Jos noin vaikeaksi menee, niin en taida alkaa. Minulla pitäisi olla silloin halli ja lämmin sellainen. Olisi ehkä parasta teettää se huoltamolla, kyllä ne tekee! Sen voin kyllä tehdä, että irroitan entisen, putsaan päät eli hion, teen uuden reiän ja hankin uuden pultin ja mutterin ja väännän kiinni. Eli juottamista en halua tehdä, ei ole niin voimakkaita välineitä.stara kirjoitti: ------
ei se pintakiilloitus tuossa auta, kyse on kontaktista runkoon. kun lähtee avaamaan sitä kannattaa varata mieluusti aikaa ja kunnon paikka. minulla -89 satkusta jäi nuo piuhat sananmukaisesti käteen( eli piuhat olivat poikki kaapelikenkäliitoksesta) maadoitusta parantaessa. Avaaminen ei ole ongelma, koska siinä rungossa ei ole metallia kuin parin kierteen verran, mutta kiinnipano voi olla, jos ne kierteet vioittuvat.
Tekohengitystä hommalle voi ehkä tehdä nitkuttamalla sitä ruuvia irroitusöljyn kanssa varovasti, jos on siis akuutti tilanne. ( mulla oli tuo maa niin huono taannoin, jotta motti sammui ajosta kesken kaiken)
varsinaiseen korjaukseen varautuisin seuraavasti::
1. pora ja kierretappi ( M8 muistaakseni) uuden kierteen vetoon siihen viereen ( jos edellinen porsii
2. kaapelipäätteitä ja puristuspihdit, jos ne piuhat jäävät käteen, tinausvehkeet..
3. Puukko / hiontavehje puhtaan runkoraudan kalvamiseen esille
4. kuparitahnaa liitoksen väliin ja päälle sääsuojaksi
5. uusi oikein kuumasinkitty pultti olisi paras, ei varmaan enää tarvitsisi parannella.
yms mukavaa maun mukaan... eli ei soitellen sotaan
PS. mukava asento on kurkotella sinne .....
OGsatku ja uusi akku
Re: OGsatku ja uusi akku
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
ei varmaankaan mene, varsinkin jos varovasti työskentelee. kerroin nyt kuitenkin mitä on livenä tullut vastaan, niin ei tule yllätyksenä. toki yleensä kannattaa itsekin jotain tehdä, osaa ainakin paremmin määritellä hommat ja pitää puolensa putiikeissa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
-----------------------------juhokare kirjoitti: Sen voin kyllä tehdä, että irroitan entisen, putsaan päät eli hion, teen uuden reiän ja hankin uuden pultin ja mutterin ja väännän kiinni.
ei sinne saa mutteria, kierre on kotelopellissä, sillä kohdin on vain vahvikepeltilappu...
niin isoa peltiruuviakaan ei taida olla joka siihen puree ja isompi pultti ei taas mahdu kaapelipäätteisiin.
Minä tein sille muuten viime kesänä piruuttani rinnakkaisen toisen maadoituspisteen eli lenkitin toisen piuhanpätkän niiden pisteiden välille, siihen ehkä jonkun ison peltiruuvin väänsin niin ei tarvinnut kierteittää.
sitten kuparitahnaa suojaksi, se tuntuu aika hyvin pysyvän.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
No, olen tehnytkin tuohon autoon noin puolisen kymmentä korjausta itse, jotka tunsin itse tekeväni varmemmin ja ehkä paremmin, mutta tämä voi olla sellainen, etten ala siihen. Kolvaaminen kylmällä ilmalla voi olla vaikeaa, ja ei ole sellaista kolvia.stara kirjoitti:ei varmaankaan mene, varsinkin jos varovasti työskentelee. kerroin nyt kuitenkin mitä on livenä tullut vastaan, niin ei tule yllätyksenä. toki yleensä kannattaa itsekin jotain tehdä, osaa ainakin paremmin määritellä hommat ja pitää puolensa putiikeissa.
bilteman puhalluskynällä olen kaapelikenkiä juotellut. Kenkä kiinni, kynällä kuumaksi, ja tinaa läpi.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Kyllä vähän luulen, etten noilla tavoilla pääse palkoille. Jos otetaan huomioon, että saan huoltoajan kohtuu nopeaan, niin kyllä se kannattaa hyödyntää, kun tekenevät ihan oikein sen. Kuitenkin asennustarvikkeet maksavat jonkin verran.
