Vaihteisto öljy

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

Kerta kiellon päälle 8)

Miksi automaattivaihteiston vetopyörästöön, joka on aivan sama kuin manuaalissa, suositus on:

EP-öljy SAE 80W tai vaihteistoöljy API Service GL-4 (tai GL-5) SAE 75W

Tämä siis vm. 1993 ohjekirjasta
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Kumma juttu kun nämä öljykeskustelut aktivoituvat aina kesän kynnyksellä :lol:
Itse ihmettelen tässä asiassa oikeastaan vain sitä, että kun ohjekirja suosittelee jokatapauksessa SAE EP 75W (GL-4 tai GL-5) niin miksi kaikkien muiden 75W öljyt olisi kelvollisia mutta ei Nesteen 75W öljy?

Tuohan on ihan pelkkää pelleilyä, aina on ohjeistettu ja opetettu että samat laatuluokitukset täyttävät öljyt ovat keskenään "samanlaisia", mutta miksi juuri Saabin laatikossa tuo Nesteen öljy on muka erilainen kun muut 75W litkut.

Tuosta öljyn väristä voisin kommentoida sen verran, että jos värin mustuminen on merkki siitä että kaikki ei ole kohdallaan, niin omissa Saabeissani ei mikään ole ollut kohdallaan milloinkaan. Aina kun valuttaa öljyä ulos jostain se on mustaa....... :P
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

No mitäköhän öljyä kuuluisi laittaa vuoden -73 99:iin johon on jo vaihdettu uudempi 4-pykäläinen ja ymmärtääkseni ketjuvälitteinen loota?
Ainakaan mitään rikinkatkuista kamalaa lootaöljyä en mielelläni laittaisi, luulen että jokin halvin mineraaliöljy, luokitukseltaan 10W-30 käy ihan hyvin?
Laatikon kunnosta ei ole tietoa, luulen että pelaa ihan ok.
Eikös nuo hypoidit kuulu periin eikä vaihdeaskeihin? :D
Luulen että ehjä loota pärjää halvalla mineraaliöljyllä ihan ok jotenkin nuo yksiasteöljyt kammottavat, etenkin rikinkatkuisina :D .
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

ng900aero kirjoitti:No mitäköhän öljyä kuuluisi laittaa vuoden -73 99:iin johon on jo vaihdettu uudempi 4-pykäläinen ja ymmärtääkseni ketjuvälitteinen loota?
Jos nyt ei ihan Hong Kongin halvinta 10W30:stä niin ainakin jotain sinnepäin, kunhan on mineraaliöljyä.
Itse alan olla sitä mieltä että kaikki ruskea kelpaa näiden laatikoihin, vaikka itselläni onkin tuota Nesteen 75W:tä.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

MacTurbo kirjoitti: Itse ihmettelen tässä asiassa oikeastaan vain sitä, että kun ohjekirja suosittelee jokatapauksessa SAE EP 75W (GL-4 tai GL-5) niin miksi kaikkien muiden 75W öljyt olisi kelvollisia mutta ei Nesteen 75W öljy?
Yksinkertaisesti sen takia, että neste hypoidi on liian ohutta. Suunniteltu ensisijaisesti perävälityksiin.
MacTurbo kirjoitti: Tuohan on ihan pelkkää pelleilyä, aina on ohjeistettu ja opetettu että samat laatuluokitukset täyttävät öljyt ovat keskenään "samanlaisia", mutta miksi juuri Saabin laatikossa tuo Nesteen öljy on muka erilainen kun muut 75W litkut.
Lähinnä sen takia, että Nesteen litku on erilaista kuin useammat sae 75W vaihteistoöljyt.
Citroen C5, OG900t16
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Juho80 kirjoitti:Kerta kiellon päälle 8)

Miksi automaattivaihteiston vetopyörästöön, joka on aivan sama kuin manuaalissa, suositus on:

EP-öljy SAE 80W tai vaihteistoöljy API Service GL-4 (tai GL-5) SAE 75W

Tämä siis vm. 1993 ohjekirjasta
Suositus on automaattivaihteistoon. Ei vetopyörästöön. Nää öljysuositukset on aina vaihteistoon. Vetopyörästö sattuu vain olemaan vaihteistossa ja se pärjäilee ilman EP lisäaineistuksia. Automaattiloota on täysin eri vehje, kuin manuaaliloota.
Citroen C5, OG900t16
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

