
Miksi automaattivaihteiston vetopyörästöön, joka on aivan sama kuin manuaalissa, suositus on:
EP-öljy SAE 80W tai vaihteistoöljy API Service GL-4 (tai GL-5) SAE 75W
Tämä siis vm. 1993 ohjekirjasta
Jos nyt ei ihan Hong Kongin halvinta 10W30:stä niin ainakin jotain sinnepäin, kunhan on mineraaliöljyä.ng900aero kirjoitti:No mitäköhän öljyä kuuluisi laittaa vuoden -73 99:iin johon on jo vaihdettu uudempi 4-pykäläinen ja ymmärtääkseni ketjuvälitteinen loota?
Yksinkertaisesti sen takia, että neste hypoidi on liian ohutta. Suunniteltu ensisijaisesti perävälityksiin.MacTurbo kirjoitti: Itse ihmettelen tässä asiassa oikeastaan vain sitä, että kun ohjekirja suosittelee jokatapauksessa SAE EP 75W (GL-4 tai GL-5) niin miksi kaikkien muiden 75W öljyt olisi kelvollisia mutta ei Nesteen 75W öljy?
Lähinnä sen takia, että Nesteen litku on erilaista kuin useammat sae 75W vaihteistoöljyt.MacTurbo kirjoitti: Tuohan on ihan pelkkää pelleilyä, aina on ohjeistettu ja opetettu että samat laatuluokitukset täyttävät öljyt ovat keskenään "samanlaisia", mutta miksi juuri Saabin laatikossa tuo Nesteen öljy on muka erilainen kun muut 75W litkut.
Suositus on automaattivaihteistoon. Ei vetopyörästöön. Nää öljysuositukset on aina vaihteistoon. Vetopyörästö sattuu vain olemaan vaihteistossa ja se pärjäilee ilman EP lisäaineistuksia. Automaattiloota on täysin eri vehje, kuin manuaaliloota.Juho80 kirjoitti:Kerta kiellon päälle![]()
Miksi automaattivaihteiston vetopyörästöön, joka on aivan sama kuin manuaalissa, suositus on:
EP-öljy SAE 80W tai vaihteistoöljy API Service GL-4 (tai GL-5) SAE 75W
Tämä siis vm. 1993 ohjekirjasta
SAE 75W vaihteistoöljyt saattavat olla kelvollisia. Nesteen liemi on kuitenkin ns. hypoidiöljy.MacTurbo kirjoitti:Itse ihmettelen tässä asiassa oikeastaan vain sitä, että kun ohjekirja suosittelee jokatapauksessa SAE EP 75W (GL-4 tai GL-5) niin miksi kaikkien muiden 75W öljyt olisi kelvollisia mutta ei Nesteen 75W öljy?
Se että samanluokituksen öljyt olisivat keskenään samanlaisia on vain autojen nesteisiin liitettyvä yleinen harhaluulo, jolla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Samanluokituksen nesteet ovat yleensä keskenään sekoitettavissa, mutta sitäkin vain varauksin.MacTurbo kirjoitti:Tuohan on ihan pelkkää pelleilyä, aina on ohjeistettu ja opetettu että samat laatuluokitukset täyttävät öljyt ovat keskenään "samanlaisia", mutta miksi juuri Saabin laatikossa tuo Nesteen öljy on muka erilainen kun muut 75W litkut.
Kerta vieläkin kiellon päälle, suositus on automaattivaihteiston vetopyörästöön, ei automaattivaihteistoon, jonne laitetaan ATF:ää.Sami kirjoitti:Suositus on automaattivaihteistoon. Ei vetopyörästöön.Juho80 kirjoitti:automaattivaihteiston vetopyörästöön, joka on aivan sama kuin manuaalissa
Vielä päälle myös, että jokatapauksessa manuaalivaihteisto on voiteluesimerkkinä tasan tarkkaan eri asia, kuin automaattilaatikko tai sen vetopyörästö vai mitä olet mieltä? Manuaalilaatikon vetopyörästöön kun ei erikseen mitään suosituksia voi tehdä, joten voiteluesimerkkinä kyse ei ole samasta asiasta.jus kirjoitti:Kerta vieläkin kiellon päälle, suositus on automaattivaihteiston vetopyörästöön, ei automaattivaihteistoon, jonne laitetaan ATF:ää.Sami kirjoitti:Suositus on automaattivaihteistoon. Ei vetopyörästöön.Juho80 kirjoitti:automaattivaihteiston vetopyörästöön, joka on aivan sama kuin manuaalissa
Kyllä varmasti. Järjen käyttö on silti sallittua ja kannattaa katsoa, että minkäpaksuisia öljyjä sinne laatikkoon olisi tarkoitettu laitettavaksi ja verrata hypoidin paksuutta noihin öljyihin. Ko. öljy on siis perä öljy jota myös voidaan käyttää vaihteistoissa. Kun tätä käytetään vaihteistossa on syytä tarkistaa, että aineen viskositeetti on edes sinnepäin ja että se pysyy sisällä. Ensisijaisesti tuo on tarkoitettu peräöljyksi.OG900 kirjoitti: Voidaan käyttää myös
käsivalintaisissa vaihdelaatikoissa ellei GL-5 tason öljyä ole erityisesti kielletty. ....
(
Sulla on vielä liian vähän viestejä ollaksesi uskottavaSami kirjoitti:Mä en oikeen enään tajua, että mikä tässä on niin vaikeata ymmärtää?
Voi ollakin. Jos saisin vähän enemmän viestiä pukattua tänne, niin ehkä olisi helpompaa. Tahtoo vain tuo aika olla vähän kortilla..Jussi kirjoitti:Sulla on vielä liian vähän viestejä ollaksesi uskottavaSami kirjoitti:Mä en oikeen enään tajua, että mikä tässä on niin vaikeata ymmärtää?
Parituhatta kun menee rikki niin voit sanoa että Saabin vaihteistoon pitää laittaa kultasulaa ja jo kaikki laittavat