Heippa!
Kyllä on mielenkiintoista seurata keskusteluanne ao. aiheesta.
Tuli tässä mieleen näitä vanhemman ja iäkkään autoilijan ajatuksia välttää tuollaiset ongelmat. Mielestäni näissä vanhoissa autoissa ja tietysti kaikissa autoissa, säännöllinen autonkunnon tarkkailu ja ajoissa tehdyt huoltotoimet vähentävät vaivoja. Itse olen yritänyt vaihtaa näitä kuluneita kaapeleita aika rohkeasti "ajoissa" ja noiden maadotusten kunnossapitämiseen olen kyllä satsannut. Tuo on kyllä matkan varrella omaa hermoa säästänyt paljon. Se halvin tuote tai ratkaisu ei saata olle se halvin ratkaisu pitkässä juoksussa, se kannattaisi muistaa.
On todella hienoa havaita tuo kaverin auttamishalu näiden ongelmien ratkaisussa. Tässä nykyy paraimmillaan tämä Klubimme toimintaidea. Auta sekä kannusta enemmän ja parjaa vähemmän.
Hyvää vuoden jatkoa!
Tuli tässä mieleen näitä vanhemman ja iäkkään autoilijan ajatuksia välttää tuollaiset ongelmat. Mielestäni näissä vanhoissa autoissa ja tietysti kaikissa autoissa, säännöllinen autonkunnon tarkkailu ja ajoissa tehdyt huoltotoimet vähentävät vaivoja. Itse olen yritänyt vaihtaa näitä kuluneita kaapeleita aika rohkeasti "ajoissa" ja noiden maadotusten kunnossapitämiseen olen kyllä satsannut. Tuo on kyllä matkan varrella omaa hermoa säästänyt paljon. Se halvin tuote tai ratkaisu ei saata olle se halvin ratkaisu pitkässä juoksussa, se kannattaisi muistaa.
On todella hienoa havaita tuo kaverin auttamishalu näiden ongelmien ratkaisussa. Tässä nykyy paraimmillaan tämä Klubimme toimintaidea. Auta sekä kannusta enemmän ja parjaa vähemmän.
Hyvää vuoden jatkoa!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Ei ole ennen ollut tarvetta vaihtaa kaapeleita.ristos kirjoitti:Heippa!
Hyvää vuoden jatkoa!

Tältä klubilta tosiaan saa välillä erinomaista apua ja neuvoa!
Olisiko ollut sitten syynä aikaisemmin tuohon virran katkeiluun myös se, ettei Bilteman akunkenkä ollut kunnolla kiinni?
Tosin, se maadoitus pitää korjata.
Tosin, se maadoitus pitää korjata.
Varmasti hyvä osasyy. Etenkin isoilla virroilla liitokset ovat todella tärkeitä (pienellä virralla heikko liitos "vain" katkoo sähkönsyötön, mutta isolla virralla se lisäksi kuumenee).juhokare kirjoitti:Olisiko ollut sitten syynä aikaisemmin tuohon virran katkeiluun myös se, ettei Bilteman akunkenkä ollut kunnolla kiinni?
Kyllä, ehdottomasti. Joko on aika varattu?juhokare kirjoitti: Tosin, se maadoitus pitää korjata.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Ei ole huoltoaikaa varattu vielä. Mutta kyllä tulen sen tekemään luultavasti ensi viikolla. Kävin ajelemassa nyt satkulla ja pelasi moitteetta, varmasti asiaa edisti se, että akunkytkin oli pois päältä ajamattomanajan.
tuo korin maapiste oireilee tyypillisesti muiden laitteiden suhteen, ei starttimoottorin. Ekana listalla ajovalot, lämmityslaitteen pihallin ja mittaristo. Laturin maajohto olisi ensimmäinen arvaus, jos ei uudella akullakaan riitä virta starttiin. Latausjännitteen pitää olla käytännössä vähintään 13,5V ,jotta akku ylipäätään latautuu.