MacTurbo kirjoitti:Itse ihmettelen tässä asiassa oikeastaan vain sitä, että kun ohjekirja suosittelee jokatapauksessa SAE EP 75W (GL-4 tai GL-5) niin miksi kaikkien muiden 75W öljyt olisi kelvollisia mutta ei Nesteen 75W öljy?
SAE 75W vaihteistoöljyt saattavat olla kelvollisia. Nesteen liemi on kuitenkin ns. hypoidiöljy.
MacTurbo kirjoitti:Tuohan on ihan pelkkää pelleilyä, aina on ohjeistettu ja opetettu että samat laatuluokitukset täyttävät öljyt ovat keskenään "samanlaisia", mutta miksi juuri Saabin laatikossa tuo Nesteen öljy on muka erilainen kun muut 75W litkut.
Se että samanluokituksen öljyt olisivat keskenään samanlaisia on vain autojen nesteisiin liitettyvä yleinen harhaluulo, jolla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Samanluokituksen nesteet ovat yleensä keskenään sekoitettavissa, mutta sitäkin vain varauksin.

Luokitus (esim SAE 75W GL5) kertoo vain ja ainoastaan viskositeetin raja-arvot muutamassa eri lämpötilassa ja tiettyjen öljyn ominaisuuksien raja-arvot.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Sami kirjoitti:
Juho80 kirjoitti:automaattivaihteiston vetopyörästöön, joka on aivan sama kuin manuaalissa
Suositus on automaattivaihteistoon. Ei vetopyörästöön.
Kerta vieläkin kiellon päälle, suositus on automaattivaihteiston vetopyörästöön, ei automaattivaihteistoon, jonne laitetaan ATF:ää.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

jus kirjoitti:
Sami kirjoitti:
Juho80 kirjoitti:automaattivaihteiston vetopyörästöön, joka on aivan sama kuin manuaalissa
Suositus on automaattivaihteistoon. Ei vetopyörästöön.
Kerta vieläkin kiellon päälle, suositus on automaattivaihteiston vetopyörästöön, ei automaattivaihteistoon, jonne laitetaan ATF:ää.
Vielä päälle myös, että jokatapauksessa manuaalivaihteisto on voiteluesimerkkinä tasan tarkkaan eri asia, kuin automaattilaatikko tai sen vetopyörästö vai mitä olet mieltä? Manuaalilaatikon vetopyörästöön kun ei erikseen mitään suosituksia voi tehdä, joten voiteluesimerkkinä kyse ei ole samasta asiasta.

Ja siihen automaattilootan vetopyörästöön suositellaan jokatapauksessa paksumpaa öljyä, kuin Neste Hypoidi MP 75W joka on aivan ohuimmasta päästä koko luokitusta. (myös 80W vilahtaa suosituksessa). Oikea voiteluaine oikeaan paikkaan. Edelleen tuon vetopyörästön ominaisuudet sanelevat oikean voiteluöljyn ja siinä on viisainta uskoa, että on erilaiset tarpeet, kuin hypoidiperävälityksissä. Viittaan vieläkin oikeisiin Sae75W vaihteistoöljyihin.
Citroen C5, OG900t16
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Kuva

Mitä tähän vielä sitten voi lisätä.
Esim. Nesteen sivuilta löytyvässä oppaassa sanotaan hypoidi MP:n kohdalla: (suora lainaus)

NESTE HYPOIDI MP Huippupaine- eli EP-lisäaineistettuja vetopyörästö-öljyjä henkilö-, kuorma- ja linja-autojen
API GL-5 tasauspyörästöihin sekä maansiirto- ja metsäkoneiden vaihteistoihin. Voidaan käyttää myös
käsivalintaisissa vaihdelaatikoissa ellei GL-5 tason öljyä ole erityisesti kielletty
. ....
(
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
b20
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: To Maalis 23, 2006 11:38

Viesti Kirjoittaja b20 »

Manuaalissa kun on vaihdelaatikon ja perän öljyt samassa tilassa niin
on vaihdelaatikon ominaisuuksien takia suositeltu moottoriöljyjä. Normaali 10w-30/40 mineraali on ollut huoltojen/lootaremontin tekijöiden suositus.

