaa. Tahtoo vain tuo aika olla vähän kortilla..Jussi kirjoitti:Sulla on vielä liian vähän viestejä ollaksesi uskottavaSami kirjoitti:Mä en oikeen enään tajua, että mikä tässä on niin vaikeata ymmärtää?
Parituhatta kun menee rikki niin voit sanoa että Saabin vaihteistoon pitää laittaa kultasulaa ja jo kaikki laittavat
Citroen C5, OG900t16