Uutena nuo lyijyakut ovat valmiiksi ladattuja. Siitä tuskin voi johtua, ettei virta riitä. Kerran olen törmännyt akkuun, josta meni ihan uutena yksi kenno oikosulkuun. Auto lähti hikisesti käyntiin heti ajon jälkeen, mutta ei enää tunnin kuluttua.
Vuotovirrat on hyvä saada kuriin. Mieluummin alle 50mA. 300mA on minusta jo huolestuttavan suuri vuoto. Olen kerran törmännyt autoradioon, joka tyhjensi akkua. Omaperäiset sähköasennuksetkin voi olla syypää. Esim. Jos jossain kytkennässä on rele kokoajan vedettynä, niin tuo ohjausvirta voi olla jo 150mA. Vuotovirran metsästys on hyvä aloittaa lisävarusteista. Toki laturin diodivikakin tyhjentää akkua, kun auto ei ole ajossa.
Uutena nuo lyijyakut ovat valmiiksi ladattuja. Siitä tuskin voi johtua, ettei virta riitä. Kerran olen törmännyt akkuun, josta meni ihan uutena yksi kenno oikosulkuun. Auto lähti hikisesti käyntiin heti ajon jälkeen, mutta ei enää tunnin kuluttua.
Vuotovirrat on hyvä saada kuriin. Mieluummin alle 50mA. 300mA on minusta jo huolestuttavan suuri vuoto. Olen kerran törmännyt autoradioon, joka tyhjensi akkua. Omaperäiset sähköasennuksetkin voi olla syypää. Esim. Jos jossain kytkennässä on rele kokoajan vedettynä, niin tuo ohjausvirta voi olla jo 150mA. Vuotovirran metsästys on hyvä aloittaa lisävarusteista. Toki laturin diodivikakin tyhjentää akkua, kun auto ei ole ajossa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Huoltoaika varattu tälle viikolle. Uskon, että saavat parempaan kuntoon tuon kohdan.Tuossa autossa on asennettuna 2-3 sähkökuluttajaa, hituvirta. Sen takia se syö jonkin verran, mutta sitä varten on tuo pääkytkin, josta voi katkaista ja homma pelaa sillä tavalla ihan hyvin.
Huollossa tarkastenevat kaapeloinnit, näin pyysin.
Huollossa tarkastenevat kaapeloinnit, näin pyysin.
Dodii, auto käytetty huollossa, mutta ongelmaa ilmentyi huollon jälkeen ajossa. Nyt on uusi akku, uusi laturi ja toivon mukaan kunnolla kunnostettu maapiste. Mittaristossa vilkkui himmeästi akun kuva, joten virtaa ei taida olla tarpeeksi? Mistä tämä johtuu? Oireet ovat seuraavanlaiset: ainoastaan tasaisella ajolla vilkkuu himmeästi ks. valo, mutta kiihdyttäessä ei niinkään, ei tainnut näkyä ehkä myös jarruttaessa - ainoastaan tasaisella vauhdilla! Mitä ongelma ilmentää? Onko laturi niin huono, ettei virtaa työnnä tarpeeksi vai epäonnistuiko maadoitus? Pimeällä en näe paljoakaan, mutta huomenna päivällä katson tilannetta.
Huollon jälkeen tuli kolme asiaa, jotka ehkä voivat vaikuttaa tai sitten eivät.
1. tämä maadoituskorjaus - onnistuiko?
2. auton pesu pesulassa - meni ihan ongelmitta
3. tankkasin E10-bensaa - vaikuttaako?
Voi viimeinen olla syynä tähän? Kuitenkin siinä on puolet sekoitusta vanhempaa E95 ja uudempaa E10.
1. tämä maadoituskorjaus - onnistuiko?
2. auton pesu pesulassa - meni ihan ongelmitta
3. tankkasin E10-bensaa - vaikuttaako?
Voi viimeinen olla syynä tähän? Kuitenkin siinä on puolet sekoitusta vanhempaa E95 ja uudempaa E10.