Hyvinhän tuo on toiminut ja tuskin 5-vaihteinen lootan perusongelmaa (jälkikäteen tunkettua vitosta/ akselin laakeroitia) ja pientenvetopyörien laakereitten pettämistä noilla eri öljyillä saa/pystyy estämään. Syncrot/lootan rattaat kyllä pelaavat moottoriöljyllä hyvin joten miksi siitä luopumaan. Toki jos jollakin ihmeöljyllä/lisäaineella saisi "saab-ulinan" pois perästä ja vielä laatikko toimisi ok niin voisihan kokeilla. Kypsyykö tuo pienen vetopyöräston laakerit 4-vaihteisesta yhtä helposti ?


Automaatissa peräöljyt on tietty erikseen jolloin perässä voi käyttää ns. peräöljyjä kun ei ole vaihdelaatikon vaatimuksia öljyille. Toki myös monissa manualeissa ATF on käytetty myös vaihdelaatikoissa (volvo).
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Uppasin tuon yhden MIL-speksin mihin tuossa aiemmin viitattiin niin voi asiasta kiinnostuneet lueskella miten näitä öljyjä speksaillaan. MIL-speksi on tyypillisesti hieman tiukempi kuin SAE.

http://butler.cc.tut.fi/~jaaltone/kuvia ... -2105E.pdf
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

OG900 kirjoitti: Voidaan käyttää myös
käsivalintaisissa vaihdelaatikoissa ellei GL-5 tason öljyä ole erityisesti kielletty
. ....
(
Kyllä varmasti. Järjen käyttö on silti sallittua ja kannattaa katsoa, että minkäpaksuisia öljyjä sinne laatikkoon olisi tarkoitettu laitettavaksi ja verrata hypoidin paksuutta noihin öljyihin. Ko. öljy on siis perä öljy jota myös voidaan käyttää vaihteistoissa. Kun tätä käytetään vaihteistossa on syytä tarkistaa, että aineen viskositeetti on edes sinnepäin ja että se pysyy sisällä. Ensisijaisesti tuo on tarkoitettu peräöljyksi.

Kun automaatin perään suositellaan 80W öljyä, voisi tuo olla optimaalinen siihen käyttöön, mutta manuaalilaatikossa tosiaan täytyy öljyn myös toimia vaihteiston kanssa. En sitten tiedä, että onko 80W öljy toimivaa itse vaihteiston kanssa. "saab-ulina":sta ei taida millään öljyllä päästä eroon, vaan täytyy olla hyvä kuntoinen vaihteisto. Mulla on ollut sekä hiljaisia, että ulisevia saabeja. EDIT: Kaipa noille uliseville vaihteistoremontti on se ainut tapa.

MUTTA: hypoidi ei siis ole se öljy, jota tuossa saabin huoltomanuaalissa suositellaan. Siinä puhutaan Sae75W öljyistä, joita on olemassa ihan oikeina vaihteistoöljyinä.

Mä en oikeen enään tajua, että mikä tässä on niin vaikeata ymmärtää?
Viimeksi muokannut Sami, Ti Touko 30, 2006 10:33. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Citroen C5, OG900t16
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Sami kirjoitti:Mä en oikeen enään tajua, että mikä tässä on niin vaikeata ymmärtää?
Sulla on vielä liian vähän viestejä ollaksesi uskottava :)

Parituhatta kun menee rikki niin voit sanoa että Saabin vaihteistoon pitää laittaa kultasulaa ja jo kaikki laittavat :)
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Jussi kirjoitti:
Sami kirjoitti:Mä en oikeen enään tajua, että mikä tässä on niin vaikeata ymmärtää?
Sulla on vielä liian vähän viestejä ollaksesi uskottava :)

Parituhatta kun menee rikki niin voit sanoa että Saabin vaihteistoon pitää laittaa kultasulaa ja jo kaikki laittavat :)
Voi ollakin. Jos saisin vähän enemmän viestiä pukattua tänne, niin ehkä olisi helpompaa. Tahtoo vain tuo aika olla vähän kortilla..
Citroen C5, OG900t16
Vastaa Viestiin